تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۰۰۹۵۰

فریادهای بی عمل در حوزه آسیب‌های اجتماعی /جشن تولدی با رنگ و بوی سرطان /کیفیت پایین آب شرب منطقه دیشموک /کشف ۳۶۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در گچساران / اسکان موقت ۷ روستای کرمانشاه توسط سپاه فتح / خشکی بلای جان ۸۰ هزار هکتار بلوط‌های استان /

۰
کبنا ؛


خبرهای استان کهگیلویه و بویراحمد
 
نصب کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیازمنداعتبار
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در این استان نیازمند تامین اعتبار است.
 
رسول فرهادی افزود: ۲ هزار چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: در سال جاری هشت میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی ۴۰۰ چاه کشاورزی این استان تصویب شد اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است.
فرهادی تصریح کرد:اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت برفرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
وی اظهار کرد: ۴۶۰حلقه چاه کشاورزی این استان تاکنون به کنتور هوشمند مجهز شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد افت منابع آب چاه های کشاورزی و سفره های زیرزمینی را یادآور شد و افزود: کنتور گذاری چاه های آب کشاورزی و متناسب سازی مصرف براساس مجوز صادره یکی از برنامه های آب منطقه ای است.
فرهادی پرهیز کشاورزان از کشت هایی که به مصرف آب زیاد نیاز دارند را خواستار شد و افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر راهکارهای صیانت از منابع آب زیرزمینی است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفت بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۴۶میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.
بیش از یکهزار و ۱۹۵ حلقه چاه آب غیرمجاز در ۱۵ دشت کهگیلویه و بویراحمد حفر شده است.
کارشناسان بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی این استان را در بخش کشاورزی می دانند.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک ۲ هزار و ۴۸۹ حلقه چاه مجاز در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی در این استان وجود دارد.
فرهادی ابراز کرد: سالانه ۲۸۱ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار امسال برای پر کردن چاههای غیرمجاز این استان نیاز است که در صورت تخصیص ۶۰حلقه چاه تا پایان امسال پلمب خواهد شد.
در سال‌های گذشته ۲۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور/نزدیک به ۱۰میلیارد متر مکعب/ را به خود اختصاص داده است.
۱۶ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهروندان این استان هم از طریق چاه و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت حدود یک درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
 
۱۷ مصدوم و ۱ کشته در سوانح رانندگی ۲۴ ساعت گذشته کهگیلویه و بویراحمد
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ فقره سانحه رانندگی در محورهای مواصلاتی این استان رخ داد که ۱۷ مصدوم و یک کشته برجای گذاشت.
 
جلال پوران فرد افزود: در این مدت ۹ سانحه رانندگی در محورهای برون‌شهری رخ داد که براثر آن ۱۱ نفر مصدوم و یک نفر کشته شد.
وی بیان کرد: در مهمترین این حوادث که بر اثر سقوط خودرو به دره‌ای در سرفاریاب و محدوده روستای دهنو تلخاب رخ داد تنها سرنشین خودرو که مردی ۲۶ ساله بود جان خود را از دست داد.
پوران فرد تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین هشت فقره سانحه رانندگی در جاده‌های شهری کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که بر اثر آن ۶ نفر مصدوم شدند.
وی گفت: مصدومان این سوانح رانندگی به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شدند که حال آنها خوب گزارش شده است.
حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد در پنج سال گذشته بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است.
ایمن و استاندارد نبودن جاده‌های ارتباطی یکی از مشکلات اساسی این استان است.
این استان با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب ایران قرار گرفته است.
 
کشف ۳۶۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سالجاری/ دستگیری ۲۹۹ قاچاقچی عمده و خرده در گچساران
جانشین فرمانده انتظامی گچساران گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون در طرح پاک سازی نقاط آلوده ۳۶۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.
جانشین فرمانده انتظامی گچساران ظهر امروز در نشست فرعی مبارزه با مواد مخدر که با حضور دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه وبویراحمد، فرماندار و مسوولان در سالن فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای طرح پاک‌سازی نقاط آلوده از ابتدای سالجاری تا کنون ۳۶۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این شهرستان کشف و ضبط شد.
سرهنگ دوم اکبر انصاری با اشاره به اینکه در اجرای طرح پاک سازی نقاط آلوده شهرستان تعداد ۲۹۹ قاچاقچی، نگهدارنده، توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر نیز در این مدت دستگیر شدند، ابراز کرد: این تعداد قاچاقچی با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی گچساران داده شد.
وی با بیان اینکه ۳۶۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر از ۲۹۹ قاچاقچی عمده و خرده در طرح پاک‌سازی نقاط آلوده شهرستان گچساران کشف و ضبط شد، عنوان کرد: در این زمینه نیز ۶۸ دستگاه خودرو توقیف و ۱۰ باند بزرگ مواد مخدر منهدم شد.
انصاری با اشاره به انواع مواد مخدر گفت : این مواد مخدر مکشوفه شامل تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بوده است.
جانشین فرمانده انتظامی گچساران با اشاره به کشفیات و سارقان مدت مشابه سال گذشته افزود: میزان کشفیات و سارقان دستگیر شده نسبت به مدت مشابه به ترتیب هفت و ۹۸ درصد افزایش داشته است.
در این نشست فرماندار گچساران اظهار کرد: با توجه به شرایط امروزی جامعه و هجمه‌های خاموش دشمن به سمت جوانان می‌طلبد که با نگاهی نو به مسئله مبارزه با اعتیاد پرداخته شود.
عبدالرحیم رحیمی ادامه داد: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بهترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر است.
وی خاطرنشان کرد: حمایت کردن خانواده‌‌ها از جوانان و توجه بیشتر به این قشر می‌تواند آنها را از این بلای خانمان سوز در امان نگه دارد.
 
اسکان موقت مردم ۷ روستای کرمانشاه در ۱۲۷ کانکس تامین شده توسط سپاه کهگیلویه و بویراحمد
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۴۷ خانه در ۷ روستای ماموریت سپاه فتح استان به صورت ۱۰۰ درصدی ویران شده که اسکان موقت این خانوارها در ۱۲۷ کانکس انجام شده است.
سردار یدالله بوعلی ظهر امروز در نشست با استادیاران شجره طیبه صالحین به اقدامات سپاه فتح در منطقه غرب کشور اشاره کرد و افزود: یکی از آرزوهای ما این بود که استان در انجام کارهای خیرخواهانه پیش قدم باشد که در موضوعات اخیر شاهد تحقق این سنت حسنه در بین مردم کهگیلویه و بویراحمد بودیم.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در کنگره عظیم شهدای استان همگان شاهد بودند که بچه‌های کهگیلویه و بویراحمد دارای چه ظرفیت و توان عظیمی هستند.
وی اضافه کرد: موضوع دوم اربعین حسینی بود که ۲۶ موکب توسط استان کهگیلویه و بویراحمد برپا شد و شاهد مشارکت مردم در این امر خداپسندانه بودیم.
مقام ارشد نظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سومین موضوعی که مردم استان پای کار بودند زلزله غرب کشور بود و کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌هایی بود که در روز دوم این حادثه ناگوار در منطقه حضور یافت، در خصوص کمک‌های مردمی تصور نمی‌کردیم مردم استان علی‌رغم همه محرومیت‌ها تا این میزان به مناطق غرب کشور کمک کنند.
بوعلی تصریح کرد: بیش از ۴٫۵ میلیارد تومان کمک‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد به زلزله‌زدگان در کرمانشاه بود که بخشی از اقلام در بین مردم توزیع شد، برخی ساماندهی و برخی دیگر در منطقه دپو شد که در فرصت زمان مقرر کمک‌های مردم توزیع خواهد شد.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه جزء استان‌های برتر در کمک‌سانی به مردم زلزله‌زده بودیم، افزود: سپاه فتح استان علاوه بر توزیع کمک‌های مردمی در کارهای خدماتی در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: اسکان موقت مردم ماموریت دیگر سپاه در کرمانشاه بود که تصمیم گرفتیم مردم را در کانکس موقت اسکان دهیم. در هفت روستایی که به ما واگذار شده بوده ۲۴۷ خانه به صورت ۱۰۰ درصدی ویران شده بود که تا به امروز ۱۲۷ خانواده از ۲۴۷ خانواده در کانکس‌هایی که بچه‌های همین استان تأمین کردند مستقر شدند.
مقام ارشد نظامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۱۱۳ کانکس هم توسط قرارگاه خاتم تأمین شد که بعد از گذشته یک ماه، ۲۴۷ خانواده‌هایی که خانه‌های خود را به صورت ۱۰۰ درصدی از دست دادند در ۲۴۰ کانکس اسکان داده شدند که به هدف مورد نظر نزدیک هستیم.
وی با بیان اینکه ۶۵ باب سرویس بهداشتی و حمام تأمین شده گفت: بخشی از مردم در مناطق زلزله‌زده در سختی و سرمای شدید هستند و زندگی آنها به سختی می‌گذرد.
 
 
برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت به میزبانی دهدشت
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه از برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت در دهدشت خبر داد.
سیدایرج کاظمی‌جو  از برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره ۹۶/۱۱/۳۰ همزمان با شهادت حضرت زهرا(س)، در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد، واقع در کوی آزادگان برگزار خواهد شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در رده‌های سنی نوجوان و جوان و ایجاد انگیزه در میان عموم جامعه برای فراگیری معارف قرآن و عترت را از اهداف این جشنواره عنوان کرد.
وی بخش‌های جشنواره را در سه رشته قرائت، ترتیل ویژه برادران و حفظ عنوان و تصریح کرد: به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایز نفیسی همراه با لوح تقدیر اهداء خواهد شد.
کاظمی‌جو با بیان اینکه شرکت در این جشنواره برای کلیه داوطلبان زن و مرد محدودیت سنی وجود ندارد، گفت: هر دواطلب از میان رشته‌های آزمون مجاز به انتخاب یک رشته می‌باشد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه خاطرنشان کرد: متقاضیان جهت ثبت‌نام به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان مراجعه نمایند و شهرستان‌ها نفرات برگزیده اول هر رشته را تا تاریخ ۹۶/۱۱/۱۴ به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه معرفی نمایند.
وی زمان اختتامیه این جشنواره را ۹۶/۱۲/۷ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد.
 
 
 
خشکی بلای جان ۸۰ هزار هکتار جنگل بلوط زاگرس
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان ۹۰ درصد گونه بلوط است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: درختان بلوط این مناطق پنج تا ۷۰ درصد دچار خشکیدگی شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی یکی از تهدیدهای جنگل های بلوط منطقه است گفت: در صورت مساعد نشدن آب و هوا و کاهش بارندگی‌ها و رطوبت، سطح این میزان خشکیدگی به ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان ۹۰ درصد گونه بلوط است.
وی با بیان اینکه برداشت بذردر جنگل های بلوط غیرقانونی است افزود: کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زاد آوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.
باقری فرد تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت ، شهرستان لنده و کوه خاییزدر کهگیلویه است.
باقری فرد افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود. به گفته وی کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل به وجود آمدن خشکیدگی درختان بلوط است.
۳۶ هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان وجود دارد که ۱۴ هزار هکتار از سال ۹۲ تاکنون ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
 
۲۰۰ میلیارد ریال هزینه جهت تکمیل پروژه بیمارستان یاسوج نیاز است
مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: با وجود اینکه برای پروژه بیمارستان یاسوج که در مرحله پایانی احداث خود قرار داردچیزی حدود ۷۰۰ میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است که برای تکمیل و احداث نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر هزینه دارد.
محمد علی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد :بیمارستان ۲۷۴ تختخوابی یاسوج در هشت طبقه و شامل بخش‌هایldr به تعداد ۸ تخت،nicu به تعداد ۹ تخت،icu به تعداد ۱۴ تخت، ccu به تعداد ۱۴ تخت،post idu به تعداد ۱۰،post ccu به تعداد ۱۰ تخت، اورژانس به تعداد ۲۱ تخت، نوزادان سالم به تعداد ۲۳ تخت‌، بستری زنان و زایمان به تعداد ۴۰ تخت، کودکان به تعداد ۴۸ تخت، جراحی زنان ۴۸ تخت، جراحی مردان ۴۸ تخت، اتاق عمل به تعداد ۸ تخت و نیز دارای سالن آمفی تئاتر است.
علیمردانی افزود: این بیمارستان که به صورت آموزشی و درمانی در حال احداث است که دارای پیشرفت فیزیکی۹۴ درصدی است که تاکنون.۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل و احداث نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر هزینه دارد.
مدیرکل راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: طبق صورت جلسه که با علوم پزشکی صورت پذیرفته مقرر شد که علوم پزشکی از دی ماه نسبت به تجهیز بیمارستان اقدام نماید.
 
فریادهای بی عمل در حوزه آسیب‌های اجتماعی
امام جمعه لنده گفت: در راستای بررسی و کارشناسی آسیب‌های اجتماعی همه حرف برای گفتن داریم ولی در مواقع عمل کمتر وارد شده‌ایم.
حجت‌الاسلام سید هدایت محمودی‌اصل در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده با اشاره به ضرورت رصد آسیب‌های اجتماعی اشاره و و اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی امروزه به حدی در سطح جامعه گسترش یافته که به بحران تبدیل شده و برنامه‌ریزی برای حل و مقابله با آنها از مهمترین وظایف دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی شده است.
وی افزود: اتخاذ تصمیم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بدون شناخت و توجه به آثار و کارکرد برنامه‌های مقابله‌ای ممکن نخواهد بود و همین امر مستلزم بررسی ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرستان خواهد بود.
امام جمعه لنده تصریح کرد: همه ما از آسیب‌های اجتماعی و تأثیرات آن بر جامعه، خانواده و ... آشنایی داشته و داریم و در این حوزه حرف برای گفتن داریم ولی زمان عکس‌العمل و برخورد با آسیب‌های اجتماعی کمتر وارد عمل شده‌ایم.
محمودی‌اصل در ادامه با اشاره به موضوع جلسه، خودکشی را واکنش افراد در مقابل عدم دست‌یابی به خواسته‌ها و در تنگنا قرار گرفتن آنها خواند و یادآور شد: دین مبین اسلام و آیات و روایات وارده همه به نکوهش خودکشی اذعان داشته و آن را مخالف دستورات الهی دانسته است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید در راستای مقابله به پدیده شوم خودکشی در جامعه چاره٬اندیشی لازم را داشته باشیم و با ترویج مباحث دینی و آسیب‌شناسی دقیق موضوع به مقابله با آن بپردازیم.
امام جمعه لنده ادامه داد: دین و باورهای دینی نقش برجسته‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته و در این راستا باید از ظرفیت روحانیت و طلاب شهرستان به نحو مطلوبتری استفاده کنیم.
محمودی‌اصل در پایان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کار گروه‌های بررسی و آسیب‌شناسی خودکشی در سطح شهرستان تأکید و گفت: ماحصل این کارگروه‌ها باید در قالب یک همایش پیشگیری و آسیب‌شناسی در سطح شهرستان نمود پیدا کند و در نتیجه آن کاهش آسیب٬ها را شاهد باشیم.
 
عدم خودباوری و دور شدن از معنویت عامل اصلی خودکشی و آسیب‌های اجتماعی است
در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده عدم خودباوری، دور شدن از معنویات، تغییر سبک زندگی اسلامی و مشکلات اقتصادی از جمله عوامل اصلی خودکشی و آسیب‌های اجتماعی ذکر شده است.
شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده با حضور مسؤولان و کارشناسان و مشاوران مدارس شهرستان لنده در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان لنده با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید برگزار شد.
در ابتدا اسماعیل زارعی دبیر شورای فرهنگ عمومی به تشریح موضوع جلسه پرداخت و گفت: در جلسات گذشته شورای فرهنگ عمومی آسبب‌های مختلف اجتماعی را در سطح شهرستان مورد بررسی و تصمیمات قابل توجهی اتخاذ نموده که تا حد قابل توجهی توانسته به کاهش این آسیب‌ها بینجامد.
وی افزود: عدم اطمینان و باور به خانواده‌ها توسط دانش‌آموزان در دوران مختلف منشأ آسیب‌های مختلف اجتماعی شده است که نیاز به آسیب‌شناسی دقیق و برنامه‌ریزی در جهت مقابله با آن پرداخت.
در ادامه حجت‌الاسلام محمودی‌اصل امام جمعه لنده نیز با گلایه از عامل نبودن افراد به نظریات و تصمیمات کارشناسی گفت: ترویج فرهنگ دینی و توجه به تقویبت خودباوری در جامعه و خانواده‌ها تأثیر بسزایی در کاهش آسیب٬های اجتماعی خواهد داشت.
نازی کارشناس پیشگیری شبکه بهداشت و درمان هم در این جلسه به آماری از میزان خودکشی در ۶ ماهه اول سال ۹۶ شهرستان لنده اشاره و یادآور شد: در بررسی‌های به عمل آمده از علل و عوامل خودکشی در شهرستان لنده، مشاجرات خانوادگی، شکست‌های عشقی، مشکلات مالی و انتظارات غلط مهمترین علل این پدیده شوم ذکر شده‌اند.
وی به ضرورت برنامه‌ریزی و آموزش مهارت‌های زندگی از دوران کودکی اشاره و افزود: عدم آگاهی والدین از وضعیت فرزندان و نداشتن مهارت لازم در فرزندپروری ضرورت برنامه‌ریزی و آموزش و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری در سطح شهرستان را دوچندان کرده است.
در ادامه جلسه نوبت به مشاوران مدارس شهرستان لنده رسید که خانم پرچم در این خصوص با اشاره به وضعیت فکری دانش‌آموزان گفت: شخصیت و محیط اجتماعی و تفاوت‌های فردی نقش به سزایی در آسیب‌های اجتماعی و اثرات آن دارد.
وی افزود: دوران بلوغ یکی از بحرانی‌ترین دوران زندگی جوانان و نوجوانان بوده که لازم است خانواده‌ها با آگاهی از این دوران به همراهی با فرزندان و پیشگیری از بروز آسیب‌ها بپردازند.
کهزادی از دیگر مشاوران مدارس شهرستان لنده هم عدم اگاهی، مشکلات اقتصادی، تغییر سبک زندگی، شیمیایی شدن زندگی(خوراک و پوشاک)، را عامل بروز خودکشی و آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و افزود: همین این عوامل ریشه در دور شدن جامعه از فضای معنوی داشته و در بررسی های به عمل آمده از خودکشی‌ها، خودکشی تقلیدی جایگاه ویژه‌ای در میان انواع خودکشی‌ها داشته است.
عادل ضربی کارشناس آسیب‌های اجتماعی فرمانداری شهرستان لنده سخنان خود را در سه بخش گلایه، پیشنهاد و راهکار عنوان کرد و گفت: نهادهای فرهنگی و فرمانداری هیچگونه حرکتی در جهت مقابله با آسیب٬های اجتماعی به خصوص خودکشی انجام نداده‌اند.
وی با بیان اینکه لازم است ادارات و نهادها نیازمند قلقلک در این خصوص هستند افزود: لازم است با هماهنگی دستگاه قضایی نسبت به انجام یک پژوهش در حوزه خودکشی اقدام شود چراکه این حوزه به عنوان حوزه ممنوعه تبدیل شده است.
خسرو آریتی مدیر شرکت گاز ناحیه لنده با اشاره به اینکه خودکشی در گذشته کمتر از امروز بوده خاطر نشان کرد: عدم خودباوری در میان مردم امروز به یک معضل تبدیل شده که باعث افسردگی و در نهایت خودکشی انجامید.
هادی پور از کارشناسان نیروی انتظامی شهرستان لنده هم به ضروت استفاده از ظرفیت و توان مشاوران مدارس در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ظرفیت مشاوران در کارگاه‌های پیشگیری از آسیب٬های اجتماعی باید زنگ خطر را برای خانواده‌ها به صدا در آوریم.
در پایان اسماعیل زارعی با قرائت مصوبات جلسه گفت: تشکیل کارگروه‌های آسیب‌شناسی محله‌محور و برگزاری همایش خودکشی و راه‌های مقابله با آن را مهمترین مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی ذکر کرد.
 
 
 
بهره‌برداری از محور پاتاوه-دهدشت نیازمند یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: بهره‌برداری از محور پاتاوه-دهدشت نیازمند یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از پروژه‌های راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه بازدید به عمل آوردند.
خیرالله خادمی در بازدید از محور پاتاوه- دهدشت، از این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم دولت یاد و اظهار داشت: ساخت و بهره‌برداری این جاده نیاز به ۲۵۰هزار تن مصالح سنگین،۶ هزار تن آرماتور و ۳۵ هزار تن سیمان دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه ملی را یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: در صورتی که اعتبار مورد نظر تأمین شود، پروژه تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی پل‌های این جاده را ۱۷ دهنه پل عنوان و بیان کرد: از این تعداد پنج دهنه به طول ۹ کیلومتر و ۱۲ دهنه دیگر به طول سه کیلومتر در حال ساخت هستند.
خادمی با بیان اینکه این محور دارای چهار فاز است گفت: تاکنون حدود ۵۶ کیلومتر از جاده ملی پاتاوه دهدشت به بهره‌برداری رسیده است.
 
ازدواج‌های تحمیلی و تبعیض عوامل اصلی خودکشی‌ها هستند/امید را در دل مردم زنده کنیم
رئیس دادگستری لنده با اشاره به علل و عوامل خودکشی‌ها گفت: ازدواج‌های تحمیلی، تبعیض و نا امیدی از جمله عواملی هستند که باعث خودکشی افراد شده است.
عبدالله سعادتیان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده با اشاره به آمار خودکشی در جامعه گفت: طبق اعلام نظر سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از یک میلیون نفر اقدام به خوکشی می‌کنند.
وی افزود: خودکشی رتبه ۱۳ عامل مرگ و میر را در جامعه جهانی به خود اختصاص داده و عوامل مختلفی منجر به این پدیده شوم می‌شود که برنامه‌ریزی برای مقابله با آن لازم و ضروری است.
رئیس دادگستری لنده تصریح کرد: یکی از عواملی که در استان ما باعث گسترش خودکشی گشته فرهنگ‌های غلطی است که از دیرباز در منطقه رواج یافته باعث شد افراد به خودکشی دست زنند.
سعادتیان ازدواج‌های تحمیلی و بدون توجه به هم‌کف بودن را از دیگر عوامل خودکشی ذکر کرد و یادآور شد: ازدواج‌ها و انتخاب‌های ناصحیح و اینترنتی و تبعیض و نا امیدی امروز در جامعه ما خودکشی‌ها را دوچندان کرده که نیاز است با برنامه‌ریزی صحیح و فرهنگ‌سازی در راستای کاهش این پدیده تلاش کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برخی دخالت‌های بی‌جا و یا ترس از آبرو و فقر در درجات بعدی عوامل تأثیرگذار در خودکشی هستند و باید بدانیم که نیاز است با زنده کردن امید و نشاط در دل مردم و بیان حرمت خودکشی می‌توانیم مانع از بروز خودکشی در جامعه شویم.
رئیس دادگستری شهرستان لنده ادامه داد: در راستای اجرای مطالعات صحیح و انجام پژوهش با رعایت جوانب احتیاط و بدون ذکر نام افراد انجام شود تا کارشناسی‌تر بتوانیم برنامه‌ای برای کاهش این پدیده در شهرستان طراحی و اجرایی کنیم.
 
برگزاری جشن بزرگ شب یلدا با برنامه‌های متنوع و جذاب در دهدشت
به همت دفتر بسیج دانشجویی شهرستان کهگیلویه، جشن بزرگ شب یلدا همراه با برنامه‌های متنوع و جذاب در دهدشت برگزار می‌شود.
رحیم آرچنگ از برگزاری جشن شب یلدا در دهدشت خبر داد و اظهار داشت: این جشن پنج‌شنبه شب ساعت ۱۹ همزمان با شب یلدا در مجتمع فرهنگی اداره ارشاد واقع در کوی آزادگان برگزار خواهد شد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت اجرای موسیقی، نمایش طنز، خاطره‌گویی دانشجویان اردوهای جهادی و حافظ خوانی را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای جشن شب یلدا عنوان کرد.
وی خواستار حضور اقشار مختلف مردم در این جشن بزرگ شد.
طلاق و اعتیاد تحفه فرهنگ غربی به جامعه اسلامی است/با تغییر سبک زندگی به مقابله با طلاق و اعتیاد بپردازیم
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طلاق و اعتیاد تحفه فرهنگ غربی به جامعه اسلامی بوده گفت: مهمترین راهکار مقابله با طلاق و اعتیاد توجه به سبک زندگی اسلامی و رویگردانی از فرهنگ غلط غربی است.
حجت‌الاسلام حمید برازش در همایش بزرگ عفاف و حجاب در شهرستان لنده اظهار داشت: خانواده به عنوان بنیان و اساس و شالوده نظام اجتماعی بوده که رشد و تکامل انسان را درون خود شکل می‌دهد.
وی افزود: حجاب و عفاف امروزه به عنوان مهمترین دغدغه فرهنگی و اجتماعی نظام و رهبری بوده که در جهت حفاظت و حراست از آن برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی طرح‌ریزی و اجرایی شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش و جایگاه حجاب و عفاف تصریح کرد: حجاب و عفاف دو مقوله مهم و حیاتی جامعه بوده که سلامتی و میزان آسیب‌پذیری جامعه به وسعت فرهنگ آن در جامعه نیز وابسته است.
برازش یادآور شد: در سال‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی وضعیت نامطلوبی به خود گرفته ولی در سال ۹۶ با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی و با نگاهی تازه در چهارچوب دین و ارزش٬های نظام و انقلاب شاهد کاهش این آسیبها در استان و شهرستانها بوده‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: برای کنترل بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی باید اندیشه نو همراه با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در دستور کار و برنامه‌ریزی ما قرار گیرد چراکه دشمنان از هر فرصتی برای افزایش این آسیب‌ها در جامعه استفاده خواهند کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: روزگاری این استان تنها ۳۰ مسجد و کمتر از ۴۰ روحانی داشته ولی امروز مساجد استان به بیش از ۱هزار مسجد و طلبه٬های آن نیز بالای ۲ هزار نفر بوده ولی بازهم شاهد رشد آسیب‌ها هستیم.
برازش به وجود بیش از ۱۰۰ شبکه فارسی‌زبان در راستای ضربه زدن به ارزش‌های نظام و انقلاب و دین اسلام توسط دشمنان راه‌اندازی شده گفت: این شبکه‌ها تنها با هدف تزلز در بنیان خانواده راه‌اندازی شده و از سوی استکبار جهانی حمایت می‌شوند.
وی با انتقاد از کمبود اعتبارات فرهنگی افزود: هزینه کردن برای تقویت بنیان و تحکیم خانواده سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تلاش در جهت دست‌یابی به جامعه‌ای سالم و پویاست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت بنیان خانواده و واکسینه کردن جوانان در برابر تهاجم فرهنگی غرب اظهار داشت: آسیب٬های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد بلشک تحفه فرهنگ و سبک زندگی غربی بوده که امروز دامان برخی از خانواده‌های ما را گرفته و نیاز است مسؤولان با هوشیاری کامل و با تقویت حوزه فرهنگی جامعه به مقابله با فرهنگ‌های غلط غربی بشتابند.
 
کشف بیش از۳۰ کیلوگرم مواد مخدر در گچساران
فرمانده انتظامی شهرستان گچساران از کشف بیش از۳۰ کیلوگرم مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.
به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید محمد موسوی گفت : مأموران پلیس مواد مخدر شهرستان گچساران در پی خبر واصله از پلیس مواد مخدر استان ضمن هماهنگی با مقام قضایی و ایجاد ایست و بازرسی در محور گچساران به خوزستان ، به یک دستگاه خودروی تریلر هوو مشکوک که این خودرو را متوقف کردند .
وی افزود : در بازرسی از این خودرو مقدار ۳۰ کیلو گرم ماده مخدر از نوع تریاک که به طرز بسیار ماهرانه ای جاسازی شده بود کشف و ضبط که راننده و سرنشین آن دستگیر و خودرو به پارکینگ انتقال داده شد .
فرمانده انتظامی شهرستان " گچساران" با اشاره به اینکه دو نفر قاچاقچی پس از تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی شدند در پایان از عزم جدی پلیس در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ خبر داد و خاطرنشان کرد: شهروندان باید یاریگر پلیس در تأمین امنیت جامعه بوده و اخبار و گزارشات خود پیرامون فعالیت قاچاقچیان را از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به نیروی انتظامی اطلاع دهند.
 
پوشش ۸۵ درصد حجم ابلاغی دوره سوادآموزی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون ۸۵ درصد حجم ابلاغی دوره سوادآموزی در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش برای باسواد شدن قرار گرفته است.
به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون ۸۵ درصد حجم ابلاغی دوره سوادآموزی در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش برای باسواد شدن قرار گرفته است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر حجم ابلاغی دوره سوادآموزی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان ۲ هزار و ۱۳۰ نفر زیر پوشش سوادآموزی قرار گرفته است.
خواهش‌نیک گفت: بیشترین میزان پوشش باسوادی مربوط به دهدشت-دنا-لوداب-چرام و چاروسا است و ثبت‌نام تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد.
وی گفت: در موقع ثبت‌نام با استعلام از طریق پایگاه سوادآموزی وضعیت سواد افراد بررسی واز تکرار حضور در کلاس سوادآموزی جلوگیری می‌شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گفت: در دوره انتقال هزار و ۱۰۰نفر-در دوره تحکیم نیز حجم ابلاغی به استان هزار نفر بوده که در هر دو دوره ۱۰۰ درصد پوشش داده شد.
وی گفت: همچنین در بخش راه‌اندازی و توسعه مراکز یادگیری محلی با اعلام سازمان سوادآموزی کشور استان ۳ مرکز جدید در بین استان‌های کشور و به نسبت حجم ابلاغی رتبه اول کشور را داراست.
 
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح نظارتی شب یلدا در این استان خبر داد .
داریوش دیودیده در جمع خبرنگاران افزود: در راستای جلوگیری از تخلفات احتمالی واحدهای صنفی، طرح نظارتی شب یلدا از روز سه شنبه، ۲۸ آذرماه در استان شروع می شود و تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد .
وی با بیان اینکه به منظور نظارت کافی بر واحدهای صنفی که اقدام به عرضه کالاهایی نظیر میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار می کنند، تیم های ویژه بازرسی و نظارت تشکیل شده است، بیان کرد: این نیروها در این مدت در مراکز فروش حضور دارند .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه علاوه بر داشتن۴۰نیروی بازرس، کارشناسان حوزه نظارت در کنار آنها در گشت های نظارتی همکاری دارند، خاطرنشان کرد: همچنین بازرسان اتاق های اصناف به این تیم های نظارتی اضافه خواهند شد .
دیودیده تصریح کرد: گشت های بازرسی از ساعت ۸ صبح هر روز شروع می شود و تا ساعت ۲۰ شب ادامه دارد .
وی اضافه کرد: به شهروندان عزیز توصیه می شود با نیروهای نظارتی همکاری نموده و در صورت مشاهده تخلف، با سامانه ۱۲۴رسیدگی به تخلفات صنفی تماس گرفته و گزارش خود را انعکاس دهند و همچنین این افراد می توانند به صورت حضوری مراجعه کنند و شکایت خود را به متولیان ارائه دهند.
 
 
۸۰درصد پرونده های ورودی به دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با صلح و سازش قابل حل است
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰درصد از پرونده های ورودی به دادگستری استان با صلح و سازش قابل حل است .
به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مزارعی در نشست ستاد صبر استان افزود: ستاد صبر، ستاد صلح و سازش، بخشایش و رضایت است و تنها به قوه قضائیه اختصاص ندارد بلکه وظیفه همه ارکان کشور است که در آن ایفای نقش نمایند .
وی بیان کرد: یکی از نعمت های خداوند، صبر در مقابل ناملایمات است و در این زمینه در کلام حق و پیامبر و ائمه اطهار(س) سفارشات زیادی شده است .
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امام اول شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) همه را به اصلاح ذات البین بر اساس رفاقت و دوستی و معاشرت خوب با مردم وصیت کرده است .
مزارعی تصریح کرد: ظرفیت ستاد ملی صبر همان کاربردی کردن فرهنگ اسلامی و قرآنی، انجام سیره اهل بیت و پیروی از رهنمودهای حضرت امام (ره) و سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری است .
وی ادامه داد: شما انسانهای شایسته، سفیری فرهنگی برای نظام در محل زندگی و کارتان هستید چون زنده نمودن این فرهنگ قدیمی بسیار ارزشمند است .
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد فلسفه صبر را استفاده از فرهنگ دینی، اعتقادی و مذهبی دانست و عنوان کرد: خداوند رحمان در قرآن ازجمله در سوره مبارکه حجرات، مردم را به صبر و صلح توصیه کرده است.
مزارعی با اشاره به فرهنگ صلح و سازش از گذشته دور در این استان اضافه کرد: مردم ولایی، عزیز، خوب و شایسته استان مستحق خدمتند ممکن است فرهنگ های غلطی در بین متصدیان امور وجود داشته باشد اما با مردم نجیب و دوست داشتنی استان به راحتی می توان کنار آمد.
 
برخورد شدید با گرانفروشی در بازار شب یلدای بویراحمد
دبیر اتاق اصناف شهرستان بویراحمد گفت: با گرانفروشی در بازار شب یلدا بطور شدید و جدی برخورد قانونی می شود.
نعمت نیکزاد افزود: بازرسان این اتاق طی امروز و فردا بصورت سبانه روزی بر بازار شب یلدا از جمله قیمت میوه، گوشتف اجیل و خشکبار و مواد پروتئینی در شهرستان بویراحمد نظارت دارند.
وی بیان کرد: ۱۰ بازرس از سوی اتاق اصناف شهرستان بر بازار شب یلدای بویراحمد نظارت و بازرسی دارند.
دبیر اتاق اصناف شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: این بازرسان با هرگونه گرانفروشی، احتکار و اخلال در بازار بطور جدی برخورد قانونی خواهند کرد.
نیکزاد تصریح کرد: مردم براساس نرخ نامه صنف میوه فروشان میوه مورد نیاز خود را خریداری کنند و صاحبان صنوف موظف به نصب اتیکت قیمت میوه و قرار دادن نرخ نامه در دیده مشتریان هستند.
وی اضافه کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده تخلف به اتاق اصناف بویراحمد بصورت حضوری یا با شماره تلفن ۱۲۴ گزارش دهند تا با متخلفان طبق قانون برخورد لازم صورت گیرد.
 
قیمت هندوانه شب یلدا در بویراحمد اعلام شد
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد گفت: قیمت هندوانه شب یلدا در شهرستان بویراحمد ۲هزار تومان است.
جاسم اسفندیاری با بیان اینکه هیچگونه کمبودی هنداونه و میوه شب یلدا در شهرستان نداریم، افزود: میوه شب یلدا مردم شهرستان بویراحمد از جمله هندوانه، سیب، پرتقال و انار تامین و ذخیره سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه قیمت هندوانه شب یلدا تعیین و به صنف میوه فروش شهرستان اعلام شده است، بیان کرد: قیمت هندوانه شب یلدا در بازار شهرستان بویراحمد ۲۰۰۰ تومان است و در صورتی که واحد صنفی با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت را افزایش دهد طبق قانون با متخلفان برخورد می شود.
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: میوه های شب یلدا که بیشترین تقاضا را دارند از استانهای همجوار از جمله فارس و اصفهان وارد استان خواهند شد.
اسفندیاری اضافه کرد: در حال حاضر بیش از۱۵۰تن هندوانه و انا برای شب یلدای مردم شهرستان بویراحمد ذخیره سازی شده است که انار از شهرستان شهرضا و هندوانه از میدان میوه تربار شیراز وارد خواهد شد.
 
راه اندازی اولین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در گچساران
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان گچساران راه اندازی شد.
بهزاد صادقی در آئین افتتاح دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان گچساران افزود: این مرکز روبه روی ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان آماده خدمات رسانی به مراجعان است.
وی بیان کرد: اولین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان گچساران با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همه دادخواست‌های حقوقی، اظهار نامه و همچنین ثبت نام سامانه ثنا در این مرکز انجام می‌شود.
صادقی عنوان کرد: در آینده نزدیک ثبت همه شکوائیه‌ها و داد خواست‌های شورای حل اختلاف نیز در این دفاتر انجام می‌شود.
وی گفت: از مهمترین مزایای راه اندازی دفتر خدمات الکترونیک می توان به کاهش زمان دادرسی، افزایش تکریم ارباب رجوع، صرفه جویی در وقت و هزینه اشاره کرد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: طبق ماده ۹ آیین دادرسی کیفری، همه مراجعه کنندگان دستگاه قضا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند.
صادقی اضافه کرد: با ثبت نام در سامانه ثنا، روند پرونده به صورت الکترونیکی برای فرد ارسال می‌شود و به صورت الکترونیکی می‌تواند فرایند پرونده را پیگیری کند.
شناسایی و جمع‌آوری ۳۵۰۰ تخلف آب در سطح شهر یاسوج/ارجاع ۸۵۰ فقره انشعاب به مراجع قضایی
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج از شناسایی و جمع‌آوری ۳۵۰۰ تخلف آب در سطح شهر خبر داد.
قاسم قلندری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح ساماندهی انشعاب‌های غیرمجاز در سطح شهر یاسوج با جدیت در حال پیگیری است، اظهار کرد: وجود انشعاب غیرمجاز و استفاده غیرمجاز از آب شرب باعث ایجار نوسان در شبکه توزیع و بروز خسارت‌های متعدد به شبکه و خطوط انقال می‌شود.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج با تقدیر از همکاری بی‌شائبه دستگاه قضا با متخلفین انشعاب‌های غیرمجاز افزود: طی سال جاری بیش از ۳۵۰۰ فقره تخلف آب و فاضلاب در سطح شهر یاسوج جمع‌آوری و ساماندهی شده است.
قلندری افزود: طی همین مدت بیش از ۸۵۰ فقره پرونده تخلف انشعاب غیرمجاز تشکیل و جهت صدور حکم به مراجع قضایی استان ارجاع داده شد.
وی افزود: از مجموع تخلفات شناسایی شده سال جاری ۱۶۵۰ تخلف مربوط به انشعاب غیرمجاز آب، ۱۴۶۰ تخلف مربو به انشعاب غیرمجاز فاضلاب و ۱۰۱ تخلف نیز مربوط به شیرپشت کنتور بوده است.


 
ثبت ۳۰۴ مورد مرگ غیر طبیعی در ۸ ماه سال جاری در ادارات پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد
پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد در هشت ماهه سال جاری ۳۰۴ مورد مرگ غیرطبیعی در ادارات پزشکی قانونی استان به ثبت رسید.
پزشکی قانونی استان اعلام کرد در هشت ماهه امسال تعداد ۳۷۷ مورد معاینه اجساد و صدور جواز دفن در ادارات پزشکی قانونی استان انجام شده است که از این تعداد۲۶۸ نفر مرد و ۱۰۸ نفر زن و ۱ نفر نامعلوم بوده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱۰ نفر بوده است که به میزان ۲۱٫۶ درصد رشد داشته است.
همچنین از تعداد کل اجساد معاینه شده ۳۰۴ مورد معاینات اجساد با مرگ‌های غیر طبیعی بوده است. از این تعداد ۲۲۲ مرد و ۸۲ نفر زن بوده اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۵۹ نفر بوده است که به میزان ۱۷٫۳ رشد داشته است.
مرگ‌های غیر طبیعی مرگ‌هایی هستند که به دنبال مداخله یک یا چند عامل خارجی همانند عوامل فیزیکی شیمیایی روانی و مکانیکی بوقوع پیوسته باشد. سوانح ترافیکی ، غرق شدگی، خودکشی، انواع مسمومیت ها ، مرگ در اثر سلاح گرم، مواد مخدر و غیره از جمله مرگ های غیر طبیعی هستند.
بر اساس سالنامه آماری سال۹۵ سازمان پزشکی قانونی کشور، میزان متوفیات ناشی از مرگ غیر طبیعی بر حسب هر صد هزار نفر جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰٫۱ اعلام شده که از متوسط کل کشور بالاتر بوده است.
 
برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت به میزبانی دهدشت
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه از برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت در دهدشت خبر داد.
سیدایرج کاظمی‌جو  از برگزاری جشنواره استانی قرآن و عترت در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره ۹۶/۱۱/۳۰ همزمان با شهادت حضرت زهرا(س)، در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد، واقع در کوی آزادگان برگزار خواهد شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در رده‌های سنی نوجوان و جوان و ایجاد انگیزه در میان عموم جامعه برای فراگیری معارف قرآن و عترت را از اهداف این جشنواره عنوان کرد.
وی بخش‌های جشنواره را در سه رشته قرائت، ترتیل ویژه برادران و حفظ عنوان و تصریح کرد: به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایز نفیسی همراه با لوح تقدیر اهداء خواهد شد.
کاظمی‌جو با بیان اینکه شرکت در این جشنواره برای کلیه داوطلبان زن و مرد محدودیت سنی وجود ندارد، گفت: هر دواطلب از میان رشته‌های آزمون مجاز به انتخاب یک رشته می‌باشد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه خاطرنشان کرد: متقاضیان جهت ثبت‌نام به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان مراجعه نمایند و شهرستان‌ها نفرات برگزیده اول هر رشته را تا تاریخ ۹۶/۱۱/۱۴ به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه معرفی نمایند.
وی زمان اختتامیه این جشنواره را ۹۶/۱۲/۷ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد.
اعتبارات ماده ۱۸۰ علت زمین‌ماندن پروژه پل چهارم بشار/فرصت ۹ ماهه برای بهره‌برداری از این طرح عمرانی
عملیات اجرایی پل چهارم بشار بعد از ۶ ماه وقفه دوباره از سر گرفته شد و قرار شده این طرح عمرانی سال آینده به بهره‌برداری برسد.


 عملیات اجرای پل چهارم بشار سال ۱۳۹۴ با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تحت عنوان پل ابوذر با هدف ایجاد ارتباط میان بیمارستان امام سجاد(ع) با شهر یاسوج، کاهش زمان انتقال بیماران به این بیمارستان و کاهش بار ترافیکی آغاز شد.

اما این پروژه ۶ ماه قبل به دلیل نبود اعتبار کاملا متوقف شد و این روزها بعد از تزریق اعتبار بار دیگر عملیات عمرانی در این پل از سر گرفته شد و ماشین‌آلات در محل مستقر هستند تا چرخ کارگاه‌های عمرانی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد بچرخد.

به همین دلیل ظهر امروز عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از بازدید پل سوم بشار از روند اجرای پل چهارم هم بازدید کرد تا در جریان آخرین وضعیت این دو پروژه حیاتی و میزان پیشرفت فیزیکی آنها قرار گیرد.


در این بازدید مصطفی مهری سرپرست پروژه پل چهارم بشار با اشاره به اینکه بعد از ۶ ماه بار دیگر شاهد انجام عملیات عمرانی بر روی این طرح هستیم، گفت: این پروژه بر اساس ماده ۱۸۰ آغاز شد و در سال ۹۴ که استارت این کار زده شد ۱٫۵ میلیارد تومان به ما اختصاص داده شد اما ریالی از این مبلغ به پروژه تزریق نشد.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر یک ریال از اعتبارات ماده ۱۸۰( اعتبارات قانون استفاده متوازن)به استان اختصاص داده نشد که عدم اختصاص اعتبارات از این محل، موجب زمین ماندن این پروژه عمرانی شد.

سرپرست پل چهارم بشار گفت: به دلیل تعهدی که نسبت به این پروژه داشتیم ۵ میلیارد تومان از خودمان هزینه کردیم اما این مبلغ موجب تسریع در ادامه پروژه نشد و پروژه به مدت ۶ ماه کاملا تعطیل شد.


مهری تصریح کرد: بعد از این مدت مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه برای برج ۴ سال ۹۸ به ما اختصاص داده شد و موجب شد هم‌اکنون کارهای عمرانی پروژه جریان داشته باشد.

وی با اشاره به پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات اجرایی پل چهارم بشار افزود: برای تکمیل این پروژه عمرانی مدت ۹ ماه از شهرداری یاسوج مهلت خواستیم  و در صورتی که کل اعتبار ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مورد نیاز تخصیص داده شود این طرح عمرانی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


معاون استاندار هم در پایان این بازدید بر اختصاص اعتبار و تکمیل پل‌های سوم و چهارم بشار برای کاهش بار ترافیکی در استان تأکید کرد و افزود: طی برنامه‌ریزی مناسبی این طرح‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد تکمیل می‌شوند.



جشن تولدی با رنگ و بوی سرطان/از خنده‌های دردناک شیوا چه می‌فهمیم؟



 این روزها که به فکر گران شدن کالاهای اساسی روزمره زندگی خود مانند لبنیات، نان، هستیم  به یک‌باره به جشنی دعوت می‌شوی که همه افکارت را به هم می‌ریزد.

افرادی در آن جشن حضور دارند که سالهاست در حال مبارزه هستند و چه زیباست با آن همه درد و جثه ضعیف و نحیف خود اما خنده بر لب دارند و با طلوع هر صبح دوباره زندگی را آغاز می‌کنند.

کودکانی در این جشن حضور داشتند که جمله من می‌توانم را با عمل به اثبات رسانده‌اند آری آنها کودکان سرطانی و بیماری‌های خاص هستند.

متاسفانه بیماری سرطان در چند سال اخیر در کشور ما رو به رشد است و از میان ۱۰۰ در صد افراد جامعه ۱۸ تا ۲۰ درصد آنها به سرطان مبتلا خواهند شد و این آمار به دلایل مختلفی در کشور ما رو به افزایش است که در این بین استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این آمار مستثنی نیست.

 هنوز در جامعه ما و به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک این بیماری را برای اطرافیان پنهان می‌کنند و آن را مثل پدیده‌ای بسیار شوم و زشت قلمداد می‌کنند و می‌ترسند آن را عنوان کنند که بیمار یا مریضشان با بیماری سرطان روبرو است و این نوع نگاه موجب می‌شود که اطلاع‌رسانی صورت نگیرد و بیمار هم از تجربیات دیگران محروم بماند.

گفتنی است، حداقل  در این دو دهه اخیر افراد مبتلا به سرطان افزایش یافته و این بیماری موجب شده که مرگ و میر در جامعه افزایش پیدا کند.

بر این اساس شهرستان گچساران در شب گذشته به همت موسسه نیکوی کاری زینب کبری جشن تولد ۱۵ بیمار سرطانی و خاص را برگزار کرد.

در این جشن کودکان به همراه والدین و خیرین نیکوکار  برای شرکت در این جشن به کافه گرندلوکس گچساران آمده بودند.


در میان این بیماران نگاهم به دختری معطوف می‌شود که چهره زرد رنگ و پریده خود نشان از بیماری سختی می‌دهد.

آری این کودک  که شب گذشته تولدش بود ۱۰ ساله شده اما به دلیل بیماری سرطانی همچون یک کودک پنج ساله کوچک مانده است.

عظیمه دختری که هم اکنون ۱۰ ساله شده ساکن بافت فرسوده دوگنبدان  پدرش درگذشته و مادر سرپرست این دختر است.

جثه کوچک عظیمه در میان جمعیت نشان از شیمی درمانی  می‌دهد، آن کودک بر اثر تومور مغزی از تحصیل جا ماندهو بر اثر این بیماری یک دست و یک پا این کودک فلج شده است.


به سراغ مادر عظیمه شورانگیز می‌روم از حال  از او می‌پرسم چه وقت متوجه شدید که دخترتان به این بیماری مبتلا شده است، مادر عظیمه می‌گوید: عظیمه در سن پنج سالگی در حالی که در کوچه با بچه‌ها بازی می‌کرد یک دفعه به زمین می‌خورد و به کما می‌رود در این هنگام به بیمارستان مراجعه می‌کنیم و طی آزمایشات انجام گرفته متوجه می‌شویم که یک تومور مغزی بدخیم  در سر این کودک جا خوش کرده است.

مادر عظیمه ادامه می‌دهد: پنج سال است که دخترم با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و علم جراحی را انجام داده و هم اکنون در حال گذراندن شیمی درمانی است.

این مادر که خود سرپرستی عظیمه را بر عهده دارد، افزود: بر اثر تومور مغزی بدخیم دخترم یک دست و پا آن فلج شده است.


از او سوال می‌کنم با تغییر طرح تحول سلامت در این چند سال اخیر آیا از طریق دولت به شما کمکی انجام گرفته است: این مادر در جواب سوال من  اذعان کرد، در زمینه شیمی درمانی دخترم از سوی کمیته امداد کمک می‌شود اما این کمک‌ها آن چنان زیاد نیست که بتوانیم مداوا را انجام بدهیم.

 این مادر که خود جثه ضعیف و نحیفی دارد  این جثه حکایت از سختی‌های فراوانی می‌دهد می‌پرسم، ماهانه چه میزان هزینه‌ای صرف درمان این کودک می‌شود، مادر عظیمه می‌گوید، ماهی بیش از ۶۰۰ هزار تومان  هزینه می‌شود و می‌گوید حال و روز من نشان از وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ام می‌دهد.

 در این بین به سراغ  دختر دیگری می‌روم که او نیز دارای قند خون شدید است، آری شیوا اکرمی ۸ ساله که با بیماری قند خون شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

از والدین این کودک می‌پرسم که چه شده این دختر نازنین به این بیماری مبتلا شده است، مادر شیوا در جواب اظهار کرد: شیوا ۳ سال است که درگیر این بیماری است آنقدر قند خون این دختر بالا است که حتی برای چکاپ دندان  به داندنپزشکی نمی‌تواند مراجعه کند.


خانواده شیوا نیز در محلات بافت فرسوده دوگنبدان زندگی می‌کند و پدر شیوا کارگر فصلی است و از نظر مادی در وضعیت ضعیفی قرار دارند.

باز هم چشمانم به کودکانی خیره می‌شوند که در این میان با صورتی زرد و چشمانی گود رفته چنان شادی می‌کنند که گویی هیچ دردی ندارند.

ملیکا بنددانی دختر ۱۳ ساله این شهرستان، ملیکا دارای بیماری کلیه و مثانه است و از بدو تولد با این  بیماری روبرو بود.

حال و روز ملیکا را از خانواده او جویا می‌شوم، والدین ملیکا در این گفت‌وگو بیان می‌کنند: تا کنون ۱۶ عمل سنگین بر روی دختر ایشان انجام گرفته است که در آخرین عمل از روده بزرگ این نوجوان برای انجام عمل پیوند به مثانه گرفته شده است که این عمل تا کنون موفق آمیز نبوده است.


والدین ملکیا می‌افزایند: با انجام ۱۶ عمل که به نتیجه نرسیده‌اند  در حال حاضر برای تخلیه ادرار  همیشه یک کیسه به آن وصل است و با این بیماری تا آخر عمر باید دست و پنجه نرم کند.

 در ادامه  گزارش به سراغ والدین محمد رضا جاوید می‌روم، کودک ۸ ساله‌ای که بر اثر سهل‌انگاری  پزشکی و تشخیص نادرست دوبار به زیر تیغ جراحی می‌ورد.

مادر محمد رضا در پاسخ به سوال می‌گوید: یک روز محمد رضا دل درد شدیدی گرفت که سریعا به بیمارستان مراجعه کردیم.


وی ادامه می‌دهد، با آزمایشات و تشخیص پزشکان برای عمل جراحی آپاندیس محمد رضا را راهی اتاق عمل می‌کنند اما بعد از گذشت ۲۴ ساعت دل درد این کودک خوب نشد.

مادر محمد رضا اذعان کرد:  در حالی محمد رضا راهی اتاق عمل شده بود و تشخیص داده بودند که او آپاندیس دارد که اکنون بعد از گذشت ۲۴ ساعت مشخص می‌شود کودک من دچار بیماری پیچش شدید روده بوده است.

مادر محمد‌رضا می‌افزاید، متاسفانه به دلیل شرایط مالی با مشکلات  عدیده‌ای روبرو شدیم و در این بین دستمان خالی و پدر محمد رضا کارگر فصلی است که چند ماهی بیشتر سرکار نیست.

در این  میان جوانانی هستند که دارای مدارک تحصیلی عالیه هستند اما به دلیل بیماری نمی‌توانند در جایی مشغول شوند.

جوانی ۳۵ ساله را مشاهده می‌کنم که دچار تومور مغزی است و این روزها با این بیماری در حال مبارزه است.

پدر این جوان کارگر شهرداری است و پدر این جوان از پس مخرج درمان فرزند خود برنمی‌آید.

این پدر که خود رفتگر شهرداری است از شهرداری تقاضا دارد که اضافه کاری خود را که به مدت ۶ سال است پرداخت کند تا بتواند برای درمان فرزند خود کاری کند.

 این روزها که بیماری سینه در میان خانم‌ها شایع است، خانم‌های این شهرستان از این بیماری مستثنی نیستند.

معصومه رودشتی، خانم ۳۵ ساله‌ای که با بیماری سرطان سینه  دست و پنجه نرم می‌کند.

وی می‌گوید، قریب بر یک سال است که متوجه شدم به سرطان سینه مبتلا شده‌ام.

 از وضعیت مالی او سوال می‌کنم، در جواب می‌گوید، همسرم کارگر فصلی است و درآمد چندانی ندارد که بتواند از عهده مخارج بیماری من برآید.

وی ادامه می‌دهد، تاکنون از سوی دولت کمکی به من نشده است و ماهانه برای درمان قریب بر ۷۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود که درآمد همسرم دیگر جوابگو نیست.

رودشتی ادامه می‌دهد، برای درمان و انجام پرتو نگاری به شیراز مراجعه کردم و برای اقامت ۶۰ در شیراز ۴۸۰ هزار تومان کرایه خانه پرداخت کردم که دیگر برای مداوا همسرم قادر به پرداخت اجاره خانه نبود و به گچساران برگشتیم.

آری در این جمع کودکانی همچون هاشمی نوجوان ۱۵ ساله دارای سرطان خون، امیر علی آرخلو پسر ۳ ساله گچسارانی که به بیماری تشنج و بیماری متابولیک گرفتار است.

 شب گذشته  جشن تولد یلدایی عظیمه شور انگیز و ۱۵ کودک سرطانی و بیماری های خاص به همت موسسه نیکوکاری زینب کبری  برگزار شد.

 در این جشن با همت خیرین که برگزار شد، هدایایی نیز به این بیماران تقدیم و حامیانی نیز برای آنها جذب شد.(فارس)



کیفیت پایین آب شرب منطقه دیشموک کهگیلویه/تلاش مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع معضل آب دیشموک تا سال ۹۷
آب شرب شهر دیشموک از کیفیت پایینی برخوردار است و مسؤولان استان تلاش دارند این مشکل را تا سال آینده رفع کنند.


 منطقه دیشموک شهرستان کهگیلویه دارای جمعیتی افزون بر ۶ هزار نفر است که از تلخی آب شرب رنج می‌برند و علی‌رغم اینکه دارای چشمه‌ساران فراوانی مانند چشمه دهورگ، چشمه خرسک و رودخانه بالیاب است اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

شهر دیشموک افزون بر ۴ سال است که با این مشکل مواجه است و علی‌رغم برگزاری جلسات مختلف توسط مسؤولان این مشکل تاکنون رفع نشده و خواسته مردم دیشموک هم رفع این معضل بزرگ است.

البته مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای هم در این خصوص بیکار ننشسته‌اند و برای رفع معضل آب شرب دیشموک که به یک دغدغه جدی تبدیل شده اقداماتی انجام داده‌اند.


علی داودی‌مهر در همین خصوص به خبرنگاران گفت: نشستی با حضور کارشناسان وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب برای انجام طرح مطالعاتی در خصوص آب دیشموک انجام شد و این کارشناسان به منطقه اعزام شدند تا خود از نزدیک وضعیت آب منطقه دیشموک را بررسی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چنانچه چاره‌اندیشی لازم در خصوص تأمین آب کیفی و پایدار برای مناطق دیشموک، قلعه رئیسی، چاروسا و قلعه دختر نشود قطعا مردم دچار مشکلاتی خواهند شد، لذا شرکت آب منطقه‌ای برای رفع مشکل کم‌آبی شهر دیشموک و پیشگیری از بروز چنین مشکلی برای سایر نقاط از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.


وی تصریح کرد: تامین آب شرب مناطق یاد شده از جمله دیشموک و به حداقل رساندن زمان و اخذ مجوز لازم برای تأمین اعتبار و شروع عملیات اجرایی از برنامه‌های این شرکت است.

داودی‌مهر خاطرنشان کرد: در دیدار استاندار و مجمع نمایندگان استان با مسؤولان وزارت نیرو بر رفع مشکل آب منطقه دیشموک تا سال ۹۷ تأکید شد.


 


نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1