تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۳۰۰۹۲۱

رنج یاسوج از تخلفات تراکم

۱۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حمیده زعیمی
شهر از دو بخش کالبد و فیزیک و بخش دوم روح و غیر ماده تشکیل شده است و شهرسازی علم ارتباط انسان - فضا و فعالیت است.
به عقیده شهرسازان برای توسعه شهر این سه فضا بایست در یک راستا و همزمان رشد کنند تا توسعه محقق گردد. ما دراکثر شهرها رشد را شاهد هستیم که رشد با توسعه معنای متفاوتی دارند، رشد با کمیت سرو کار دارد در حالی که توسعه کمیت و کیفیت را شامل می‌شود و همه ابعاد را مد نظر و مورد توجه قرار می‌دهد.
توسعه شهری باید منشأ درونی داشته باشد و متوازن باشد یعنی ما در کنار رشد کالبدی و فضا شاهد رشد اقتصادی و اشتغال زایی و سرزندگی در شهرها باشیم. شهر یاسوج شهری جوان با سرعت رشد فراوان آماج ورود روستاییان و مهاجرین فراوانی است. مهاجر پذیری و جوان بودن شهر و البته رشد ارگانیک شهر معضلات فراوانی را به دنبال داشته است.
عدم نظارت دقیق و ضابطه مند نهادهای تصمیم ساز و مجری، دامنه این مصائب شهری را صد چندان کرده است.
اولین مشکل و ایراد را می‌توان بر پیکره قوانین و مقررات شهرسازی وارد کرد، یعنی قوانینی که نیم قرن پیش تدوین گشته و هنوز با کمترین تغییری متناسب با وضعیت موجود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یاسوج از ناملایمات بی توجهی و بی تعهدی در امان نمانده و شهر را دستخوش نا زیبایی منظری و کالبدی و روحی کرده است.
یکی از معضلات شهر تخلفات تراکم ساختمانی است که عواقب و تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. عدم تطابق تراکم‌های ساختمانی موجود با ضوابط شهرسازی در بیشتر نقاط شهر به خصوص در حوزه راهنمایی، سالم اباد و ارم‌ها به وضوح قابل مشاهده است.
اولین کاستی و نارسایی از طرف جامعه شهرسازان اتفاق می‌افتد و در هنگام تفکیک زمین به عواقب این تفکیک نمی اندیشیند یا می‌اندیشند و بی توجهی می‌کنند و اخلاق حرفه ای خویش را لگد مال می‌کنند تا در آینده نه چندان درخشان شهرشان کم سهم نباشند.
دومین گام اشتباه از طرف کمیسیون ماده پنج با حضور همراه با رأی استاندار یا معاون عمرانی استاندار -شهرداری- اداره راه و شهرسازی -سازمان میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی و حضور بدون رأی سازمان محیط زیست. نظام مهندسی و دفتر فنی استانداری - آب و فاضلاب، انجام می‌شود که سهم اداره راه و شهرسازی بسیار پررنگ و مهم است.
سومین و اساسی‌ترین اشتباه از جانب شهرداری با عنوان بازوی اجرایی طرح‌ها و ساخت و سازها خطای بعدی را شکل می‌دهد.
شهرداری در صورت مشاهده تخلف یا گزارش مهندسین به طور قانونی بایست پروژه‌ها را متوقف و طبق آیین نامه و ضوابط با متخلفین برخورد کند. شهروندان برای زندگی و آسایش نیاز مند رعایت ضوابط شهرسازی هستند.
اجزای مختلف یک شهر از جمله فضاهای اموزشی - تفریحی - معابر - فضای مناسب سکونتی - مبلمان شهری همه و همه نیازهای ضروری برای اجتماعات شهری می‌باشند.
تراکم ساختمانی از مباحث مهم شهرسازی است که جامعه شهری را درگیر خود کرده است و به جای آنکه ابزاری باشد در راستای سیاست‌های شهرسازی، مبدل به معضلی گشته در اجراییات شهرسازی و این نتیجه مثبتی برای شهر و شهروندان نخواهد داشت.
عوارض اجتماعی - فرهنگی - و کالبدی تخلفات تراکم ساختمانی، کیفیت زندگی ساکنین را تحت الشعاع قرار داده و پیامدهای منفی فراوانی در پی خواهد داشت.
پیامدهایی از جمله سد معبر - اشرافیت - دسترسی - ایمنی ساختمان - بر هم زدن تعادل تراکم جمعیتی - اختلال در سازمان فضایی و استخوانبندی شهر و نیز تشدید معضلات فرهنگی برای این اجتماع و از نگاه دیگر معضل بزرگی در هنگام بحران از عواقب تراکم مازاد بر طرح تصویبی می‌باشد.
این طبقات مازاد بر طرح تصویب شده تأثیر بسزایی بر خط آسمان شهر و در نتیجه منظر شهری دارد که به درستی و با دقت بیشتری بایست مورد توجه طراحان شهری قرار بگیرد.
حال چرا گام‌هایی اشتباه با این حجم از بی توجهی نهادهای تأثیر گزار، نسبت به آینده شهر برداشته می‌شود. اگر هر شهروند کوتاه چرخی در شهر داشته باشد شاهد صحنه‌ها و منظر نامناسبی است. صحنه‌هایی که نوید روزهای زیباتری برای داشتن شهر زیباتری نمی‌دهد. این همه بی مبالاتی عاقبتش به کدامین سو می‌رود؟ شهری ناموزون با شهروندانی خالی از سرزندگی که مهم‌ترین مؤلفه برای طراحی شهرو مبلمان شهری و منظر شهر است.
بی شک اگر کوچک‌ترین خطری در این چنین شهرهایی اتفاق بیفتد از عهده هر ستاد بحرانی خارج است. سرعت رشد ساخت و سازها در یاسوج خوب است و از سویی دیگر به توسعه شهر نمی‌انجامد چرا که در کنار این انبود سازی و رشد عمودی ساختمانی تخلفات زیادی صورت می‌گیرد از جمله سطح اشغال - تراکم و نمای ایزوگامی و همچنین ایمنی و بهداشت که چهره ای نازیبا به زیبایی‌های طبیعی خدادادی شهر یاسوج داده است.
علی رغم تمامی تاکتیک‌ها و برنامه‌های از پیش طراحی شده هیچ تخریبی صورت نگرفته است هیچ حکمی اجرا نگردیده است آن هم به یک دلیل و آن لابی گری ها و تبعیض‌ها و استیلای رابطه بر ضابطه است.
اشتباه بزرگ شهرداری و عدم رعایت قوانین تخریب هر روز را بدتر از دیروز می‌کند برای شهری با پتانسیل‌های فراوان.
به نظر می‌رسد وضعیت موجود نیازمند تمهیدات لازم جهت ارتقای کیفیت شهری می‌باشد و می‌توان با تکیه بر قانون به توسعه شهر کمک کرد که این تمکین به قوانین با توصیه‌های زیر می‌تواند پر رنگ تر شود...
۱- قوانین شهر سازی به روز گردیده و در معرض تغییرات مثبت قرار گیرند تا کارساز تر واقع شوند.
۲- شهرسازان در تفکیک زمین بر پایه قوانین و طرح‌ها گام برداشته و چشم انداز وسیع تری را برای شهر متصور گردیده و به افق‌های بلند تری بیندیشند.
۳- در کمیسیون ماده پنج نظارت دقیق تر و ضابطه مند تر گشته و برخوردهای قاطع تری در ارتباط با مصوبات صورت پذیرد.
۴ - شهرداری به عنوان اهرم اجرایی و نظارت، مداومت و قاطعیت و صلابت و قانون مندی را سر لوحه خویش قرار داده و به شهری زیبا تر برای شهروندانی سالم تر بنگرند...

کارشناس ارشد شهر سازی
فرهنگی و مدرس دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

دانایی
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چرا سایتهای استان اصرار دارند که عکس نویسنده مطلب را اینقدر بزرگ نمایش بدهند، این کار به طرز عجیبی توی ذوق می زنه، انگار داری پوستر تبلیغاتی شورای شهر را نگاه می کنی... حداقل برای این مطلب که مخاطبانش مهندسین هستند رعایت بفرمایید
ماندني زاده
Iran, Islamic Republic of
شهر من:
‍‍ ‍‍ معماری شهر من آدم را قبول داشت. دیوار کوچه همراه آدم راه می رفت و خانه همراه آدم شکسته و فرتوت می شد . همدردی organic داشت . شهر من الفبا را از یاد برده بود ، اما حرف می زد. جولانگاه قریحه بود . نه جای قدم زدن تکنیک.
در چنین شهری ما به آگاهی نمی رسیدیم . اهل سنجش نمی شدیم . شکل نمی دادیم . در حساسیت خود شناور بودیم . دل می باختیم . شیفته می شدیم . و آنچه می اندوختیم پیروزی تجربه بود....

سهراب سپهرى
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بعضی افراد دنبال پست و مقام هستند هر روز به بک نوع اطهار وجود میکنند
همفکر
Iran, Islamic Republic of
چرا این هم.
فریاد
Iran, Islamic Republic of
ایا این متن دردی را دوا میکند؟
تمنا میکنم از دوستان که راه حل منطقی و قابل اجرا ارائه بدهند
بر روی کاغذ میشود بله الودگی هوای تهران را هم حل کرد اما در عمل سالهاست میبینم نمیشود
شهر یاسوج که یک شهر کوچک و نوپا هست و جمعیت زیادی ندارد
ما باید ابتدا از خود شروع کنیم در انتخاب اشخاص تصمیم گیرنده برای شهر و استان
باید دنبال افراد کاردان باشیم چه بومی و چه غیر بومی
باید فامیل گرایی را تمام کنیم از نمره گرفتن پیش اساتید دانشگاه تا پست گرفتن در ادارات ...باید جای اینکه فقط شعار بدیم عمل کنیم ....ترافیک شهر داره جون میده رسما کسی به فکرش نیست مگه میشه بیخیالش شد اما میبینم که کماکان بیخیالش هستند تا ده سال دیگه که مشکلات ترافیک به حد انفجار رسید اونوقت میگویند بله باید زیر گذر یا روگذر و خیابان طبقاتی بسازیم
چرا الان که مشکلات ابتدایی هستند اینکارها را نکنیم
ورودیهای شهر را دقت کنید همه دیگر بلدیم میدانیم مشکلات ترافیک را ، پل سوم را و
همه ساختمان سازی را دیده ایم و بلدیم ..همه میدانیم فلان ساختمان در حریم هست پس یه سوال این ادارات وقتی این ساختمان درست میشد یعنی نمیدیدن که در حال ساخت هست؟یعنی یه شبه ساخته شده مگه میشه؟پس یه فامیل بازی ریز این وسطا هست که چشمامونو میبندیم بعد که ساخته شد چن ماهی داد و بیداد میکنیم که بله واویلا شد بعد هم اب از اسیاب می افته وسلام.‌‌.
فرودگاه دقت کردین؟؟؟؟؟چقد دوره استانداری قبلی هی میگفتن فلانه اینکارا شده. ...حالا چرا شب نمیشه براش پرواز گذاشت به کنار اون تطویل باندی که گفتن چی شد؟
اون دوتا پرواز در روزی که میگفتن چی شد؟کنسل شدنا زیادی هم جا خودش
پل سوم بیخیال میشم هر وقت ساختنش یا خواستن بسازنش در موردش بحرفیم
تا یادم میاد ابشار هر چن سالی به یه بهونه درست کردن کنده کاری میشه اما ساخته نمیشه
ورودی ابشار که جای کلی بحث داره
پارک‌جنگلی که فقط یه جاده براش کشیدنو تمام خودشم که از اول طبیعی بوده ، موندم هر چن سالی هم یه طرح براش میارن وسط بعد هم ولش میکنن تا چن سال دیگه
اورژانش سرپایی بیمارستان شهید بهشتی تشریف ببرید سالم باشید قطعا مریض خواهید شد
بیمارستان بزرگ شهر در بولوار شهید قرنی که سالهاس میگن بهمن امسال افتتاح میشه ولی نه نمیشه امسالم گفتن بهمن الان میگن اخر سال نزدیک به عید اها تا یادم نرفته پارکینگ این بیمارستان فکری براش شده؟
سرعت گیر های شهر خودشون باعث کلی تصادف هستن
میدان استانداری کلا چراغ راهنماش درست کار میکنه بقیه جاها یا ندارن یا اگه دارن خرابن
مجمتمع تجاری خیابان فردوسی که کلا ماشالا به کنترل پروژش که فقط یه خاک برداری کوچیک کردنو تمام والا میگفتن ۲/۵ساله تحویل میشه
پروژه سینما که نمیدونم اخرش کی تموم بشه و ایا سینما دلره یهویی نگن که ااا فقط مغازه شد و تجاری و تمام
بازم هست ولی همینارو درست کنن شاهکار کردن حالا جا مقاله دادن جواب تک تک اینارو بدین و راهکار بدین
لیلا
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم خانم مهندس بااین سوادوبزرگ منشی چرا. ستادانتخاباتی شورای شهرش راهنوزپرداخت نکرده است؟
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درودبرخانم مهندس انشااله به زودی یک پست خوب بگیرید.
اهورا
Iran, Islamic Republic of
احسنت بسیار زیبا
استاندار بجای آون خانم صفایی اصولگرا باید ایشان را مدیر کل می کرد
اهورا
Iran, Islamic Republic of
حق خانم زعیمی مدیر کلی امور بانوان استاندار ی بود.
آشنا
Iran, Islamic Republic of
انگار خانوم .، باز مقاله ی ک.ی خانم نویسنده؟برو حرفه و فنتو درس بده آخه تو رو چه به نویسندگی؟ . که با مقاله قبلیت.هرکی جای تو بود صحبت از نویسندگی. اینایی که میبینی مطلب میذارن از ذهنشون کمک میگیرن، نمیکنن.اگه قرار بود با نوشته های دیگران آدم معروف شه الان همه نویسنده های شهیری بودن.بیشتر ازی.نکن با این کار عرض خود میبری و زحمت ما میداری
زارع
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای انان که میخواهند زنان مقاوم با صلابت در عرصه نباشند ..نوشته هایی پر از حس حسادت و غرض .نیت هایتان را خداوند میداند ..
حسینی
Iran, Islamic Republic of
سپاس از خانم مهندس زعیمی به خاطر دغدغه هایی که در حوزه شهرسازی دارند و تا کنون در حوزه زنان نیز فعال بودند .
لیلا
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا نوشتید درود بر شما
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
پول مجری زمان انتخابات یادت نره .
سید
Iran, Islamic Republic of
خانم مهندس برای چنین پست های مهمی مناسب نیستند.
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
.دبسه.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
بین سخن وعمل فاصله زیاده...
نظری ف
Iran, Islamic Republic of
تشکر از خانم مهندس زعیمی ..بانویی فعال پر تلاش در تمامی عرصه ها ..بنویسید همچنان و اگاهی ببخشید ..

این جامعه بیمار نمیخوان زنانش در میدان باشن و حرفی برای گفتن داشته باشن
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1