تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۳۰۰۳۹۹

آیا سرمایه‌گذاری وزارت نفت در پارک‌جنگلی سود دارد؟

۱
۰
کبنا ؛از زمانی که احداث مجتمع گردشگری وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج کارشناسان اقتصادی آن را نقطه عطفی برای گردشگری استان و شهر یاسوج اعلام کردند. بسیاری اجرای این پروژه را ادای دین وزارت نفت به استان نفت خیز کهگیلویه وبویراحمد می‌دانند. با این حال سرمایه گذاری وزارت نفت مخالفانی هم داشته که اگر سنگ اندازان همیشگی توسعه استان را نادیده بگیریم فعالان زیست محیطی را باید عمده مخالفان این طرح دانست. نوع مخالفت آن‌ها را می‌توان بیشتر از جنس دغدغه مندی برای منابع طبیعی و خدادادی تعبیر کرد. سوالاتی که مطرح می‌کنند نیز نه برای زیر سؤال بردن پروژه که در راستای رفع ابهامات است. اما همین دوست داران محیط زیست مهم‌ترین عامل تخریب محیط زیست را فقر اقتصادی می‌دانند که انسان را رودرروی طبیعت قرار می‌دهد و معتقدند اگر سرمایه گذاری هدفمند وتحت نظارت دولت انجام شود می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های آنان را نیز برطرف کند. با کارشناسان اقتصادی دولت و فعالان زیست محیطی در این باره گفت‌وگویی انجام شده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
 
موافق: حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان: با توجه به اعتبار و توان مالی کشور، از سرمایه گذاری وزارت نفت در پارک جنگلی استقبال می‌کنیم. به واسطه انجام این طرح شاهد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم خواهیم بود ضمن آنکه اجرای این طرح چهره زیبایی به منطقه و پارک جنگلی خواهد داد. نگرانی‌هایی که درباره محیط زیست و جنگل وجود دارد را نیز دولت از طریق دستگاه‌هایی مثل منابع طبیعی و محیط زیست و جهاد کشاورزی می‌تواند نظارت کند. اگر بخشهای خصوصی توان سرمایه گذاری در این حجم عظیم را داشتند که بهتر بود ولی حالا که وزارت نفت استقبال کرده است باید ما نیز از فرصت استفاده کنیم.
 
مخالف: سعید پایدارکارشناس گردشگری و فعال زیست محیطی: به دلیل عدم منایع پایدار درآمد شهرداری ومشکلات عدیده اشتغال ناگزیر هستیم به سمت سرمایه گذاری برویم و همه باید از سرمایه گذاری استقبال کنیم اما سرمایه گذاری باید برد برد باشد. باید مشخص شود که آیا قرار است مالکیت این فضا به وزارت نفت واگذار شود و پس از واگذاری شهروندان به چه صورت می‌توانند از این فضا استفاده کنند.
 
موافق: لطف الله مسعودی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی: اعتبار این طرح بزرگ خدماتی فرهنگی، ورزشی و رفاهی ۶۰۰ میلیارد تومان است که این مقدار اعتبار برابر با ۸۰ تا ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی استان در سالجاری است. تمام مسائل زیست محیطی در احداث این طرح رعایت می‌شود. تلاش می‌شود از احداث سازه‌های بتنی خود داری و از چوب برای ساخت اماکن مورد نیاز در این مجتمع استفاده شود تلاش می‌شود در اجرای این مجتمع درختان قطع نشوند. این مجتمع یک طرح صنعتی نیست بلکه یک طرح اقتصادی است با راه اندازی این طرح امکان استفاده کارکنان وزارت نفت در سراسر کشور و عموم مردم وجود دارد.
 
مخالف: امید سجادیان فعال زیست محیطی استان: عدم شفافیت در واگذاری طرح و نوع سرمایه گذاری در پارک جنگلی، میزان و نحوه ساخت و ساز در ۷۳ هکتار از پارک، احتمال از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان بلوط در پارک جنگلی خصوصاً در بحث گازرسانی، انتقال آب وپوشش فاضلاب را از دلایل مخالفت خود با این پروژه می‌داند.. محروم شدن مردم از پارک جنگلی با انحصار شرکت نفت، مهم‌ترین دلیل مخالفت با احداث این مجتمع گردشگری در پارک جنگلی است. هر ساخت و سازی باید هماهنگ و همراه با طبیعت و در وسعت محدود باشد.
 
موافق: ایمان اشکوه فعال زیست محیطی استان: علی رغم حساسیتی که نسبت به محیط زیست دارم اما نسبت به پروژه گردشگری وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج نگاه مثبتی دارم. معضلات اصلی محیط زیستی در یاسوج مانند فروش بی رویه زغال و ریشه کن کردن گیاهان کوهی که از دغدغه‌های اصلی علاقه مندان به محیط زیست است ریشه در فقر اقتصادی مردم شهرستان دارد. چنین طرحی می‌تواند باعث زیر و رو شدن اقتصاد شهر شود. مردم شهرستان بویراحمد تا وقتی که از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نداشته باشند هیچ طرح محیط زیستی را هم نمی‌پذیرند. پارک جنگلی به مکانی نا امن هم به لحاظ محیط زیستی و هم برای خانواده‌ها تبدیل شده است. (ابتکار جنوب)
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا نظر آقای تاجگردون رو هم بپرسید
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1