تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۳۰۰۳۹۷

هنجارشکنی صحیح؛ نیکبخت و کودک راستگو

۲۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛نویسنده: سین
 
چندی قبل مطلبی در سایت کبنا نیوز با  عنوان «نقدی بر دیالوگ تلخ؛ نیکبخت و زارعی»[کلیک کنید] به قلم جناب اقای  علی فرهادی  در خصوص صحبت‌های جناب دکتر نیکبخت  در یکی از جلسات در مقابل جناب حاج زارع نماینده مردم شریف بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
متن حاضر پاسخی به مطلب منتشر شده است، هرچند جناب فرهادی را مخاطب خاص نمی‌دانم. که خود نیز در این بین  مخاطب این نوشته خواهم بود.
در جلسه  می‌نشینید. صد البته پوشیدن کت و شلوار برای آقایان و مانتو و مقنعه برای خانم‌ها از الزامات است. صاف می‌نشینید. هر از گاهی لبخندی را تحویل نفر کناری یا چند نفر آن‌طرف‌تر می‌دهید. با ورود نفر جدید، از جا کمی بلند می‌شوید و دست بر سینه می‌گذارید. جلسه شروع می‌شود. به گوینده نگاه می‌کنید و هر از گاهی سری به تأیید تکان می‌دهید. کمی که گذشت، می‌توانید از خوراکی‌های روی میز بخورید و حین خوردن، سری هم تکان بدهید. بد نیست اگر گاهی یادداشتی بردارید. البته اگر مقام مافوق هستید، این کار را نکنید. اگر مقام مافوق هستید، می‌توانید حتی موبایلتان را هم در وسط جلسه، با گذاشتن دست روی گوشی پاسخ بدهید. این یعنی شما خیلی مقام مافوق و سرشلوغی هستید. به جلو خیره شوید. نوبت صحبت‌های حضار که می‌رسد، صدایتان را در گلو بیندازید و خودتان را شمرده معرفی کنید. حتماً به نام سازمانتان اشاره کنید. از برگزارکنندگان جلسه با صفات «عزیز» و «گرانقدر» تشکر کنید. در شروع، از خود موضوع و اهمیت آن و تشکر از دست‌اندرکاران - به ویژه با ذکر چند نام که بهتر است از رؤسا باشند - تشکر کنید. جهت خالی نبودن عریضه، نقدی کوچک را هم به گوشهٔ جزئی از کار مطرح کنید. مراقب باشید نقد، جدی و بنیادی نباشد. بلافاصله هم تشکر مجدد فراموش نشود. لبخند بزنید و به عقب تکیه دهید. کار تمام است.
این، دستور شرکت در جلسات رسمی  در کشور ما است. بیش از چند  سال است که از استانداری  و شهرداری تا ارشاد، از تأمین اجتماعی تا وزارت جوانان و از دانشگاه‌ها تا پژوهشگاه‌ها و شوراهای پژوهشی، در این جلسات رفته و آمده‌ایم. تقریباً همه‌شان چنین‌اند. مسوولین   در چنین جلساتی روز را شب می‌کنند. و دوباره روز از نو و روزی از نو. حق شرکت در جلسات می‌گیرند. میوه می‌خورند. لبخند می‌زنند. خوش و بش می‌کنند. و باز... و باز...

تا کنون توجه کرده‌ایم که در کدام یک از این جلسات در این همه نهاد رسمی  «صدای جامعه» شنیده شده است.  مکانیزم این شنیده نشدن را به عینه در این سال‌ها دیده‌ایم. هر گزارهٔ سازمانی، ولو به شدت غلط، به شدت آسیب‌زا، به شدت علیه جامعه، می‌تواند در این جلسات طرح و تصویب شود. جمع بندی تابع چیزی است که بیشتر از همه، منافع خود  برگزارکننده جلسه را تأمین می‌کند. نه جامعه. هزینه را اما چه کسی می‌پردازد؟ جامعه. غایب بزرگ جلسات.
این مسأله، ربطی به این دولت و آن دولت، حتی این حکومت و آن حکومت در ایران ندارد. اینرسی منافع.
فرهنگ غیررسمی اما جاافتاده‌ای که اول و آخر، هدفش به حداکثر رساندن منافع برخی افراد و سازمان‌ها است. نوعی تبانی پذیرفته‌شده و ناگفته در تمامی سازمان‌های رسمی دولتی و حاکمیتی که هدف اول و آخر آن، ابراز وجود سازمانی و نفع - مالی و هویتی – اشخاص خاص  است. قربانی کیست؟ جامعه.
چه باید کرد؟ به نظر من، داستان ِ «پادشاه لخت و کودک ِ راستگو» راه شکست این سلطهٔ سازمانی مخوف است: همان کودکی که پادشاه را در حالی دید که خیاطش او را بی‌لباس به خیابان و میان جمعیت فرستاده بود و جمعیت از ترس یکدیگر و پادشاه، از لباس او تعریف و تمجید می‌کرد. کودک اما از بالای درخت فریاد زد: او لخت است! او لخت است! و فضا شکست.
در این جلسات، نباید مقهور فضای رسمی و فشار هنجارین شد. نباید فضای سنگین حاضر بر جلسه، راه را بر نقدهای بنیادین ما ببندد. ما، صدای جامعه‌ایم. اگر در درونمان و با تکیه بر دانشمان تصمیمی را، رفتاری را، گفته ای را،  از بنیان غلط یا نا صحیح و   می‌پنداریم، باید آن را فریاد بزنیم. فضای جلسه را بشکنیم. صریح باشیم. مستدل اما محکم سخن بگوییم. فرصت را به تعارفات و کلی‌گویی‌ها هدر ندهیم. به سراغ اصل مسأله و اصل نقد برویم. آزاده باشیم.
کار ساده‌ای نیست. ابداً. هزینه‌زاست. اضطراب‌آور است. همانطور که یکی از بزرگان فرموده است: «بزرگ‌ترین رزم، گفتن سخن حق در مقابل سلطان است». این تنها سلطنت سلطان   نیست که رعب ایجاد می‌کند و در سکوت نخبگان، جامعه را به قربانگاه می‌برد؛ سلطه و فشار هنجاری ِ یک جمع ِ منفعت‌طلب، کمتر از سلطنت ِ سلطان جائر نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سپاس
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده
آروین آموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما که به جا فرمودید.
بویر
Iran, Islamic Republic of
باز هم درود بر دکتر نیکبخت شجاع و نترس وکارکن...مردم از حاج زارع خسته شدن اونا دیگه نماینده ی ساکت نمیخان کسی رو میخان ک بره از حقشون دفاع کنه با جسارت و بی باکی حرف بزنه و...
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود برنیکبخت زارع کر.
مرادی
Iran, Islamic Republic of
خدایا درست حرف زدن را به نیکبخت بیاموز
لوداب .تقوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر پروفسور شجاع دیارمان
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
من به بهرامی رای دادم ولی بخاطر بی ادبی های آقای نیکبخ قطعا به آقای زارع میدم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید به شجاعت وجسارت دکتر تحسین گفت
کورش خلیلی تنگ سرخ اسلام اباد
Iran, Islamic Republic of
دکتر تو قلبم جا داری
عباس رکنی
Iran, Islamic Republic of
انسانهای بزرگ و شجاع همیشه دوس داشتنی هستند .درود بر دکتر نیکبخت
اسپر ازبویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
اخ من جونم سی پروفسور دوس داشتنی
علی
Iran, Islamic Republic of
دکتر باغیرت
محمدصادقی
Iran, Islamic Republic of
احسنت .خیلی جالب ودلنشین بود . واقعیت همین است .
حسن
Iran, Islamic Republic of
تحلیل قشنگی بود .درود بر دکتر نیکبخت
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
زارع خودت را بیشتر از این خراب نکن چون تو نماینده ملت نیستی.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بالاخره باید بوی واقعیاتو واضح و شفاف بگه . درود بر دکتر نیکبخت
بویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
درود عالی بود منطبق برواقعیت
همکار دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
من پروفسور را خوب میشناسم خیلی جسارت و شهامت داره .زمانی که ریاست دانشگاهها را بر عهده داشت .به زور هم که میشد از وزیرها پول میگرفت .خیلی هم رک هست
لوداب
Iran, Islamic Republic of
دکتر دوست داریم
ایل اقا
Iran, Islamic Republic of
افرین برمدیر محترم سایت کبنا نیوز که عدالت وبی طرفی را سر لوحه کار خود قرار داده
Iran, Islamic Republic of
درود بر راستگویان.درود بر راد مردلن و شجاعان و دلیر مردان .درود بر انسانهای نترس.دکتر نیکبخت را حمایت کنید تا این راستگویی ها را در مجلس بیان کند.فقط اوست که این چنین آگاهانه حقایق را بیان میکند
گمنامsayed hassan
Iran, Islamic Republic of
ای جونوم من نفست پروفسور.
باقر
Moldova, Republic of
درود ما و درود و صد درود خدا بر بندگان راستگو ب بندگانی ک در بند دیگران نیستند ب بندگان شجاع با سواد و با جسارت درودی ب بلندی دنای سرافراز ب افراد راستگو و پرتوان تا ب کی باید زوزه سکوت داشته باشیم و اینکه خودمان جرات دهن باز کردن نداریم و جرات و شهامت افردای همچون پروفسور را نیک ندانیم و علیه حق دهن باطل را باز کنیم باشد روزی ک هرکس توان و شجاعت دفاع از حق و حقوق خود را داشته باشد
نیکبخت
Iran, Islamic Republic of
برو با اون حرفای.
لر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شجاعت دکتر
البته شهر ما پ.
جم
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر نیکبخ
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1