تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب : ۳۰۰۱۲۴

دوگانگی رفتار مسوولان در سمغان دهدشت / مدیرانی که توان رفع مشکلات این منطقه را ندارد (+تصاویر)

۰
کبنا ؛نام سمغان علاوه بر اینکه برای مسوولان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان کهگیلویه آشنا است، مرورگرهای معروف دنیا او را به دلیل رنج‌ها و غربتش به سهولت جستجو و شناسایی می‌کنند.
به گزارش کبنا از دهدشت، سمغان مکانی در یک کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است که این نام را مرورگر «گوگل» نه به دلیل اینکه امکاناتش به راه است بلکه به دلیل محرومیت و رنجی که مردمش می‌برند، به خوبی جستجو و شناسایی می‌کند.
اگر چه رسانه‌های استان قبل از این مشکلات و مصائب روستای سمغان را فریاد زده بودند، دو باره مشکلات آن را جهت اطلاع مسوولان گوشزد کرده‌ایم، شاید گامی برای رفع کمبودها و رنج‌های اهالی این منطقه بر دارند.

معتمدین و ریش سفیدان روستای سمغان که دل‌شان از این وضعیت روستا خون است به خبرنگار کبنا می‌گویند؛ چگونه است که در هنگام انتخابات منطقه «سمغان» جزء شهر دهدشت محسوب می‌شود، اما هنگام خدمت‌رسانی نه، این دو گانگی تا کی؟ قرار است، ادامه داشته باشد.
یکی از اهالی سمغان گفت: آیا سمغان که خطه‌ای دانش‌پرور و دانش‌زاده می‌باشد، آیا حق دریافت خدمات رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهم‌تر خدمات بهداشتی، جمع‌آوری اصولی زباله‌ها، بهره‌مندی از فضای سبز و آب آشامیدنی مناسب را ندارد؟
وی با بیان اینکه واقع شدن سمغان بین محدوه شهر و روستا مشکلات زیادی را برای اهالی این روستا رقم زده، تصریح کرد: طبق ضوابط شهری در صورت الحاق به شهر، باید شهرداری کلیه خدمات شهری را در این مکان ارائه دهد، حال آنکه می‌بینیم به دلیل این دوگانگی از این حقوق طبیعی خود محروم مانده‌ایم.
یکی دیگری از معتمدین در این باره در گفت‌وگو با کبنا، اظهار کرد: چرا مسئولین متوجه حساسیت موضوع نیستند که با سهل انگاری خود، آینده کودکان و نوجوانان منطقه سمغان را به دلیل محروم ماندن از اماکن فرهنگی و ورزشی و حتی نبود فضاهای آموزشی متوسطه و دبیرستان به بازی گرفته‌اند!

فرد دیگری بیان می‌کند؛ جداول جلوی مسجد و تنها مهد کودک این منطقه و ورودی‌های سمغان مملو از زباله و آب‎های گندیده است، که این خود باعث انتقال انواع بیماری‌ها می‌شود.
وی افزود: به دلیل نبود سیل بند مناسب هنگام بارندگی خیابانی که در ورودی منطقه سمغان قرار دارد، پر از آب‌های گندیده و فاضلاب می‎شود و همچنین خیابان‌هایی که آسفالت نشده، هنگام بارندگی برای اهالی منطقه دردسر ساز می‌شود. و ماشین جمع آوری زباله شهرداری هم فقط هفته‌ای یک بار می‌آید و آن هم بخشی از زباله‌ها را می‌برد.
 
این فرد ساکن در منطقه سمغان ادامه داد: طی چندین سال گذشته علی‌رغم مکاتبات با استانداران و فرمانداران پیشین برای الحاق منطقه به شهر، اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و ما اهالی سمغان بین ادارات بنیاد مسکن، شهرداری، فرمانداری دست به دست می‌شویم و نتیجه‌ای هم تاکنون دریافت نکرده‌ایم، شورای شهر هم در این خصوص همکاری ندارد.
 
معاون بنیاد مسکن شهرستان کهگیلویه در این زمینه به خبرنگار کبنا در دهدشت، اظهار داشت: سمغان طبق برنامه «شورای عالی برنامه ریزی ایران» جزء شهر دهدشت است، و کد و مشخصه روستا ندارد که به علت نداشتن کد روستایی اعتباری برای پروژه‌های عمرانی آن از استانداری تخصیص داده نمی‌شود. اما به دلیل بالا بودن مراجعه کننده از سمغان، ما پروانه ساخت به اهالی می‌دهیم.
 
سید شرمت الله حسینی‌پرور بخشدار مرکزی کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری کبنا نیوز، اظهار کرد: سمغان از تاریخ تشکیل‌اش تا کنون به عنوان روستا تعریف نشده و کد و مشخصه روستا ندارد. و سمغان از نظر انتخابات و سرشماری جزء شهر دهدشت محسوب می‌شود.
 
حسینی‌پرور بیان کرد: ابتدای سال گذشته جلسه ای تشکیل، و یکی از مواردی که در آن تصویب شد، الحاق سمغان به شهر دهدشت بود. که ما الان منتظر جواب وزارتخانه هستیم تا از طریق استانداری به فرمانداری دهدشت ابلاغ شود که آیا سمغان الحاق به شهر شود یا روستا بماند.
 
وی با اشاره به تأمین آب آشامیدنی این منطقه، اضافه کرد: آب «سمغان» از طریق آب و فاضلاب روستایی تأمین می‌شود و همچنین پروژه ای داشتیم که مبالغی را برای حفر چاه آب فرمانداری اختصاص داد، و این چاه علاوه بر منبع آبی است که اکنون آب اشامیدنی سمغان را تأمین می‌کند، اما متاسفانه همزمان با تکمیل شدن و رسیدن به آب، چاه ریزش کرد، ولی مجدداً این چاه ترمیم خواهد شد.
بخشدار مرکزی کهگیلویهبا با بیان اینکه جدول‌گذاری معابر و خیابان‌های سمغان صورت گرفته است، اظهار داشت: در خصوص یکی از سیل بندها کنار جاده هم که نیمه‌کاره رها شده، حکم تخریب حیاط خانه‌های سازمانی کنار جاده را داشتیم که اداره راه گفت چون این جاده محسوب می‌شود نه خیابان، لذا باید فاصله ۳۸ متری رعایت شود، و ساختمان‌ها عقب‌تر بروند، حال منتظر ابلاغیه از استانداری هستم تا با الحاق به شهر، خیابان محسوب شود، و نیازی نباشد که ساختمان‌ها تخریب شوند.
حسینی‌پرور افزود: سمغان به تناسب جمعیتش اگر چه کد روستایی مشخص در بنیاد مسکن ندارد، اما اعتباراتی برای بهسازی و زیرسازی و ... در نظر گرفتیم و بنیاد مسکن هم در این خصوص همکاری می‌کند.
حسینی‌پرور گفت: ما همچنان پای کار ایستاده‌ایم، شهرداری، بنیاد مسکن، فرمانداری در حال ارائه خدمات هستند، ولی توقعات اهالی سمغان را نتوانستیم تاکنون برآورده کنیم. و اهالی سمغان هیچ گونه عوارضی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند، ولی به بنیاد مسکن عوارض می‌دهند.

بخشدار مرکزی کهگیلویه در پاسخ به سووال خبرنگار کبنا در خصوص روی کاغذ ماندن مکاتبه‌ای جدید در زمینه الحاق سمغان به شهر، مشابه مکاتبات سال‌های گذشته، اظهار داشت: دست‌هایی پشت پرده هست، و این احتمال هم وجود دارد، اما ما همچنان خدمات را ارائه می‌دهیم.
یکی از اهالی سمغان نیز می‌گوید؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده کهگیلویه بزرگ بیش از این بر تبل ضعف مدیریتی در استان شبیه هم ترازان خود در گذشته نکوبند، و مسئله سمغان را هر چه زودتر برطرف کنند.
به گزارش کبنا، سمغان تنها یک کیلومتر با شهر دهدشت فاصله دارد، اما با این وجود از عدم امکانات شهری از جمله؛ نبود راه ارتباطی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی، آنتن دهی خطوط تلفن و اینترنت رنج می‌برد. که امید می‌رود مسوولان هر چه زودتر در خصوص این منطقه چاره‌اندیشی کنند.
 
عبادت به جز خدمت خلق نیست-به تسبیح و سجاده و دلق نیست

-----------------------------------------
گزارش از فاطمه خطیبی
----------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1