تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : ۲۹۹۷۶۲

بررسی عوامل چشم چرانی در فضای مجازی و حقیقی

۲
۱۳
کبنا ؛ سید محمد مهدی مجتهدمنش
-چشم چرانی چیست؟
چشم چرانی یا،(lecher) واژه ای انگلیسی است. این اختلال از لحاظ جسمی برای فرد چشم چران مضر نیست اما برای قربانی آن ممکن است ناراحت کننده باشد. فرد چشم چران دارای تکانه ای غیر قابل کنترل برای دید زدن دیگران ومعمولا غریبه هابه طور دزدانه است. چنین فردی کشش تکرار شونده ای را برای مشاهده کردن دیگران از درون پنجره‌ها، پارک‌ها، پاساژها، اماکن خاص مانند حمام‌ها، استخر و... دارد حتماً در اخبار وروزنامه ها با مطالبی در مورد نصب دوربین‌های مخفی در اطاقهای پرو، سالن‌های آرایش زنانه، باشگاه‌های ورزشی و... که آن‌ها را گاهی اوقات در فضای مجازی قرار می‌دهند مواجه شده‌اید. افرادی که مرتکب این اعمال غیر اخلاقی می‌شوند عمدتاً دچار این اختلال هستند. چشم چرانها معمولاً مرد هستند ومعمولا خود را مخفی نگه می‌دارد.
-عوامل بروز چشم چرانی:
۱- محرومیت جنسی: ویلهم اشتگل محرومیت‌های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می‌گوید (لی یبدو=از اعصاب چشایی) در اعصاب چشم متمرکز می‌شود و با این تمرکز؛ بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته وشخص از چشم چرانی لذت می‌برد وبا دیدن اندام جنس مخالف تحریک می‌شود به طو ر از مهم‌ترین اعضای بدن که می‌تواند وقایع، زیبایی‌ها و زشتی‌های طبیعت را در ذهن تثبیت گرداند، عضو بینایی است. مشاهده بعضی از وقایع و مناظر در تحریکات جنسی نقش مهمی دارد، برای مثال جوانان و نوجوانانی که در دوره کودکی شاهد رفتار زناشویی خود بوده‌اند بسیار مستعد این اختلال هستند و یا پوشش نامناسب اعضای خانواده مانند خواهر و مادر و... در شدت یافتن این اختلال نقش بسزای دارد.
۲- خودنمایی زنان: بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس‌اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی درعرصه فضای حقیقی و مجازی این گرایش مردان را تحریک می‌کنند.
در تفاسیر شیعه وسنی ذیل آیه ۳۰ سوره نور؛ نقل کرده‌اند که: ((روزی در هوای گرم مدینه؛ زن جوانی در حالی که روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوش او پیدا بود؛ از کوچه ای عبور می‌کرد؛ مرد جوانی از انصار؛ آن حالت را مشاهده کرد و چنان غرق تماشا شد که از خود و اطرافیانش غافل گردید و به دنبال آن زن حرکت نمود تا اینکه صورتش به شی ای اصابت نمود و مجروح گردید؛ هنگامی که به خود آمد؛ خدمت حضرت رسول الله (ص) رفت و جریان را برای او بیان کرد؛ اینجا بود که آیه شریفه سوره نورد باره پوشش زنان نازل شد. قرآن کریم برای رفع این معضل اجتماعی در آیات شریفه سوره نور؛ از یک طرف مومنان اعم از زنان و مردان را مخاطب قرار داده دستور می‌دهد، که نگاه‌های خود را کوتاه ساخته وبه نامحرم خیره نشوند و از فساد و آلودگی دوری کنند و از سوی دیگر به خانم‌ها دستور می‌دهد پوشش مناسب را رعایت کرده و زیورآلات خود را آشکار نسازند. تا حوادث نظیر حادثه ای که آیه در رابطه با آن نازل شده است؛ اتفاق نیفتد و جوانان ازخود بی خود نشوند و دنبال زنان و دختران نا محرم راه نیفتند وامنیت وآرامش خود و دیگران را خدشه دار نسازند.
در سوره احزاب نیز در یک جا به خانم‌ها دستور می‌دهد؛ ((درمحاورات روزمره حالت عادی داشته وبا ناز و کرشمه و طنازی صحبت نکنید و در کوچه وخیابان با بدن‌های نیمه عریان ولباس های بدن نما؛ ظاهر نشوید.)) ودر چند آیه بعد می‌فرماید: ((با چادر ومقنعه اندام خود را بپوشانند.))(احزاب ۵۹) تمام این برنامه و تأکیدها برای آن است که: مردم؛ زن‌ها را به عنوان عفیف درجامعه بشناسند وموجبات آزار و اذیت آنان را فراهم نسازند وچشم طمع ندوزند.
۳-تربیت صحیح همراه با مراقبت‌های ویژه از دوران کودکی، در مسیر رشد لازم است تا در دوره نوجوانی و جوانی آثار تربیت سالم مشخص شود. بنابر این بی توجهی والدین به این اصل مهم، در بروز این اختلال نقش اساسی دارد به عنوان مثال نوع صحبت‌ها و طرز تفکر اعضای خانواده در رابطه با چشم چرانی و بی بند وباری که می‌تواند یکی از اساسی‌ترین مسائل باشد در رابطه با نوع تفکر فرزندان در سنین جوانی ونوجوانی گردد، پس والدین در نظر داشته باشند که فرزندان آن‌ها را الگوی خود در زندگی می‌دانند.
۴- فقدان اعتقادات مذهبی و معنوی درونی و قوی و بی مبالاتی نسبت به ضوابط اخلاقی، دینی و اجتماعی که عمدتاً والدین مسئول رشد و شکل گیری آن در فرزندان هستند، از علل مهم بروز این اختلال به شمار می‌رود.
زدست دیده و دل هر دو فریاد***
که هر چه دیده بیند دل کند یاد
این همه آفت که به تن می‌رسد***
از نظر تو به شکن می‌رسد
دیده فرو پوش چو دُرصدف***
تا نشوی تیر بلا را هدف.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
احسنت ،بسیار عالی بود
هدیه
Iran, Islamic Republic of
عالی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1