تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۲۹۸۹۷۲

جنگل‌های بویراحمد رو به نابودی است / بارش برف راه ارتباطی ۳۰ روستای بویراحمد را مسدود کرد / پروازهای فرودگاه یاسوج لغو شد / تعطیلی مدارس ابتدایی

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /

جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد رو به نابودی است
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت نبود گاز مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله دهستان زیلایی بخش مهمی از طبیعت و جنگل‌ها به هیزم تبدیل شده و به نوعی روبه نابودی است.
 
غلام محمد زارعی اظهار داشت: سیمای دهستان زیلایی نسبت به گذشته متحول شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای عنوان کرد: نوع خواسته‌های مردم زیلایی با تحقق بخشی از زیرساخت‌ها در این منطقه تغییر کرده است اگر در گذشته مشکل جاده ارتباطی مطرح بود امروز مردم خواستار گازرسانی و دسترسی اینترنت در منطقه هستند.
وی با اشاره به اینکه کوتاه‌ترین مسیر انتقال گاز به این منطقه حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، خاطرنشان کرد: مسئله گازرسانی به دهستان زیلایی در دست مطالعه است.
زارعی با ابراز نگرانی از اینکه جنگل‌های استان در حال تخریب هستند، گفت: انتظار می‌رود وزارت نفت برای تسریع در روند گازرسانی به این منطقه نگاه ویژه‌ای به داشته باشد زیرا هزینه تمام شده هر علمک در حالت استاندارد شش میلیون تومان است که برای هر علمک در زیلایی به ۲۳ میلیون تومان می‌رسد.
وی تاکید کرد: امکانات باید به صورت عادلانه در تمام نقاط استان توزیع شود و به طور قطع مسائل و مشکلات مربوط به حوزه زیلایی به صورت کار‌شناسی شده در این نشست بررسی می‌شود و دستیابی به توسعه این منطقه نیازمند همت مسئولان است.
زارعی افزود: ۱۵ میلیارد تومان پروژه در زیلایی در دست اجرا است و گام‌های بزرگ تری در راه است و امروز برای مصوبات کلیدی تامین آب و توسعه فعالیت‌های کشاورزی تصمیم گیری می‌شود.
وی خطاب به مسئولان گفت: انتظار می‌رود از ظرفیت معاونت مناطق محروم روستایی برای رفع محرومیت و توسعه زیرساخت‌ها در دهستان زیلایی استفاده شود و این مسئله تنها در صورت مشارکت مسئولان تحقق می‌یابد.
 
 
بارش برف راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستای بویراحمد را مسدود کرد
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش مارگون بویراحمد از مسدود شدن راه ارتباطی ۳۰ روستای این بخش به دلیل بارش برف خبر داد.
 
غلام‌حسین اوحدی‌نیا  اظهار داشت: به دلیل بارش برف از صبح امروز تاکنون، هم اکنون راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستای بخش مارگون بویژه روستاهای دهستان زیلایی مسدود شده است.
وی عنوان کرد: اولویت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بازگشایی جاده‌های اصلی بوده که هم اکنون عوامل راهداری در جاده‌های اصلی مشغول عملیات برف روبی هستند تا در کمترین زمان ممکن شاهد بازگشایی جاده‌ها باشیم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش مارگون بویراحمد ابراز کرد: به محض اتمام بارش برف و باران بازگشایی جاده‌های روستایی در دستور کار قرار می‌گیرد و البته در صورت جوابگو بودن ماشین آلات و عوامل راهداری و در صورت نیاز بازگشایی جاده‌های روستایی نیز به طور همزمان انجام می‌شود.
 
 
پروازهای فرودگاه یاسوج لغو شد
مدیر فرودگاه یاسوج از لغو پروازهای رفت و برگشت این فرودگاه به دلیل بارش برف و باران خبر داد.
 
علی محسنیان  اظهار داشت: پروازهای رفت و برگشت امروز ۳۰ دی ماه فرودگاه یاسوج به مقصد تهران و بلعکس به دلیل بارش برف و باران و دید کم لغو شد.
وی ابراز کرد: پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به دلیل شرایط جوی نامناسب و عدم دید افقی کافی برای فرود هواپیما در فرودگاه یاسوج لغو شد.
 
مدارس ابتدائی برخی مناطق شهرستان بویراحمد تعطیل شد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی مدارس ابتدائی بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد در نوبت صبح خبر داد.
 
هادی زارع‌پور  اظهار داشت: مدارس شیفت صبح دوره ابتدایی بخش مارگون بویراحمد به دلیل بارش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر عمومی تعطیل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورت تعطیلی مدارس در نوبت عصر از طریق رسانه‌ها ارتباط جمعی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
کوه دنا سفید پوش شد
بعد از گذشت ۳۰ روز از فصل زمستان کوه دنا سفید پوش شد.
 
در سی‌همین روز از دی‌ماه ۹۶ بارش برف و باران سبب خوشحالی مردم مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد اعم از سردسیری و گرمسیری بویژه کشاورزان و عشایر شده است.
کوه دنا که به دلیل خشکسالی‌های اخیر حال و روز خوشی نداشت و دیگر قبای سفید از تنش جدا شده بود به دلیل بارش‌های صبح امروز مجدد پیراهن سفید بر تن کرده تا همچون نگینی در جنوب ایران بدرخشد.
بنا به گزارش‌های رسیده از اولین ساعات صبح امروز بارش برف و باران در مناطق مختلف استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد تا بارقه‌های امید در دل کشاورزان و عشایر این استان زنده بماند.
بارش در مناطق سردسیری از جمله مارگون، کاکان و سپیدار بویراحمد به صورت برف بوده و در سایر مناطق استان بارش باران همچنان ادامه دارد و بنا به پیش بینی‌ هواشناسی این وضعیت تا اخر امروز تداوم دارد.
 
 
هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است /مردم از خرید و فروش طیور زنده خودداری کنند
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، دکتر عبدالله بهمنش ، مدیرکل دامپزشکی استان گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده، اما باید این آمادگی وجود داشته باشد تا در صورت بروز با کمترین تلفات با آن مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه امسال بیماری آنفلوآنزا در بیش از ۱۵ استان کشور به خصوص در استان‌های همجوار مشاهده شد افزود: برای پیشگیری و محدود سازی این بیماری در استان اقداماتی انجام شد به همین منظور ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان و شهرستان‌ها تشکیل شد.
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: قرنطینه در مرز‌های مشترک با استان‌های اصفهان و فارس دایر و به صورت ۲۴ ساعته فعال است و از ورود هرگونه دام و فرآورده‌های دامی به خصوص طیور و یا کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری می‌شود.
این مقام مسئول در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک با انسان است گفت: این بیماری علاوه بر اینکه خسارات اقتصادی زیادی را به وجود می‌آورد ممکن است موجب تلفات انسانی نیز شود و به همین دلیل ما سختگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
بهمنش ضمن توصیه به مردم استان در خصوص رعایت نکاتی که از طرف دامپزشکی اعلام می‌شود، ادامه داد: امسال بر خلاف موارد سال گذشته که پرندگان مهاجر و وحشی عامل انتقال بیماری بودند این نوع صرفا توسط خرید و فروش مرغ و فرآورده‌های طیوری که به صورت غیر مجاز عرضه می‌شود در حال انتشار است.
وی تاکید کرد: توصیه می‌شود مردم مرغ مورد نیاز خود را از مرغ‌های کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است تهیه کنند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از همه مردم به خصوص روستائیان و عشایر درخواست می شود طیور بومی خود را در فضای بسته و محصور نگهداری کنند که ارتباطی با پرندگان وحشی نداشته و از خرید و فروش طیور چه بومی و چه صنعتی به صورت زنده خودداری کنند.
وی به مردم استان توصیه کرد: در صورت مشاهده هر نوع طیور مشکوک مانند تلفات شدید، علائم خونریزی در ناحیه تاج، ریش و ساق پا و مشکلات تنفسی شدید سریعا به شماره ۱۵۱۲ که به صورت شبانه روزی پاسخگو است اطلاع دهند.
 
 
پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه گازرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی/پایان طرح مطالعه ۴۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک شهرستان کهگیلویه ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.
رحمان خادم  در جمع خبرنگاران در خصوص پروژه گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک و ۱۸۲ روستا گفت: این پروژه اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در برخی از نقاط استان خصوصا مناطق سردسیری مردم درختان را قطع و از هیزم برای مصارف خود استفاده می‌کنند که برای حفظ درختان و محیط زیست گازرسانی به مناطق روستایی استان جزء برنامه‌های این شرکت است.
خادم عنوان کرد: بر اساس مصوبات هزینه نصب هر علمک ۶ میلیون است که در مناطق روستایی و صعب‌العبور این هزینه ۲۳ میلیون تومان است.
وی با اشاره به مطالعه طرح گازرسانی به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار مطالعه ۴۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار توسط شرکت گاز استان صورت گرفته و گازرسانی به این مناطق در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این مسؤول با اشاره به گازرسانی به روستاهای استان در چهار سال اخیر گفت: در چهار سال اخیر ۲۳۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند، ضمن اینکه چندین طرح گازرسانی به روستاهای استان از جمله مناطق سادات محمودی شهرستان دنا در حال انجام است.
خادم تصریح کرد: در صورت بهره‌برداری از شبکه گاز منطقه سادات محمودی شهرستان دنا بیش از یک هزار نفر از مردم در این روستاها از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.
 
تردد در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد.
سرهنگ بهنام ویسی‌پور با اشاره به بارش برف و کولاک، بیشتر محورهای استان در حال حاضر لغزنده است، گفت: تمامی مسیرهای کهگیلویه و بویراحمد باز و تردد جریان دارد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: به هم استانی‌ها و رانندگان توصیه می‌شود خودرو خود را به زنجیر چرخ و وسایل زمستانی مجهز کرده و با احتیاط بیشتری تردد کنند.
 
کهگیلویه و بویراحمد بارانی شد/ بارش برف در ارتفاعات
با ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد هوای استان بارانی شده است و در مناطق کوهستانی برف می بارد.
باراش باران و برف ساعتی از قبل در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است و خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان را در پی داشته است.
بارش ها در ارتفاعات و مناطق مستعد استان به صورت برف است.
بر اساس گزارشات هواشناسی سامانه بارشی که بر جو استان حاکم شده است تا اواخر وقت شنبه در استان بارش هایی را به همراه خواهد داشت و پس از آن از جو استان خارج خواهد شد.
بارش برف در برخی مناطق کوهستانی استان موجب تعطیلی مدارس ابتدایی شده است.
رئیس اداره کل روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی تعدادی از مدارس ابتدایی در برخی از مناطق استان به علت بارش برف خبر داد.
حمید محمدی زاده با اعلام جزئیات این تعطیلی ها افزود: بنا بر شرایط جوی و تصمیمات گرفته شده، مدارس دوره ابتدایی منطقه مارگون شهرستان بویراحمد در نوبت صبح تعطیل است.
محمدی زاده به سایر مناطق تعطیل شده بر اثر بارش نزولات جوی اشاره کرد و اظهار داشت: مدارس ابتدایی "دشتک و سرحد" در منطقه دیشموک شهرستان کهگیلویه و همچنین مدارس ابتدایی منطقه دشتروم در شهرستان بویراحمد نیز در نوبت صبح تعطیل است.
محمدی زاده گفت: تعطیلی مدارس با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوا و تامین سلامت دانش آموزان در مناطق مختلف و بر اساس گزارش روسای مناطق آموزش و پرورش استان انجام خواهد گرفت و اطلاع رسانی لازم انجام خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، بارش باران و برف از صبح شنبه ۳۰ دی ماه در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.
 
حادثه برای کوهنوردان یاسوجی در ارتفاعات بیرمی/ ۲۳ نفر نجات یافتند
مدیرعامل هلال احمر استان بوشهر گفت: ۲۳ نفر از کوهنوردان یاسوج که در ارتفاعات بیرمی مسیر را گم کرده بودند و یک نفر نیز مصدوم شده بود، در عملیاتی شش ساعته نجات یافتند.
حسین درویشی اظهار داشت: روز گذشته طی تماس تلفنی در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه با مرکز کنترل و فرماندهی ۱۱۲، مفقودی یک گروه از هیئت کوهنوردی یاسوج در ارتفاعات بیرمی شهرستان تنگستان اعلام شد.
وی افزود: با توجه به کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس تلفنی با سرپرست گروه‌های مفقود شده، مشخص شد که ۲۳ نفر از کوهنوردان یاسوج پس از صعود به قله مورد نظر، با توجه به تاریکی هوا با مشکل پیدا کردن مسیر برگشت روبرو شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر ادامه داد: همچنین در حین برگشت این گروه، مصدومیتی از ناحیه پا برای یکی از هم‌نوردان که یک خانم حدودا ۴۰ ساله بود به وجود آمده بود.
وی اضافه کرد: بلافاصله تیم جستجو و نجات مستقر در پایگاه امداد و نجات کوهستان خاییز با تجهیزات لازم از قبیل آتل‌های تثبیت و بسکت حمل مصدوم به منطقه اعزام و تیم های پشتیبانی فراخوانی شد.
درویشی خاطرنشان کرد: نجاتگران پس از حدود ۲۰ دقیقه به پای مسیر رسیده و صعود را آغاز و ساعت ۲۰ و ۳۵ دقیقه نجاتگران موفق به یافتن موقعیت گروه، شروع به تثبیت مصدوم و سپس هدایت گروه به سمت پایین کردند.
وی ادامه داد: در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد امروز پس از شش ساعت عملیات، با انتقال گروه به روستا و تحویل مصدوم به اورژانس۱۱۵ پایان عملیات به مرکز اعلام شد.
 
بلوط های زخمی دنا در انتظار مرهم باران
بلوط های زاگرس حال و روز خوشی ندارند و باران می تواند مرهمی برای دردهای جنگل های تشنه و خسته کهگیلویه و بویراحمد باشد.
زاگرس با پوشش ۱۱ استان و شش میلیون هکتار مساحت، قریب به ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و در این میان ۷۰ درصد تیپ گونه های جنگلی زاگرس شامل بلوط ها می شود.
اقلیم منطقه، مدیترانه ای نیمه خشک با زمستان های سرد است و نوسان بارش در مناطق مختلف آن محسوس است و جوامع بلوط در ارتفاع ۶۵۰ تا ۲۴۰۰ متری دریا جولان می دهند.
مطالعات جنگل شناسی، رشد جمعیت در قرن اخیر و نیاز به تامین سوخت، تامین منابع غذایی دام ها و بهره برداری غیر اصولی از جنگل هل را از عوامل تغییر چهره جنگل و کاهش پوشش انبوه آن می داند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ۸۷۴ هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل های بلوط با پوشش ۹۰ درصدی زیبایی های خود را به رخ می کشند. اما در این میان تهدیداتی این منابع ارزشمند را احاطه کرده است.
جمع آوری بی رویه بذر بلوط به افزایش تخریب اکوسیستم جنگل، ضعف بانک بذر و فرسایش زادآوری جنگل ختم می شود.
همچنین در این میان کاهش بارندگی و برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی تهدیداتی است که بر سر جنگل های بلوط زاگرس سایه افکنده است.
اما زنگ خطر در حوزه خشکیدگی بلوط نیز در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است.
بیش از ۸۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط استان دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در کوه های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان خودنمایی می کند.
کاهش بارندگی از مهمترین عوامل خشکیدگی درختان بلوط است.
برخی آمارها این موضوع را نشان می دهند که در صورت کاهش بارش ها و رطوبت، میزان خشکیدگی جنگل های بلوط استان به ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.
در کنار خشکیدگی ناشی از کم بارشی، بیماری های درختی نیز نقش موثری بر تخریب جنگل های استان دارد.
در این میان دستگاه های متولی و گروه های حامی طبیعت نقش مهمی در جلوگیری از نابودی جنگل ها دارند که کاشت جنگل ها از مهمترین اقدامات انجام شده این حوزه است.
اداره منابع طبیعی استان نیز در این میان تلاش های زیادی انجام داده است و خبر از هدفگذاری کاشت ۳۶ هزار هکتار از جنگل ها می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه این عوامل حاصل ضعف مدیر کل منابع طبیعی میباشد چرا جنگلکاری نمی شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1