تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۹۸۸۹۵

تجمع اهالی بی‌بی خاتونین به احداث پتروشیمی در زمین‌های حاصلخیز دشت سقاوه؛ ما را آواره کرده‌اند

۱۶
۰
کبنا ؛اهالی و کشاورزان روستای بی‌بی‌خاتونین (س) از توابع شهر مارگون بویراحمد در اعتراض به احداث پتروشیمی در زمین‌های حاصلخیز دشت سقاوه تجمع کردند و خواستند که اعتراض خود را به گوش مردم برسانند.
مردم و کشاورزان روستای بی بی خاتونین (س) نگرانی‌هایی بابت اراضی واگذار شده به پتروشمی سقاوه دارند، اما مسئولان و متولی امر بی اعتنا به خواسته مردم نسبت به صدور مجوز تأسیس این واحد صنعتی بزرگ اقدام کردند.
مردم روستای بی‌بی‌خاتونین (س) معتقدند اراضی پیش بینی شده برای محل احداث پتروشمی سقاوه سال‌ها توسط پدرانشان کشت شده و در این زمین‌ها همه ساله جو و گندم کشت و برداشت می‌کردند.
نماینده بویراحمد و دنا در روزهای گذشته  گفت‌وگویی با خبرنگاران را داشت مبنی بر آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی بویراحمد و گفت: هر کس بخواهد سنگ اندازی کند قاطعانه برخورد می‌کنم.
در این گفت‌وگو نماینده مردم در مجلس نگفته بود که با کدام اهرم قانونی می‌خواهد برخورد کند و در مجموع منظورش از کسانی که سنگ اندازی می‌کنند، چه کسانی است. البته جناب نماینده باید شفاف سازی کند که یک نماینده مجلس آیا وظیفه‌ای جز قانونگذاری و نظارن بر حسن اجرای قانون دارد؟
روز گذشته بعد از تجمع کشاورزان روستای بی‌بی‌خاتونین (س) در محل پیشنهادی احداث پتروشمیی سقاوه این موضوع در ذهن متبادر می‌شود که نکند منظور نماینده از برخورد قاطع با سنگ اندازن مردم زجر کشیده و محروم این منطقه باشند که باید مطالبه حقشان را داشته باشند.
خبرنگار کبنا نیوز در محل تجمع این کشاورزان زحمتکش حضور پیدا کرده و سخنان آن‌ها را شنید.
پیرمردی از کشاورزان این روستا گفت: بعضی از مسئولین کهگیلویه و بویراحمد کم‌لطفی می‌کنند و زمینی که ۲۰۰ سال پدر جد ما در آن‌ها زراعت می‌کردند و ما می‌خواهیم کشت کنیم جلویمان را می‌گیرند و می گویند منابع ملی است.
پیرمرد کشاورزی که امام زادگان بی بی خاتونین (س) است می‌گوید: دادمان به مقام معظم رهبری نمی‌رسد، و ما را در دشت سقاوه آواره کردند.
زن میانسالی که دو نفر از خانواده‌اش شهید و جانباز شده است در گفتگو با خبرنگار کبنا نیوز می‌گوید: ۱۲ سال است که گندم ندیده‌ایم و نمی‌شناسیم. فرزندانمان گندم را نمی‌شناسند. برای تهیه نان باید ۲۰ کیلومتر برویم و بچه‌هایمان را در خانه تنها بگذاریم با همه اتفاقات.
کشاورز دیگری از اهالی این روستا گفت: تا سال ۸۵ کل این منطقه در اختیار این مردم بوده و زراعت می‌کردند و سالانه ۷۰۰ هکتار کشت مکانیزه در این دشت انجام می‌شد.
وی ادامه داد: در سال ۸۵ در غیاب ما و بدون اطلاع مردم، زمین‌ها را سند زدند و منابع ملی اعلام کردند.
این کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مگر زمین خواری چیست؟ زمین خواری این است که هر کدام از ما ۵ هکتار زمین داریم و ۳۰۰ هکتار از آن‌ها را به دیگران بدهند. پس کو آن عدالتی که از آن دم می‌زنند؟
پیرمردی ازکار افتاده در میان جمعیت به زور صحبت می‌زد و می‌گفت: این‌ها همه به حرف مردم توجهی ندارند و فشار می‌آورند به ماها.  منزل قدیمی، نسخ و کشاورزی‌های قدیمی را کنار می‌گذارند و می گویند این زمین‌ها منابع ملی است.
زن جوانی از اهالی روستا گفت: اگر کشاورزی و زراعت داشته باشیم فرزاندانمان سرگرم کشاورزیمان می‌شوند و به فساد و گمراهی نمی‌روند.
البته این جای سؤال دارد که چگونه وقتی مردم منطقه‌ای در زمین واگذاری اراضی برای اجرای یک طرح صنعتی معترض بوده و نسخ زراعی دارند، بدون توجه به خواست مردم مجوز تأسیس صادر شده و هر روز خبر از آغاز عملیات اجرایی می‌دهند در حالی طبق قانون در صورتی یک فرد در زمینه واگذاری اراضی ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی معارض باشد، امکان واگذاری بدون طی مراحل قاونی امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از تجمع کشاورزان روستای بی بی خاتونین (س) در محل احداث پتروشیمی سقاوه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: مجوز پتروشیمی بویراحمد صادر شده و بخشی از فعالیت‌های نرم افزاری انجام شده است.
داریوش دیودیده افزود: در زمینه اراضی محل مناقشه پتروشیمی سقاوه، سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی باید پاسخگو باشند و این مسئله ارتباطی با سازمان صنعت و معدن ندارد.

------------------------------------
گزارش و عکس از سجاد شفیع
------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

واقع بین
زدن پتروشیمی در شهری که نماد خوش اب هوا بودن است و اگر زیرساخت گردشگری ان خوب شود خیلی خوب می تواند اشتغال ایجاد کند چندین برابر پتروشیمی فقط می خواهد کمی نگاهمان را بهتر و فرهنگ شهرمان را بهتر کنیم . اما با ایجاد پتروشیمی در یاسوج یعنی خداحافظی با دنا با طبیعت با هوای پاک و......
Iran, Islamic Republic of
مارگون وبخصوص دشت سقاوه یک ظرفیت استثنایی برای گردشگری پایدار در ایران واستان است و ارزش اقتصاد سبز دارد و نباید از این منطقه برای ایجاد واحد پتروشیمی که اقتصاد سیاه است، استفاده کرد،که آثار محیط زیستی جبران ناپذیری دارد
علی
Iran, Islamic Republic of
مارگون وبخصوص یک ظرفیت استثنایی برای گردشگری پایدار در ایران است و ارزش اقتصاد سبز دارد و نباید از این منطقه برای ایجاد واحد پتروشیمی که اقتصاد سیاه است، استفاده کرد
محرومین
Iran, Islamic Republic of
تهران رفته ها با رای مردم باید بفکر مردم محروم باشند حضرت امیر ع می فر مایند وقتی کوخی خراب شود کاخی بر پا می گردد
بچه سیسخت هستم
Iran, Islamic Republic of
دارن..میکنن به مردم اینگار ا..یستن
زاگرس
Iran, Islamic Republic of
روستای بی بی خاتنون ودشت سقاوه بسیارزیباو دل انگیز اس این پروژه عمرانی ب درد اونجا نمیخوره
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
مردم .. میخوان از این آب گل آلو.. به جیب بزنن این زمین ها منابع ملی است
پتروشمی میزنید که ۱۰۰۰ نفر برن سر کار ولی خون به دل طبیعت و چند هزار نفر دیگه میکنید. خوش به حال آقای باقری که صاحب پتروشیمی میشه اونم با زمین مفت و مجانی. جا قحطه تا توی زمینهای کشاورزی برید پتروشیمی بزنید بابا عقل هم خوب چیزیه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
همین مردم در چند سال گذشته روی همین زمین ها با هم دعوا داشتند که یک نفرشان نی. ۲این دست نوشته ها همشون مال یک نفره ۳پد.. نیز حضور دارند همین افراد اومدن جلوی کارخانه سیمان رو هم گرفتند ۴همین ها فردا میان واشتغال هم می خواهند
رضا
Romania
چرا نظرات مزدم منتشر نمی کنید
م ب
Iran, Islamic Republic of
کبنا جوسازی نکنید اگر هدایت خواه نماینده بود این کار نمی کردی
بلوط
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسئولین محترم! اولا :که قریب ۱۵ سال از عمر کوتاهی که بنده دارم ،دیدم که مردم این روستا این زمینها راکشت می کردند ؛حال اگر منابع ملی بوده پس چرا جلوی این کشاورزان رانمی گرفتند؟ دوما :مگر کارخانه سیمان دوکیلومتری این روستانیست چرا الان اکثر کارگرهای ساده این کارخانه و حتی کارکنان آن از بیرون تامین شده ؟ازکجا معلوم است که آینده پتروشیمی هم به همین بیماری بدخیم گرفتار نشود ! این کشاورزان عزیز که قشر محروم و زحمت کش جامعه هستند رادریابید!به خدا گناه دارد!
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
همت اقای نماینده اینکه که در جایی که باید طرح گردشگری راه بندازه میخواد پتروشیمی بزنه و تو جایی که باید نفت در بیاد میخواد طرح گردشگری بزنه . بعد تازه میخواد تنهایی کت..
مهندس
Iran, Islamic Republic of
شعور این مردم روستایی از تحصیل کرده های ساکت استان ما بالاتر هست
یاسوجی
Romania
ای داد بی داد ................
میهمان اعتدالی
Iran, Islamic Republic of
په انگاری عباس بهشتی رو فرماندار دنا هم طومار اضا کرده....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1