تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۹۸۷۹۸

لزوم پایان دادن به مسئله نام‌گذاری بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی یاسوج

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حداد مؤمنی
مقوله نامگذاری یکی از موارد اساسی و مهمی است که معمولاً سعی می‌شود با وسواس خاصی به آن پرداخته شود چرا که نام‌ها به هر چیزی اطلاق شوند به آن هویت و اعتبار می‌بخشند. دربحث اماکن و میادین و ... نیز همین شرایط حاکم است و نامگذاریها حکم برند و شناسنامه را دارند. نامگذاری میادین و اماکن و...در کشور و به تبع استان‌ها معمولاً از نام ائمه، شخصیت‌های بزرگ و تاثیر گذار و شهدا سرچشمه می‌گیرد تا بدین طریق یاد و نام آن‌ها زنده بماند. در این بین در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نامگذاری ها بر همین منوال انجام گرفته است، ولی گاها بخاطر شرایط و بافت خاصی که از دوران گذشته تا کنون بر جو استان حاکم بوده نامگذاری ها با حواشی زیادی مواجه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به حواشی و جنجالهای پیرامون نامگذاری تنها زیرگذر شهر یاسوج و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری این شهر اشاره کرد.
البته این پایان ماجرا نبوده و اخیرا نیز حواشی درباره نامگذاری بزرگ‌ترین بیمارستان شهر یاسوج ایجاد شده، کلنگ این بیمارستان در سال ۸۶ در دولت نهم و در دور دوم سفر ریاست جمهوری به زمین زده شد و قرار شد با افتتاح این بیمارستان بخش زیادی از مشکلات درمانی و بهداشتی شهر و حتی استان مرتفع گردد و خدمات رسانی بهتری به مردم صورت بگیرد.
بعد از طی شدن پروسه ساخت این بیمارستان مسئله نامگذاری بیمارستان بر سر زبان‌ها افتاد و قرار شد نام این بیمارستان به نام تنها پزشک شهید استان یعنی شهید «قربانعلی جلیل » مزین شود که بنظر می‌رسید بهترین و متناسب ترین نامگذاری ممکن برای این بیمارستان باشد چرا که نام تنها شهید پزشک استان به موازات انتخاب چنین نامی بهتر به جامعه و مردم معرفی و شناسانده می‌شد. این نامگذاری انجام گرفت، ولی با موانع و مخالفت هایی مواجه شد که مصداق عینی آن با مخدوش شدن تابلوهای منتهی به بیمارستان به نمایش گذاشته شد. مسئله ای که البته با واکنش مسئولان و افکار عمومی جامعه مواجه شد.
زهرا زمانی رئیس کمیسیون فرهنگی _ اجتماعی شورای چهارم شهر یاسوج در همین خصوص گفت نام مصوب شده بیمارستان جدیدالتاسیس شهر یاسوج در شورای سوم وچهارم اسلامی بنام شهید دکتر جلیل است واسناد هم موجود است وهمه اعضای شورای سوم وچهارم نیز نام شهید جلیل را برای بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی این شهر انتخاب کرده‌اند.
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز اخیراً طی نامه ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی از وی خواست با استناد به رأی شورای نظارت برنامگذاری اماکن ومعابر ومصوبات شورای فرهنگ عمومی هرچه سریع‌تر نسبت به نصب تابلوی مزین بنام شهید جلیل بر سر در این بیمارستان اقدام کند.
آیت الله ملک حسینی نماینده وی فقیه مدت‌ها پیش گفته بود، وقتی نام بیمارستان در شورای فرهنگ عمومی و به لحاظ قانونی تصویب شده، پس مراحل قانونی انجام بگیرد.
ولی با همه این اوصاف و با وجودی که این نامگذاری از طریق مجاری قانونی صورت گرفته بود و مسئولان نیز بر آن مهر تأیید زده‌اند، اخیراً باز هم مخالفت‌هایی صورت گرفت که در پیش گرفتن چنین رویه ای این سؤال را مطرح می‌کند که مگر جایگاه شهدا با هم فرق دارد که گفته شده نام شهید دیگری جایگزین شود و ثانیا اینکه آیا پروژه‌های عمرانی از این دست، محلی برای تعصبات قومی و طایفه ای است که بخواهیم اینجا نیز مناسبات قومی را مطرح کنیم و چشم را بر روی واقعیات موجود ببندیم تا جایی که حتی قانون را مقبول ندانیم، ثالثاً ما که ادعای قانون مداری داریم بهتر نیست این مسئله را درقالب عمل هم نشان دهیم و بهانه دست کسی ندهیم واجازه ندهیم چنین اتفاقاتی اسباب سوء استفاده وتمسخر استان باشد.
مجموع اتفاقات موجود نشان می‌دهد استاندار ومسئولان ذی صلاح باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شوند ویک بار برای همیشه به این مسئله خاتمه دهند وتصمیم مصوب وقانونی را که از فیلتر وکانال های قانونی گذشته به اطلاع عموم برسانند تا دیگر شاهد چنین برخوردها ورفتارهایی نباشیم وهیچ کسی به خود اجازه مقابله با قانون را ندهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1