- کبنانیوز؛ کبناخبر - http://kebnanews.ir -

مرادی: چرا در سرزمین قشقایی نامی از «بهمن‌بیگی» نیست اما تابلوی آن بالای سر ماست! / گاهی شاهد تسلط لمپنیسم‌ها بر دانشگاه یاسوج بودیم / اولویت شاخص طایفه‌ای بر شاخص‌ علمی در استخدام‌ها / جنبش دانشجویی در کهگیلویه و بویراحمد ناقص الخلقه است

فعال سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ابتدای تشکیل دانشگاه یاسوج، به جای شاخص علمی، شاخص های دیگری مد نظر قرار گرفت. و در قسمت‌هایی از عمر دانشگاه، هم در دوران خاتمی، هم احمدی نژاد و هم روحانی و بعضی وقت ها شاهد تسلط لمپنیسم‌ها بر دانشگاه بوده‌ایم. البته در دانشگاه‌های دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد حتی این تحرکاتِ لمپنی را هم نداشته‌ایم.

به گزارش کبنا از یاسوج، «سید یوسف مرادی» از جوانان فعال استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است سال‌ها در دانشگاه‌های یاسوج و برخی از مراکز علمی آموزشی به تدریس مشغول بود و هم اکنون در دفتر مطالعات تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی فعالیت دارد. با او در رابطه جنبش دانشجویی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ماحصل این گپ و گفت را از نظر خوانندگان می‌گذرانیم.

 

مختصراً خودتان را معرفی کنید؟

سید یوسف مرادی

در آستانه ۱۶ آذر هستم، بفرماید آرمان‌های جریانی دانشجویی چه چیزهایی است؟

باید پرسید چه چیزهایی بود!؟
ما از آن آرمان‌ها دیگر اثری نمی‌بینیم، الان حتی برخی از دانشجویان نمی‌دانند که چرا ۱۶ آذر روز دانشجو شد! ما در دوران ابتذال همه مفاهیم به سر می‌بریم.
با نفوذ جریانات و احزاب سیاسی به دانشگاه خصوصاً بعد از نیمه دوم دهه هفتاد، جنبش دانشجویی از آرمان‌هایش فاصله گرفت.
الان آرمان عدالت خواهی در کجای مختصات جنبش دانشجویی هست، همینطور ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، حمایت از محرومین و مستضعفین و …

جنبش دانشجویی در ایران از چه زمانی شروع می‌شود؟

اولین تحرکات جنبش دانشجویی مربوط به سال ۱۳۳۲ است و توسط کسانی چون شهید چمران و بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکل گرفت.

 

نظرتان درمورد تسخیر سفارت آمریکا؟

تسخیر سفارت آمریکا؛ ناشی از هراسی بود که مردم ایران بعد از کودتای ۲۸ مرداد از آمریکایی‌ها داشتند.
تا قبل از تسخیر سفارت آمریکا در ایران، آمریکایی‌ها در هر جای جهان که اراده می‌کردند با کودتا مسلط می‌شدند.
از ایران و کودتا علیه دولت دکتر مصدق شروع کردند و در کشورهای مختلفی چون شیلی، مصر، اندونزی و کشورهای دیگر ادامه دادند و ایرانی‌ها با تسخیر سفارت آمریکا این دومینو را متوقف کردند.

 

جنبش دانشجویی را در دولت‌های آقای روحانی، خاتمی و احمدی‌نژاد را چگونه می‌بینید؟ اوج پویایی جنبش دانشجویی در کدام از این دولت‌ها است؟

 

در دولت اصلاحات، به دلیل خصوصیاتی که دهه شصتی‌ها داشتند، جنبش دانشجویی بسیار عمیق بود اما متاسفانه در برخی موارد به انحراف رفت. جنبش عدالت خواه دانشجویی در این دوران شکل گرفت و دفتر تحکیم وحدت در همین دوران دچار انشعابات متعدد شد.
دوران احمدی نژاد دوران سکون جنبش دانشجویی در دانشگاه‌ها بود، در واقع دولت احمدی نژاد در دادن شعارهایی که مختص جریان دانشجویی است (خصوصاً دور اول دولت) آنقدر پیشرو بود که جنبش دانشجویی خلع سلاح شد. جنبش دانشجویی در این دوران حرفی برای گفتن نداشت. البته دلایل دیگری دارد که در حوصلهٔ اینجا نیست.
در این دولت هم ، دوران ابتذال جنبش دانشجویی است، تقریباً دیگر ما جنبشی به این نام نداریم.
تکنوکراتها به خوبی توانسته‌اند تفکرات خود را درون دانشگاه‌ها تزریق کنند، جنبش دانشجویی خروجی جامعه است، علاوه بر کنترل‌های شبه امنیتی، جنبش دانشجویی از جامعه، تأثیر گرفته و به شدت محافظه کار شده.

 

جنبش دانشجویی در استان کهگیلویه و بویراحمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا جریان دانشجویی ما توانسته‌اند از مسوولان ما در خصوص استخدام‌های طایفه ای و قومی و رسیدگی به مشکلات محرومین مطالبه گری کنند؟

 

جنبش دانشجویی در کهگیلویه و بویراحمد ناقص الخلقه به دنیا آمد. دانشگاه مرکزی استان (دانشگاه یاسوج) در یک روند معقول پا نگرفت. از ابتدای تشکیل دانشگاه، به جای شاخص علمی، شاخص های دیگری در استخدام‌ها مد نظر قرار گرفت. و در قسمت‌هایی از عمر دانشگاه، هم در دوران خاتمی، هم احمدی نژاد و هم روحانی بعضی وقت‌ها شاهد تسلط لمپنیسم‌ها بر دانشگاه بوده‌ایم. البته در دانشگاه‌های دیگر استان حتی این تحرکاتِ لمپنی را هم نداشته‌ایم.
البته بعدها منابع انسانی دانشگاه دچار تغییرات اساسی شد و اساتید شاخصی به این دانشگاه پیوستند اما متاسفانه این دانشگاه همیشه تحت تاثیر شرایط بیرون از دانشگاه بوده که این فضای شکل گرفته به جای محور بودن مطالبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، درخواستهای شکل گرفته حول منفعت گرایی محور بوده است.

چرا هیچ گاه نمی‌بینیم در جلسات دانشجویی که در دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مهم استان از جمله راه‌های روستایی، فقر کودکان و سوء تغذیه مادران و آسیب‌های اجتماعی، پارتی بازی، قوم گرایی و …. بررسی شوند؟

عرض کردم که جنبش دانشجویی، ماحصل جامعه است.
وقتی همه می‌دانند که اگر در قدرت باشند منفعت نصیب آن‌ها می‌شود، جنبش دانشجویی هم سراغ همین منفعت گرایی و برآوردن

درخواستهای جریانات بیرون دانشگاه می‌رود.حالا وقتی منفعت حول مسائل طایفه ای است آنوقت ما شاهد جنبش دانشجویی طایفه ای خواهیم بود.
و این دیگر جنبش دانشجویی نیست، این‌ها اصطلاحاً چوبکی‌های کدخدایانِ سیاسی در بیرون از دانشگاه هستند.

تا کی باید در جلسات دانشجویی (مناظره‌ها و جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی‌ها) به همدیگر توهین کنند و به جایی پرداختن به مسائل استان علیه جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های توهین و تخریب باشد …

 

این کینه و نفرتی که در دانشگاه‌های استان وجود دارد بر مبنای آرمان و اعتقاد نیست، محصول جهل است.
و این جهل ریشه در همان منفعت گرایی طایفه ای و جریانی بیرون از دانشگاه دارد.
درست است که ما در ظاهر به اصطلاحا به مدرنیته پاگذاشته ایم اما در واقع ما هنوز در همان دوران عشیره ای و خصوصیاتی که داشت مانده‌ایم.
عشیره و طایفه عالی است، خوب است، باید حفظ شود، اما وقتی نخبگان بیرون دانشگاه فاسد باشند، به جای جمع کردن جریاناتشان حول منافع ملی و استانی، آن‌ها را حول منفعت‌های باندی و گروهی جمع می‌کنند و طایفه و عشیره بستر مناسبی برای جمع کردن جامعه می‌شود.
وقتی این بستر وجود دارد، نخبهٔ ناتوان، از همین ظرفیت استفاده می‌کند و زحمتی برای سازماندهی بر بسترهای خارج از طایفه ای بودن نمی‌کشد.
منظور من هم از نخبه سیاسی نخبگان فعال در این عرصه در سراسر استان است، چه کهگیلویه، چه گچساران و چه در بویراحمد.
تفاوتی نمی‌کند.

گاهاً و به ندرت می‌بینیم که تشکل‌های دانشجویی و حتی رسانه‌های استان موضوعاتی از جمله استخدام‌های طایفه‌ای مطرح شد، اما چه شده است که مسوولان ما دیگر هیچ هراسی ندارند. و اصلاً خودشان را پاسخگوی افکار عمومی نمی‌دانند.

وقتی همهٔ اجزای هشداردهنده یک جامعه شبیه هم شوند، دیگر معنای برخی مفاهیم تغییر می‌یابد، وقتی قبح این غارتگری‌ها در جامعه از بین برود شاخص‌ها تغییر می‌کند. جنبش دانشجویی هم وقتی از همین دوران جوانی وارد این بازی‌ها شود دیگر توان مطالبه گری و هزینه دادن را از دست می‌دهد.

 

مسوولان دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه یاسوج به عنوان مادر دانشگاه‌های استان تا چه حد در ناقص الخلقه شدن جنبش دانشجویی تأثیر داشته‌اند و یا دارند؟ مثلاً مسوولان دانشکاه یاسوج اجازه نمی‌دهند رسانه‌ها جلسات دانشجویی را انعکاس دهند؟

مشکل دانشگاه یاسوج صرفاً از مسوولینش نیست، فنداسیون اش کج ریخته شده.
حتی کسانی که بعدها آمدند روی این دیوارهای کج آجر گذاشتند.

معیار تشکیل یک ساختار اگر صحیح نباشد، دیگر نمی تواند به اهدافش برسد و چون این تضاد ذاتی را دارد، هیچگاه به آرامش نمی‌رسد.

این برخورد در این سال‌ها عادی شده است.
هر مدیری که از رسانه‌ها می‌ترسد، حتماً مشکل دارد، مردم اگر خبردار شوند که رسانه‌ها محدود شده‌اند حتماً متوجه این نکته خواهند شد که مدیر از نظارت عمومی می‌ترسد.
البته این ریشه بی خاصیت بودن جنبش دانشجویی دارد.

 

نظرتان در باره مدیریت اردلان ارژنگ بر دانشگاه یاسوج چیست؟ الان وضعیت دانشگاه یاسوج را به لحاظ رشد تشکل‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من واقعاً الان جزییات دانشگاه را دقیق نمی‌دانم.
دکتر ارژنگ خدماتی در جهت رشد دانشگاه انجام داد، اما متاسفانه با برخی برخوردها و رفتارهایی که در آن دوران صورت گرفت و می‌شد با مدارا و مهربانی رخ ندهد آن خدمات هم تحت تأثیر قرار گرفت.
دانشگاه یاسوج سرشار از تضادهای ذاتی است!
مثلاً شما ببینید؛ در هیچ جایی از سرزمین قشقایی نامی از محمد بهمن بیگی نیست، اما تابلوی آن بالای سر دانشجویان بویراحمد است و به آن هم افتخار می‌کنند! چرا قشقایی‌ها این کار را برای بهمن بیگی نکردند!؟
این نشان از سطحی بودن جنبش دانشجویی است.
دانشجوی دانشگاه باید حداقل فضای دانشگاهش را مورد توجه قرار دهد.

 

به نظر شما جنبش دانشجویی ما چه چیزهایی را باید از مسوولان ما مطالبه گری کنند؟ا

جنبش دانشجویی باید چشم مردم باشد.
نباید فریب بازی‌های جناحی و باندی را بخورد، باید به گونه ای باشد که هیچ مدیری در انجام تخلف احساس امنیت نکند، باید نمایندگان استان را به پای میز محاکمه بکشاند و اگر هم اقدام خوبی کرده‌اند آن‌ها را تشویق کرده و حمایت کند، باید نسبت به دستگاه‌های مهم حساس شود، درد مردم را سنس و حس کند، اگر یک دستگاه اقدام مناسبی در جهت احقاق حقوق جامعه علیه مدیران فاسد کرد حمایت کند و کاستی‌های دستگاههای مختلف را هم فریاد بزند، اگر کسی، نهادی یا سازمانی به اراضی ملی تعرض کرد واکنش نشان دهد.
این اقدامات البته هزینه دارد، اگر جرات هزینه دادن هم ندارد، بهتر است در همان خوابگاه یا پارک ساحلی به تفریحاتش برسد، حداقل وارد بازی غارت نشود، از باندهای فاسد حمایت نکند که اگر قرار باشد وارد بازی‌های فاسد باندهای سیاسی شود سکوتش بهتر است!

28 Comments (Open | Close)

28 Comments To "مرادی: چرا در سرزمین قشقایی نامی از «بهمن‌بیگی» نیست اما تابلوی آن بالای سر ماست! / گاهی شاهد تسلط لمپنیسم‌ها بر دانشگاه یاسوج بودیم / اولویت شاخص طایفه‌ای بر شاخص‌ علمی در استخدام‌ها / جنبش دانشجویی در کهگیلویه و بویراحمد ناقص الخلقه است"

#1 Comment By تحکیم On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۱:۳۶ ق.ظ

خخخخخ واقعا ..ره وقتی. را می بینم. بنده خدا واقعی ترین و اصیل ترین جنبش دانشجویی در همان دوران اواسط دهه هفتاد به بعد شکل گرفت و منجر به تغییرات شگرف در حوزه های سیاسی اجتماعی اقتصادی و غیره در کشور شد
جنبش دانشجویی یعنی انجمن اسلامی دانشجویان طیف .ت که انتخاب انها مبتنی بر رای و نظر دانشجویان بوده بقیه تشکل های موجود در.
از موقعی که روشنفکران این مملکت شدند امثال.و هم فکرانت که فکرتان دیکته شده هست، باید شاهد ا.ت به سمت قهقرا رفتن جنبش دانشجویی باشیم
از موقعی که تشکل های.ی با هدف تخریب نام اصیل انجمن اسلامی دانشجویان طیف تحکیم وحدت توسط نهادهایی صورت گرفت و بعضی از به ظاهر دانشجویان که اجیر شده و استخدام نهادهای دیگر بودند در دانشگاه شدند روشنفکران ما
جز این وضعیتی که با ان مواجه هستیم انتظار بیشتری نیست

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 5 Thumb down 0

#2 Comment By يك ايلياتي On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۰۱ ب.ظ

آقای مرادی لطفاً قبل از بیان صحبت مقداری در مورد آن و پیشینه آن تحقیقات کنید.

بهمن بیگی متعلق ایل یا طایفه خاصی نبود. او اصلاً قشقایی بود ولی متعلق به همه ایلات ایران بود. همه ایلات را با سواد کرد. از جمله همین بویر احمد. باید مایه افتخار هر سازمانی باشه که مکان یا جایگاهی به اسم استاد باشه. او منتخب یونسکو بود نه سازمانهای جهت دار داخلی.
. کبنا لطفا از هر فرد دارای سواد پایین و معلوم الحالی مصاحبه نگیرید.

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 12 Thumb down 0

#3 Comment By کرمی On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۰۵ ب.ظ

برادر خدمتی که بهمن به لرها کرد هیچ بشری تا الان نکرده

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 8 Thumb down 0

#4 Comment By جمشید On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۲۱ ب.ظ

آفرین عالی بود

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 6

#5 Comment By ناشناس On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۳۸ ب.ظ

این کیه ؟ چطوری به این موقعیت رسید ؟

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 5 Thumb down 0

#6 Comment By ناشناس On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱:۳۹ ب.ظ

آقای مرادی با ژست صاحب نظر گرفتن و اظهار نظر کردن های بی محتوا به جایی نمی رسید.. هم آزرده می گردد. بهمن بیگی انسان بزرگی بود که در زمان خودش برای عشایر ایران زمین کار های بزرگی انجام داد.

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 6 Thumb down 0

#7 Comment By ،،،،،،،،،،،،، On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱:۵۵ ب.ظ

یوسف خان برو به. باش.تو این مسائل هم زیاد دخالت نکن پوستت خراب میشه

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 6 Thumb down 0

#8 Comment By شرمت الله On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۳:۲۴ ب.ظ

۱- ایشان سن و سالش به بهمن بیگی نمی خورد

و ابدا نمی داند بهمن بیگی کیست و چه کرده

ثانیا ..

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 6 Thumb down 0

#9 Comment By لر On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۳:۲۴ ب.ظ

مرده ی بهمن بیگی هزاران بار . و هست برای کهگیلویه و بویراحمد.
چقدر از جمعیت این استان به همت مرحوم بهمن بیگی باسواد شدن؟؟؟!؟؟؟

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 4 Thumb down 0

#10 Comment By جم)جواذعیسی نورمحمدی عکاسی جام جم On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۴:۱۴ ب.ظ

اول برو بهمن بیگی رو بشناس بعدش …….

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 5 Thumb down 0

#11 Comment By بویراحمد On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۵:۲۰ ب.ظ

. که حرف بهمن بیگی رامیزنی .

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 3 Thumb down 0

#12 Comment By بویراحمد On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۵:۲۳ ب.ظ

دست هر کسی که نقش داشت در انتخاب نام کتابخانه به اسم بهمن بیگی درد نکنه

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 3 Thumb down 0

#13 Comment By خرابتم On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۶:۲۱ ب.ظ

مرادی بهمن بیگی رو نفی نکرده بلکه مصداق قرار داده ، ایشون معتقدن که هر چیزی باید سر جای خودش باشه ، منظورشون اینه که دانشجویان بجای تداوم علم ودانش هنوز تو اون موضوعات ابتدایی گیر کردن و معتقدن که دانشجویان مثلا استان فارس دنبال علم و تحصیل هستند اما دانشجویان ما هنوز در اول راهند

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 1 Thumb down 3

#14 Comment By سجاد On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۶:۵۱ ب.ظ

مرادی خیلی درباره بهمن بیگی صحبت کردی اوقت میخوای ادای روشنفکرا رو در بیارین حالا من موندم این مرادی کیه که اومده اینجوری اظهار نظر میکنه و فک کنم متاسفم برا کبنا که هر .رو که پیدا میکنه میاره برا مصاحبه و بعد مصاحبه ای که. خدمتی که بهمن بیگی به اموزش و مردم این استان کرد هیچ کسی نکرده

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 4 Thumb down 0

#15 Comment By علی On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۷:۵۰ ب.ظ

اصلا این اقا کی هستن میشه لطفاً پیشینه شون معرفی بشه چه خدمتی به جامعه کردن ……..

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 2 Thumb down 0

#16 Comment By اسماعیل مدبرمقدم On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۷:۵۴ ب.ظ

من این اقای مرادی را نمیشناسم و اولین باره اسمش را میشنوم ولی بزرگترها باید به ایشان بگویند که بهمن بیگی کی بود و چه کرد و چه انقلابی در عشایر ایجاد کرد و رسانه ها باید با کسانی مصاحبه کنند که سن و سالی دارند و یک سری از وقایع را دیده اند

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 3 Thumb down 0

#17 Comment By ناشناس On آذر ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۱۰:۰۴ ب.ظ

خدا به داد جنبش دانشجویی برسه .طرف حالا حالاها باید توجیه بشه.

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 1 Thumb down 0

#18 Comment By م On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۰۵ ق.ظ

برای این سمت گزینه خوبی ست

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#19 Comment By منصوراباد دشتروم On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۰۷ ق.ظ

فقط پادیاب

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#20 Comment By شاهرخ On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۰۸ ق.ظ

فقط پادیاب

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#21 Comment By بابکان On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۱۲ ق.ظ

پادیاب

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#22 Comment By دوست On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۱۵ ق.ظ

قرار نیست که ما هم مثل دیگران قدر نشناس باشیم . بهمن بیگی حق بزرگی بر ما دارد که با این تابلوها هم ادا نمی شود.

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 1 Thumb down 0

#23 Comment By بابک On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۱۶ ق.ظ

پادیاب

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#24 Comment By ناشناس On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۹:۳۷ ق.ظ

تحلیل خوبی بود

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 1

#25 Comment By دانشجو On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۱۰:۲۹ ق.ظ

ایشون باید از افراد فرهیخته و باسواد همچون دکتر ملک حسینی در مورد مرحوم بهمن بیگی این مرد بزرگ بپرسه، مطمئنا راهنمایی میشه

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 2 Thumb down 0

#26 Comment By بیطرف On آذر ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۰۲ ب.ظ

صحبتهای ایشان متین و منطقی بود احترام بهمن بیگی برای همه مردم استان ما واجبه و کسی منکر این نیست ولی اقای مرادی به رویکرد سطحی و قشری حاکم بر ذهن و روان قشر دانشجوی ما اشاره دارند که مانع پیشرفت و ترقی و ارمان خواهی دانشجو می گردد مسلما خود مرحوم بهمن بیگی هم که روزی علم سواد اموزی را بدون هیچ رسانه و بوق تبلیغاتی در عشایر جنوب بر دوش کشید هدفش فراتر از این سیاست زدگیهای حاکم بر دانشجویان حال حاضر مابود

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 1 Thumb down 1

#27 Comment By جعفر از باشت On آذر ۲۹, ۱۳۹۶ @ ۲:۴۱ ب.ظ

متاسفم برای کسی که زحمات فردی مانند مرحوم استاد بهمن بیگی (شیفته خدمت به مناطق محروم و ایلات عشایرکشور) را بصورت سطحی و قشری دیده و متوجه نشده که مرحوم بهمن بیگی خان زاده ای بود اما با فقرا زندگی می کرد . با ایلات بی بضاعت عشایر ( ترک ، لر ، کرد ، عرب ، بلوج ، ترکمن و …) از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ، بدون تشکیلا رسمی و دولتی ، ره می پیمود و شعارش این بود:
” قیام برای با سواد کردن ایلات عشایر”
چنان شور و امیدی در دلهای مردم برافروخته بود که نوع درس خواندن و پاسخ دادن دانش آموزان ، همه مقامات کشوری و لشکری را به وجد آورده بود.
سیاستمداری قهار بود که با نشان دادن همین آمادگی و تیزهوشی دانش آموزان عشایری، دولت وقت را مجاب کرد تا معلمینش را به رسمیت بشناسند و به آنها حقوق بدهند و در تشکیلات رسمی فرهنگ کشور ، ردیف بودجه تعریف کنند.
راستی جناب آقای مرادی ؛ یک نمونه از خدمات خودت را نام ببر !
بهمن بیگی بچه های فقیر را در زیر پر و بال خود می گرفت و از آبرو و مال خود برای سر و سامان دادن به آنها مایه می گذاشت. لطفا چند کتاب از ایشان را بخوانید .
منابعش در اینترنت به راحتی قابل وصول است.
با بقیه دوستان موافقم که باید به حال کبنا هم تاسف خورد. موارد سخیفی که از هر شخصی شنیده می شود نباید چاپ شود. حرمت مسجد را متولی باید نگهدارد.

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 0

#28 Comment By کمیسیون On دی ۲, ۱۳۹۶ @ ۷:۵۴ ب.ظ

واقعا زاست میگی آقای مرادی چرا ترکها خودشان هیچ جایی را به نام بهمن بیگی نمی گذارند اما ما به آن افتخار می کنیم،واقعا از ابن روش مسئولین استان ما متاسفیم

-نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟ Thumb up 0 Thumb down 2