تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۲۹۷۶۶۸

ارجمند: فعال سیاسی‌ هستم / آتش‌بار: فعال فرهنگی ارجحیت دارد / ارجمند: اگر قرار باشد پاسخگوی حجاریان باشم، شما باید پاسخگوی خیلی‌های دیگر باشید / آتش‌بار: جریان دانشجویی امروز مفلوک است / خفه‌کردن دانشجو یعنی عدم استقلال

۲
۰
کبنا ؛مناظره داغ دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه آزاد یاسوج و با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد.
به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یاسوج و به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، مناظره‌ای با موضوع «جنبش دانشجویی در اختیار قدرت یا قدرت زا» با حضور دو چهره فرهنگی سیاسی آقایان داریوش ارجمند و سعید آتش بار در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد.
در ابتدا داریوش ارجمند خودش را فعال سیاسی معرفی کرد و گفت: بزرگترین افتخارم این است که دانش‌اموز هستم. سعید آتش‌بار نیز خودش را فعال فرهنگی معرفی کرد و گفت: ما اعتقاد داریم که مسائل فرهنگی بر همه مسائل ارجحیت دارد.
مجتبی شریعتی کارشناس مجری برنامه در ابتدای این مناظره دانشجویی با بیان اینکه از هر دو طرف مناظره درخواست می‌شود که پیرامون موضوع طرح شده به گفتگو بپردازند، افزود: انتظار می‌رود دو طرف و همچنین افراد حاضر در جلسه با مدیریت فضای دانشجویی از پرداختن به مسائل حاشیه ای خودداری کنند.
وی اولین سؤال خود را از دو طرف مناظره کننده این گونه بیان کرد: از نظر شما چه تعریفی از جنبش دانشجویی وجود دارد و پیشینه این جنبش و وضعیت فعلی جنبش دانشجویی در سطح استانی و کشوری را چگونه می‌بینید؟ آیا به نظر شما دانشجویان و در صدر آن‌ها جنبش دانشجویی نقش آفرینی خاصی در سطح جامعه داشته و دارد؟
داریوش ارجمند فعال اصلاح طلب فضای دانشجویی به عنوان طرف اول شروع کننده مناظره با بیان اینکه واژه‌های علوم انسانی تعاریف خاصی دارد و ما در علوم جامعه شناسی برای جنبش و جنبش دانشجویی تعریف داریم، گفت: جنبش در اصطلاح جامعه شناسی به هرگونه تلاش جمعی برای دست یابی به یک هدف مشترک و به وسیله گروه خاصی با مرام نامه خاصی انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.
وی افزود: جنبش دانشجویی یک ویژگی دیگر علاوه بر  جنبش دارد و آن هم استقلال است یعنی جنبش دانشجویی وقتی معنای واقعی خود را می‌گیرد که استقلال از نهادهای دولتی و حکومتی داشته باشد.
این فعال اصطلاح طلب با اشاره به اینکه بیان تاریخچه در یک مناظره ملال آور است، بیان کرد: پس از تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ و فضای حاکم آن روز بر جامعه سیاسی وقت، یک تفکر مارکسیستی غالب بر دانشگاه حاکم بود که بعدها با ورود افرادی همچون مرحوم طالقانی، بازرگان، صحابی و دیگران با تفسیر جدیدی از دین و اسلام گرایش‌های اسلامی و دینی در دانشگاه‌ها پایه ریزی شد.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی به روند خود ادامه داد تا زمانی که با اعتراض به کاپتالاسیون توسط امام و موضع گیری شدید دانشجویان یک نقطه عطف دیگری را رقم زد.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ جنبش دانشجویی یک نقطه بسیار روشنی داریم به نام ۱۶ آذر که در واقع نقطه عطفی نه تنها در فضای دانشجویی بلکه در فضای اجتماعی و فرهنگی ایران محسوب می‌شود.
ارجمند با بیان اینکه این نقطه عطف زمانی است که سه شهید بزرگوار در دانشگاه تهران بر اثر حمله سربازان توسط رژیم به شهات می‌رسند، تصریح کرد: پس از این واقعه جنبش ادامه پیدا می‌کند تا به فضای انقلاب می‌رسیم؛ از ویژگی‌های جنبش دانشجویی، نقش جنبش دانشجویی در خود انقلاب است، در خود انقلاب جنبش چند نقش را ایفا می‌کند که اول تولید اندیشه است و در فضای دانشگاه اندیشه تولید می‌شود، دوم تکثیر اندیشه است و سوم تبلیغ اندیشه است، اندیشه‌هایی که همه شما استحضار دارید از جمله سخنرانی‌های مرحوم دکتر شریعتی و مقام معظم رهبری، شهید مطهری در حسینیه ارشاد انجام می‌شود و در واقع نقش اصلی تبلیغ این مبانی به وسیله دانشجو انجام می‌گیرد.
وی افزود: در زمان انقلاب نیز ما می‌بینیم که صف اول انقلاب هم مال دانشجو می‌باشد، ضمن لحاظ کردن اینکه مبانی فکری و اتاق فکر ممکن است که بزرگوارانی بوده باشند و هستند اما صف اول دانشجوها هستند.

ارجمند با اشاره به اینکه بعد از انقلاب نیز ما یک حادثه دیگر داریم به نام جنگ که البته قبل از آن نیز در مرحله تثبیت، فرایند ساختار سازی را داریم که به تأیید آمار ۸۹ درصد نهادهای دولتی بعد از انقلاب را دانشجویان تعریف می‌کنند و نهادهای نوپا و جدیدی مثل سپاه به پیشنهاد دانشجویان شکل می‌گیرد.
این فعال دانشجویی با اشاره به جنگ تحمیلی و نقش جوانان دانشجو در آن زمان، تصریح کرد: مرحله جنگ را هم جوانانی که اغلب از همین دانشجوها بودند را اداره می‌کنند و به پیش می‌برند.
در ادامه این مناظره سعید آتش بار طرف دوم مناظره کننده با بیان اینکه مفاهیم باید مجدد بازخوانی شوند، در پاسخ به پرسش مجری برنامه افزود: واژه‌هایی مثل علم، توحید، جنبش باید از اول بازخوانی شوند و به عبارتی باید انقلاب را از اول بازخوانی بکنیم، لذا نگاه من به دانشجو این هست که دانشجو یک جریان فضیلت خواه، مبلغ و زاینده ای است که اصالت‌های تاریخی و هویت‌های ذاتی آن ایجاب می‌کند که مستقل باشد.
وی گفت: در واقع دانشجو هیچ گونه تأثیر پذیری از جریانات، احزاب و خواص سیاسی ندارد و اگر داشته باشد سلب هویت تاریخی از دانشجو می‌شود.
این فعال جریان عدالتخواهی با بیان اینکه دانشجو یک جریانی است که قرار است همچون چشمه ای باشد جوشان از حقایق الهی، انسانی، اجتماعی، تاریخی و معرفتی برای برون رفت از مشکلات زیست بوم ما در سطح استانی، ملی و جهانی باشد، عنوان کرد: امروز مشکل ما در دانشگاه نبود مسئله است، اساساً این دانشجو هست که برای جامعه مسئله تولید می‌کند.
آتش بار با تصریح کرد: قشر دانشجویی سه ویژگی اساسی دارد، عدالت خواهی، آزادی خواهی و استکبار ستیزی؛ البته استکبار ستیزی دانشجو ارتباطی با انقلاب ندارد و اساساً کسی که انسان باشد، جوان و دانشجو باشد و آزادی خواه باشد که از اقتضاعات دانشجویی است نمی‌تواند ضد استکبار نباشد.
وی افزود: استکبار فقط آمریکای جنایت کار نیست بلکه یک جبهه است، ما در جمهوری اسلامی نیز مستکبر داریم چرا که ما جبهه ای بحث می‌کنیم، در واقع بحث بنده این هست که برداشتی که ما از این جنبش باید داشته باشیم، برخواسته از دوقطبی‌های حقیقی و ناب در طول انقلاب است و می‌توان این را در پیام امام پس از قطعنامه جنگ ایران و عراق دید که " امام فرمودند: امروز جنگ ما آغاز شده است"، جنگ فقیر و غنی، جنگ مستضعفین و مستکبرین، جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی.
این فعال دانشجویی با پوچ خواندن و سطحی دانستن دوقطبی‌های چپ و راست بیان کرد: باید برگردیم به تعاریف امام از دوقطبی‌های ناب و حقیقی، دوقطبی اسلام، عدالت، آزادی، انسجام، صلح دوستی و ...
وی ادمه داد دانشجو یک طبقه است که می‌خواهد آغازگر مسئله‌های جدید در جامعه باشد، مسئله‌های ما مسائل سطحی هستند و به این خاطر هست که دانشجویان عدالت خواه مقابل شهرداری زمان آقای احمدی نژاد اعتصاب می‌کنند به خاطر اینکه در میدان شوش و مولوی و راه آهن کارتن خواب‌ها شب‌های سرد را در کارتن می‌گذرانند، و خود دانشجوها می‌روند و در آنجا کارتن خوابی می‌کنند چراکه مسئله را خوب فهمیدند.
وی با بیان اینکه از آقای ارجمند سؤال دارم که می گویند استقلال از اقتضاعات جنبش دانشجویی است، چرا دکتر حجاریانی که در اتفاقات سال ۷۶ و ۷۸ از گرده دانشجوها بالا می‌آید و بهره کشی سیاسی از دانشجویان می‌کند، چرا در سال ۷۸ گفتند جنبش دانشجویی حرف مفت است و دانشجویان بروند و درسشان را بخوانند؛ دوستان دقت کنند اقتضاعات حقیقی جنبش دانشجویی سه مورد است: آزادی خواهی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی است.
آتش بار در تعریف معنای جنبش بیان کرد: اساساً کسی می‌جنبد که از درون جوشش داشته باشد و در واقع تجلی جوشش‌های درونی می‌شود، خروش‌های بیرونی و اگر کسی از درون، دل و قلب وی با منطقه محروم زیلایی و روستاهای دیشموک و لیکک، آرمان‌های مستضعفین جهان و اشرافیت‌های متولد شده در شکم جمهوری اسلامی، مسئله این‌ها نباشد نمی‌تواند جنبش تشکیل دهد.
وی ادامه داد: امروز جریان دانشجویی مرده است، مفلوک و بی رمق است.
شریعتی کارشناس مجری برنامه سؤال دوم خود را اینگونه مطرح کرد: با توجه به آرمان‌ها و اهدافی که نظام دارد و همچنین آرمان‌ها و اهدافی که این دو بزرگوار به نمایندگی از دو جریان مختلف طرح کردند، فاصله جنبش دانشجویی تا اهداف و آرمان‌ها چه اندازه است؟ علت و عوامل توقف احتمالی در صورت وجود چیست؟ آیا جنبش دانشجویی در پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور مؤثر بوده است و در حل مشکلات استان نقشی دارد؟

داریوش ارجمند در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن اشاره به سؤال آقای آتش بار در قسمت اول مناظره بیان کرد: اولاً دانشجو قبل از دانشجو بودن یک انسان است و عضوی از جامعه و تأثیر پذیر و تاثیرگذار بر خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ عمومی، گویش‌ها و خرده گویش‌های فرهنگی، خرده سیاست‌ها و سیاست‌های کلی است؛ یعنی دانشجو هم تأثیر فردی از بیرون می‌پذیرد و هم تأثیر می‌گذارد، مگر می‌شود در بیرون دانشگاه کسی تأثیر نگذاردو تأثیر نپذیرد.
وی ادامه داد: شکل ذهنی یک آدم مگر فقط در دانشگاه شکل می‌گیرد و یا فقط در خدمت جنبش دانشجویی است، خیر؛ آنچه ما معتقد هستیم این هست که وقتی می گوییم استقلال، یعنی اینکه استقلال ساختاری و سازمانی؛ یعنی اینکه یک تشکل دانشجویی تحت لوا و تحت اراده، قدرت، نفوذ و اراده یک فرمانده بیرون از دانشگاه نباشد، دستور العمل برای آن صادر نشود و مجری دستور العمل نباشد.
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه فضای حاکم بر دنیا شامل قطب بندی‌های ریز تر از چیزی‌هاست که ما می گوییم و این انکار ناپذیر است، گفت: حتی گویش و پارادایم جدیدی که امروز تحت عنوان جنبش عدالت خواهی شکل گرفته هرچند که بعضی از شعارهای آن را من خوانده‌ام و شعارهای زیبایی است، البته اگر نگوییم محال است تقریباً خیلی دشوار است، این‌ها هرچند خود ادعا می‌کنند مستقل از گرایش‌های فکری چپ و راست هستند اما استقلالی نیست.
وی تاکید کرد: نکته اصلی در استقلال جنبش دانشجویی این هست که، به لحاظ ساختاری مستقل باشد و تولید کننده بخش نامه و دستورالعمل، مرام نامه و فکر باشد، نه مجری همه این‌ها.

ارجمند با بیان اینکه من پاسخگوی سعید حجاریان نیستم، عنوان کرد: اگر قرار باشد بنده پاسخگوی حجاریان باشم، شما هم باید پاسخگوی خیلی‌های دیگر باشید از جمله آن‌هایی که می‌گفتند امام زمان را در خواب دیدند و گفتند فلان بشود.
وی همچنین با اشاره به اینکه کسی که آرمان خواه است باید ظرفیت عواقب آرمان خواهی خود را نیز داشته باشد، گفت: دنبال اشتغال بودن در منش جنبش دانشجویی جایگاهی ندارد.
وی با بیان اینکه استکبارستیزی، استبدادستیزی، استثمار ستیزی و در رأس همه آن‌ها استحمار ستیزی یکی از نقش‌های ویژه جنبش دانشجویی است، اظهار کرد: استکبار را آنگونه که بعضی‌ها معنا می‌کنند و می‌خواهند کل استکبار را در یک کلمه امپریالیسم خلاصه بکنند، اشتباه است و شعار اول انقلاب نیز نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی بود؛ ویژگی بعد عدالت خواهی است و نمی‌توان آن را در یک نقطه و یا پاراگراف خلاصه کرد، عدالت در منزلت افراد را باید در نظر گرفت، عدالت در رعایت و توازن اقتصاد را باید در نظر گرفت و بشترین انتظاری که از مسئولین یک نظام می‌رود همین عدالت عمومی است.

سعید آتش بار در بخش دوم صحبت‌های خود بیان کرد: بنده نگفتم که جنبش دانشجویی متأثر از یک جغرافیای نانوشته است، خیر بالاخره دانشجو هم از بیرون تأثیر پذیر است.

وی افزود: استقلال جنبش دانشجویی یعنی اینکه جناح‌های سیاسی، خواص سیاسی، اشراف سیاسی از هر طرفی در بزنگاه‌های حساس خود از دانشجو سوء استفاده سیاسی کنند و وقتی به قدرت و پست دست یافتند، دانشجو را فراموش کنند؛ و وقتی دانشجو در نقد همان مسئول حرفی می زند، او را خفه می‌کنند.
آتش بار ادامه داد:  دانشجویی که برای فلان دولت هزینه کرد، پوستر چسباند و پول خرج کرد ولی وقتی می‌خواهد فریاد و مطالبه مردم را به گوش مسئولین برساند او را خفه می‌کنند، این مفهوم عدم استقلال است.
وی با تاکید بر اینکه استقلال به معنای عدم ارتباط با بیرون نیست، بیان کرد: استقلال یعنی اینکه تصمیمات ما منبعث از احزاب سیاسی نباشد.
این فعال دانشجویی جنبش عدالتخواهی با اشاره به اینکه ما هم املاک نجومی که اصولگرا بود را نقد کردیم و هم فیش‌های نجومی را که اصلاحاتی بود، افزود: آقای ارجمند شما در نقد فیش نجومی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات، آیا نقدی روا داشتید.

وی با بیان اینکه: ما پروژه‌های مشترک با جبهه اصلاحات البته اصلاح طلبی که حر و آزادی خواه باشد، بالاخره در میان نخبگان جبهه اصلاحات چهره‌های علمی هم داریم، تعریف کردیم، افزود: در نگاه دینی و تراز انقلاب هیچ کس از نقد مصون نیست، در نقد احزاب را باید کنار گذاشت چراکه آن‌ها چهارچوب های منفعت طلبانه محدود دارند ولی دانشجو که آرمان خواه است نمی‌تواند محدود شود.
وی با این پرسش از طرف مناظره کننده خود که چرا شما از باج گیری‌های سیاسی صورت گرفته از استاندار در شش سال اخیر نقد نزدید؟، بیان کرد: در مسائل بومی ما سوژه زیاد داریم اما چرا فقط باید مسائل ملی طرح می‌شود.
ارجمند در پاسخ به این سؤال، بیان کرد: بیشترین و اولین نقدها به استاندار را من زدم و نمی‌خواهم وارد فکت ها بشوم.
 
آتش‌بار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقد بزن در رو نیست، ظرافت‌های خاص خود دارد، گاهی باید از روحانی نقد و گاهی هم باید او حمایت کرد.امروز دانشگاه ما باید حکمت وار شود.
----------------------------
گزارش از وحید حیدری
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
سوالات و نظرات دانشجویان رو درج نکردین
سجاد ح
Iran, Islamic Republic of
اخ جوووووون دانشگاه هاروارد شعبه بلهزااااارونظریه پردازش هاریوش ارجمند بریم ثبت نام کنیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1