تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۲۹۷۱۶۶

علائم ایجاد کننده کم خونی فقر آهن/ کلنگ‌زنی چهار طرح ورزشی در بویراحمد

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
فقر آهن، شایع‌ترین علت کم خونی در جهان/ ۳۰ درصد مردم جهان از فقر آهن رنج می‌برند
فوق تخصص خون و سرطان کودکان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: فقر آهن از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت کم خونی در جهان است.
دکتر پیمان اعتماد فر با اشاره به اینکه خون یکی از ارگان‌های اصلی بدن و اکسیژن رسانی از مهم‌ترین وظایف این ارگان حیاتی است، افزود: دریافت اکسیژن از شش‌ها و انتقال آن به تمام بافت‌ها و توزیع مواد غذایی در اندام‌ها از دیگر وظایف اساسی خون است.
*علائم ایجاد کننده کم خونی فقر آهن
فوق تخصص خون و سرطان کودکان بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، عنوان کرد: فقر آهن ممکن است به دلیل دریافت ناکافی آهن از مواد غذایی، اختلال جذب آهن در دستگاه گوارش، پولیپ های روده ای، مصرف آهن در دوران بارداری توسط جنین، مصرف آهن در زمان شیردهی توسط نوزاد و خونریزی مزمن روی دهد.
وی با بیان اینکه بیماری‌های گوارشی عامل مهمی در ایجاد کم خونی و فقر آهن محسوب می‌شوند، ابراز داشت: زخم گوارشی، حساسیت به پروتئین گاوی و سرطان‌های گوارشی از عوامل مستعد کننده ابتلا فرد به کم خونی و فقر آهن است.
دکتر اعتماد فر با اشاره به اینکه زنان باردار مهم‌ترین گروه خطر در ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند، یادآور شد: تغذیه مناسب همراه با مکمل‌های ضروری آهن می‌تواند در کاهش اثر کم خونی فقر آهن در زنان باردار مؤثر باشد.
وی عنوان کرد: در صورتی که نوزاد، آهن مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی دریافت نکند مستعد بروز کم خونی فقر آهن می‌شود.
فوق تخصص خون و سرطان کودکان دانشگاه علوم پزشکی استان، با اشاره به اینکه نوزادان نارس با وزن پایین به دلیل ذخیره اندک آهن در بدن نیازمند دارو درمانی هستند، اضافه کرد: تا زمانی که وزن نوزاد به دو برابر وزن تولد برسد، نیازمند ادامه روند دارو درمانی است.
*نشانه‌های کم خونی و فقر آهن
دکتر اعتماد فر با بیان اینکه کم خونی فقر آهن در صورت خفیف بودن بدون علامت است، تصریح کرد: در کودکان با علائمی همچون بی حوصلگی، بی قراری، گوشه گیری و تمایل به خوردن موادی که به صورت طبیعی قابل خوردن نیستند همچون خاک و دیوار نمایان می‌شود.
وی اظهار داشت: رنگ پریدگی، نارسایی قلبی، خستگی، ضعف، تپش قلب و سردرد از علائم پیشرفته بیماری کم خونی فقر آهن محسوب می‌شود.
*تشخیص کم خونی فقر آهن
دکتر اعتمادفر افزود: انجام برنامه غربالگری در دوره‌های زمانی ۶ تا ۱۲ ماه از جمله روش‌های نحوهٔ تشخیص کم خونی فقر آهن در افراد است.
وی با اشاره به اینکه تردید به کم خونی فقر آهن از طریق یافته‌های عمومی در یک شرح حال طبی کامل و معاینه فیزیکی حاصل می‌شود، افزود: علائمی نظیر خستگی زودرس، رنگ پریدگی غیر طبیعی پوست و افزایش ضربان قلب از راه‌های تشخیص کم خونی فقر آهن است.
*درمان کم خونی فقر آهن به چه صورت خواهد بود؟
فوق تخصص خون و سرطان کودکان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه تعدیل در درمان کم خونی فقر آهن سبب استفاده بدن از ذخایر آهن مغز استخوان و در نهایت ایجاد اختلالات متعدد رشدی خواهد شد، ابراز داشت: مصرف مواد غذایی حاوی آهن همچون زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج، گردو و سایر حبوبات سبب کاهش علائم کم خونی فقر آهن می‌شود.
وی با بیان اینکه مواد غذایی حاوی آهن برای گروه‌های سنی ۹ تا ۲۴ سال، نوزادان نارس و زنان باردار دچار کم خونی فقر آهن، تأثیر چندانی در نحوه درمان ندارد، افزود: جهت درمان گروه‌های خطر ذکر شده مصرف مکمل‌های آهن دار توصیه می‌شود.
دکتر اعتمادفر در پایان با بیان اینکه تمامی مکمل‌های آهن دار موجود در بازار مورد قبول و مورد مناسبی جهت مصرف درمانی محسوب نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: مکمل درمانی صحیح با توجه به نیاز و وزن فرد بیمار توسط پزشک متخصص تحجویز می‌شود.
 
میزبانی یاسوج از آثار چهارمین جشنواره عکس «خیام»
نمایشگاه آثار برگزیده چهارمین دوره جشنواره عکس «خیام» در یاسوج افتتاح می‌شود.
نمایشگاه عکس‌های برگزیده چهارمین دوره جشنواره عکس «خیام» سه شنبه ۱۴ آذر ساعت ۱۱ در حوزه هنری یاسوج آغاز به کار می‌کند.
علاقه مندان می‌توانند تا ۲۳ آذرماه از ساعت ۸ الی ۱۸ به خیابان گلستان ششم، حوزه هنری یاسوج مراجعه کنند.
چهارمین جشنواره عکس «خیام» با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فیاپ در ایران یعنی کلوپ عکس فوکوس - وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» - اجرایی شد که مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز این دوره خردادماه امسال با حضور ریکاردو بوسی رییس فیاپ از ایتالیا و مسئول جشنواره‌های فیاپ از لوگزامبورگ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در چهارمین دوره این جشنواره ۲۱ هزار و ۳۹۹ قطعه عکس از هنرمندان ۵۵ کشور جهان به دبیرخانه ارسال شد که داورانی از فرانسه و ایران انتخاب آثار را برعهده داشتند. آثار برتر جشنواره در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، عمان، یونان، هنگ کنگ، آرژانتین، روسیه، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، مقدونیه و شهرهای مختلف ایران به نمایش گذاشته خواهد شد
 
۴ مصدوم درپی واژگونی پژو ۴۰۵/ اعزام بالگرد هوایی و ۳ آمبولانس
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد از واژگونی پژو ۴۰۵ در مسیر یاسوج به اقلید نزدیک به روستای کاکان و زخمی شدن ۴ مصدوم خبر داد.
جلال پورانفرد با بیان اینکه این واژگونی امروز صبح (دوشنبه) ۱۳ آذرماه ۹۶ ساعت ۸ و ۵۳ دقیقه به وقوع پیوست، گفت: در پی اعلام این خبر به مرکز پیام ۱۱۵ اقلید بلافاصله با توجه به مسافت طولانی با اقلید و نزدیک بودن حادثه به مرکز یاسوج، با مرکز پیام یاسوج تماس گرفته شد.
پورانفرد با اشاره به اعزام فوری آمبولانس ۱۱۵ کاکان به محل حادثه، افزود: پس از تریاژ و اقدامات درمانی لازم، درخواست بالگرد اورژانس و یک دستگاه آمبولانس از پایگاه اورژانس ۱۱۵ مادوان و یک دستگاه آمبولانس از هلال احمر شد، که به محل حادثه اعزام شدند.
رئیس اورژانس ۱۱۵ استان تصریح کرد: هر ۴ مصدوم بعد از خدمات درمانی لازم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال داده شدند
 
نشست کمیته استانی پایگاه تغذیه سالم مدارس کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد
نشست کمیته استانی پایگاه تغذیه سالم مدارس کهگیلویه وبویراحمد با حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان برگزار شد.
جلسه کمیته استانی پایگاه تغذیه سالم صبح امروز به ریاست معاون توسعه مدیریت و پیشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش و با حضور معاون پرورشی و فرهنگی، مدیر سازمان دانش آموزی، کارشناس مسول حراست، کارشناس مسول ارزیابی و عملکرد و رییس اداره سلامت با هدف کیفیت بخشی به توزیع تغذیه سالم در مدارس برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مدیر سازمان دانش آموزی به عنوان دبیر جلسه با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ سلامت در مدارس از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش سازمان دانش آموزی است، گفت: در این راستا این مجموعه به فرهنگ سلامت غذایی در بین دانش آموزان توجه جدی دارد و نظارت لازم برای عرضه اقلام غذایی برای دانش آموزان را در دستور کاری خود دارد.
علی حسن زاده گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته و با هدف ارتقای سطح سلامت دانش آموزان طرح راه اندازی پایگاه‌های تغذیه سالم به عنوان جایگزین بوفه‌های مدارس از سال تحصیلی گذشته اجرا شده است.
وی اظهار کرد: مجوز تأسیس این پایگاه‌ها برای تمامی مدارس استان پارسال صادر ولی به علت مشارکت نکردن شماری از اولیا دانش آموزان این طرح در تمامی مدارس استان اجرا نشد.
در ادامه معاون توسعه و پیشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش با اشاره به نقش تغذیه سالم در سلامت جسمی و روانی دانش اموزان گفت: اقلام خوراکی توزیع شده در مدارس باید با توجه به اهمیت سلامت جسمی دانش آموزان نظارت و مدیریت می‌شود و با اجرای طرح پایگاه تغذیه سالم مناسب‌ترین اقلام برای سن دانش آموزان به آن‌ها عرضه می‌شود.
اردشیر یاری درباره نحوه نظارت بر بوفه مدارس گفت: مدیران مدارس مسئول اجرای این برنامه هستند و در کنار آن بازرسان بهداشت محیط نیز به صورت دوره‌ای از پایگاه‌های تغذیه مدارس (بوفه) بازدید خواهند کرد تا بر کیفیت غذاها و بهداشت محیط نظارت کنند.
یاری تصریح کرد: در صورت مشاهده موارد خلاف آیین‌نامه مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد و در صورت بی‌توجهی با مدیر مدرسه نیز برخورد خواهد شد.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان اینکه اولیا مدارس و اولیا دانش آموزان باید برای اجرای موفق طرح پایگاه تغذیه مشارکت لازم داشته باشند، افزود: والدین دانش آموزان باید شیوه تغذیه صحیح و سالم را به فرزندانشان آموزه داده و بدنبال اجرای آن در مدرسه هم باشند.
سید بهاء الدین ملک حسینی تاکید کرد: در اجرای طرح ایجاد پایگاه تغذیه سالم که با مشارکت علوم پزشکی اجرا می‌شود مسئولان این پایگاه‌ها پس از دریافت کارت مجاز به فعالیت در پایگاه‌های تغذیه سالم می‌شوند.
وی یادآور شد: بوفه‌های مدارس که عمده آن‌ها در فضاهای آموزشی شهری دایر هستند به صورت سلیقه ای اداره و متولی خاصی هم ندارند که باید پایگاه تغدیه سالم جایگزین آن‌ها شوند.
رییس اداره سلامت نیز خاطرنشان کرد: بوفه مدارس می‌توانند مواد غذایی مفید حاوی املاح و ویتامین‌های مورد نیاز کودکان را توزیع کنند که خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن و نوشیدنی‌های مانند دوغ بدون گاز صنعتی، آب معدنی، انواع میوه، بیسکویت، کیک، کلوچه و لقمه سالم را شامل می‌شود.
بشیر آرمان اضافه کرد: همچنین توزیع انواع چیپس و پفک، بستنی یخمک، نوشابه‌های گازدار، آدامس حاوی مواد قندی، انواع شیرینی و آب‌نبات‌هایی که به دندان می‌چسبد در بوفه مدارس ممنوع است.
 
کمک ۳۴۰ میلیون تومانی مردم استان به زلزله زدگان
مردم کهگیلویه و بویراحمد تاکنون حدود ۳۴۰ میلیون تومان کمک نقدی و کالا از طریق کمیته امداد به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کرده‌اند.
مدیر کل کمیته امداد استان گفت: مردم نیکوکار کمک ۳۴۰ میلیون تومانی مردم استان به زلزله زدگاناستان تاکنون ۳۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طریق کمیته امداد به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کرده‌اند که از این مبلغ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن به صورت نقدی بوده است.
فرید محبی با بیان اینکه ۳۰۵ میلیون تومان از کمک‌های مردم این استان به کرمانشاه غیرنقدی است، افزود: این کمک‌های شامل مواد غذایی، البسه، پتو، چادر و لوازم گرمایشی بود که توسط ۵ کامیون به استان کرمانشاه ارسال شد.
وی همچنین از تعهد کمیته امداد استان برای مشارکت در ساخت مسکن مددجویی برای ایتام کرمانشاهی خبر داد و گفت: کمک‌های نقدی جمع آوری شده از مردم این استان برای ساخت ۳۰ واحد مسکونی مددجویی در مناطق روستایی زلزله زده کرمانشاه هزینه می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه ۲۹ پایگاه ثابت و سیار در استان آماده جمع آوری کمک‌های مردمی به زلزله زدگان غرب کشور است، ادامه داد: از این تعداد، ۱۷ پایگاه ثابت بوده و ۱۲ پایگاه سیار نیز با همکاری مراکز نیکوکاری کمک‌های نقدی و کالایی مردم را جمع آوری می‌کنند.
مجبی افزود: شماره حساب ۰۱۰۲۲۲۹۰۵۶۰۰۹ بانک صادرات شعبه جمهوری نیز آماده دریافت کمک‌های نقدی مردم برای کمک به زلزله زدگان است.
 
 محکومیت قاتل جوجه‌تیغی به چاپ بنر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متهمین شکار ۲ قلاده جوجه تیغی به چاپ ۱۴ متر بنر با موضوع ارزش حیوانات در حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محکوم شدند.
سید اسدالله هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: این متهمین فرصت دارند با هماهنگی اجرای احکام کیفری حداکثر ظرف مدت یک ماه ۷ عدد بنر به طول ۲ و عرض ۱ متر در میادین شهر قلعه رئیسی نصب کند.
وی بیان کرد: در استان با تعاملات خوب و قابل قبولی که با مراجع انتظامی و قضایی ایجاد شده، مأمورین نیروی انتظامی پاسگاه کوشک قلعه رئیسی به ۲ نفر متخلف برخورد می‌کنند که بوسیله ۳ قلاده سگ آموزش دیده، ۲ قلاده جوجه تیغی شکار و به مقصد برازجان استان بوشهر در حرکت بودند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای متخلفین پرونده‌ای تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد که در ادامه رسیدگی متهمین به شکار ۲ قلاده جوجه تیغی محکوم می‌شوند.
هاشمی ضمن تشکر ویژه از توجه دادیار محترم شعبه اول دادگاه عمومی بخش چاروسا به مقوله حفظ و اهمیت محیط زیست گفت: متهمین به ۱۸ میلیون ریال جریمه کیفری و چاپ ۷ عدد بنر به طول ۲ متر و عرض یک متر با مضامین ارزش حیوانات در حیات وحش و فتوای مراجع عالیقدر کشور در مورد احکام شرعی خوردن گوشت جوجه تیغی، چاپ و در سطح شهر قلعه رئیسی و مکان‌های پرتردد نصب کند.
 
سفر مسئولان بهمئی به منطقهٔ محروم بنه پیر
فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان بهمئی در سفر به منطقه بنه پیر به برخی از مشکلات این منطقه رسیدگی کردند.
فرماندار بهمئی در جمع مردمسفر مسئولان شهرستان بهمئی به منطقهٔ محروم بنهٔ پیر روستای بنه پیر این شهرستان یکی از مشکلات اصلی مردم این منطقه را راه ارتباطی ذکر کرد و گفت: برای محور ارتباطی منطقه بنه پیر شهرستان بهمئی به طول ۶ کیلومتر، که بر اثر بارندگی‌های اخیر تا حدودی مسدود شده، مبلغ ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات حوزه نفت تأمین و به زودی نقاط حادثه خیز نیز رفع خواهد شد.
آقای سنایی با بیان اینکه ۱۸ دانش آموز در ۶ پایه تحصیلی ابتدایی در یک کانکس در این روستا مشغول تحصیل هستند افزود: یک واحد کانکس به ارزش ۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات نوسازی مدارس برای رفع مشکلات حوزه آموزشی به این منطقه اختصاص می‌یابد.
وی همچنین از رفع مشکلات زمین ورزشی حوزهٔ بنه پیر و تسطیح آن به همت اداره راه و شهرسازی و اداره ورزش و جوانان این شهرستان خبر داد.
گفتنی است در این سفر نیروهای شبکه بهداشت و درمان بهمئی بیماران این منطقه را رایگان پذیرش و برای آن‌ها دارو تجویز کردند.
 
سالن چند منظوره ورزشی بخش سرفاریاب کلنگ زنی شد
با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ ساخت سالن چند منظوره ورزشی در بخش سرفاریاب شهرستان چرام به زمین زده شد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این آیین اظهار داشت: سالن چند منظوره سرفاریاب در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۵۲ متر، با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال احداث خواهد شد.
وی افزود: محل اعتبار این طرح از محل هدایای خاص وزارت نفت است.
عدل هاشمی پور با توجه به توسعه زیر ساخت‌های ورزشی در استان، تسریع در آغاز و اتمام این طرح را مهم برشمرد.
وی عنوان کرد: در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات این طرح در دهه فجر سال ۱۳۹۷ افتتاح و بهره برداری خواهد شد.
بخش سرفاریاب از توابع شهرستان چرام با ۱۰ هزار نفر جمعیت در هفت کیلومتری چرام و در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد.
 
اجرای چهار طرح ورزشی در بویراحمد
چهار طرح ورزشی در شهرستان بویراحمد به بهره برداری رسید.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس اجرای ۴ طرح ورزشی در بویراحمد اسلامی در حاشیه بهره برداری یکی از این طرح‌ها در روستای تنگاری شهرستان بویراحمد گفت: دو سالن ورزشی و دو چمن مصنوعی در روستاهای حسین آباد دشتروم، تنگاری و سپیدار شهرستان بویراحمدبه بهره برداری رسید.
غلام محمد زارعی افزود: برای بهره برداری از این طرح‌ها حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: باید حرکت‌های توسعه‌ای در حوزه ورزش ادامه داشته باشد و امید است این مرکز ورزشی که از مطالبات مردم بود در توسعه ورزش، سلامتی و نشاط جوانان مؤثر واقع شود.
زارعی به مدرسه نیمه تمام روستای تنگاری اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سال جاری برای مدرسه تنگاری اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های روستایی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا رشد مناسبی داشته است، گفت: مناطقی مانند تنگاری ظرفیت مناسبی برای پیشرفت و افزایش اشتغالزایی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1