تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۲۹۷۰۴۸

بی‌توجهی مغازه‌داران به حقوق شهروندان در پیاده‌روهای یاسوج (+تصاویر)

۲
۰
کبنا ؛یاسوج را علاوه بر «پایتخت طبیعت ایران»، «شهر غروب آفتاب» و «شهر پشت بام‌های آیینه ای» این بار قرار است نامی دیگر برایش انتخاب شود و آن را «شهر بدون پیاده رو» نام بگذاریم.
اگر از خیابان‌های مرکز شهر یاسوج عبور کرده باشید از میدان امام حسین به سمت فلکه بسیج و شهرداری قدیم گرفته تا از شهرداری قدیم تا میدان جهاد که دیگر از شهر خارج می‌شوید قطعاً برای عبور باید از خیابان‌ها و در کنار ماشین‌های دوبله و سه بله پارک شده عبور کنید چرا که عملاً پیاده رویی وجود ندارد. البته باید مواظب باشید که باعث تصادف با خودروهای در حال عبور نشوید چرا که شما مقصرید.
پیاده روهای شهر یاسوج چند سالی است که در تصرف مغازه دارانی است که با هر طلوع آفتاب و آغاز رفت و آمد روزانه در سطح شهر اسباب و وسایل کاسبی خود را در پیاده روهای کنار خیابان پهن می‌کنند و با تصرف دو طرف پیاده رو لطف می‌کنند باریک راهی را برای عبور یک نفر و حداکثر دو نفر در دالان ایجاد شده بین وسایل و اسباب مغازه‌شان باز می‌گذارند البته این به معنای اختیار تام و تمام عابر پیاده برای عبور نیست چرا که باید مراقب باشد که باعث بهم خوردن نظم وسایل مغازه داران نشود و گرنه با عبارتی از قبیل «مگه کوری دایی»، «چشماتو باز کن»، «از اون طرف – منظور خیابان است- رفت و آمد کنید» و … روبرو خواهد شد. بخش دیگری از پیاده روهای شهر نیز در تصرف دکه‌هایی است که از سوی شهرداری واگذار شده و اجاره ماهیانه می‌گیرند.
این وضعیت امروز به وجود نیامده بلکه دردی است که از سالهای متمادی در این شهر وجود داشته و هر روز بیش از پیش در کنار سهل انگاری و عدم توجه متولیان و مسوولان گسترش پیدا می‌کند به طوری که دیگر نمی‌توان این بخش از شهر را «پیاده رو» نام نهاد بلکه باید بخش خارجی مغازه‌ها تلقی شود.
متولیان و مسوولانی که هر روز خود یا خانواده‌هایشان از این مسیر عبور می کنندنیز همانند سایر شهروندان با این وضعیت روبرو هستند اما چشمهای خود را می‌بندند و خود را به کری می‌زنند تا اعتراض و یا فریاد عابران پیاده ای که در اطرافشان بلند است را نبینند و نشونند.
شاید هم به خاطر احساس شخصیتی که می‌کنند از خیابان رد می‌شوند تا مورد بی حرمتی قرار نگیرند.
به راستی مسوول این وضعیت کیست و کدام نهاد وظیفه مدیریت شهری و برخورد با این گونه رفتارها را برعهده دارد. مگر نه این است که همه به دنبال احیا و رعایت حقوق شهروندی هستند آیا تصرف پیاده روها چیز غیر از ضایع کردن حقوق شهروندی است. اعضای شورای شهر یاسوج که با رأی مردم و برای احیای حقوق شهروندی بر کرسی شورا تکیه زده‌اند آیا تا کنون این وضعیت را ندیده‌اند؟
چرا هیچ کس پاسخگوی این وضعیت نیست و هر روز باید شاهد بروز ناهنجاری و آزار و اذیت شهروندان در این مسیرها باشیم؟ این وضعیت در حالی یاسوج گسترش  می‌یابد که بارها شاهد بوده‌ایم که درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی به علت این بی قانونی رخ داده است و مغازه داران طلب کار بوده‌اند و یا شاهد بوده‌ایم که به علت مانع‌هایی که در این مسیر از سوی مغازه داران ایجاد شده است افرادی از زن و مرد گرفته تا جوان و نوجوان و کودک و کهنسال مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.
وقت آن رسیده است تا دیگر رفتارهای شعارگونه و تهیه خوراک برای رسانه و ساختن گزارش عملکرد را کنار بگذاریم و قدری به عهد و پیمان خود با شهروندان وفادار باشیم و اجازه ندهیم اینگونه حقوق شهروندی در پی منافعی عده ای مغازه دار ضایع و چهره شهریت از یاسوج گرفته شود چرا که با یان وضعیت دیگر باید یاسوج را به عنوان «شهر بدون پیاده رو» نیز معرفی کنیم.

 
سعید خوشنام -امید مردم
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ای بابا مغازه داران ما در فکر بدست آوردن پول به هر طریق میکنند نمی دانند حق و حقوق شهروندان یعنی چه
Romania
داستان غروب آفتاب چیه ؟
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
1