تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۲۹۶۹۴۲

فاجعه بزرگ در کمین سازه‌های موقت یاسوج / نوک پیکانی که به سمت مسوولان یاسوج است / تبعاتی بالاتر از بی قانونی نداریم / نترسید / رفته‌ها و نرفته‌ها مسوول‌اند / قانونی که با مصوبات استانی زیر سئوال می‌رود

۲
۰
کبنا ؛نشست بررسی وضعیت و ساماندهی سازهای موقت شهر یاسوج با حضور شهردار یاسوج، رئیس شورای شهر یاسوج، رضا گشتاسبی معاون دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون دادستان یاسوج، فرج‌زاده معاون فرماندار بویراحمد و جمع دیگری از مسوولان برگزار شد.
سازه‌های موقت اقدام متخلفانه است
به گزارش کبنا، نستهن مقدم شهردار یاسوج در این نشست، با اشاره به موضوع سازه‌های موقت، اظهار کرد: همکاران برای ساماندهی دست‌فروشان و سازه‌های موقت ما تلاش می‌کنند، اما مانع ورود همکاران می‌شوند که نیاز به دستور قضایی است.
وی با بیان اینکه شهرداری یاسوج متحمل هزینه‌های زیادی برای ساماندهی فضای کسب و کار می‌شود، افزود: به محض اینکه متوجه شویم فردی در حال ساخت سازه‌ای موقت هستند، تخریب این سازه‌ها را به سرعت پیگیری می‌کنیم.
مقدم گفت: همه می‌دانیم سازه‌های موقت اقدام متخلفانه است، اما رأفت اسلامی می‌گوید، باید علاج بخشی کنیم. وقتی کسی یک کسب و کاری راه می‌اندازد، در واقع در روند اقتصادی آن مکان‌های تجاری که دارای پروانه فعالیت هستند، اخلال ایجاد می‌کنند.
وی گفت: سازه‌های موقت هزینه‌های برای شهرداری ایجاد می‌کنند، بدون اینکه آن را جبران کنند. و عوارض نیز پرداخت نمی‌کنند و بنده هم دلم می‌سوزد و کسی که سازه‌ای ایجاد کرده، بدون شک نان آور خانواده‌اش است.
شهردار یاسوج گفت: افرادی که بدون مجوز در حال فعالیت اقتصادی هستند، یک شغل را به خطر می‌اندازد.
نوک پیکان اتفاق احتمالی در سازه‌های موقت به طرف همه مسوولان است
هدایت اکبری رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج نیز در این مراسم با بیان اینکه وضعیت شهر خوب نیست، اظهار داشت: زن و فرزند ما همه در این شهر عبور می‌کند و گله‌مند هستند و مدیریت شهری فقط در دست شهردار نیست و به تنهایی نمی‌تواند، کاری انجام بدهد، و همه باید همکاری کنند و توقع ما این است وقتی این جلسه تمام می‌شود، حتما خروجی که قابلیت اجرایی داشته باشد، جهت ساماندهی دستفروشان و یا سازه‌های موقت تصمیم گیری شود.
اکبری گفت: مجموعه مدیریتی استان باید راهکاری برای ساماندهی سازه‌های موقت ارائه تا این دغدغه اصلی شهر برطرف شود.
وی افزود: اگر در آینده هر حادثه ای و بحرانی به واسطه فعالیت این سازه‌های ناپایدار به وجود بیاید، نوک پیکان متوجه همه ماها است. و نباید توپ را در زمین دیگران بیندازیم.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در ادامه گفت: خیلی از این سازه‌ها مجوز از شهرداری نگرفتند، هنگامی که مسوولان پشت تریبون قرار می‌گیرند، نوک پیکانشان به سمت شهرداری است که در واقع اینگونه نیست. باید این سازه‌ها ساماندهی شوند، برخی از آنها اصول فنی دارند و آن‌هایی که ندارند کمیسیون ۱۰۰حکم تخریب بدهد.
 
سهیلی یکی از مسوولان مربوطه در این نشست، اظهار کرد: در طرح جامع هیچ چیزی به نام سازه موقت پیش‌بینی نشده یا باید از طریق کمیسیون ماده ۵ تصویب شوند و یا مراحل فنی و مقاوم‌سازی را طی کنند.
وی گفت: ۹۰۰ سازه غیراصولی و موقت، بدون سازهای غیراصولی و فنی جمعه بازار در سطح شهر یاسوج وجود دارد که تأثیر بسیار زیادی در مسائل اجتماعی دارند، که ضمن رعایت کردن ضوابط سازه‌ای راهکارهای باید برای ساماندهی این سازه‌ها نشان دهیم.
این مسوول اضافه کرد: سازه‌هایی که پایداری دارند و در فضای سبز و اماکن عمومی نیسیتند، اجازه فعالیت بدهیم، اما نمی‌توانیم برای همه یک حکم واحد بدهیم.
احتمال فاجعه در سازهای موقت
خورشیدی رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، اظهار کرد: اتفاقات و تبعاتی را که این سازه‌های موقت می‌توانند، به وجود بیاورد، خیلی بیشتر از سازه‌های دائمی است. اگر اتفاقی یا زلزله‎ای پیش بیاید به واسطه تأسیسات پراکنده و ناهنجاری که در این بافت‌ها وجود دارد، حجم خسارتشان خیلی بیشتر است.
وی افزود: اگر آتش سوزی رخ بدهد این ابنیه‌ها آسیب بیشتری می‌بینند. نیاز است که واقعاً این مسئله کارشناسی بشود.
 
وی با بیان اینکه هر گونه ساخت و ساز از مرحله تقاضا تا صدور مجوز تا احداث نیازمند طی فرایند و مراحل قانونی است، اظهار کرد: مالکان سازه‌های ناپایدار و موقت گاهی هم قانون را دور زدند و مجوزهای لازم را اخذ کردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: در سمساری، کارواش و شهربازی‌های این شهر تاکنون مجوزی به ما نداده‌اند.
 
خورشیدی با بیان اینکه باید جلوی این سازه‌ها گرفته شود، گفت: بهسازی شرایط موجود بهتر است و اگر جایی امنیت لازم را ندارد هم برخوردهای قانونی صورت گیرد. و  این یک حرکت هماهنگ و بدون تعارف می‌پذیرد و با عزم راسخ و قاطع لازم است و قطعا هم تبعاتی دارد، اما همه باید در کنار هم باشیم.
وی  با بیان اینکه با توجه به حساسیت و موقعیت‌ها باید در خصوص  سازهای موقت تصمیم گیری شود، افزود: جمع کردن این سازه‌ها راحت است و باید زمینه سازی‌هایی لازم قبل از انجام هر کاری صورت بگیرد تا تبعات اجتماعی آن کاهش یابد.
قانونی که با مصوبات استانی زیر سئوال می‌رود
 
موسوی رئیس اتاق اصناف یاسوج نیز در این باره می‌گوید: متأسفانه در این شهر اول جرم تسهیل و بعد پیشگیری از وقوع جرم مطرح می‌شود و این در حالی است که جرم را خود ما مسوولان طی مصوباتی به وجود می‌آوریم.
 
مجوزهای تقلبی
وی گفت: قانون همه چیز را پیش بینی کرده است اما گاهی قانون را با یک مصوبه استانی زیر سؤال می‌بریم، بعد به نتیجه می‌رسیم جرم کردیم.
رئیس اتاق اصناف یاسوج در قانون برخورد با این سازه‌های موقت برای ما پیش بینی شده که اگر مسوولان محترم انتظامی و قضایی همکاری کند، همه را جمع می‌کنیم و هدف هم ساماندهی آنها است.
حسینیان حراست شهرداری گفت: برخی سازه‌های موقت در سطح شهر مجوزهای تقلبی دارند.
تبعاتی بالاتر از بی قانونی نداریم / کار خوب کنید و از تبعات آن نترسید
رضا گشتاسبی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: زمان اینکه بگوییم چه کسی مقصر است، گذشته است، این فریادی است که سه سال می‌زنیم و  بالاخره یکی پیدا شده که این وضعیت را سر و سامان دهد.
وی گفت:اگر اتفاقی در این سازه‌های موقت بیفتد، تمام مسئولینی که رفته‌اند وهستند باید جوابگو باشند و حتی اگر کسی رفته نیز حاشیه امنی ندارد.
این مسوول ارشد قضایی، با بیان اینکه همانطوری که از نام این سازه‌ها مشخص است، آن باید برای مدت موقت در این سازه‌ها فعالیت کنند، اظهار کرد:  آرا کمیسیون ماده صد باید اجرا شود. بعضی از این‌ افراد برای مدت یک سال مجوز گرفته‌اند و زمان آن‌ها موقت است، الان زمان این قراردادها گذشته و همه به صورت بدون مجوز در حال فعالیت هستند.
گشتاسبی گفت: کار خوب کنید و از تبعات آن نترسید. تبعات اجتماعی بی نظمی در شهر از تک تک تبعات جمع‌آوری این سازه‌ها بیشتر است. تبعاتی بالاتر از بی قانونی نداریم. امنیت و آرامش  شهر اولویت اصلی ما است. و این آرامش برای همه ماها است.
وی با اشاره به انفجار کپسول گاز در شهر یاسوج، اظهار کرد: دو سال در خصوص جایگاه عرضه گازهای ال‌پی‌جی کار کردیم همه تلاش ما این بود که این اتفاقات نیفتد تا آخر روزگذشته منفجر شد.
گشتاسبی با بیان اینکه مقابله با این سازه‌ها عزم می‌خواهد، بیان کرد: اکنون این عزم فراهم شده است و باید جلوی آنها را بگیریم.
 
به گزارش کبنا، در پایان مصوباتی برای ساماندهی سازه‌های موقت و دستفروش‌ها در سطح شهر یاسوج مصوب شد و اینکه همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای ساماندهی سازه‌های ناپایدار همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمودنژاد
Iran, Islamic Republic of
معاونت دادگستری جناب آقای حاج الماس گشتاسبی صحیح است
هم شهرب
Iran, Islamic Republic of
تشکر از ایشون اقای استاندار به ضعف مدیران در کهگیلویه هم رسیدگی کن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1