تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۲۹۶۷۱۶

شرکت شهرک‌های صنعتی استان در آستانه ورشکستگی/ در گچساران و یاسوج زمین نیست، در بویراحمد و کهگیلویه بزرگ، سرمایه گذار

۳
۰
کبنا ؛ 
شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. وضعیت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد هم از فعال بودن تنها ۵۱ واحد از مجموع ۲۸۰ واحد مستقر در شهرک‌ها ناگفته پیداست.
به گزارش کبنا، شهرک‌های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد امروز با چالش‌های جدی از جمله عدم توسعه در نقاط پرطرفدار، نبود سرمایه گذار در بقیه مناطق، عدم ایجاد زیر ساخت‌ها، غیر فعال بودن واحدهای تولیدی و در نهایت در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن نهاد غیر انتفاعی مدیریت این شهرک‌ها مواجه است.
شهرک‌های صنعتی مرکز استان
در اطراف شهر یاسوج سه شهرک صنعتی بلکو، سرآبتاوه و فرودگاه قرار دارند که این شهرک‌ها نزدیک‌ترین مراکز صنعتی به مرکز استان بوده و امکان جذب سرمایه گذار و امکان استقبال سرمایه گذاران درون استانی و خارج از استان در آن‌ها وجود دارد اما ظرفیت سرمایه گذاری در این شهرک‌ها به اتمام رسیده و بر اثر عدم توسعه تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت سرمایه گذاری یاسوج ۳ باقی مانده است.
مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان هیچ اقدامی جهت ایجاد بستر و زمینه گسترش شهرک‌های صنعتی مرکز استان که اتفاقاً به علت نزدیک به مراکز سیاسی و اداری در کهگیلویه و بویراحمد، همچنین نزدیکی به فرودگاه و ساختار حمل و نقل، شاید بیشتر مورد استقبال سرمایه گذاران بخصوص سرمایه گذاران غیر بومی باشد، انجام نداده است و حالا اگر سرمایه گذاری قصد داشته باشد که واحد صنعتی خود را در این مناطق ایجاد نماید با جمله «تمام شد» روبرو خواهد شد.

شهرک‌های شهرستان بویراحمد
در شهرستان بویراحمد به جز سه شهرکی که در اطراف شهر یاسوج قرار گرفته‌اند، ۲ شهرک صنعتی دیگر هم وجود دارد. اولی شهرک صنعتی سپیدار است که استارت آن از ۱۰ سال پیش زده شد، آب، برق، خیابان کشی و جدول گذاری این شهرک هم انجام شده اما تا کنون تنها ۲ طرح صنعتی برای سرمایه گذاری در این شهرک پا پیش گذاشته‌اند که این دو طرح نیز در مرحله ساخت و ساز هستند و در واقع شهرک صنعتی سپیدار فعلاً هیچ واحد فعالی ندارد.
شهرک بعدی شهرستان بویراحمد، شهرک صنعتی سقاوه است که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی تملک و سپس در دولت‌های نهم و دهم کار مطالعات آن انجام شد و در دولت تدبیر و امید هم خط انتقال آب و برق آن اجرایی شد اما هنوز خاکبرداری و خیابان کشی این شهرک انجام نشده، این در حالی است که شهرک صنعتی سقاوه، مشکل معارض هم ندارد و از طرف دیگر درآمد شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز از راه فروش حق زمین است که عدم آماده سازی زمین در این شهرک به اقتصاد این شرکت هم ضربه می زند.
شهرک‌های کهگیلویه بزرگ
در کهگیلویه بزرگ سه شهرک صنعتی بردیان چرام، دشت مازه و خلیج فارس لیکک وجود دارد.
شهرک صنعتی بردیان چرام: این شهرک صنعتی ۲۲ واحد صنعتی دارد که از این تعداد تنها یک واحد فعال است، دو سوم واحدها غیر فعال و بقیه نیز نیمه فعال می‌باشند.
شهرک صنعتی دشت مازه: هیچ واحد صنعتی ندارد.
شهرک صنعتی خلیج فارس لیکک: این شهرک تنها ۲ واحد صنعتی دارد. یکی واحد آهک هیدراته است که فاز اول آن که فقط خرد کردن سنگ آهک است به بهره برداری رسیده و دومی هم واحد صنعتی سبدسازی است که تعطیل شده است.
 
شهرک‌های صنعتی گچساران
در شهرستان گچساران شهرک صنعتی چهاربیشه و ناحیه صنعتی امامزاده جعفر قرار دارند اما تنها شهرک و ناحیه صنعیتی گچساران هم مشکلاتی از جنس شهرک‌های اطراف شهر یاسوج دارند در شهرک صنعتی چهاربیشه و ناحیه صنعتی امامزاده جعفر ظرفیت سرمایه گذاری تکمیل شده و تنها امکان ۴ تا ۵ درصد سرمایه گذاری در آن‌ها وجود دارد.
 
وضعیت شهرک‌های صنعتی در کل استان
در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۸۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که از این تعداد ۱۷۰ واحد فعال و نیمه فعال هستند. از ۱۷۰ واحدی که به عنوان فعال و نیمه فعال از آن‌ها یاد می‌شود، ۷۰ درصد واحدها نیمه فعال بوده و تقریباً چیزی قریب به ۵۰ واحد فعال وجود دارد.
شرکت شهرک‌های صنعتی استان در آستانه ورشکستگی
با این اوضاع، خود شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است که از علت‌های آن می‌توان به عدم گسترش شهرک‌های صنعتی، ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای شهرک‌های صنعتی کهگیلویه بزرگ، عدم رضایت سرمایه گذاران از زیر ساخت‌ها و تنگ نظری‌ها را نام برد.
بنظر می‌رسد وقت آن رسیده است تا استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونت عمرانی استاندار با حساسیت بیشتری به این موضوع نگاه کند و تا دیر نشده است تصمیمی عاجل برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت شهرک‌های استان بگیرند.
 
گزارش از پیمان فرامرزی- امید مردم
نام شما

آدرس ايميل شما

دنیای بی مروت
Iran, Islamic Republic of
در گچساران زمین هست در منطقه لیشتر کوچک و بلیسک و خشاب زمین هست همت باشد سریع میتوان آماده کرد
صنعتگر5
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که بنده با این شرکت ارتباط مستقیم دارم از زمان مدیریت مهندس موسوی ، مهندس فیاض بخش و مهندس جمالیان-کلیه مدیران سابق بیشترین تلاش خود را برای تملک زمین و درامد زایی شرکت داشتن ولی اقای بنام یکجا اومد و کلیه زحمات دو دهه گذشته این شرکت را به باد حراج گذاشته تا جایی دیگه زمینی برای واگذاری نیست. حتی ایشان شهرک دهدشت ۲ را به متراژ ۲۰ هکتار میباشد به قیمت ناچیزی به حراج گذاشته در صورتی که در مدت ۴ سال مدیریت ایشان یک متر زمین تملک نکرده.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
البته کسی که از یک اتاق ۲*۲ بیادتوی یه اتاق ۱۵*۱۰باید یه شرکت که سابقه درخشش ۳۶ ساله دارد را به ورشتگی بکشانه. زیادی مدیر بوده و هست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1