تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۹۶۱۱۹

همه می‌خواهند تو چشم باشند؛ مدگرایی و خودنمایی

۱۵
۵
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛کیمیا ملک زاده
زمانه، زمانه‌ی تغییرات، زمانه‌ی حرکت سیالت وتنوع است؛ درجهان امروز چیزی نیست که ازموج تغییرات مصون وایمن مانده باشد.
مد ومدگرایی نیزتجسم وتجلی تغییرات درجهان امروزاست؛ امروزه از هردری که وارد میشی به هر سمتی که سرت را می‌چرخانی تابلوهای تبلیغاتی باچراغ های چشمک زن خودنمایی می‌کنند از تبلیغ شیرخشک؛ ماشین و لباس گرفته ... و امان از دست این مد که یجورایی افراد و به هرشکلی که دلش میخواد در میاره! حتی اگر در شان افراد نباشه؛ اما چه کسی یا چه کسانی این مد امروز جامعه رو می‌سازند؟
پوشش فرهنگ یک کشوراست چراکه پوشش یک کشور نشانه‌ی تفکرات آن جامعه است درواقع مدگرایی یکی از پدیده‌های اجتماعی معاصراست وشایدکمترکسی باشد که درگیرآن نباشدوبا بررسی ابعادمختلف بشرروشن می‌شود که پدیده‌ی مدهمیشه درتاریخ بوده است واین موضوع در دوره‌هایی ازتاریخ باگزینش وانتخاب درچهارچوب های فکری-اعتقادی جامعه صورت گرفته است.
مدگرایی جز لایه های بیرونی و حساس جامعه می باشد و نمادها آیینه ای هستند که روح حاکم و فرهنگ جامعه در آن دیده می‌شود و یکی از فراگیرترین نمادها که دارای اهمیت ویژه ای در جامعه هستند لباس و پوشش رایج آن جامعه است؛ جامعه‌ی ایرانی دارای فرهنگ اصیل و مطابق با شأن و شخصیت زن و مرد ایرانی بوده اما امروزه تربیت و استفاده از شبکه های ماهواره ای و اینترنتی بدون توجه به حدود از عوامل تقلید از فرهنگ غربی می‌باشد وقتی درجامعه ای غلبه باحجم غربی باشد به دنبال آن آرمانها وهنجارهای جامعه شکننده وجوان دچاردوگانگی خواهدشد. در رابطه با مسئله ی پوشش رویکردهای مختلفی مطرح می‌باشد: الف: عده ای به راین باورندکه پوشش امری شخصی است وافرادبه تناسب فردیت خوددرجهان امروزمی توانند هرلباسی که خود بخواهند بپوشند؛ دراین رویکرد میل وعلاقه ی شخصی است که تعیین می‌کند ماچه بپوشیم وچه نپوشیم؟
دراین رویکرد افراد معتقدند که انسان وانتخاب هایش باید ملاک ومحور باشد.
ب: برخی دیگربراین باورندپوشش امری جمعی وعمومی میباشدوبایدباهنجارهاوارزشهاوعرف جامعه همخوانی وتطابق داشته باشدواین هنجارهاست که رهنمودکننده وحهت دهنده‌ی مصرف مامیباشد این گروه بیشترخواهان حفظ ونگهداری عرف ومناسک می‌باشد.
ج: اما رویکرد سوم ترکیبی از دو رویکرد قبلی می باشد آنها معتقدند مرز میان انتخاب شخصی افراد و عرف جامعه همواره بایدحفظ شود و باید هم به ذائقه وعرف شخصی توجه شود وهم بسترو زمینه ی جامعه را همواره مدنظرداشت.
اما امروزه درجامعه شاهد خانم هایی هستیم که پوشیده اند اما عریانند که این با فرهنگ جامعه‌ی ایرانی همخوانی ندارد و درمقابل برخی مردان زیبایی همسرخویش را با عموم به اشتراک  گذاشته وآن را نشانه ی روشنفکری و به روز بودن میدانند اما درواقع  باید گفت: دوست عزیزسیب زمینی نباش!
وافسوس از روزی که بی دینی نشانه‌ی روشنفکری باشد...! یکی دیگرازمواردی که درجامعه خیلی به چشم می آیدآرایش مردان است که به هیچ وجه بافرهنگ ناب ایرانی مطابقت نداردبه طوری که هنگامی درخیابان قدم می‌زنی ظاهرزنانه برصورت مردان خودنمایی می‌کند؛ فرهنگ نامناسبی برجامعه حاکم شده است برخی از جوانان نیزکورکورانه وبدون تفکرکارهای تبلیغ شده ای فرهنگ‌های دیگرراتقلیدمیکنندومیل به امروزی شدن ناخواسته افراد را به پیروی از الگوهای بیگانه می‌کشاند؛ درگذشته الگوی رفتاری جوانان خانواده بود اما امروزه جوانان به ارزش‌های دیگری روی آوردند که در انتخاب نوع پوشش و طرز صحبت و...با عنوان مد یاد می کنند.
درحقیقت همه‌ی انسان‌ها به زیبایی وآراسته بودن علاقه دارندومیخواهند با دیگران متفاوت باشند اما همین آراستگی باید مطابق باشأن ومنزلت زن ومرد ایرانی -اسلامی باشد وطوری نباشد که نگاه انسانی افراد به یکدیگرتبدیل به نگاه ابزاری شود، پوشش هر زمان ومکان باید متناسب با مقتضیات آن زمان ومکان باشد واین همان ارزش‌های حاکم برجامعه است...
در نتیجه تجربه‌ی دهه‌های گذشته درجامعه ی ایرانی نشان دهنده‌ی این است که دیگرنمیتوان سبک والگوی خاصی راازمنظررسمی دولت به مردم وجوانان تحمیل کرد و دست برقضا هر زمان که الگوی خاصی از دولت و حاکمیت به جامعه ارائه شده شاهد مقاومت مردم در برابر آن بوده‌ایم بنابراین باید با شناخت زمینه و بستر اجتماعی موجود و اشراف از معانی ذهنی جوانان سعی در ارائه‌ی الگوهایی داشت که هم حسن تنوع طلبی و مصرف گرایی جوانان را تامین کند و هم بتواند عرف و هنجارهای اجتماعی را حفظ نماید چراکه این هنجارهاومناسک اجتماعی هستند که جامعه را ثبات می‌بخشند...
نام شما

آدرس ايميل شما

100
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب گفتی عالی بود
تفکر
Iran, Islamic Republic of
خوب بود تشکر
دگماتیسم
Iran, Islamic Republic of
هفدهمین سال از قرن بیست و یکم رو در حال گذرانیم.دنیای امروز مدرنیته رو پشت سر گذاشته و به نیمه های راه پست مدرنیته رسیده، ولی ما هنوز در بحث های تئوریک چطور بپوشیم و چه بشنویم و چه نشنویم گیر کرده ایم.هنوز تکلیفمان با ابتدایی ترین مقوله های فرهنگی و اجتماعی روشن نیست... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
Special force_unknown
Iran, Islamic Republic of
آفرین به خانم ملکزاده،واقعا جای تحسین داره که جوانان کشور به درستی و به مانند کارشناسان خبیر جریان های امروزی رو تجزیه و تحلیل میکنند و درصدد مقابله بر می آیند،واقعا مدگرایی یکی از چالش های نه تنها کشورمان بلکه جهان است و باید با آن مقابله کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
رویکرد سوم بهتره و منطقی تر .
ولی درباره پوشش باید گفت جامعه هیچ آسیب شناسی درستی انجام نمیده ک متعاقب اون برنامه و راهکار درستی داشته باشه .
همشهری
Romania
بارک الله
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
احسن بر این حاج خانم با درایت و عاقل و متفکر
مردی ازلیشتر گچساران
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود سرکار ملک زاده
گچساران
Iran, Islamic Republic of
به نظر من با این عکس ...، خودت میخوای تو چشم باشی
نکتههههههههعع بخونید جالبه
Iran, Islamic Republic of
این ملک زاده انبلا مد وابی دختراشون سیاسی بشن مرداتون کجان؟
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
سیدرضا مجتهدی
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کبنا خبر و کارشناس خوبتون خانم ملکزاده که جامعه مدگرای امروز جهان و ایران رو بصورت کاملا کارشناسانه و به دور از غرض ورزی برسی عمیقی داشتند و تمام لایه های این آسیب اجتماعی را بخوبی شکافتن،و نه تنها به مشکل اشاره کردند بلکه مانند طبیبی حاذق راه درمان را نیز پیشنهاد دادن ،یعنی رجوع به اصول ایرانی -اسلامی خود،که واقعا حلال این مشکل خانمان سوز است،مشکلی که درآن باید شب و روز کار کنی و درآمد بدست آمده را خرج جلوه گری و مد کنی تا زیبا به نظر بیایی،نزد کی؟ نزد دیگران.این وسط خدا و بندگی اش چه میشود؟آیا ما باید رضایت خدا را جلب کنیم یا رضایت کسانی غیر از خدا،البته مدگرایان بر این باورند که مخالفانشان ،مخالف آراستگی اند،درصورتی که این اصلا درست نیست و سنت ، عرف و شرع ما را به آراستگی توصیه میکنند.ولی با جلوه گری های پوچ مخالف است.با تشکر
یا مهدی ادرکنی
تبریک میگم به خانم دکتر ملکزاده.ایشان واقعا تز دشمن شناسانه قوی دارند و امیدواریم شاهد مقاله های بیشتر از ایشان در ضمینه آسیب های اجتماعی و بهتره بگم توفان ها و فتنه های آخرالزمانی باشیم.ببینید دشمن درصدد ایجاد نیازهای کاذب در من و شماست؛نیاز به لایک آن هم به هر قیمتی،نیاز به بازی کردن فلان بازی کامپیوتری،نیاز به پوشیدن لباس های مد روز آن هم با آن وضع نابه هنجار و... تا تمرکز ما را از نیاز های اساسی منحرف کند،آری نیازهای اساسی امروز جامعه ما پیشرفت،نوآوری و متعالی شدن به سمت پروردگار است ولی آنها میخواهند ما حول محور خودمان بچرخیم و بوسیله سرمایه های خودمان یعنی پول خودمان و مهمتر جوانان خودمان ما، را از میدان به در کنند و متاسفانه عده ای عامدانه و عده ای هم جاهلانه در این مسیر غلط گام بر میدارند و پشت تمام این قضایا و جریانات انجمن های مخفی ((فراماسونری)) از جمله(( بیلدربرگ ))و ((ایلومیناتی ها ))هستندکه میخواهند طرحی که از آن بعنوان ((نظم نوین جهانی )) یاد میکنند را برقرار کنند و مد وترویج مدگرایی از پیش نیاز های این طرح شوم است ان شا الله که فتنه هایشان به خودشان برگردد.در این مقاله تلاش شد تا حد زیادی اقشار مختلف جامعه را از این خطرمحلک و عطش سیری ناپذیر دنیای مد و مدگرایی آگاه کند.الهم اجل لولیک الفرج(عج)
Europe
متن نظر شماعزیزم نصف مطلبت رو به فارسی شکسته نوشتی،نصفشو به فارسی رسمی.انصافا خودت یک نگاهی به جمله بندی ات بنداز ببین چه جوری نوشتی
ارش
Iran, Islamic Republic of
خنده دار است متن شما،
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1