تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۹۴۰۲۴

پل ورودی شهر سی‌سخت دیگر توان ایستادن ندارد / یک طالع نحس

۲
۰
کبنا ؛پل دره عباس آباد، یا همان پل رودخانه پل کُلو، دیگر توان ایبستادن در ورودی شهر سی سخت را ندارد و شاید در آینده نزدیک خطری بزرگ دنانشینان را تهدید کند.
به گزارش کبنا، کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل از آن به عنوان قطب جدید گردشگری در جنوب غرب ایران یاد می‌شود و دارای جاذبه‌های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایم مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.
استان یک درصدی کهگیلویه وبویراحمد یا همان استان غنی از سرمایه و فقیر از توسعه را  همه می‌شناسند، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می‌کند و بهترین جاذبه‌های تفریحی خدادادی اعم از جنگل، کوه و رودخانه و مکان توریستی در خط رأس زاگرس سبز را به خود اختصاص داده است.
محرومیت درد کهنه وتاریخی کهگیلویه وبویراحمد
سخن ما از محرومیت کهنه و تاریخی است که هر چه در زمان بگذریم این محرومیت بیشتر از گذشته بر چهره این مردم که نیازمند توسعه و اشتغال هستند عیان تر می‌شود.
شاید بتوان این مسئله را نگاه نکردن به ظرفیت‌های این استان غنی است، استانی که با وجود داشتن ظرفیت‌های بالقوه در امر توسعه از جمله ظرفیت‌های گردشگری پایدار که حرف اول را برای رونق کسب و کار یک کشور را می زند و به عینه در این استان به وفور یافت می‌شود ربط داد.
مناطق سردسیری استان چهار فصل هر مکان آن بوی توسعه می‌دهد که می‌تواند به شهر سی سخت با توسعه گردشگری روستایی آن اشاره داشت و تا طبیعت زیبای مناطق رویایی یاسوح از تنگ گنجه ای گرفته تا آبشار  و دیگر مناطق آن.
مغفول ماندن ظرفیت‌ها دنا
نبود جاده مناسب، نداشتن خطوط ریلی وهوایی که باعث شده که این ظرفیت‌های بالقوه و جذاب که نام طولایی را به عنوان توسعه گردشگری زمستانی نیز در دامنه‌های سترگ دنا به دوش می‌کشد مغفول بماند.
شهرهای سردسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه مهم جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی، امروز آن لازمه مهم شاخص‌های توسعه راه و جاده را ندارند و به دلیل بد عبور بودن و وضعیت خاص  کوهستانی، هرساله  شاهد تصادفات زیادی در جاده‌های اصلی این مناطق از شهرستان بویراحمد تا شهرستان دنا بوده که همگی خود مانعی برای توسعه است.
افسانه‌های سی سخت در حال نابودی
شهر سی سخت یا همان شهر برف وآفتاب و افسانه‌های فردوسی به دلیل قرار گرفتن در پهنای چند هزار متری از دریا وقرار گرفتن در پهنای دنای استوار به دلیل نداشتن راه مناسب ریلی، زمینی و حتی هوایی نتوانسته است آنچنان که باید و شاید توسعه ظرفیت‌هایش را به رخ دیگران بکشد.
 
جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی‌ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ‌های خطرناک و مرگ آفرین یکی از جاده‌های پر تصادف  استان به حساب می‌آید که به قول برخی مرگ را برای انسان تداعی می‌کنند.
این جاده ارتباطی با داشتن بیشترین پیچ‌های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشو بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت‌های از این جاده  ارتباطی برخی از نقاط کور آن ساماندهی شده و جانی دوباره به خود گرفته است.
هرچند که در ورودی شهر سی سخت هنوز آثار این پیچ‌های خطرناک بر همه عیان است و وجود چندین تصادف در این منطقه و گشته شدن هموطنانمان را شاهد بوده‌ایم اما همچنان مسئولان برای  برون رفت از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب هستند.
پلی که دیگر طاقت ایستادن ندارد
یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا وحتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین احداث و اجرای پل‌های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دوبانده در ورودی این شهر بوده که برخی از کارهای اجرایی این پروژه‌ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.
در ورودی شهر سی سخت، و در دره ای به نام دره عباس آباد و بر روی رودخانه پل کُلو، پلی چندین ساله بنا نهاده شده که بعد از طغیان‌های رودخانه پل کُلو که دامن قله‌های سر به فلک کشیده زاگرس با الحاق چند چشمه آبسردو، میشی و حتی آب برف‌های ذوب شده قله‌های دنا تشکیل شده، این روز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یک خطر جدی برای دنا نشینان باشد.
 
سی سخت شهری که عمری سی و اندی ساله در شهر شدن دارد و حتی یکجا نشینی در آن به سالیان دراز بر می‌گردد، امروز از جاده مناسبت برای خود بی بهره است، هرچند احداث جاده کمربندی کریک به سی سخت تا حدودی پیش رفته، اما اصلی‌ترین جاده دسترسی به سی سخت، همان جاده ای قدیمی است که هنوز در پیچ و خم اعتبار گیر افتاده و امروز به عنوان پر خطرترین جاده استان از ان یاد می‌شود.
باید گفت نبود راه مواصلاتی مناسب به این شهر توریستی در پهنای آلپ ایران، باعث شده که مسافرانی که از گرمای تابستان به این شهر پناه می‌آورند و حتی کسانی که زیبایی دنا را در بهار می‌خواهند به نظاره بنشیند کمی مشکل به نظر برسد.
یکی از دلایل پلی است که دیگر توان ایستادن آن به قول برخی از کارشناسان به صفر رسیده و هر لحظه ممکن است با سست شدن پایه‌های آن خطر بزرگی اهالی و حتی مسافران را تهدید کند.
آنچه که امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران کرده، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده که از حد فاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت در آخرین دهانه پل کُلو را به هم متصل می‌کند.
بلاتکلیفی طالع نحس یک پروژه
این پل که قریب ۸ سال پیش کلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دوبانده کردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زده شد، در طول این سال‌ها هنوز نیمه کار که هیچ، بلکه بلاتکلیف رها شده و مردم این شهر در نشست‌های خود با مسئولان خواهان اجرا شدن آن هستند.
 
ورودی‌های شهر سی سخت به دلیل قرار گرفتن در بین دو دره بزرگ عباس آباد و پل کلو، امروز از یک جاده استاندارد و ایمن برای خود ب بهره است که احداث چنین پلی می‌تواند این گره کور را در ورودی این شهر توریبستی حل کند.
برخی معارضات میدانی و برخی دیگر نبود بودجه برای این پل را از مشکلات جدید می‌دانند که در این ز مینه مسئولان اجرایی هر کدام نظرات مخصوص خود را گفته‌اند.
فرماندار شهرستان دنا به تکمیل جاده مواصلاتی یاسوج به سی سخت و حتی احداث پل شهید نجفی در ورودی این هر اشاره کرد و گفت: امروز سخن ما در مورد کلنگ زنی شدن این جاده در زمان هیچ شخص و گروهی نیست، بلکه سخن ما تکمیل این جاده و این پل است.
عباس بهشتی رو با بیان اینکه امروز توسعه زیرساخت‌های شهر سی سخت با احداث و تکمیل این جاده و حتی ساخت این پل میسر خواهد شد، تصریح کرد: امروز ما لقب گردشگری را به شهر سی سخت داده‌ایم  ولی عملاً می بنیم که این شهر از بیشتر زیرساخت‌ها محروم است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پل شهید نجفی را با گفت‌وگوی سازنده با استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی به جلو برده‌ایم و منتظر اجرای آن و مشخص شدن پیمانکار طرح هستیم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها برای توسعه شهر سی سخت احداث همین پل و ایمن سازی جاده مواصلاتی سی سخت بوده که باید همت زیادی برای آن انجام دهیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا به آخرین وضعیت دوبانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث "پل بزرگ" شهید نجفی اشاره کرد وگفت: جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ‌های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده‌های استانی بوده که با ایجاد دوبابنده و رفع پیچ‌های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.
مرادیان به وجود پیچ‌های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزد: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در اینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: پل بزرگ ورودی شهر از کفه دشت بازار سی سخت  آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دوبانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.
آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب کارگروه وزارت
مرادیان به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستان‌های دنا و بویراحمد در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این پروژه هستند که تمامی مراحل آن نیز طی شده است.
هزیته ۴۸۰ میلیارد ریالی احداث پل دشت بازار
رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز کرد: برآورد هزینه این پل که در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین ۳۸۰ میلیارد ریال تا ۴۸۰ میلیارد ریال بود که با احداث آن می‌توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت که از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار  است را  داشته باشیم.
مرادیان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر تمامی انعقادات برای اجرای این پل انجام شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح کرد: آنچیزی که برای ما مهم بوده همیاری مردم برای اجرای این پل است و نباید سنگ اندازیهای در اجرای این پل صورت گیرد.
مدیر کل راه وشهر سازی استان نیز گفت: ۳۰۰ پروژه شامل راهسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، احداث راه روستایی، احداث ساختمان‌های اداری، احداث بیمارستان، بهسازی بافت فرسوده محلات، آسفالت معابر، پروژه‌های شهرسازی و مطالعات شهری، احداث پل‌ها و ساختمان‌های فنی در این استان فعال است.
مشکلات مرتفع شده است
علیمردانی با اشاره به در دست ساخت بودن پروژه راهسازی «یاسوج-سی‌سخت» عنوان کرد: در زمینه مسائل مروبط به این پروژه طی نشستی با مدیرکل منابع طبیعی مشکلات مرتفع شده و هم اکنون مشکلی وجود ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با وجود محدودیت‌های اعتباری در کشور ولی اکثر پروژه‌های عمرانی راه و شهرسازی استان فعال بوده و با قوت ادامه کار می‌دهیم.
وی از تدوین نقشه جامع و سیاست گذاری ۱۰ ساله راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این مهم با هماهنگی مرکز در استان اجرایی شده است
آنچیزی را که باید بدانیم این است که توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد پس از سال‌ها محرومیت همچنان ادامه دارد  و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.
--------------------------
گزارش از روح‌الله اخلاقی
نام شما

آدرس ايميل شما

ع ر
Iran, Islamic Republic of
آقای اخلاقی شما هنوز پل رابلدنیستی که می نویسی پل دره عباس آباد
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
این که تصویر پل کلو نیست پل جتده اصفهانه اینقدر حماقت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1