تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۲۹۳۱۶۳

زلزله‌، فرصت‌طلبان، یاسوج و افشاگری معاون شهردار یاسوج

۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید ذبیح الله رمضانی*
زلزله از پدیده‌های طبیعی است که از لرزش پوسته جامد زمین با آزاد شدن ناگهانی انرژی ذخیره شده در درون زمین و جابجایی گسل‌ها ایجاد می‌شود و در طول تاریخ نیز با سهل انگاری بشر بارها انسان‌ها را به وحشت انداخته و سبب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی غیر قابل جبرانی شده است.
این موضوع که در اذهان عمومی زلزله را یک بلای آسمانی می‌دانند تفکری اشتباه است و در واقع زلزله همانند دیگر پدیده‌های طبیعی از قبیل سرما، گرما، سیل و غیره بوده که با بی تدبیری انسان‌ها و بی توجهی به ضوابط هر کدام می‌توانند برایشان خطرساز باشد.
اگر به عملکرد انسان‌ها توجه شود می‌بینیم که با کمی دقت هر پدیده طبیعی را می‌توان به راحتی کنترل کرده و خسارت‌های حاصل از آن را به نحو مطلوبی کاهش داد.
زلزله بین پدیده‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها بوده که هر چند وقت یکبار گوشه‌ای از جهان را به لرزه درآورده و سبب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.
کسانی که از علم روز به نحو مطلوبی استفاده کنند به راحتی می‌توانند بلای طبیعی را چنان کنترل کنند که کمترین خسارت جانی و مالی را متحمل شوند.
زلزله بلا نیست بلکه این انسان‌ها هستند که با رعایت نکردن ضوابط فنی آن را به بلا تبدیل می‌کنند و اگر در ساخت و سازها کوچک‌ترین ضوابط فنی را رعایت کنیم بی شک تخریب حاصل از زلزله به حداقل می‌رسد.
با رعایت نکردن ضوابط فنی علاوه بر آنکه به اقتصاد خانواده ضربه می‌زنیم به اقتصاد جامعه و کشور نیز آسیب جدی وارد می‌شود.
رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها از جمله ساخت مسکن یک امر مهم بوده که برخی افراد بساز و بفروش یا عده‌ای از مردم یاسوج به آن توجه نکرده و روزانه شاهد ساخت مسکن‌های بدون ضوابط در نقاط مختلف این شهر به ویژه حاشیه آن خواهیم بود.
نکته قابل توجه ساخت و سازهای شبانه است که در حاشیه شهر یاسوج از جمله مناطق شرف آباد، اکبرآباد، نجف آباد و بلکو عده‌ای فرصت طلب و سودجو فقط به فکر جذب سرمایه از راه‌های مختلف بوده و به صورت شبانه اقدام به ساخت بنا کرده و به راحتی نیز آن‌ها را در بنگاه‌های املاک به فروش می‌رسانند.
اینگونه افراد از چنین فرصتی که یاسوج یکی از شهرهای مهاجرپذیر بوده ساختمان غیرفنی خود را که حتی کوچک‌ترین ضوابط در آن رعایت نشده را به فروش رسانده و دوباره اقدام به ساخت و ساز دیگری می‌کنند.
لازم است به خریداران هشدار داده شود که از خرید اینگونه املاک به ویژه املاک فاقد پروانه ساخت خودداری کرده و در زمان خرید ملک ضمن تحقیق از همسایگان و جویا شدن نحوه ساخت آن گزارش مهندس ناظر را مطالبه کرده و مالک را موظف کنند تا فرم استحکام بنا را از مهندس ناظر دریافت و تحویل آن‌ها دهند.
اغلب این املاک فاقد مهندس ناظر بوده و کمتر مهندسی نیز نسبت به تأیید چنین ساختمان‌هایی اقدام می‌کنند.
البته بعضی از مهندسان نیز اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده و نسبت به تأیید اینگونه ساختمان‌ها اقدام می‌کنند که همین موضوع سبب صدور رأی جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می‌شود.
از این پس شهرداری‌ها قبل از صدور رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به کنترل ضوابط فنی و شهرسازی پرونده‌ها اقدام و در صورت تخلف مهندسان از قانون آن‌ها را به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی می‌کند.
نکته‌ای که باید مردم به آن توجه کنند آن است که در صورت رعایت ضوابط فنی در یک ساختمان هزینه‌ای حدود پنج تا ۱۰ درصد به هزینه کل ساختمان اضافه خواهد شد که این هزینه در مقابل هزینه ساخت یک ساختمان مبلغ ناچیزی است.
از طرفی اگر مردم از خدمات مهندسان به نحو احسن استفاده کرده و در زمان ساخت و ساز از مهندسان ناظر مشاوره دریافت کنند مطمئناً در بیشتر هزینه‌های اضافی ساختمان نیز صرفه جویی شده و همین امر سبب کاهش هزینه ساخت مسکن خواهد شد و جبرانی برای هزینه‌های مربوط به ضوابط فنی می‌شود.
لازم است کسانی که ساخت و ساز می‌کنند مهندسان ناظر خود را موظف کنند تا تمامی مراحل ساخت ساختمان را کنترل کرده و در صورت کم کاری مهندس ناظر موضوع را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام تا اقدام قانونی انجام شود.
شهرداری با جدیت تمامی املاکی را که در آن‌ها ضوابط فنی، شهرسازی و بهداشتی رعایت نشده باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد کرد.
می‌توان با کمترین هزینه خسارت‌های ناشی از زلزله را کاهش داد و به راحتی از کنار زلزله عبور کرد بدون آنکه متحمل خسارت‌های جانی و یا مالی شد.
اگر به زلزله‌های اخیر توجه شود می‌بینیم ساختمان‌هایی که کوچک‌ترین ضوابط فنی در آن‌ها رعایت شده کمتر خسارت داشته‌اند و لااقل سبب بروز خسارت‌های جانی نشده‌اند پس می‌طلبد مردم مهندسان ناظر را به عنوان همیار خود در امر ساخت و ساز محسوب کنند و از خدمات آن‌ها به نحو مطلوب استفاده کرده و از خرید املاکی که ضوابط فنی و شهرسازی در آن‌ها رعایت نشده خودداری و حتماً به گزارش مهندسان ناظر توجه و از خرید املاک فاقد پروانه ساخت بپرهیزند.
زلزله اخیر غرب کشور هشداری برای مردم شهر یاسوج به ویژه افراد بساز و بفروش باشد تا با ساخت و سازهای غیرفنی با جان و مال مردم بازی نکنند و ضوابط فنی را در ساخت مسکن رعایت کنند.
زلزله خبر نمی‌دهد و این انسان‌ها هستند که می‌توانند به راحتی زلزله را کنترل کرده و از آن به عنوان یک بلای طبیعی نام نبرند.
نکته پایانی تذکر به مهندسان ناظر بوده که برخی از آن‌ها نسبت به تأیید ساختمان‌های بدون پروانه اقدام می‌کنند در صورتی که در زمان ساخت هیچگونه بازدیدی از ساختمان تأیید شده نداشته و فقط سبب رواج ساخت و سازهای خلاف در شهر یاسوج حتی کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.
شهرداری یاسوج تمامی مهندسانی که نسبت به تأیید ساختمان‌های بدون پروانه اقدام می‌کنند را طبق روال گذشته به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی تا تصمیم لازم در مورد آن‌ها گرفته شود.
سازمان نظام مهندسی نیز موظف است با دقت کامل علاوه بر کنترل گزارش مهندس ناظر تصمیم لازم را در این زمینه گرفته و این اخطاری است برای مهندسانی که بدون بازدید و کنترل ساختمان نسبت به تأیید آن اقدام می‌کنند.
شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۱۳۰ هزار نفر است.
زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر شامگاه یکشنبه هفته گذشته ۲۱ آبان در استان کرمانشاه رخ داد که به مناطقی از غرب کشور خسارت وارد کرده و صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

*معاون شهرسازی و معماری شهرداری یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این مقاله رو کجا کپی کردی
لر
Iran, Islamic Republic of
م...ی یاسوج.

بله. .. در حق شهروندان یاسوجی از خدمات ارزنده ایشان هست.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جناب مهند س پس از عرض سلام ودرود آیا خود جنابعالی به صورت فنی عملی می کنید .
بنده در سال های گذشته اطلاع چندانی از وضعیت فنی ساختمان نداشتم وجنابعالی را برای کنترل ساختمان وایا برای طبقه سوج جواب می دهد که ما ساخت وساز کنیم تشریف اوردین ساختمان بنده دوطبقه و هر ستون ۱۰میلگرد ۱۶بود وتصمیم داشتم طبقه سوم را بنا کنم از نظر خودم وکسی که برای سازه ساختمان را کار می کرد مشکلی نداشت گفتیم ۱۰میلگرد برای سه طبقه هم جواب می دهد وبعد از اینکه مجددا مجوز طبقه سوم را گرفتم ناظر وطراح محاسب برای بنده نقشه جدید طراحی کردند که اگر بخواهم سه طبقه بسازم باید میلکردهای هرستون حداقل ۱۲شاخه میلگرد نمره ۱۸باشد اما با همه این تفاصل برای بنده تایید کردید که طبقه سوم ساختن با ۱۰میلگرد مشکل ندارد وما هم سه طبقه با میلگرد نمره ۱۶وبرای هرستون ۱۰شاخه ساختمان سه طبقه را ساختیم از دوسال پیش متوجه شده ام چه کار اتشباه ی کرده ام واین همه هزینه .یم مهندس اگر فنی باشه درصورتی که فقط به سازه ساختمان درحال ساخت نگاه کنه متوجه می شود که فنی ساخته شده یا خیر اما خدا شاهد بتن طبقه دوم را داشتم می ریختم یکی از مهندسین نام اشنا امد سر ساختمان حتی نگفت چرا ستونها ۱۰میلگرد داره وضعیف ساخته میشه برای دوطبقه حال چطور میخواهی طبقه سوم را هم بسازی .به نظر شما بنده که اطلاعات فنی نداشتم ومعمعا هم برای اینکه بیشتر کارکنه میگفت با ۱۰شاخه میلگرد هم جواب میده وشما هم مجوز طبقه سوم را صادر کردید باید چه کنم اگر شما که فنی بودین ومهندس محاسب به ما میگفتی جواب نمیده ما هم طقه سوم را نمی ساختیم .
دارا
Iran, Islamic Republic of
اقای مهندس رمضانی با سلام لطفا افراد دست نپاک که درمدت چهار سال به ثروت میلیاردی در حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج رسیده اند انها را پاک سازی کنید خودتون انها را می شناسید
آرمان شهر
Iran, Islamic Republic of
سرمنشا موارد قید شده در مقاله خ.. است.
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1