تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۲۹۲۸۰۸

همایش گردشگری در باشت برگزار شد (+ تصاویر)

۲
۰
کبنا ؛همایش «گردشگری، راهگشای اشتغال و اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد» با حضور فرماندار، رییس صندوق کارافرینی امید شهرستان، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، معاون صندوق کارآفرینی امید استان، رییس موسسه گردشگری کویر اصفهان و جمعی از مدیران به همت اداره میراث فرهنگی و گردشگری باشت در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
فرماندار شهرستان باشت در این نشست ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری را از اهداف اصلی مسئولین این شهرستان دانست و گفت: تلاش های خوبی در حوزه های مختلف در شهرستان باشت انجام گرفته اما در حوزه اشتغال آنچنان که باید تلاش نشده است.
به گزارش کبنا از باشت حسینی هدف از برگزاری این نشست را ارائه راهکارهای مناسب جهت برون رفت از این مشکل عنوان و ادامه داد: امیدواریم با ارائه راهکارهای مناسب در این نشست و جمع بندی آنان بتوان گام های مناسبی در زمینه اشتغالزایی در حوزه گردشگری برداشت.
وی با اشاره به نقش تأثیرگذار صنعت گردشگری در اقتصاد ابراز داشت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان اقتصاد خود را بر پایه گردشگری بنا نهاده اند اما در کشور ما علیرغم برخورداری از پتانسیل های مناسب در حوزه گردشگری آنچنان که باید از این ظرفیت استتفاده نشده است.
فرماندار باشت گفت: با علم به این موضوع قریب به یک سال است که از نیروهای باتجربه در حوزه گردشگری کشور استفاده شده و برنامه ریزی هایی نیز انجام شده که امیدواریم با تلاش های دولت و سایر افراد فعال در این حوزه بتوان کشور را به جایگاه اصلی خود در زمینه صنعت گردشگری در دنیا رساند.
ایجاد طرح های متنوع در حوزه گردشگری برای جلوگیری از مهاجرت به شهر
احترامی مشاور فرماندار شهرستان باشت نیز در این نشست با ارائه گزیده ای از اهداف برگزاری همایش و برنامه های آتی ابراز داشت: فرماندار شهرستان باشت در حوزه شناسایی و معرفی مناطق گردشگری در شهرستان فعال بوده و به همین جهت نقش بسزایی در ترغیب مجموعه همکاران در شناساندن جاذبه های باشت برای رونق گردشگری دارند.
وی ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان از روستا به شهر و سپس مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را از مهمترین اهداف گسترش گردشگری در روستاها عنوان کرد.
این مقام مسئول ورود افراد نخبه و کارآفرین با دانش بالا و همچنین سرمایه گذاری در روستاها را از دیگر اهداف دانست و ادامه داد: برگزاری همایش INA در شهرستان باشت که دارای ۱۱ بخش است و مهمترین آن مبحث آموزش نخبه پروری خواهد بود که هدف ان نخبه پروری در بین کودکان ۳ الی ۱۵ سال است که اولین طرحی است که در سطح کشور و در شهرستان باشت برگزار می شود.
احترامی با اشاره به درآمدزایی برخی کشورها در زمینه صنعت گردشگری ابراز داشت: در برخی از کشورهای جهان گردش مالی از صنعت گردشگری بسیار بالاتر از میزان درآمد نفتی کشور ما است و این موضوع اهمیت توجه به گردشگری را نشان می دهد.
وی میزان گردشگر در جهان را بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر اعلام و ادامه داد: میزان گردش مالی این تعداد گردشگر حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است در صورتی که گردش مالی کشور ایران در زمنیه صادرات نفت به عنوان مهمترین منبع اقتصادی تنها ۴۰ میلیارد دلار است.
احترامی کریدور تهران، اصفهان، کاشان، کرمان و شیراز را کریدور گردشگری ایران دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که گردشگران تنها از این مناطق بیشترین بازدید را دارند.
وی با اشاره به جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرستان باشت ابراز داشت: به دنبال فکرها و ایده های نو برای توسعه گردشگری در این شهرستان هستیم و صرف اتکا به منابع کشاورزی نیست.
احترامی افزود: طرح هایی از جمله پرورش ماهیان خاویاری، طرح پرورش عقرب و استفاده از سم آن در صنعت داروسازی از جمله طرح های در حال بررسی است که امید است با تلاش فرماندار و مجموعه همکاران در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی شهرستان باشت باشیم.
بهره برداری از طرح بوم گردی در روستای بردزیر رودرونه در آینده نزدیک
معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تمجید از فعالیت هاو اقدامات فرماندار باشت در حوزه های گردشگری، گردشگری روستایی را مکملی برای توسعه روستاها دانست و افزود: گردشگری هیچ منافاتی با دامپروری و کشاورزی نداشته بلکه می توان از این ظرفیت در جهت توسعه روستاها بهره برد.
مهندس قبادی بازار هدف برای گردشگری، توسعه روستا و اشتغال پایدار و عدم مهاجرت از روتا به شهر را از مزایای گردشگری روستایی نامید و گفت: علاوه بر مدارد ذکر شده گردشگری نقش بسزایی در حفظ ارزش ها و آداب و رسوم روستاها دارد.
وی بیان داشت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز در راستای سیاست های ابلاغی از وزارت ، اقدامات مناسبی در این حوزه انجام داده که از مهمترین آنها توجه به موضوع بوم گردی است.
قبادی با بیان اینکه یکی از بهترین طرح های بوم گردی در شهرستان باشت در حال اجراست، گفت: با مساعدت فرماندار و صندوق کارآفرینی امید در روستای بردزیر رودرونه در آینده نزدیک طرح بوم گردی به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به آمار گردشگران خارجی در سال های اخیر ابراز داشت: در سال ۹۵ تعداد گردشگران خارجی ۱۲۴۳ نفر بود که در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ با رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ تعداد گردشگر خارجی ۱۳۶۹ نفر بوده است.
قبادی غذا و معرفی غذاهای بومی را یکی از بهترین گزینه های جاذبه گردشگری دانست و گفت: در همین راستا در چند روز آینده در شهرستان گچساران جشنواره « سفره ایرانی، غذای ایرانی، فرهنگ گردشگری» با حضور استانهای فارس ، چهارمحال و بختیاری ، لرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود.
شهرستان باشت از لحاظ طبیعت و بوم گردی بسیار نادر است
مدرس گردشگری کشوری و رییس مؤسسه گردشگری کویر اصفهان نیز در این همایش گسترش دوستی را یکی از اصول گردشگری دانست و با بیان اهداف گردشگری گفت: شهرستان باشت از لحاظ طبیعت و بوم گردی بسیار نادر است و در دنیا میزان رشد توریست با ۳۲ درصد به بوم گردی اختصاص یافته است.
حسینی بوم گردی را نقطه عطف گردشگری امروز دنیا دانست و افزود: شهرستان باشت دارای پتانسیل بالا در این حوزه است و رونق بوم گردی در این شهرستان می تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال داشته باشد.
این مدرس دانشگاه با بیان تفاوت میان بوم گردی و طبیعت گردی اظهار داشت: طبیعت گردی صرفاً رفتن به طبیعت و بازدید از مواهب و مظاهر الهی است اما بوم گردی دارای چهار مولفه متفاوت با طبیعت گردی است.
حسینی، توسعه پایدار، نگهداری و ارتقاء فرهنگ منطقه، ایجاد اشتغال و اقتتصاد برای اهالی منطقه را از مهمترنی مزیت های بوم گردی دانست و تصریح کرد: تجدد گرایی از آفت های گردشگری بومی است.
وی با اشاره به تأثیر صنعت گردشگری در برخی کشورهای اروپایی ابراز داشت: در اتریش بیش از ۸۰د درصد اقتصاد از راه های طبیعت گردی، بوم گردیف اکوتوریسم و پرنده گردی تأمین می شود.
رییس مؤسسه گردشگری کویر اصفهان بیان داشت: ایران از لحاظ پتانسیل طبیعی جزء ۱۰ کشور اول جهان و از لحاظ پتانسبل های تاریخی جزء ۵ کشور برتر جهان هستیم اما از لحاظ درآمد گردشگری نزدیک به صفر است.
حسنی گردشگری درمانی و سلامت را از دیگر شاخه های گردشگری عنوان کرد و افزود: شهرستان باشت به دلیل اقلیم مناسب و شرایط جغرافیایی می تواند بهترین مکان برای ایجاد اقامت گاه بیماران تنفسی و روانی باشد و ایجاد مسیرهای پیاده روی نیز می تواند مفید باشد.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۲۰۰ گونه گیاه در ایران وجود دارد، ابراز داشت: در ۸۰۰ سال قبل کشور ایران بیشترین تولید کننده داروهای گیاهی بود اما در حال حاضر این صنعت به یکی از مهمترین منابع اقتصادی برخی کشورها تبدیل شده است.
حسینی ایجاد گردشگری کودک و ایجاد یک مدرسه برای طبیعت شناسی، ایجاد پکیج های گردشگری، تهیه پایان نامه های دانشگاهی در مورد جاذبه های طبیعیف تاریخی و مذهبی، غذاهای بومی، ایجاد تعاونی های روستایی جهت شناساندن محصولات، احداث اقامتگاه های بوم گردی، و گردشگری مذهبی را از دیگر راه های گسترش و شناسایی صنعت گردشگری عنوان کرد.
صندوق کارآفرینی امید حامی متقاضیان ایجاد مکان های گردشگری
معصومی معاون صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از انعقاد تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی و صندوق کارآفرینی خبر داد و افزود: این صندوق پس از شناسایی متقاضیان و مکان گردشگری، متقاضیان ایجاد مکان های گردشگری را با ارائه تسهیلات مورد حمایت قرار می دهد.
گفتنی است در پایان این نشست حکم ریاست ارسلان عرب پور به عنوان ریئس صندوق کارآفرینی امید شهرستان باشت به وی اعطا شد.
 

 
خبر: فتح الله پوران‌پور
نام شما

آدرس ايميل شما

باوي
Iran, Islamic Republic of
تبریک به جناب عرب پور
نخبه معادل
Romania
. نخبه با مدرک لیسانس معادل از دانشگاه آزاد اسلامی گچساران،
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1