تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۹۲۷۶۱

مانور مراقبت در برابر رفتارهای پرخطر نوپدید/ ارسال تجهیزات پزشکی به مناطق زلزله‌زده/ سینوزیت چیست و چگونه درمان می شود؟

۱
۰
کبنا ؛خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد
 
برگزاری مانور مراقبت در برابر رفتارهای پرخطر نوپدید و فوریت‌های اجتماعی در جامعه در یاسوج
مانور مراقبت در برابر رفتارهای پرخطر نوپدید و فوریت‌های اجتماعی در جامعه، به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در دبیرستان امام جعفر صادق(ع) یاسوج برگزار شد.
در این مانور و طبق برنامه روز شمار هفته مبارزه با اعتیاد، جهت توجه نوجوانان و جوانان به آسیب اجتماعی اعتیاد و ارائه راهکارهای برون‌رفت از این خطر، در گروه سنی آسیب‌پذیر، بحث و تبادل نظر شد.
بر پایه این خبر؛ مانور مراقبت در برابر رفتارهای پرخطر نوپدید و فوریت‌های اجتماعی در جامعه، با حضور مدیر‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، رئیس سازمان بهزیستی استان و جمعی دیگر از مسئولین استانی برگزار شد.
 
تیم تخصصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به زودی در کرمانشاه مستقر می شود/ ارسال اقلام و تجهیزات پزشکی به مناطق زلزله زده کرمانشاه/ خدمات شبانه روزی امدادگران اورژانس ۱۱۵ استان در مناطق زلزله زده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حادثه تلخ زلزله کرمانشاه، گفت: با هدف رفع کمبودهای پزشکی و در راستای ابراز همدردی با مردم زلزله زده، تجهیزات و اقلام پزشکی پرکاربرد به کرمانشاه ارسال شد.
اورنگ ایلامی افزود: مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان نیز  آمادگی دارد، در صورت نیاز اتوبوس آمبولانس استان را به غرب کشور اعزام کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در روزهای اخیر همکاران امدادگر در اورژانس ۱۱۵و تیم های پزشکی و بهداشتی اعزامی در مناطق زلزله زده همچنان در حال ارائه خدمت هستند و به زودی با هماهنگی های لازم کادر تخصصی درمانی این دانشگاه به مدت یک هفته در مناطق زلزله زده کرمانشاه مستقر خواهند شد.
ایلامی یادآور شد: در همان ساعات اولیه  اعلام این حادثه دردناک نیز دستورهای لازم بالاخص به حوزه معاونت های درمان، بهداشت و اورژانس ۱۱۵ استان اعلام، تا با حفظ آمادگی لازم در اسرع وقت، از هرگونه مساعدت نسبت به حادثه دیدگان دریغ نکرده و نسبت به رفع مشکلات آنان و پذیرش فوری مصدومان و بیماران احتمالی اقدام شود.
در این راستا ضمن اعلام آمادگی واحدهای مختلف دانشگاه جهت تامین نیرو که به EOCقطب و کشور اعلام شد، در بخش درمانی تعداد ۳پزشک عمومی، ۱۵ پرستار، ۶ کارشناس اتاق عمل و بیهوشی و در حوزه بهداشت نیز سه تیم هفت نفره اعزام شدند.
 
اولین مجمع شهرستان سلامت در گچساران تشکیل شد
اولین مجمع شهرستانی سلامت در گچساران با عنوان عدالت برای همه، همه برای سلامت برگزار شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران در اولین مجمع شهرستانی سلامت با ارائه آمار، ارقام و شاخص ها خواستار همکاری بیشتر همه ادارات و نهادها در خصوص تامین بهتر بهداشت و سلامت مردم شد.
هایده حافظ قرآن با اشاره به طرح تحول سلامت و استفاده مردم از مزایای این طرح، افزود: مردم محروم در قبل از اجرای این طرح با مشکلات زیادی جهت درمان خود روبرو بودند که این طرح باعث شد همه مردم در بیمارستانها با پرداخت کمترین هزینه، بیماری خود را درمان نمایند.
بر پایه این خبر؛ در این مراسم علاوه بر مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران سخنرانان در محورهای دولت، سلامت، سلامت و امنیت، پدافند غیر عامل و سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نیز صحبت های خود را ارائه نمودند.
اولین مجمع شهرستانی سلامت در گچساران با حضور سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، فرماندار شهرستان گچساران، مسئولین ادارات و خیرین سلامت گچساران تشکیل شد،
 
برگزاری همایش پیاده روی کارکنان اداره های دولتی شهرستان چرام
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از برگزاری همایش پیاده روی کارکنان اداره های دولتی شهرستان چرام به مناسبت هفته دیابت و با موضوع "دیابت و زنان؛ حق ما داشتن آینده ای سالم " خبر داد.
علی جعفری فر با بیان اینکه ۱۹تا ۲۵ آبان ماه به عنوان هفته دیابت نامگذاری شده است، افزود: با توجه به اینکه ورزش یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از دیابت است، بنابراین هدف از برگزاری این همایش اولویت قرار گرفتن ورزش و تحرک در زندگی است.
وی ادامه داد: برگزاری اینگونه همایش ها می تواند سبب افزایش آگاهی‌ مردم در خصوص بیماری‌ها و تقویت خود مراقبتی در آن‌ها شود.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام با بیان اینکه حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا بوده و نیمی از این تعداد از بیماری خود بی اطلاع هستند، عنوان کرد: ممکن است افراد بسیاری در اطراف ما باشند که از قند خون بالای خود اطلاع نداشته باشند که این امر اهمیت اطلاع رسانی در مورد دیابت را بسیار پر رنگ می‌کند.
جعفری فر در پایان با اشاره به اینکه این همایش از شبکه بهداشت و درمان چرام  تا منبع آب شهری این شهرستان همراه با صرف صبحانه سالم برگزار شد، خاطر نشان کرد: در این همایش به قید قرعه به ۱۰ نفر از بانوان شرکت کننده جوایزی ارزنده اهدا شد.
درحاشیه این مراسم واکسیناسیون هپاتیت نیز برای پرسنل ادارات صورت گرفت.
 
جزییات جدید از استخدام دانشگاه علوم پزشکی استان
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در آزمون استخدامی پیمانی جدید که بر اساس اعلام سرپرست  اداره کل منابع انسانی وزارت بهداشت ۲۵ آبان ماه منتشر می شود؛ در مجموع ۲۲۹ نفر جذب این دانشگاه خواهند شد.
اورنگ ایلامی افزود: از این تعداد در رشته های پرستاری۸۵نفر، اتاق عمل۱۴نفر، هوشبری۸نفر، پرتوشناسی۷نفر، علوم آزمایشگاهی۱۱نفر، ماما۱۹نفر، پزشک عمومی۹نفر , متخصص طب اورژانس۲نفر جذب خواهند شد.
وی ادامه داد: همچنین در رشته های تحصیلی پذیرش و مدارک پزشکی ۵نفر، داروساز۳نفر، روانشناس۳نفر، تغذیه ۴نفر، تجهیزات پزشکی ۲ نفر،  بهداشت محیط ۲ نفر، بهداشت حرفه ای ۱نفر و کارشناس و کاردان فوریت های پزشکی نیز ۴ نفر از طریق این آزمون استخدام می شوند.
وی تاکید نمود: با تلاش های صورت گرفته در این آزمون نیروهای اداری، مالی و فنی هم، جذب خواهند شد که این رشته ها، شامل  کارشناس پژوهشی ۲نفر، کارشناس آموزشی و فرهنگی ۳نفر، رشته های اداری و مالی ۲۹ نفر، روابط عمومی ۲نفر، تاسیسات ۵ نفر و کارشناس کامپیوتر ۹ نفر است.
ایلامی با عنوان اینکه اغلب این نیروها برای بیمارستان های جدید  استان در نظر گرفته شده اند، یادآور شد: آزمون حد نصاب نمره خواهد داشت و  بومی به صورت شهرستانی در این آزمون محاسبه می شود.
 
سینوزیت چیست و چگونه درمان می شود؟ /سینوزیت های چرکی عارضه ایجاد می کنند/ درمان سینوزیت های مزمن عمدتا جراحی است
متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ  بیماری های گوش، گفت: سینوس ها، حفره های تو خالی و پر از هوایی هستند که درون آنها از مخاط  پوشیده شده و معمولا کار تهویه و تخلیه این سینوس ها، از طریق بینی صورت می گیرد.
دکتر سید رضا چراغ زاده افزود: هرگاه سینوس ها به هر دلیلی ملتهب و متورم شوند، اصطلاحا سینوزیت گفته می شود.
 
*شایعترین علل ایجاد کننده سینوزیت
وی با بیان اینکه عفونت های حاد تنفسی و آلرژی ها، عوامل مستعد کننده سینوزیت هستند، ابراز داشت: معمولا شایعترین علل ایجاد سینوزیت، ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: سینوزیت ویروسی حاد، معمولا خود محدود شونده بوده و نیازی به درمان ندارد.
 
*علائم بالینی سینوزیت ویروسی
دکتر چراغ زاده اضافه کرد: آبریزش شفاف بینی، عطسه، سرفه های متداول،  ترشحات پشت حلق و احساس پری در پیشانی از جمله علائم سینوزیت ویروسی است.
وی در ادامه گفت: گاهی ممکن است عفونت های باکتریایی پس از یک هفته برروی عفونت های ویروسی سوار و سینوزیت چرکی ایجاد شود که در این صورت، نیاز به درمان دارد.
این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه عفونت های چرکی حاد در بزرگسالان و کودکان با هم متفاوت است، عنوان کرد: گرفتگی بینی، سرفه، بیقراری، ترشحات بینی و بوی بد دهان ازعلائم سینوزیت چرکی در کودکان است.
وی یادآور شد: در بزرگسالان نیز معمولا ترشحات بینی، ترشحات پشت حلق، احساس پری در ناحیه سینوس ها، سردرد، گرفتگی بینی، کاهش بویایی و در بیمارانی که سابقه آلرژی دارند، علائم آلژی مانند خارش بینی و عطسه های مکرر نیز دیده می شود.
دکتر چراغ زاده عنوان کرد: سینوزیت اگر به صورت آلرژیک بروز دهد، می تواند باعث قرمزی چشم ها و ورم پلک ها شود، که معمولا با درمان آلرژی برطرف می شود.
 
*سینوزیت های چرکی، عارضه ایجاد می کنند
وی با بیان اینکه سینوزیت های چرکی معمولا دچار عارضه می شوند، اظهار داشت: درگیری های چشمی، از جمله عارضه های سینوزیت چرکی است که در اشکال مختلف، سبب ورم تا کوری کامل چشم می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: این عارضه اغلب در سینوزیت های حاد صورت می گیرد که با درمان به موقع، قابل پیشگیری است.
وی با بیان اینکه طول درمان سینوزیت حاد ۱۰ تا ۱۴ روز و عفونت های مزمن ۳ تا ۴ هفته است، خاطر نشان کرد: درمان سینوزیت های مزمن عمدتا جراحی است، اگرچه قبل از عمل جراحی، درمان مناسب با طول دوره درمانی مشخص الزامی است.
دکتر چراغ زاده اذعان کرد: سینوزیت مزمن بیش از یک ماه طول می کشد و بیماران عمدتا دارای ترشحات پشت حلق، گاهی سرفه و گرفتی بینی هستند.
وی سینوزیت های قارچی را یکی دیگر از انواع سینوزیت ها دانست و ابراز داشت: این سینوزیت در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، بیشتر دیده می شود.
 
*درمان سینوزیت
متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ  بیماری های گوش، گفت: سینوزیت های ویروسی معمولا با مصرف مایعات، استراحت و مصرف غذاهای مناسب، خود به خود بهبود می یابند در حالی که بیماران مبتلا به سینوزیت چرکی، تحت نظر پزشک با مصرف آنتی بیوتیک، شستشوی بینی با سرم فیزیولوژی و استفاده از بخور درمان می شوند.
 
*مراقبت های لازم جهت پیشگیری از سینوزیت
دکتر چراغ زاده با بیان اینکه فصول سرد، همراه با هوایی خشک را در پیش رو داریم و عفونت های حاد تنفسی نیز افزایش می یابد، اظهار داشت: پوشش مناسب و خشک کردن کامل سر پس از حمام، از جمله اقداماتی است که در کاهش عفونت ها و سرماخوردگی ها بسیار موثر است.
وی استراحت کافی، تغذیه مناسب، مصرف مایعات، استفاده از ماسک و کنترل آلرژی با درمان مناسب را از دیگر راه های پیش گیری از سینوزیت دانست و افزود: شانس ابتلا به عفونت های حاد تنفسی در محیط های شلوغ مانند مدارس و مهد کودک ها بسیار زیاد است، بنابراین جداسازی افراد سرماخورده و بیماران عفونی لازم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه سرماخوردگی بیش از یک هفته طول بکشد، زنگ خطری برای ابتلا به سینوزیت است و فرد باید به پزشک مراجعه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نوید
Iran, Islamic Republic of
اول شهر خودتو آباد کن بعد به داد اون بدبختا برس
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1