تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۲۹۲۶۴۹

میلیاردها تومان بیت‌المال در آجم دیشموک خاک شد / سکوت مجلس و قوه مجریه در مقابل بدعهدی‌های امریکا / تذکر در باره تالارهای عروسی در کهگیلویه

۰
کبنا ؛خبرهای نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد

طرح میلیاردی و نیمه تمام منطقه آجم توسط مسؤولان پیگیری شود/بیت‌المال در حال از بین رفتن است
امام جمعه دیشموک گفت: طرح آجم که در دورترین روستای اطراف دیشموک طرف مسؤولان اجرایی گردید و اما طی گذشت چند سال این طرح نیمه‌تمام رها شده و مسؤولان به فکر ان نیستند.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر راوند در خطبه های نماز جمعه شهر دیشموک با اشاره به رحلت نبی‌مکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) ضمن عرض تسلیت اظهار کرد: اگر بخواهیم پیرو واقعی و صادقی این امامان باشیم باید آشنایی با سیره وروش آنها را داشته باشیم.
وی در ادامه با امروز جمعه سالروز آزادسازی سوسنگرد داشت و گفت: امروز روز آزادسازی سوسنگرد است که به دستور امام و شهید محراب آیت‌الله مدنی سوسنگرد آزاد شد.
امام جمعه دیشموک گفت: حادثه تلخ زلزله‌زدگان منطقه کرمانشاه حادثه‌ای تلخ برای ما مردم ایران است و این حادثه باعث شد که بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنان ما کشته شوند و بیش از ۷ هزارنفر از هموطنان ما مصدوم و زخمی هستند.
وی اذعان کرد: این حادثه باعث شد که بسیاری از خانوارها بلکه صدها و هزارها نفر بی‌خانمان شدند و نیاز به کمک‌های مالی دارند و وظیفه ما این است که به این افراد کمک کنیم.
راوند تصریح کرد: این حادثه حادثه‌ای بود که توسط رهبر معظم انقلاب خطاب به مسؤولان تاکید شد و از همه دستگاهها لشکری و کشوری و مردم خواستند که با همت و با مهیا کردن امکانات رفاهی و اسایشی به یاری آسیب‌دیده‌گان بشتابند.
وی اذعان کرد: لبیک به ندای رهبری در کمک کردن به حادثه زلزله‌زدگان وظیفه همه ما ایرانیان است و ما نباید ببینیم کودکان ما در آسایش باشند و در این خصوص به فکر کودکان زلزله‌زده‌گان در تهیه کمک‌های مالی برای زلزله زدگان باشیم.
راوند خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم مطیع دین اسلام و مطیع رهبر و حضرت امام باشیم باید به یاری مردم زلزله زده بشتابیم.
وی به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: روز دوشنبه آغاز هفته بسیج است و همین بسیجیان هستند که همیشه در صحنه هستند و با روحیه بسیجی و جهادی خود در سراسر کشور به همکاری می‌پردازند و در حال حاضر بسیجیا دیشموکی و کمیته امداد دیشموک که همیشه در صحنه بوده و هست در حال جمع‌آموری هدایای مردمی جهت کمک به حادثه زلزله‌زدگان هستند که جای تقدیر و تشکر دارد.
راوند به پیاده روی اربعین حسینی اشاره کردو گفت مردم عراق جای تقدیر و تشکر دارد که از ایرانیان در پیاده روی اربعین حسینی پذیرایی کردند.
وی با بیان اینکه توطئه جدیدی در منطقه توطئه غربی عربی که با محوریت عربستان و رژیم وهابی سعودی ملعون عربستان در حال پایه‌ریزی است که از تحولات منطقه بویژه در عراق و سوریه بود که به همت رزمندگان و حاج قاسم سلیمانی نقش بر آب شد عنوان کرد: رزمندگان با تلاش خود نگذاشتند این مناطق به دست داعشی‌ها و تکفیری‌ها بیفتد.
امام جمعه دیشموک گفت: آنها حتی با طرح نقشه‌های ایجاد شده در خاورمیانه و ایجاد خاورمیانه جدید به فکر اهداف پلید خود بودند که از این راه به ایران حمله کنند و موفق نشدند.
وی اذعان کرد: تجزیه کشورهای اسلامی را در دستور کار داشتند که نتوانستند و در عراق با ناکامی رفراندوم استقلال کردستان عراق هم ناکام ماندند و آمریکا با محوریت عربستان ایران هراسی و شیعه هراسی در منطقه را در حال تبلیغ دارند و هر روز شدت می‌دهند باید مواظب باشیم.
راوند از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران سخن به میان آورد و گفت: این تحریم‌ها که روز به روز در حال افزایش هستند و به نام کاتسا نامگذاری شدند همه از اهداف آمریکا برای زیرسلطه بردن ایران اسلامی است که ما باید مواظب باشیم و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کنیم.
امام جمعه دیشموک هم در پایان گذری به طرح میلیاردی منطقه آجم داشت و گفت: طرح آجم که در دورترین روستای اطراف دیشموک طرف مسؤولان اجرایی گردید و اما طی گذشت چند سال این طرح نیمه‌تمام رها شده و مسؤولان به فکر آن نیستند.
وی متذکر شد: میلیاردها تومان هزینه صرف این طرح در منطقه آجم شد با توجه به اینکه این طرح در حال تخریب است و لوله‌های آن خراب گردید از مسؤولان می‌خواهم که فکری به حال این طرح داشته باشند.
 
 توطئه «غربی، عربی و آمریکایی» محکوم به شکست است
امام جمعه موقت لنده گفت: با توجه به وسعت و گستردگی مشکلات مردم کرمانشاه پس از زلزله ۷٫۳ ریشتری دولت و نهادهای انقلابی باید یکپارچه برای حل بحران کرمانشاه تلاش کنند.
حجت‌الاسلام سید محمود الهی‌نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در لنده، با تسلیت سالروز ارتحال پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) اظهار داشت: حادثه غمبار زلزله در استان کرمانشاه که عده‌ای از هموطنان جان خود را از دست داده و ملت شریف ایران را به سوگ نشانده است.
وی افزود: ملت با وفا و همیشه در صحنه و بصیر و موقعیت شناس ایران خود را در این غم شریک مردم کرمانشاه دانسته و یکپارچه و با اتحاد کامل به موقع وارد عمل شدند.
امام جمعه موقت لنده تصریح کرد: شعر زیبای «چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار» در ایران اسلامی به خوبی تفسیر شده است.
الهی نیا با اشاره به حضور به موقع سازمان‌ها و نهادها برای حل بحران زمین لرزه کرمانشاه یادآور شد: مسؤولان با برنامه‌ریزی صحیح به دنبال راه‌حلی باشند تا مردم داغدار کرمانشاه نگرانی‌ و دغدغه‌ مایحتاج اولیه خود را نداشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به سالروز آزادسازی سوسنگرد خاطر نشان کرد: آزادسازی سوسنگرد درس‌های زیادی برای ملت ما به همراه داشت که از آن جمله می توان به ایستادگی و مقاومت و ولایت مداری آنها در عرصه‌های مختلف نیز اشاره کرد.
مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان لنده ادامه داد: امام خمینی(ره) در طول دوران دفاع مقدس تنها دوبار از کلمه باید استفاده کردند که یکی از آنها زمان حصر آبادان بوده که فرمودند« حصر آبادان باید شکسته شود» و دیگری زمانی بود که سوسنگرد به تسخیر دشمنان درآمدند که ایشان فرمودند«فردا سوسنگرد باید آزاد شود» و چنین هم شد.
الهی نیا به هفته بسیج اشاره و گفت: بسیج خصوصیات ویژه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به انقلابی‌ بودن، ایثار و شجاعت و شهادت‌طلبی آن‌ها در همه عرصه‌ها اشاره کرد.
وی افزود: فرهنگ بسیج به عنوان یک نیروی کارآمد باید در سطوح مختلف کشور نهادینه شود تا شاهد رشد و تکاپو و تعالی کشور باشیم چراکه اگر این روحیه و فرهنگ از ملت ایران گرفته شود دیگر نخواهیم توانست به اهداف عالیه انقلاب دست یابیم.
امام جمعه موقت لنده با بیان اینکه تا روحیه و فرهنگ بسیج در کشورمان جاری است کشورمان را هیچ تهدیدی نخواهد بود، تأکید کرد: امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی توطئه جدیدی به نام توطئه «غربی، عربی و آمریکایی» را دنبال می‌کند که این توطئه محکوم به شکست خواهد بود.
الهی‌نیا اظهار داشت: هر توطئه و تهدیدی علیه نظام جمهوری اسلامی با دم شیر بازی کردن است چراکه این ملت هیچ تهدید و توطئه‌ای را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
وی در ادامه به ضرورت حفظ آمادگی همگانی اشاره و گفت: نیروهای نظامی و انتظامی و کشوری و لشکری باید خود را آماده مقابله با هر تهدید و توطئه‌ای نمایند و در جهت اقتدار و اعتلا و پیشرفت کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمایند.
الهی‌نیا به حضور میلیونی و معنادار شیعیان و مسلمانان در اربعین حسینی(ع) اشاره و افزود: برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران حسینی و کمک‌های مردمی جای تقدیر و تشکر را داشته و امیدواریم در سال‌های آینده این حرکت‌های خودجوش مردمی نیز ادامه داشته باشد.
شکسته‌شدن تمام مرزهای اخلاقی به واسطه جهالت مدرن
امام جمعه دهدشت جهالت مدرن را سخت‌تر از جهالت گذشته دانست و گفت: در جهالت مدرن همه مرزهای اخلاقی شکسته شده است.
نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته دهدشت با حضور پرشور مردم انقلابی دهدشت به امامت حجت‌الاسلام سیدنصیر حسینی در مصلای امام خمینی(ع) این شهرستان اقامه شد.
امام جمعه دهدشت در خطبه اول ضمن توصیه خود و همه نمازگزاران به رعایت تقوی الهی، شهادت امام رضا(ع)، امام حسن(ع) و رحلت پیامبر عظیم‌الشأن را به همه مسلمانان تسلیت گفت.
وی ضرورت نبوت و امامت در جامعه بشری را یادآور شد و اظهار داشت: اگر اولیاء و انبیاء نبودند انسان در تاریکی و جهالت مطلق فرو می‌رفت که برون‌رفت از آن محال بود.
حسینی با بیان اینکه خداوند متعال دو محبت یکی درونی و دیگری بیرونی برای انسان‌ها قرار داده، محبت بیرونی را انبیاء و اولیاء الهی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انسان باید به کمال برسد و عقل انسان توانایی درک همه مسائل را ندارد لذا خداوند انبیاء را فرستاد تا انسان‌ها را از جهالت نجات دهد.
خطیب جمعه دهدشت با بیان اینکه انسان‌ها برای رسیدن به بهشت خلق شده‌اند، تنها راه نجات ورود انسان‌ها به بهشت را در دستان انبیاء و اولیای الهی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام حسینی با توجه به اینکه امروزه بشر در یک جهالت مدرن زندگی می‌کند، جهالت امروز را به مراتب سخت‌تر از جهالت گذشته دانست و تصریح کرد: در فضای مجازی در غرب همه مرزهای اخلاقی شکسته شده و پایبندی به هیچ چیزی وجود ندارد.
وی انسان را محدود به دنیا ندانست و با بیان اینکه روح انسان ابدیت او را تأمین می‌کند گفت: انسان یک موجود فراطبیعی است گرچه آغاز داشت اما انتها ندارد.
امام جمعه دهدشت در ادامه سخنان خود ضمن تسلیت به زلزله‌زدگان غرب کشور، ایران را کشوری زلزله‌خیز عنوان و خواستار دقت لازم در ساخت و سازها از مسئولان شد.
حجت‌الام حسینی حضور باشکوه مردم در اربعین را یادآور شد و ضمن تشکر از شیعیان عراق جهت خدمت‌گذاری به زائرین کربلا گفت: راهپیمایی اربعین حسینی شکوه و اقتدار تشیع را نشان داد.
 
کمک ۲ میلیارد تومانی مردم کهگیلویه و بویراحمد به زلزله‌زلزله‌زدگان
امام جمعه شهر یاسوج اقدامات مردم استان را در حد حماسه دانست و گفت: بیش از ۲ میلیارد تومان به زلزله‌زدگان از سوی استان ما هدیه شد.
نماز جمعه این هفته شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در محل مصلای امام خمینی شهر یاسوج و به امامت آیت‌الله سید علی‌اصغر حسینی امام جمعه یاسوج برگزار شد.
حسینی در خطبه‌های این هفته با تسلیت فرا رسیدن ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام اظهار کرد: در بین همه پیامبران هیچ کدام مانند پیامبر اسلام سختی و مرارت نکشید.
امام جمعه یاسوج افزود: پیامبر اسلام در طول ۲۳ سال رسالت خود برای هدایت مردم و گسترش دین اسالم از هیچ کوششی دریغ نکرد.
حسینی با اشاره به خصوصیات اخلاقی پیامبر و الگو بودن آن حضرت به عنوان کاملترین انسان اظهار کرد: حکومت پیامبر اکرم الگویی برای حکومت مردمی و پاک است.
وی در ادامه به زلزله غرب کشور اشاره کرد و با بیان این که این زلزله در فصل سرد و روزهای سرد سال اتفاق افتاد افزود: مردم ایران و به خصوص مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خود را در این زلزله خوب نشان دادند و کمک‌های خوبی به زلزله‌زدگان شد.
امام جمعه شهر یاسوج اقدامات مردم استان را در حد حماسه دانست و گفت: بیش از ۲ میلیارد تومان به زلزله‌زدگان از سوی استان ما هدیه شد.
وی افزود: زلزله‌زدگان به کمک‌های مردم نیاز دارند و باید برای زلزله‌زدگان خانه ساخته شود و در امر ساختمان‌سازی به آن‌ها کمک کنیم.
تشبیه برجام به صلح امام حسن(ع) قیاس مع‌الفارق است/چه کسی در کشور خیانت کرده که مجبور به مذاکره باشیم؟
امام جمعه چرام گفت: تشبیه برجام به صلح امام حسن(ع) قیاس مع‌الفارق است.
حجت‌الاسلام سید نورالله افشار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با طرح این پرسش که آیا هریک از حسنین اگر در شرایط امام دیگری واقع می‌شدند، تاریخ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، اظهار کرد: یکی از دشوارترین مراحل سیر امامت در دنیای اسلام، صلح امام حسن (ع) است، انقلابی‌ترین نرمش تاریخ که همواره سوال آفرین بود و متاسفانه غرض ورزان به قلم غرض و جاهلان به دیده جهل این شگرد ایمانی را مورد تحریف قرار داد‌ه‌اند و حتی بعضی اوقات بعضی به خاطر سازش و ترس از قدرت‌های مادی، سازش خود را با صلح امام حسن (ع) پیوند می‌زنند.
امام جمعه چرام با بیان این مطلب که صلح امام حسن شبیه سکوت امام علی (ع) است، عنوان داشت: سکوت ۲۵ ساله امام علی باعث شد شهادت او موجب خروش در جامعه شود، شهادت در کربلا قبل از اینکه حسینی باشد، حسنی است، اگر معاهده امام حسن با معاویه نبود و چهره کریه بنی‌امیه شناخته نمی‌شد، کربلا به وقوع نمی‌پیوست.
حجت‌الاسلام افشار، شرایط زمان و مکان در حرکت امام معصوم را دارای نقش اساسی دانست و گفت: نداشتن یار و صحابه وفادار مهم ترین علت صلح است، عبیداله بن عباس فرمانده لشکر امام حسن با وعده پول فریفته شد و شبانه با عده‌ای از خواص سپاه امام به معاویه پیوست و از میان لشکر امام شایعه کردند که امام صلح کرده، به همین دلیل عده‌ای با حالت عصبانیت به خیمه امام ریختند و حتی فرش امام را ربودند و ضربه‌ای به پای مبارک امام زدند که خونریزی شدید به وجود آمد.
وی، ادامه داد: برخی روسای قبایل به معاویه نامه نوشتند اگر به عراق بیایی پیمان می‌بندیم که امام را به تو بسپاریم اما یاران امام حسین در شب عاشورا به امام گفتند؛ به خدا سوگند اگر بدانیم که کشته می‌شویم آنگاه ما را زنده می‌کنند و باز می‌کشند و خاکسترمان را بر باد می‌دهند، این کار را ۷۰ بار می‌کنند از تو جدا نخواهیم شد تا اینکه در راه تو جان بسپاریم.
خطیب جمعه چرام با تاکید بر اینکه با چنین یارانی می‌توان شوری در تاریخ ایجاد کرد که تا همیشه بماند نه با یارانی که حاضر بودند امام را به معاویه تحویل دهند، ابراز کرد: در واقع امام حسن به خاطر نداشتن یار، سنگر مبارزه را عوض کرد نه جهت مبارزه را، همین یک علت گویای بسیاری از مسائل است و علت صلح را آشکار می‌کند.
حجت‌الاسلام افشار در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تحمیل پذیرش توافق هسته‌ای توسط برخی سیاسیون داخلی، گفت: تشبیه برجام به صلح امام حسن، قیاس مع‌الفارق است، صلح امام حسن به علت نبود یاران فداکار و خیانت خواص شکل گرفت، شرایط فعلی جمهوری اسلامی با آن دوران شباهت ندارد، چرا که الان جبهه مقاومت در منطقه شکل گرفته و کشورهای عراق، سوریه، قطر، ترکیه، روسیه و مردم بسیاری از کشورها از سیاست‌های ظالمانه آمریکا بیزاری می‌جویند و جبهه مقاومت با اقتدار کامل، داعش را که آمریکا و کشورهای دیگر حمایت می‌کردند با شکست مواجه کردند.
وی، تصریح کرد: نباید سازش و سهل اندیشی و عافیت طلبی خود را در کوتاه آمدن و مذاکره با آمریکا به صلح قهرمانانه امام حسن پیوند زد، صلح امام حسن به خاطر خیانت افراد داخل سپاه بود، چه کسی در جمهوری اسلامی خیانت کرده که ما مجبور به مذاکره باشیم.
مسؤول شورای فرهنگ عمومی چرام با متذکر شدن این مطلب که پس از صلح امام حسن، توطئه، خیانت و خباثت‌های معاویه نسبت به مردم کم نشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از یاران وفادار به امام حسن مثل حجرابن عدی بوسیله معاویه به شهادت رسیدند، پس از برجام نیز تحریم‌ها شدت گرفت، به طوری که مادر تحریم‌ها یا سیاه چاله تحریم را آمریکا علیه جمهوری اسلامی وضع کرد، پس باید تاریخ را خوب بخوانیم و به مردم بگوییم نه به صورت گزینشی و عافیت طلبانه تاریخ را ذکر کنیم و توافق هسته‌ای مشهور به برجام را قیاس با صلح امام حسن کنیم.
حجت‌الاسلام افشار، متذکر شد: صلح امام حسن و خیانت‌های معاویه باعث شد تا امام حسین موضع تند علیه حکومت اموی یزید بگیرد، حال چرا با این همه خیانت‌های آمریکا مجلس و قوه مجریه موضع صریح و قاطع مقابل بدعهدی آمریکا نمی‌گیرند و سکوت کرده‌اند.
 
موازین شرعی در تالارهای عروسی رعایت شود
امام جمعه گچساران گفت: بعد از ماه صفر موازین شرعی در تالارهای عروسی رعایت شود.
حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی امام جمعه گچساران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با اشاره به رحلت جانسوز و جانگداز پیامبراکرم(ص)، اظهار کرد: به عنوان یک طلبه از همه کسانی که به هر نوعی در برپایی عزای اهل بیت علیهم السلام در ایام محرم و صفر توجه و همکاری داشتند،تشکر و قدردانی ویژه دارم.
وی افزود: این عزاداری‌های شما مردم بهای بسیار بزرگی دارد در این مدت نیز این خدمات موکب‌های زوار اربعین در این شهر کاری بس بزرگ و ارزشمند بود و بهای این خدمات توجه حضرت زهرا سلام الله علیها است.
امام جمعه گچساران در ادامه با اشاره به برخی معضلات فرهنگی در شهر گفت: تغییری اساسی در بحث فرهنگی شهر ایجاد شود، شهرستان گچساران دارای مذهبی کهن است.
حجازی با بیان اینکه برخی اوقات در فضای مجازی و غیر مجازی دشمنان در برون کشور جوسازی می‌کنند، اذعان کرد: باید توجه داشت که این شایعات در فضاهای مجازی و غیرمجازی هیچ‌گونه اثری ندارد و ناامید کننده نیستند.
خطیب جمعه گچساران افزود: گچساران با عنایت امام زمان (عج) در حال صعود و رشد است اما توقع دارم خصوصا از بازار همان بازاری که جنگ را مدیریت کرد و در کنار کارکنان شرکت نفتی که به فرمان امام (ره) شیر نفت را در زمان طاغوت بستند اینجا هم لازم است به میدان بیایند، همه مسوولان و مدیران این شهرستان طرحی را اجرایی کنند که با حمایت و همکاری عموم مردم این شهر سرمایه‌ای مدام و همیشگی برای ترویج مباحث فرهنگی و مذهبی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به حادثه نگران کنند زلزله کرمانشاه عنوان کرد: مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی را در این خصوص فرمودند که همدردی مسوولان با زلزله زدگان در عرصه عمل و کمک با قوت و سرعت بیشتری ادامه یابد.
حجازی در ادامه با اشاره به دیگر بیانات رهبری تصریح کرد: این حادثه تلخ آزمایشی الهی و میدانی برای ادای وظیفه مسوولان است.
امام جمعه گچساران با بیان اینکه از مردم شریف گچساران کمال قدردانی و تشکر را دارم، ابراز کرد: در همین یکی دو روز اخیر کمک‌های خیلی زیادی جمع آوری شد و کمک‌های دیگر هم در حال جمع‌آوری خواهند بود و با توجه به سرمای هوا در منطقه کرمانشاه بیشتر نیاز مردم این منطقه به چادر، پتو، لباس و وسایل گرمایشی است.
حجازی با اشاره به آخرین روزهای ماه صفر گفت: بعد از ماه صفر تالارهای مراسمات جشن‌ها و عروسی‌ها بازگشایی می‌شوند و تالارها در این زمینه دقت کنند که خلاف شرع صورت نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود در تالار و غیرتالار وضع شرعی و موازین شرعی درست رعایت شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1