تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۹۲۳۲۰
گزارشی از سفر مسوولان آموزش و پرورش بویراحمد به سپیدار بویراحمد؛ آقا گاز چیست؟
۰
کبنا ؛صبح روز گذشته همراه راهبران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد عازم یک بازدید آموزشی از برخی مدارس حوزهٔ سپیدار این شهرستان شدیم.
در این سفر سرپرست جدید آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی و کارشناسان حوزه ابتدایی گروه را همراهی میکردند.
از همان ابتدای سفر راهبران تقسیم بندی شده و به مدارس مختلف رفته تا بازدید آموزشی خود را انجام دهند، گروه مدیر و معاون هم شروع به سرکشی از یکی یکی مدارس نمودند و خداقوتی هم به همکاران خود میگفتند.
کسانی که با حوزه آموزش و پرورش و علی الخصوص مقطع ابتدایی آگاهی دارند، میدانند که گفتگو با کودکان در مدارس نیازمند هنری است که بتوان، دانش آموز را از حالت شرم و کمرویی نسبت به افراد غریبه بیرون آورده و با وی هم سخن شد.
اولین مدرسه ای که رفتیم دانش آموزان با صدای بلند صلوات میفرستادند و خوش آمد گویی کودکانه ای هم داشتند که البته برای هر تازه واردی این اشعار خوشامدگویی را میخوانند. بازدید کوتاه از کلاسهای درس که دو کلاس با شش پایه بود انجام گرفت.
اینجا هوا سرد است و با باز ماندن لحظه ای درب ورودی هوای داخل مدرسه سریعاً سرد میشود اما ابتکار جالب معلم و دانش آموزان با یک بطری آب معدنی و مقداری شن و ماسهٔ درون آن درب را فوراً و به صورت خودکار میبندد!
فضای فیزیکی مدارس چندان تعریفی ندارند، بعضی مدارس منتظر تکمیل فضای جدید هستند و بعضی هم به نظر میرسد حالا حالاهاباید باهمین مدارس بسازند تا ببینند بعداً چه میشود.
آقا گاز چیست؟
در یکی از مدارس معاون آموزش ابتدایی که میخواست به بچهها در مورد لزوم توجه به نظافت صحبت کند، دستان خود را باز و به بچهها میگفت: بیایید ببینیم انگشتان کدام یکیمون زیباتره که البته بچهها هم با خوشحالی انگشتان خود را باز کرده و ضمن گفتگوی دوستانه با محنایی، از لزوم توجه به تمیزی میشنیدند که با زبانه کودکانه گفته میشد.
در مدرسه ای دیگر وقتی محنایی سرپرست جدید آموزش و پرورش را معرفی میکرد به دانش آموزان گفت: بچهها آقای سید نظام مرادی، سرپرست جدید آموزش و پرورش هست، آگه سئوالی دارید از ایشون بپرسید، تا اینجا اومده و در دسترستون هست، یکی از بچهها با با بیانی کودکانه گفت، آقا من بپرسم؟ آقا گاز چیست؟ که البته دانش آموز فکر میکرد باید سئوال درسی بپرسد! وقتی توضیح دادند که از مشکلاتتون بگویید، همان دانش آموز با حالتی مظلومانه پرسید، آقا کی میرویم مدرسه جدیدمون؟!
سید نظام مرادی هم گفت که هر چند در حوزهٔ اداره کل نوسازی مدارس است اما موضوع را پیگیری میکنم و امیدوارم هر چه زودتر به مدرسه جدید بروید.
منطقه سپیدار یکی از سردترین مناطق بویراحمد است و از همین حالا میشود سرما را با پوست و استخوان لمس کرد. برخی مدارس در خصوص وضعیت نفت نیاز به اقدام فوری داشتند که سرپرست آموزش و پرورش از مدیران مدارس خواست هر چه سریعتر اقدام کنند.
شوفاژهایی که جوابگو نیست
موضوع شوفاژ مداس در مناطق سردسیری هم خود حکایتی است عجیب! معلمین و مدیران میگفتند که اصلاً شوفاژ جوابگوی سرمای این منطقه نیست و باید شوفاژها شبانه روز روشن باشند که در این صورت از عهده بهای گاز بر نمیآیند و روشن نمودن صبح شوفاژها هم تا ساعاتی از صبح سپری شود عملاً گرمی برای کلاسها ندارند! البته این موضوع شوفاژها در مناطق سردسیر یک مشکل کلی است و احتمالاً نیاز به یک بازنگری یا اقدامی دیگر دارد که باید بررسی شود.
معلم یکی از مدارس که بسیار هم قدیمی بود، میگفت که با ارتباطی که دارد بنا دارد از خیری بخواهد تا برخی مشکلات مدرسه را برطرف کند، آیا اجازه دارد شخصاً اقدام کند که سرپرست آموزش و پرورش هم گفت: بله ما بسیار خوشحال هم میشویم و از این اقدام شما تقدیر میکنیم. به هر جهت آموزش و پرورش است مشکلات عدیده، هر کس هر کاری برای آن انجام دهد قابل تقدیر است.
صحبتهای جالب دکتر رسم
در یکی از مدارس متوسطه که مدیر و معاون برای خسته نباشید رفته بودند موضوع نبود بودجه برای مدارس بین معلمین مورد بحث قرار گرفت و وقتی بحث کمک اولیا به مدرسه عنوان شد، برخی میگفتند که منع قانونی دارد اما آقای رسم که داری دکتری ادبیات بود از تجارب خود در استانهایی مانند یزد گفت و افزود: من ماندهام که این استان چگونه اداره میشود؟! در بیشتر استانها اولیاء خود اقدام به کمک به مدرسه میکنند و افتخار هم میکنند که بخشی از مشکلات مدرسه را حل نمایند اما در این استان برخی اولیاء حاضر نیستند که برای رفع مشکلات مدرسه فرزند خود اقدامی کنند. همه وضعیت سرانه مدارس را میدانند و اقدامی نمیکنند.
به هر جهت واقعیت آموزش و پرورش همین است که همه میبینند و چیزی برای محرمانه بودن ندارد، باید با همین امکانات محدود ساخت و تلاش نمود هر چند تلاشهای جهادی معلمان به عینه روئیت میشود.
سرپرست آموزش و پرورش بویراحمد در پایان این بازدید ضمن تشکر از همه همکاران خود در حوزه ابتدایی خصوصاً حوزهٔ راهبران آموزشی و مجموعه ابتدایی قول داد که در حد توان آموزش و پرورش نسبت به رفع مشکلات این دورهٔ تحصیلی اقدام نماید.
در این سفر سرپرست جدید آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی و کارشناسان حوزه ابتدایی گروه را همراهی میکردند.
از همان ابتدای سفر راهبران تقسیم بندی شده و به مدارس مختلف رفته تا بازدید آموزشی خود را انجام دهند، گروه مدیر و معاون هم شروع به سرکشی از یکی یکی مدارس نمودند و خداقوتی هم به همکاران خود میگفتند.
کسانی که با حوزه آموزش و پرورش و علی الخصوص مقطع ابتدایی آگاهی دارند، میدانند که گفتگو با کودکان در مدارس نیازمند هنری است که بتوان، دانش آموز را از حالت شرم و کمرویی نسبت به افراد غریبه بیرون آورده و با وی هم سخن شد.
اولین مدرسه ای که رفتیم دانش آموزان با صدای بلند صلوات میفرستادند و خوش آمد گویی کودکانه ای هم داشتند که البته برای هر تازه واردی این اشعار خوشامدگویی را میخوانند. بازدید کوتاه از کلاسهای درس که دو کلاس با شش پایه بود انجام گرفت.
اینجا هوا سرد است و با باز ماندن لحظه ای درب ورودی هوای داخل مدرسه سریعاً سرد میشود اما ابتکار جالب معلم و دانش آموزان با یک بطری آب معدنی و مقداری شن و ماسهٔ درون آن درب را فوراً و به صورت خودکار میبندد!
فضای فیزیکی مدارس چندان تعریفی ندارند، بعضی مدارس منتظر تکمیل فضای جدید هستند و بعضی هم به نظر میرسد حالا حالاهاباید باهمین مدارس بسازند تا ببینند بعداً چه میشود.
آقا گاز چیست؟
در یکی از مدارس معاون آموزش ابتدایی که میخواست به بچهها در مورد لزوم توجه به نظافت صحبت کند، دستان خود را باز و به بچهها میگفت: بیایید ببینیم انگشتان کدام یکیمون زیباتره که البته بچهها هم با خوشحالی انگشتان خود را باز کرده و ضمن گفتگوی دوستانه با محنایی، از لزوم توجه به تمیزی میشنیدند که با زبانه کودکانه گفته میشد.
در مدرسه ای دیگر وقتی محنایی سرپرست جدید آموزش و پرورش را معرفی میکرد به دانش آموزان گفت: بچهها آقای سید نظام مرادی، سرپرست جدید آموزش و پرورش هست، آگه سئوالی دارید از ایشون بپرسید، تا اینجا اومده و در دسترستون هست، یکی از بچهها با با بیانی کودکانه گفت، آقا من بپرسم؟ آقا گاز چیست؟ که البته دانش آموز فکر میکرد باید سئوال درسی بپرسد! وقتی توضیح دادند که از مشکلاتتون بگویید، همان دانش آموز با حالتی مظلومانه پرسید، آقا کی میرویم مدرسه جدیدمون؟!
سید نظام مرادی هم گفت که هر چند در حوزهٔ اداره کل نوسازی مدارس است اما موضوع را پیگیری میکنم و امیدوارم هر چه زودتر به مدرسه جدید بروید.
منطقه سپیدار یکی از سردترین مناطق بویراحمد است و از همین حالا میشود سرما را با پوست و استخوان لمس کرد. برخی مدارس در خصوص وضعیت نفت نیاز به اقدام فوری داشتند که سرپرست آموزش و پرورش از مدیران مدارس خواست هر چه سریعتر اقدام کنند.
شوفاژهایی که جوابگو نیست
موضوع شوفاژ مداس در مناطق سردسیری هم خود حکایتی است عجیب! معلمین و مدیران میگفتند که اصلاً شوفاژ جوابگوی سرمای این منطقه نیست و باید شوفاژها شبانه روز روشن باشند که در این صورت از عهده بهای گاز بر نمیآیند و روشن نمودن صبح شوفاژها هم تا ساعاتی از صبح سپری شود عملاً گرمی برای کلاسها ندارند! البته این موضوع شوفاژها در مناطق سردسیر یک مشکل کلی است و احتمالاً نیاز به یک بازنگری یا اقدامی دیگر دارد که باید بررسی شود.
معلم یکی از مدارس که بسیار هم قدیمی بود، میگفت که با ارتباطی که دارد بنا دارد از خیری بخواهد تا برخی مشکلات مدرسه را برطرف کند، آیا اجازه دارد شخصاً اقدام کند که سرپرست آموزش و پرورش هم گفت: بله ما بسیار خوشحال هم میشویم و از این اقدام شما تقدیر میکنیم. به هر جهت آموزش و پرورش است مشکلات عدیده، هر کس هر کاری برای آن انجام دهد قابل تقدیر است.
صحبتهای جالب دکتر رسم
در یکی از مدارس متوسطه که مدیر و معاون برای خسته نباشید رفته بودند موضوع نبود بودجه برای مدارس بین معلمین مورد بحث قرار گرفت و وقتی بحث کمک اولیا به مدرسه عنوان شد، برخی میگفتند که منع قانونی دارد اما آقای رسم که داری دکتری ادبیات بود از تجارب خود در استانهایی مانند یزد گفت و افزود: من ماندهام که این استان چگونه اداره میشود؟! در بیشتر استانها اولیاء خود اقدام به کمک به مدرسه میکنند و افتخار هم میکنند که بخشی از مشکلات مدرسه را حل نمایند اما در این استان برخی اولیاء حاضر نیستند که برای رفع مشکلات مدرسه فرزند خود اقدامی کنند. همه وضعیت سرانه مدارس را میدانند و اقدامی نمیکنند.
به هر جهت واقعیت آموزش و پرورش همین است که همه میبینند و چیزی برای محرمانه بودن ندارد، باید با همین امکانات محدود ساخت و تلاش نمود هر چند تلاشهای جهادی معلمان به عینه روئیت میشود.
سرپرست آموزش و پرورش بویراحمد در پایان این بازدید ضمن تشکر از همه همکاران خود در حوزه ابتدایی خصوصاً حوزهٔ راهبران آموزشی و مجموعه ابتدایی قول داد که در حد توان آموزش و پرورش نسبت به رفع مشکلات این دورهٔ تحصیلی اقدام نماید.