تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۲۹۱۵۸۶

سفربه دیارفراموش شده "تنگ انار"سرفاریاب/جاده و آب مهم ترین درخواست مردم(+تصاویر)

۱۵
۰
کبنا ؛در راستای محرومیت زدایی و بررسی نزدیک مشکلات روستائیان و عشایر,فرماندار شهرستان و شورای اداری از روستاها و عشایر محروم "تنگ انار"بخش سرفاریاب بازدید کردند.
به گزارش کبنا از چرام ,فرماندار شهرستان چرام همراه با شورای اداری و بخشدار سرفاریاب از مناطق محروم روستایی و عشایری تنگ انار بازدید کردند.
سفر به دیاری فراموش شده که فرماندار جوان شهرستان چرام شورای اداری را از پشت میزها برمی دارد و همراه با آنها به یکی از محرومترین مناطق عشایری و روستایی استان و چرام می برد.

 
فرماندارچرام که پیش از این در جلسه ای و خطاب به مدیران گفته بود از فضای مجازی فاصله بگیرید و به میان مردم بروید دیروز به بخش سرفاریاب و به میان مردم محروم تنگ انار رفتند.
راه دور است و جاده صعب العبور,ماشین با تمام قدرتشان به سختی گردنه ها و زمین سنگلاخ و پردست انداز را طی می کند.
سرها مدام به سقف ماشین کوبیده می شود شاید این جا ته دنیا باشد تنگ انار با سه پاره ده علیا,وسطی و سفلی که هر کدام مشکلات خاص خود را دارد.

منطقه ای بکر و پوشیده از درختان بلوط میان دو کوه که مستعد دامداری است و مشاهده گله های گوسفند حاکی از شغل اصلی این مردم است.
این روستاها بنا بر اظهارات بخشدار سرفاریاب ۲۰کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد و دارای جمعیت ۱۴۰نفری با ۴۰خانوار می باشد.
در ابتدای ورود فرماندار و شورای اداری به روستای تنگ انار سفلی دور و برمان شلوغ می شود و مردم همدیگر را خبر می کنند.
تعدادی از موسفیدها و بزرگان و جوانان روستا به استقبال می آیند و می پرسند جاده را دیدید؟ما این جا راه نداریم.
در اولین بازدید فرماندار از منبع آبی که به علت خشکسالی دیگر رمقی ندارد و مردم می گویند به علت خشکسالی خیلی از مردم مهاجرت کردند.

خواسته اصلی آنها تامین آب است ,که تحت پوشش امور عشایری می باشد.
دبه ها و بشکه های آب کنار خانه های سنگی و قدیمی حکایت از کم آبی و وصغیت نامناسب و غیربهداشتی آب این روستا دارد.
وقتی از کم آبی سخن به میان آمد یکی از مردان روستا گفت شاید چند هفته است که حمام نکردم و فقط آب را برای خوردن نگه داشتیم.

وقتی علت را جویا شدم در پاسخ گفت:دو هفته پیش تانکر امور عشایر آب آورد اما راننده با دیدن وضعیت جاده گفت نمی توانم خودم را به کشتن بدهم چراکه جاده خراب است.
و بعداز آن دیگر آبی برای ما نیامده است.
فرماندار در نشست صمیمی با مردم این روستا قول داد که وضعیت آب را پیگیری می کنم .
در بازدید دیگری از تنگ انار علیا که خانه بهداشت این منطقه در آنجا بود با حضور مهندس جعفری مدیر شبکه بهداشت و درمان چرام مشکلات حوزه بهداشتی بررسی شد .

جعفری با اشاره به وضعیت نامناسب جاده گفت :سعی می کنیم که هرماه پزشک به تنگ انار بیاید و در همین هفته روز چهارشنبه اکیپ پزشکی به منطقه محروم می آید.
تعدادی از زنان این روستا با گلایه از وضعیت نامناسب جاده گفتند باتوجه به بیماری اما به علت نبود ماشین و خرابی جاده نمی توانیم به مراکز درمانی به شهر برویم.

فرماندار در بازدید از خانه بهداشت گفت :مشکلات این حوزه را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مطرح می کنیم.
وی گفت:فارغ از بحث دولت ها و سیاسی بازی ها و اینکه در گذشته چه شد و نشد باید به مردم این روستاها کمک کنیمِ.
وی افزود:از اصحاب رسانه می خواهیم که این مشکلات را به خوبی انعکاس داده و اگر با ظرافت و واقعیت گفته شود قطعا مسئولان استانی هم توجه می کنند.
روشنایی داخل روستا ها یکی از خواسته های مردم بود که مدیر ناحیه برق گفتند بعداز نصب سیم کابلی شبکه این کار انجام میرشود.
کمبود نفت
یکی از دیگر از خواسته های به حق مردم تامین نفت بود که گفتند تاکنون هیچ سوختی برای ما در این چند سال نیامده است.
نبود گاز در این منطقه موجب شده که مردم رو به تخریب درختان بیارن و مجبور هستند برای پخت غذا و گرم کردن خانه در زمستان از آن استفاده کنند که وجود انبوه هیزم ها در کنار خانه ها موید این نکته است.

 
فرماندار چرام در این بازدید میدانی از مدارس هم بازدید کرد و در گفت و گو با معلم و دانش آموزان از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شد.
اهدا کمک هزینه به دانش آموزان جهت تامین کفش و لوازم التحریر به دانش آموزان این روستا موجب خوشحالی آنها شد.

 
در بازدید دیگر فرماندار از تنگ نار وسطی به کلبه پیرزن تنهای روستایی رفتن که بعداز دیدن وضعیت نامناسب زندگی این پیرزن اعلام کردن که بسته های غذایی و موکت و پتو برای وی تهیه و در اولین فرصت ارسال می شود.

هر روستایی که فرماندار و شورای اداری را می دیدند دو مشکل اساسی جاده و آب را مطرح می کردند.
یکی از اهالی روستا گفت:اگر کسی مریض شود نمی دانیم چکار کنیم و ماشین ها به خاطر وضعیت جاده نمی آید و مجبور هستیم گاهی موقع روی داربست چوبی آنها را به. جاده اصلی حمل کنیم.

اما جاده آن قدر سنگ و دست انداز دارد که آدم مریض و یا زن زائو با آن شکم تاب نمی آورد.
مردم التماس می کنند صدای ما را به گوش مسئولان برسانید ما فراموش شدیم.
فقط آب و جاده می خواهیم.
با نخستین بارش جاده دسترسی مسدود می شود جاده ای که البته نامش را نمی توان جاده گذاشت.
یکی از جوانان روستا در گفت و گو با ما گفت:می خواهم ازدواج کنم اما به علت نبود آب و جاده دسترسی مناسب مجبور هستیم به شهر بروم.
وی نبود شبکه تلفن همراه و تلویزیون را از دیگر مشکلات این منطقه دانست.
یکی دیگر از گلایه های عشایر محروم تنگ انار,عدم پرداخت وام عشایر به آنها و پرداخت این وام ها به کسانی که در داخل شهر زندگی می کنند که فرماندار چرام در پاسخ به آنها گفت:مطالبه شما بحق هست و منبعد پرداخت این وام ها با نظارت مستقیم خودم به کسانی پرداخت می شود که در همین منطقه ساکن هستند .

پاداش فرماندار چرام با تشکر از مردم این منطقه که علیرغم محرومیت ها هنوز ساکن هستند و به تولید بخصوص در دامپروری فعال هستند اذعان کرد با رایزنی با نماینده محترم مردم در مجلس انشاالله بتوانیم مشکل جاده را از دستگاه های موجود در منطقه که به عشایر در راهسازی کمک می کنند به این منطقه محروم هم نگاه ویژه ای داشته باشند.
اهالی این روستا ها که از حضور فرماندار و بخشدار و شورای اداری شهرستان چرام برای اولین بار بعداز انقلاب و گوش دادن به مشکلات آنها و بیان رو در رو و بدون واسطه خوشحال بودند گفتند حقیقتا ما دیگر فراموش شده بودیم
اما دوباره امید در دلمان زنده شد.
اینجا ایران است,استان کهگیلویه و بویراحمد ,شهرستان چرام-بخش سرفاریاب و دیار فراموش شده تنگ انار
شاید اینجا زلزله نیامده باشد اما وضعیت این روستا و منطقه با خانه های سنگی و قدیمی بدون آب و گاز و جاده و همچنین شبکه تلفن همراه دست کمی از مناطق زلزله زده ندارد.
_________________
گزارش:علی یاری زاده
=============
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
این دید و بازدید هم فرمالیته است به زودی فراموش میشه همه چیز
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
با سلام فکرکنم ذالفقاری ریس راه و شهرسازی است افای ذالغفاری پس شما چکاراید که انها جاده ندارن فقط حرف حرف حرف . نه این به درد شهرستان چرام نمی خورد اقای فرماندار یک آدم دلسوز و کار کن بیاورید میگم چرا نماینده قبلی آقای بزرگواری برای آنها کاری نکرد چاده نکشید پس کجا بود شاید این روستا تازه تاسیس است دست آقای فرماندار درد نکنه ممنون از ایشان به خاطر زحمتی که کشیدند د به این روستا آمدن
Iran, Islamic Republic of
ممنون ازفرماندارشجاع ودلسوز مردم
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
همه مو، هم ینه ایگیم و سر ایجمبیمو
خرمو تا که ره وو لت،پله ایرمبیمو...
.
Iran, Islamic Republic of
همه مو، هم ینه ایگیم و سر ایجمبیمو
خرمو تا که ره وو لت،پله ایرمبیمو...
علی پارسه
Romania
ممنون ازفرماندار محترم چرام و بخشدار دلسوز سرفاریاب اقای اتش سودا
اشنا به اوضاع
Iran, Islamic Republic of
این مسولانی ک الان اومدن فقط،ی زحمتی برای مردم تنگ انار درست کردند در واقع وقتشونو گرفتن اقای موحد اومد و قول داد مشکلاتو حل کنه اقای بزرگواری هم همینطور یک هفتع قبل از انتخابات یک لودر اورد جای جای جاده ک خاکش نرم بود ی تیغی کشید و رفت این سرزنی ها همش جنبه تبلیغاتی داره حالا هم فرماندار چرام وبخشدار و بخشدار سرفاریاب هم همیطور من مطمینم م هیچ کاری برای این روستا انجام نمیدن ن اب داره ن جاده ن میان چاه بزنن ن میزارن با نیسان مسافر ها رو جابجا کنن جریمه میشن چون ب غیر از نیسان ماشین دیگه ای نمیتونه بیاد تو این روستا و ن نفت میارن برا ما و ن میزارن از هیزم استفاده کنیم خدایی خوتون قضاوت کنید اگر میخایید رسیدگی کنید واقعا رسیدگی کنید اگر هم میخایید این مشکلاتو بندازید پشت گوش و...خواهشا برای مقام خودتون از این روستا سو استفاده نکنید
خوش نژاد
Iran, Islamic Republic of
تشکر از فرماندار که اولین فرماندار حضور یافته در تاریخ تنگ انار هستند.
بی توجهی مسئولین کم لطفی ای بوده که باعث مهاجرت جمعیت ۸۰۰ خانواری تنگ انار شد. ( تکلیف شون با خودشون و خداشون).

تشکر از جدیت شورای اداری بخش در پیگیری مشکلات روستا مخصوصا جاده و آب.

تشکر از کبنا و آقای یاری زاده بخاطر گزارش خوب خبری این اتفاق کم نظیر ...
ف . ایمانی
Iran, Islamic Republic of
تقدیر و تشکر از فرماندار محترم و دلسوز هیت همراه.که بعد از سالها اولین فرماندار و مسولی هست که به فکر این روستا و مردمش افتاده.امید وارم ورود و بازدید شما به این روستا مایه خیر و برکت باشد و همچنین مسولینی که در خواب بودند بیدار شوند و چاره ای برای این روستا بیندشند. در ضمن به علت نداشتن جاده مناسب چندین نفر از اهالی همین روستا بر اثر تصادف جان باختند.باز هم از فرماندار دلسوز و محترم کمال تقدیر و تشکر را دارم.
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
اگر نمیریم نه پیریم .ایبیزیمو ایبینیم .دو ضربالمثل معروف
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولین درک داشتند به واسطه ناکارآمدی خودشان باید از مردم عذرخواهی و کنار می رفتن اما برای مسئولیتنی که خود را فراتر از قانون می دانند حفض قدرت اولویت اول است
نظیر
Romania
اتفاق خوبی بود تشکر از بخشدار مردمی و تیزبین سرفاریاب که حداقل باعث شد مسعولین از وضعیت تنگ انار مطلع شوند امیدوارم بخشدار پیگیری کنن و فرماندار هم کمک کنن تا مشکلات این منطقه کمتر شوند
مطهری
Iran, Islamic Republic of
از بخشدار شجاع و توانمند بومی و دلسوز سپاسگزاریم که به فکر ما هست . اگر پارسال امور عشایر با بخشدار همکاری میکرد الان جاده تنگنار درست شده بود حیف که یه دست صدا نداره
Iran, Islamic Republic of
حرف ات ...پاچه خواری رو نکن
مسلم
Iran, Islamic Republic of
من خودم یکی از اهالی همین روستای گمشده هستم .خدا شاهده همین مسعولینی که اومده بودن و همه ی قول هایی رو که داده بودن به یکی از اونا عمل نکردن و همن سال بودجه ای که برای تنگ انار در نظر گرفته بودن .بعد از ریخت پاش و به مردم این اهالی که پیگیر وعده های اونا بودیم درجواب گفتن بودجه ی منطقه ی شما به امامزاده یحیی های شیخ هابیل در چند کیلومتری تنگ انار تعلق گرفت و دیگه جوابی به ما ندادن....هست....و ما در اخر تا حقمون رو نگیریم کوتاه نمیاییم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1