تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب : ۲۹۱۴۹۵

کارگاه آموزشی انعکاس اخبار «خودکشی» در گچساران برگزار شد (+ تصاویر)

۶
۰
کبنا ؛کارگاه آموزشی راهنمای انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها با حضور جمعی از مدیران سایت های خبری  و مسئول روابط عمومی ادارات گچساران در سالن اجتماعات اداره شبکه بهداشت و درمان  گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز: دکتر حافظ محمد حسین پور متخصص اعصاب و روان بعنوان مدرس این کارگاه آموزشی به موارد ذیل اشاره کردند:
مطالعات متعدد و معتبر علمی نقش موثر رسانه ها را در پیشگیری از رفتارهای پر خطر و آسیب رسان نشان داده  و امروزه نقش رسانه ها هدف بسیاری از مداخلات حوزه بهداشت و سلامت قرار گرفته است در سالهای اخیر در جهان پویش های آگاهی رسانی در مورد خودکشی و حمایت از افراد در معرض خطر نیز به راه افتاده  و باعث افزایش آگاهی عمومی، بهبود نگرش جامعه و تا حدی کاهش آمار خودکشی شده است.
کارهایی مانند انتشار مکرر اخبار و ارجاعات زیاد به این خبرها ، طرح خودکشی به عنوان یک اپیدمی، استفاده از کلمه ی «خودکشی» در سر تیتر خبرها ، بیان هویت افراد و خانواده افرادی که اقدام به این کار کرده اند(به ویژه چهره های مشهور) ذکر جزییاتی در مورد روش و محل اقدام به خودکشی (در مواردی که این کار در یک محیط جمعی انجام گرفته باشد)، انتشار عکس و فیلم از واقعه و همچنین تقدیس ، تکریم یا شرافتمندانه توصیف کردن خودکشی می تواند خطر خودکشی های تکانشی و تقلیدی را در افراد مستعد افزایش دهد.
نتایج بررسی ها نشان داده انعکاس نامناسب اخبار مرتبط با خودکشی بر افزایش این رفتار در افراد مستعد در بازه ی زمانی پس از آن تاثیر دارد. همچنین تاثیر «اقدام به خودکشی» و «خودکشی » یک فرد بر وابستگان و نزدیکان بسیار سهمگین است و باعث بروز احساساتی مانند عذاب وجدان و غم شدید می شود.
# قبل از انتشار خبر خودکشی، با یک جستجو ساده از صحت و سقم خبر و میزان انعکاس آن مطلع شویم و مراقب باشیم به فضای هیجانی جامعه دامن نزنیم.
# خبر مرتبط با خودکشی را در صفحات پربیننده مانند صفحه اول یا آخر کار نکنیم.از بیان جزییات حادثه مانند هویت فرد، نحوه دقیق اقدام، زمان و مکان آن، هر گونه روایت احساسی از خودکشی و انتشار عکس، فیلم، یادداشت یا هرگونه مدرک دیگری از حادثه اجتناب کنیم.
# خوب است به خاطر داشته باشیم مصاحبه با افراد غیر متخصص، خانواده ی قربانی و یا شاهدانی مانند پلیس و غیره ممکن است به شدت آسیب زا باشد.
# در مورد خودکشی چهره های مشهور علاوه بر موارد فوق توصیه می شود در متن گزارش به خطر تاثیر پذیری افراد مستعد جامعه از این رفتار اشاره و به ماهیت چندعاملی این پدیده و ارتباط قوی آن با اختلالات روانپزشکی نیز پرداخته شود.
# باید در مورد علائم خطر و همین طور افکار و اقدامات خودکشی به عنوان یک مشکل مرتبط با بهداشت روان و آسیب های اجتماعی اطلاع رسانی شود. این کار می تواند در مناسبت های خاص و مرتبط، مانند هفته ی سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) روز جهانی پیشگیری از خودکشی (۱۹شهریور) یا هفته جهانی بهداشت روان (۱۸ تا ۲۴مهر) انجام شود.
گزارش: حبیب قلندری
 
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از دکتر محمدحسین پور لطفا ایچنین کلاس ها را برای اقشار مختلف جامعه برگزار کنید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کارگاه آموزشی پیشگیری از خودکشی برای دانشجویان فراموش نشه، با سپاس از دکتر محمدحسین پور
آگاه
Iran, Islamic Republic of
دکترجان به نکات خوبی اشاره کردی اما از درمان خبری نیست چون یکی از عوامل خودکشی، بیکاری می باشد که هیج فکری به حالش نمی شود
قیطاس
Iran, Islamic Republic of
باید با رسانه های متخلف برخورد شود
که متاسفانه در این مورد اقدامی صورت نمیگیرد
بهداشت گچساران
Iran, Islamic Republic of
(( کارگاه آموزشی انعکاس اخبار «خودکشی»))

این کارگاه چه ربطی به روانپزشک داره ؟؟؟؟؟؟؟؟

متخصص اعصاب و روان فقط طبیب درمان اعصاب و روان است و مواردی مانند خبر فوق در حوزه کاری روانشناس است نه روانپزشک !!!!

به ایشان توصیه می کنم به جای این کار ، در خصوص داروهایی که برای بیماران تجویز می کنند ، بیشتر مطالعه کنند تا بیماران فقط برای ... به ایشان مراجعه نکنند !!!
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان !!؛؛
نحوه انعکاس خبر خودکشی در رسانه ها خیلی اهمیت نداره !!!

شما بعنوان یک متخصص ؛ برای پیشگیری از خودکشی ، چکار کردید ؟؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1