تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۲۹۱۴۴۱

شایع‌ترین علت نارسایی کلیه‌ها، ابتلاء به دیابت است/ علائم بیماری‌های قلبی را بشناسید/ دانستی‌هایی برای درمان و مقابله با آنفلونزا

۰
کبنا ؛خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه وبویراحمد
شایع‌ترین علت نارسایی کلیه‌ها، ابتلاء به دیابت است/دفع آلبومین؛ اولین علامت گرفتاری کلیه‌ها در دیابت
به گفتهٔ فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک که باعث عوارض شدید روی اندام‌های مختلف مانند، کلیه، چشم و اعصاب محیطی می‌شود دیابت است.
شیوع این بیمار در جهان بطور متوسط ۷ درصد است که این آمار به دلیل تغییرسبک زندگی، کاهش تحرک و افزایش مصرف چربی‌ها، پروتئین‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی رو به افزایش بوده با بالا رفتن سن، بیشتر می‌شود بطوریکه در سن بالای ۳۰ سال شیوع آن بطور متوسط ۱۰ تا ۱۴ درصد برآورد می‌شود.
این بیماری متابولیکی به چند نوع تقسیم می‌شود؛ نوع اول به دلیل اختلال در تولید انسولین از سلول‌های بتا در لوزالمعده است و معمولاً افراد زیر ۲۰ تا ۳۰ سال که عمدتاً افراد لاغرتری هستند را مبتلاء می‌کند این نوع دیابت ممکن است از بدو تولد خود را نشان می‌دهد. امکان ایجاد عوارض در نوع یک دیابت بیشتر است بطوریکه ۲۰ تا ۲۵ درصد این بیماران به نارسایی کلیه مبتلاء شده و مبتلایان به آن به دلیل عدم ترشح انسولین از ابتدای درمان نیازمند تزریق این هورمون برای کنترل قند خون خود هستند.
دیابت نوع دوم شایع‌ترین دیابت است که در اغلب کشورها ۹۰ درصد مبتلایان سن بالای ۳۰ سال را شامل شده وبیشتر در افراد چاق و کم تحرک خود را نشان می‌دهد.
زمینه‌های ژنتیکی و فامیلی در هر دو نوع دیابت تأثیرگذار بوده و در نوع دوم این بیماری با توجه به اینکه در سن بالاتری بوجود می‌آید امکان همراه بودن آن با فشارخون که خود از عوامل خطر است بیشترمی باشد.
در ابتدای شیوع یا ادامه بیماری به دلیل عوارض کلیوی دیابت، بیمار دچار فشارخون می‌شود بطوریکه یک سوم بیماران بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال درجاتی از اختلال عملکرد کلیه پیدا می‌کنند.
در نوع دوم دیابت به دلیل مقاومت بدن نسبت به انسولین در بافت‌ها و اختلال در حساسیت گیرنده‌هایی است که انسولین باید رویان‌ها اثر کند. اغلب به دنبال این مشکل، اختلال در ترشح نیز بوجود می‌آید. این نوع دیابت ابتدا با داروهای خوراکی کنترل شده ولی بعد از ابتلاء به عوارض، درمان با استفاده از انسولین انجام می‌شود.
در نوع دوم با کنترل عوامل خطر، بخش زیادی از عوارض قابل کنترل است تحرک مناسب، ورزش، اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب کاهش مصرف مواد چربی‌های اشباع شده، شیرینی جات، فست فودها کاهش مصرف گوشت قرمز و نمک، استفاده از مواد غذایی طبیعی و سالم مثل میوه‌ها و سبزی جات فیبرها و مایعات در کنترل این بیماری بسیار مؤثر است.
دکتر صدراله محرابی با تأکید براینکه، دیابت بیماری خاموشی است و در اوایل علامت واضحی ندارد، افزود: ممکن است بیمار در ده سال اول ابتلاء اغلب گرفتاری کلیه‌ها، چشم و اعصاب محیطی نداشته و عملاً از بیماری خود بی اطلاع می‌باشد.
وی، علائم دیابت مانند پرخوری، پرنوشی و پرادراری را از علائم غیر اختصاصی این بیماری نام برد و اضافه کرد: این علائم در افراد سالم هم دیده شده یا به دلیل وجود سایر بیماری‌ها مانند اضطراب، افسردگی و اختلال عملکرد سایر اندام‌ها ایجاد می‌شود بنابراین تشخیص دیابت با آزمایش قند خون صورت گرفته و تشخیص عوارض آن بر اساس معاینات دوره ای چشم، اعصاب محیطی و عملکرد کلیه‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه، با انجام آزمایش مشخص می‌شود که علاوه بر وجود دیابت، کلیه‌ها نیز پروتئین دفع می‌کنند، اظهار کرد: اولین علامت گرفتاری کلیه‌ها در دیابت دفع آلبومین است که نوعی پروتئین بوده و اولین پروتئینی است که در دیابتی‌ها از سایر پروتئین‌ها مانند گلوبولین و گاماگلوبین زودتر دفع می‌شود.
دکتر محرابی با اشاره به اینکه، عوارض کلیوی دیابت در یک سوم این بیماران ایجاد می‌شود، ادامه داد: عوارض کلیوی دیابت به فاکتورهای متعدی بستگی دارد از جمله با مدت زمانی که فرد به دیابت مبتلاء شده است بطوریکه در پنج سال اول ابتلاء بیماری در صورتی که قند خون خوب کنترل شده باشد ایجاد عوارض به حداقل می‌رسد یعنی بهتر است که قند خون تمام گروه‌های سنی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر حفظ شود.
وی، علت دفع آلبومن در دیابتی‌ها را گشاد شدن رگ‌های کلیه‌ها دانست و ابراز کرد: گشاد شدن این رگ‌ها به دلیل حجم زیاد مایعاتی است که وارد کلیه می‌شوند و از آنجاییکه کلیه‌ها برای تصفیه آن‌ها کار بیشتری انجام می‌دهند، عروق آن‌ها گشاد می‌شود.
وی گفت: اگر با گذشت زمان، بخصوص بعد از ۱۵ سال یا با کنترل نامناسب دیابت یا درگیر شدن با مشکلاتی مثل عفونت، فشار خون، چاقی، استعمال دخانیات، اختلالات افزایش یافته و زودتر به سمت نارسایی کلیه برود، سایر پروتئین‌ها نیز دفع شده و میزان دفع آلبومین در روز به ۳۰۰ میلی گرم در لیترمی رسد که در این شرایط اختلال عملکرد کلیه‌ها شروع می‌شود یعنی میزان دفع مواد زائد کاهش یافته، اوره و کراتینین خون که نشان دهنده اختلال عملکرد کلیه‌ها است درخون زیاد می‌شود که به این حالت نفروپاتی دیابتی گفته می‌شود.
فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دفع پروتئین در ادرار را از علائم نفروپاتی اعلام کرد و افزود: اختلال عملکرد کلیه‌ها با افزایش اوره و کراتینین خون، خود را نشان می‌دهد و معمولاً با این علائم بخصوص آن‌هایی که دیابت نوع ۲ دارند فشارخون هم افزایش می‌یابد که خود تشدید کننده عوارض و اختلالات دیابت است.
دکتر محرابی در پایان با تاکید بر اینکه، در تمام دنیا شایع‌ترین علت نارسایی کلیه‌ها ابتلاء به دیابت و کنترل نامناسب آن است، اضافه کرد: رنین ماده ای است که در زمان تنگی عروق کلیه‌ها ترشح می‌شود این امر باعث ایجاد فشار خون کلیوی شده و در نهایت بالا رفتن فشار خون می‌شود که این عوامل فرد را مستعد نارسایی کلیه و در نهایت منجر به دیالیز و پیوند کلیه می‌کند.
 
دیابت مهم‌ترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن/استفاده از انسولین برای کدام گروه از بیماران مفید است؟/تصور نادرست مردم از دیابت نوع ۲
متخصص بیماری‌های داخلی گفت: دیابت نوعی بیماری است که بدن نمی‌تواند انسولین تولید شده و یا انسولین وارد شده به بدن را به مصرف برساند.
دکتر سید غفار شفایی افزود: با پیشرفت علم پزشکی می‌توان تشخیص داد که بدن قادر به تولید انسولین مورد نیاز جهت اعمال وظایف حیاتی بدن هست یا خیر.
وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های دیابت، افزایش سطح گلوکز خون است، تصریح کرد: هنگام مصرف مواد غذایی مقداری از آن ماده تبدیل به گلوکز و از طریق جریان خون وارد تمام بافت‌ها و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر شفایی با اشاره به اینکه بسیاری از سلول‌های بدن، بدون حضور انسولین قادر به مصرف گلوکز نیستند، ابراز داشت: در حقیقت انسولین شبیه کلیدی است که درب سلول را باز می‌کند و به این ترتیب گلوکز به درون سلول وارد می‌شود، اگر بدن مقدار کافی انسولین نداشته باشد یا نتواند به درستی از آن استفاده کند، قفل‌ها باز نخواهند شد.
وی افزود: خستگی زود رس، از دست رفتن آب بدن، مختل شدن بینایی چشم‌ها و کند شدن روند درمان زخم‌های بدن از علائم بیماری دیابت است.
این متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد: تمامی علائم بیماری دیابت با برنامه ریزی غذایی مناسب بهبود و تعادل مناسبی در دریافت غذا، انسولین و فعالیت بدنیتان ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه غده پانکراس، وظیفه تولید انسولین بدن را برعهده دارد، اظهار داشت: در تمام طول روز به مقدار اندک، اما پس از مصرف هر وعده غذایی به مقدار قبل توجهی تولید انسولین از غده پانکراس افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه دیابت به دو نوع یک و ۲ تقسیم می‌شود، گفت: دیابت نوع یک، معمولاً در سنین کمتر از ۳۰ سال تشخیص داده می‌شود.
متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع یک، موظف به مصرف روزانه انسولین به صورت تزریقی هستند، ادامه داد: بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین مورد نیاز بدن نیست.
دکتر شفایی ابراز داشت: تصور نادرست افراد در خصوص دیابت نوع ۲ سبب ایجاد باورهای غلط در خصوص علائم بیماری دیابت نوع ۲ می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دیابت نوع ۲ را دیابت بزرگسالان نیز می‌نامند، اضافه کرد: امروزه بر اثر فعالیت بدنی اندک، تغذیه نامناسب و اضافه وزن کودکان زیادی به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مقاوم به انسولین هستند، گفت: در این نوع دیابت بدن مقدار زیادی انسولین تولید اما در برابر استفاده از آن مقاومت نشان می‌دهد.
دکتر شفایی با اشاره به اینکه کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی به بدن کمک می‌کند تا از انسولین تولید شده بهتر استفاده کند، افزود: داروهای دیابت کمک می‌کند که مقاومت بدن نسبت به انسولین کاهش یابد، که از جمله این داروها متفورمین را می‌توان نام برد.
این متخصص بیماری‌های داخلی توصیه نمود: مصرف مقادیر کمی غذا در طول روز، بجای مصرف یک تا دو وعده غذای حجیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید قندخون خود را کنترل کرده و علاوه بر آن داروهای مختلفی وجود دارند که کمک می‌کند غده پانکراس انسولین بیشتری تولید و یا بدن با کفایت بیشتری از آن استفاده کند.
دکتر شفایی با بیان اینکه حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از انسولین استفاده می‌کنند، گفت: دیابت نوع ۲، یک بیماری پیش رونده است به این معنا که در طول سالیان، نیاز فرد مبتلا از تنظیم فعالیت بدنی به مصرف دارو و انسولین تزریقی تغییر پیدا می‌کند.
وی همچنین اشاره ای به راهکارهای مختلفی برای تغییر برنامه درمانی به منظور بهبود وضعیت کلوگز خون داشت و گفت: اول از همه، دریافت غذای خود زمان و مقداران را مورد بررسی قرار داده، به عنوان مثال از غذاها و میان وعده‌های کم حجم به جای غذاهای پر حجم با دفعات کمتر استفاده کنید، به این ترتیب مقدار غذای مصرفی‌تان کمتر خواهد شد.
دکتر شفایی ادامه داد: فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، سعی کنید در بیشتر روزهای هفته این نوع فعالیت را داشته باشید، حتی مقدار فعالیت بدنی کم در طی روز می‌تواند تأثیر زیادی بر سطح قند خون گذاشته که در این حالت مقدار غذا یا داروی مصرفی شما تغییر خواهد کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تحت نظر پزشک داروهای مصرفی خود را تغییر دهید و یا از دارو استفاده کنید، معمولاً داروهای تجویزی برای دیابت می‌توانند بر اساس الگوی غذایی فرد تنظیم شوند که این داروها شامل انسولین و یا قرص‌های خوراکی می‌شوند.
 
علائم بیماری‌های قلبی را بشناسید/آنژیوگرافی روش تشخیصی است، نه درمانی
متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بهترین ورزش برای قلب، پیاده‌روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در هر روز هفته است.
دکتر فاطمه زاده‌باقری افزود: هنگامی که در مورد بیماری‌های قلبی صحبت می‌شود، ذهن همگان به سمت سکته‌های قلبی می‌رود که البته به دلیل اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در تمام دنیا محسوب می‌شود، عجیب نیست که همه سکته‌های قلبی را به عنوان بیماری قلبی تلقی کنند.
وی ساختار قلب را شامل عروق، عضله، دریچه، پرده اطراف قلب و سیستم هدایتی ضربان عنوان و بیان کرد: هر کدام از این اجزا می‌تواند دچار بیماری شود، که علایم و نشانه‌ها و روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی دارند.
دکتر زاده‌باقری تصریح کرد: برخی از بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند، به این معنی که از زمان تولد وجود داشته و بسته به نوع بیماری، در سنین مختلف ظاهر می‌شوند.
این متخصص قلب خاطرنشان کرد: بیماری‌های دریچه‌ای ممکن است به علل مادرزادی، روماتیسمی (به دلیل عفونت خاص در دوران کودکی یا نوجوانی) و یا سن بالا ایجاد شوند.
دکتر زاده‌باقری عنوان کرد: بیماری‌های عضله قلب نیز به صورت ضخیم یا ضعیف شدن عضله، می‌تواند در موارد با فشار خون بالا یا بیماری عروق که منجر به سکته قلبی می‌شود و یا بیماری‌های ژنتیک ایجاد شود.
وی ابراز کرد: بیماری‌های عروقی نیز که شایع‌ترین و نام‌آشناترین بیماری قلب هستند، به دلیل انسداد عروق تغذیه‌کننده عضله قلب ایجاد می‌شوند و بیماری‌های سیستم هدایتی قلب هم که منجر به افزایش یا کاهش در ضربان قلب می‌شود می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد.
این متخصص قلب و عروق در رابطه با علائم بیماری‌های قلبی گفت: این علائم شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، خستگی، ورم دست و پا و شکم و سنکوپ (از بین رفتن هوشیاری سریع و گذرا) هستند.
دکتر زاده‌باقری با اشاره به شایع‌تر بودن بیماری گرفتگی عروق قلب، تصریح کرد: شایع‌ترین علت ایجاد تنگی عروق، تصلب شرایین است که فاکتورهای خطر ایجاد آن فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و سیگار هستند.
وی به راه‌های پیشگیری از تصلب شرایین اشاره داشته و ادامه داد: در درجه اول، باید از رژیم غذایی که در واقع تحت کنترل بیمار است شروع کنیم که در این خصوص، کاهش مصرف گوشت قرمز و لبنیات پر چرب، افزایش مصرف میوه و سبزیحات تازه و فعالیت ورزشی مداوم (بهترین ورزش برای قلب، پیاده‌روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در هر روز هفته است) به همه افراد جامعه توصیه می‌شود.
این متخصص قلب افزود: برای تشخیص گرفتگی عروق، بر اساس علایم بیمار تست‌های تشخیصی شامل نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن هسته‌ای و آنژیوگرافی انجام می‌شود.
دکتر زاده‌باقری عنوان کرد: نکته مهمی که باید در اینجا توضیح داده شود این است که آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که به اشتباه به عنوان روش درمانی جهت باز کردن عروق تصور می‌شود و انجام آن به معنای وجود تنگی رگ نیست.
وی با بیان اینکه برای بیماری تنگی عروق، روش‌های درمانی مختلفی از جمله استفاده از داروهای خوراکی، باز کردن رگ توسط استنت (نوعی فنر که در عروق قرار داده می‌شود) و عمل قلب باز جهت پیوند عروق وجود دارد، گفت: این درمان‌ها بر اساس عوامل مختلف از جمله سن، وجود بیماری‌های همراه، شدت تنگی و غیره انجام می‌شود.
 
دانستی‌هایی برای درمان و مقابله با آنفلونزا/ تفاوت‌ها و شباهت‌های سرما خوردگی با آنفلونزا/کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند سراغ واکسن نروند
بیماری واگیر آنفلوانزا و سرماخوردگی با وجود شباهت‌ها ولی تفاوت‌هایی نیز با هم دارند و در مجموع خیلی از افراد این دو بیمای ر را با هم اشتباه می‌گیرند.
در سرما خوردگی معمولی فرد دچار ناخوشی و خشونت در گلو، آبریزش و یا گرفتگی بینی می‌شود در حالی که دوره‌های تب و لرز شدید، سردرد و درد عضلات، ضعف و بیحالی از علائم آنفلوانزا است.
دکتر اعظم دلیری متخصص اطفال مرکز شبانه روزی شهر لیکک در گفت و گو با خبرنگار وب دا، با تاکید بر اینکه آنفلوانزا بیماری حاد است، گفت: تب شدید، قرمزی چشم، سردرد، کوفتگی و درد در عضلات، اسهال و استفراغ و در نهایت عفونت از جمله علائم این بیماری است.
این متخصص اطفال مرکز شبانه روزی شهر لیکک اظهار داشت: فصل آنفلوانزا از ابتدای مهرماه آغاز و تا تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و توصیه می‌شود در ماه‌های مهر و آبان افراد بالای ۶ ماه سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنند.
دکتر دلیری با بیان اینکه کودکان بالای ۶ ماه تا ۶ سال (۵۹ ماهه) به طور حتم واکسن دریافت کنند، ادامه داد: این واکسن بویژه برای افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا از جمله تمام کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، افراد ۵۰ سال و بالاتر، بیماران دارای نقص ایمنی یا سرکوب ایمنی به هر دلیل، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی از جمله (آسم و..)، قلبی، عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی، هماتولوژیک و همچنین بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، خانم‌های باردار و یا خانم‌های که در فصل پاییز و زمستان احتمال باردار شدن دارند، توصیه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند نباید سراغ واکسن بروند، تصریح کرد: تمام افرادی که در سال‌های گذشته این دارو را استفاده و دچار مشکل شده‌اند بهتر است تزریق نکنند و کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند هم به هیچ عنوان نباید سمت این واکسن بروند و در آخر افرادی که دچار سندروم شلی عضلات هستند هم جز گروهی بوده که مصرف واکسن آنفلوانزا به آن‌ها توصیه نمی‌شود.
دکتر دلیری با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا در ۹۵ درصد کودکان مؤثر بوده و آنان را از ویروس بیماری در امان نگه می‌دارد، خاطرنشان کرد: در افراد مسن‌تر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی دارد و والدین آگاه باشند کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان تحمل ویروس آنفلوانزا را به تنهایی ندارند به همین سبب توصیه می‌شود کودکان این واکسن را قبل از شروع سرما تزریق کنند.
وی با با بیان اینکه در افراد زیر ۳ سال (۶ ماه تا ۳۵ ماه) نصف واکسن (۰٫۲۵ سی سی) و برای افراد ۳ سال و بالاتر واکسن کامل (۰٫۵ سی سی) تزریق گردد، خاطر نشان کرد: واکسن‌های موجود در ایران به روش عضلانی تزریق می‌شوند که برای بزرگسالان و بچه‌های بزرگ عضله دلتوئید و در شیرخواران و بچه‌های کوچک قسمت انترولترال ران محل مناسب تزریق هستند.
این پزشک متخصص اطفال ابراز کرد: عفونت ریه از عوارض عمده بیماری آنفلوانزا بوده که می‌تواند ناشی از خود ویروس و یا باکتری‌های دیگر باشد و عفونت ریه مهم‌ترین علت بستری و مرگ ناشی از بیماری است و متخصصان به والدین توصیه می‌کنند با شروع فصل مدرسه‌ها فرزندان خود را واکسینه کنند.
دکتر دلیری در پایان تاکید کرد: اگر فردی واکسن آنفلوانزا تزریق کند نباید توقع داشته باشد سرماخوردگی به سراغش نیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1