تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۹۱۰۶۳

نمایشگاه بزرگ کتاب کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود/ نمایشگاه آثار ۴۳ هنرمند در گچساران برگزار می‌شود

۱
۰
کبنا ؛خبرهای فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد
 
نمایشگاه بزرگ کتاب کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
جلسه هماهنگی نمایشگاه بزرگ کتاب کهگیلویه و بویراحمد در موسسه نمایشگاهای فرهنگی ایران برگزار شد.
رضا دهبانی پور در جلسه هماهنگی نمایشگاه بزرگ کتاب کهگیلویه وبویراحمد در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد همواره برگزاری نمایشگاه کتاب در سال است.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینگه این استان دارای ظرفیت‌های و قابلیت‌های شاخص علمی است گفت: استقبال بسیار خوب مردم، نخبگان حوزوی و دانشگاهی و اهل اعلم استان نشان دهنده جایگاه کتاب و فرهنگ مطالعه در استان است.
در ادامه این چلسه سالاریان معاون موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: کهگیلویه وبویراحمد از استان‌های برتر در برگزاری نمایشکاه های کتاب است.
وی خاطر نشان کرد: با انجام هماهنگی لازم نمایشاگاه بزرگ کتاب کهیگیلویه وبویراحمد با جضور ناشران برتر و شاحص کشوری در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در یاسوج برگزار می‌شود.
 
انتقال مفاهیم ارزشمند دینی از خلاقیت‌های هنری ایرانیان است
همزمان با دهه آخر صفر نخستین سوگواره تعزیه در شهرستان گچساران با هدف انتقال مفاهیم ارزشمند دینی برگزار می‌شود.
امیر نوروزی گفت: جلسه هماهنگی برگزاری اولین سوگواره تعزیه خوانی شهرستان گچساران با حضور فرماندار و اعضای ستاد در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران برگزار شد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گچساران در این جلسه گفت: توجه به قالب‌های هنری در خصوص انتقال مفاهیم ارزشمند دینی از خلاقیت‌های هنری ایرانیان است و تعزیه کهن الگوی نمایش ایران نقش فراوانی در انتقال مفاهیم وقایع کربلا داشته است.
امیر نوروزی عنوان کرد: سوگواره تعزیه شهرستان برای اولین بار به منظور پاسداشت تلاش هنری هنرمندان متعهد مذهبی این شهرستان برگزار می‌شود.
نوروزی بیان کرد: در این سوگواره ۴ گروه تعزیه خوانی از تاریخ ۲۰ الی ۲۴ آبان هرشب ساعت ۲۰/۳۰ در بوستان شهدای گمنام (پارک نفت) به اجرای تعزیه می‌پردازند.
 
نمایشگاه آثار ۴۳ هنرمند در گچساران برگزار می‌شود
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران گفت: آثار ۴۳ هنرمند در نگارخانه شهید سجده ای فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.
امیرحسن نوروزی اظهار داشت: ۴۳ اثر از ۴۳ هنرمند در نمایشگاهی با عنوان «روی دیگر پنجره » و با الهام از فیلم abc Africa زنده یاد عباس کیارستمی از روز شنبه ۲۰ آبان ساعت ۱۶ درمحل نگارخانه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان افتتاح می‌شود.
وی عنوان کرد: این نمایشگاه حاصل آثار جمعی از هنرمندان شهرستان بوده تا ۲۴ آبان ماه و در دو نوبت صبح و بعداز ظهر ادامه داشته وپذیرای علاقه مندان به هنرهای تجسمی خواهد بود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران بیان داشت: برپایی نمایشگاه‌های هنری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برپایی کلاس‌ها و جشنواره‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی بوده که انجمن هنرهای تجسمی گچساران امسال اجرا می‌کند.
 
فیلم کوتاه «پیچ » در گچساران کلید خورد
فیلم کوتاه داستانی «پیچ» در شهرستان گچساران مراحل ساخت خود را آغاز کرد.
فیلم کوتاه داستانی » پیچ «با موضوعی اجتماعی و با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران و به تهیه‌کنندگی مسعود شریف مسئول انجمن فیلم و عکس شهرستان گچساران مراحل ساخت خود را آغاز کرد.
مجری طرح این فیلم انجمن فیلم و عکس شهرستان گچساران که با نویسندگی و کارگردانی رامین محمدیان و با تصویربرداری امین کریمی کارهای ساخت خود را در سپری می‌کند.
عوامل فیلم کوتاه پیچ را هنرمندان زیر تشکیل می‌دهند:
مدیر تولید: امیر صالح خرم‌آبادی
صدابردار: احمد پورفریحی
دستیار کارگردان و منشی صحنه: رابعه شریف
دستیاران تصویر: میلاد شادمانپور
محمد سام قلی زاده
مدیر تدارکات: حسین جعفری
حمل‌ونقل: رضاکیال قزوینی
کاوه مؤمنی
بازیگران: محمد صالح کرمی
رضا علیپور
غزاله چهارده چریک
اعظم فرزین
محسن جلالی
سید مرتضی خلیلی
زیبا پوراسدی
 
موکب فرهنگی ۵ دقیقه با کتاب در شهرستان بهمئی
موکب فرهنگی ۵ دقیقه با کتاب در روز اربعین حسینی در مسیر همایش پیاده‌روی در شهرستان بهمئی بر پا شد.
موکب فرهنگی ۵ دقیقه با کتاب در روز اربعین حسینی در مسیر همایش پیاده‌روی از مرکز شهر به سمت امامزاده بابا احمد شهرستان بهمئی برگزار گردید.
به همت انجمن اهل قلم و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان بهمئی موکب فرهنگی ۵ دقیقه با کتاب در مسیر همایش پیاده‌روی اربعین حسینی در بهمئی برپا شد.
این موکب فرهنگی که با موضوع ۵ دقیقه با کتاب نام گرفت، با هدف تقویت نهضت کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در بین خانواده‌ها انجام شد و از دیگر اهداف این حرکت فرهنگی بست دادن این فرهنگ در کنار موکب‌های که در مسیر پیاده‌روی در روستای سید صفی شهرستان بهمئی خدمات رسانی داشتند انجام گرفت.
 
 نمایشگاه خوشنویسی «اشک قلم» در لنده برپا شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده از برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان لنده ای با عنوان «اشک قلم» در این شهرستان خبرداد.
اسماعیل زارعی با تسلیت اربعین حسینی گفت: ترویج فرهنگ عاشورایی حاصل تابلوی زیبایی از حماسه‌ها، فداکاری‌ها همراه با نواهای محزونی است که به زیبایی تمام برای همه آیندگان ترسیم شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده افزود: به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی نمایشگاه آثار حجمی، خوشنویسی، طراحی و نقاشی هنرمندان لنده ای با عنوان » اشک قلم «به مدت یک هفته در جلوی اداره ثبت احوال شهرلنده جهت بازدید علاقه مندان ایجاد شده است.
زارعی تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور اساتید برجسته شهرستان لنده، تقی زاده و تقوی به همراه سایر هنرمندان با همکاری انجمن‌های وابسته و فرمانداری شهرستان لنده ایجاد شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده تاکیدکرد: ایجاد جلوه‌های فرهنگی و هنری در قالب طراحی، خوشویسی و سایر هنرهای تجسمی از ویژگی‌های برجسته هنرمندان لنده ای است.
 
انتشار اولین خبرنامه فرهنگی و هنری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد
اولین خبرنامه فرهنگی و هنری باعنوان هنرهشتم توسط روابط عمومی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسید.
اولین خبرنامه فرهنگی و هنری باعنوان » هنرهشتم «در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد.
امین درخشان مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری و عملکرد اداره کل و ادارات شهرستان‌های تابعه روابط عمومی اداره کل خبرنامهٔ هنر هشتم را منتشر کرد.
درخشان اظهار داشت: این خبرنامه در ۱۹ صفحه جهت انعکاس اخبار و رویدادهای مهم مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طراحی و به چاپ رسید.
مدیر اداره روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از همراهی و تعامل مدیرکل، معاونین و همه مجموعه‌های اداری که در انتشار این نشریه همکاری داشتند قدر دانی کرد.
درخشان اظهار امیدواری کرد: این خبرنامه در طول سال در شمارگان متعدد به چاپ خواهد رسید.
 
نمایشگاه خط و نقاشیخط «اربعین قلم» در یاسوج گشایش یافت
نمایشگاه خط و نقاشی مجموعه آثار هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی سید مسلم خادمی در نگارخانه حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گشایش یافت.
مدیر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری این مرکز گفت: این آثار در طول یک سال گذشته و با موضوع حماسه و قیام حسینی (ع) خلق شده‌اند.
عبدالرسول شریفی اضافه کرد: محتوا و بین مایه این آثار اشعار، روایات و جملاتی است که با اقتباس از قیام امام حسین (ع) و در رثای ایشان سروده شده است.
وی اظهار داشت: دراین نمایشگاه تعداد ۳۰ اثرخط ونقاشیخط برروی دیواررفته که باتکنیکهای مختلف کارشده است.
گفتنی است این نمایشگاه از ۱۶ لغایت ۲۵ آذرماه درنگارخانه آیه حوزه هنری برپاست.
در حاشیه این افتتاحیه و باحضور پیشکسوتان هنرخوشنویسی و رئیس حوزه هنری استان از زحمات این هنرمند هم استانی تجلیل بعمل آمد.
 
مظلومیت کودکان میانمار در نمایشگاه عکس و پوستر در باشت
نمایشگاه عکس و پوستر با عنوان «جواز نسل کشی در میانمار» با همکاری حوزه هنری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت در شهر باشت برگزار شد.
کارشناس فرهنگی این مرکز در شهر باشت در این باره گفت: این نمایشگاه منتخب آثار نمایشگاه ملی جواز نسل کشی در میانمار است که در دانشگاه پیام نور شهر باشت بر پا شده است.
سید علی شامیری افزود: دراین نمایشگاه تعداد ۳۰ اثرپوستر و عکس بر روی دیوار رفته است و علاقه مندان می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.
گفتنی است در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان ایران و ۱۸ کشور جهان به نمایش گذاشته شده است. آثار این نمایشگاه در سه بخش «نسل‌کشی مسلمانان میانمار»، «سکوت دهشتناک جامعه بین‌المللی» و «اهداء جایزه نوبل به آنگ‌سان سوچی» تهیه شده است
 
نمایشگاه عکس «واگویه های عاشورایی» در دانشگاه پیام نور یاسوج
در آستانه اربعین حسین (ع) نمایشگاه عکسی با عنوان «واگویه های عاشورایی» با همکاری حوزه هنری و معاونت فرهنگی دانشگاه پیام نور استان در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
مدیر واحد هنرهای تجسمی این مرکز گفت: این نمایشگاه با حضور مسئولین دانشگاه و با حضور و استقبال خوب دانشجویان گشایش یافت.
عبدالرسول شریفی افزود: در این نمایشگاه تعداد ۲۰ اثر عکاسی با موضوع محرم در استان کهگیلویه و بویراحمد در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در یک ماه اخیر چندین نمایشگاه عکس در سطح بالا از سوی این واحد حوزه هنری استان برگزار شده است که استقبال خوب مردم را در پی داشته است.
 
دنیای ماشینی انسان معاصر در نمایشگاه عکس «به کجا چنین شتابان» در یاسوج
نمایشگاه عکسی با عنوان «به کجا چنین شتابان» آثار فرید آزادی از عکاسان استان در دانشگاه یاسوج با حضور مسئولین فرهنگی و هنرمندان و دانشجویان دانشگاه یاسوج افتتاح شد.
مدیر واحد هنرهای تجسمی این مرکز گفت: این نمایشگاه با حضور رئیس حوزه هنری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در محل دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوج افتتاح شد.
عبدالرسول شریفی اضافه کرد: در این نمایشگاه تعداد ۱۵ تابلوی عکس در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است و موضوع نمایشگاه نیز تأثیر فضاهای صنعتی و ماشینی بر انسان معاصر است.
وی با اشاره به حضور عکاسان ملی و توانمند در استان گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه عکاسی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است این استان هم از لحاظ بصری دارای ظرفیت‌های قابل عرضه است و هم اینکه عکاسان خوب و علاقه مندی در استان کار می‌کنند.
شریفی در پایان برگزاری نمایشگاه‌های عکس در مناسبت‌های مختلف و با سیاست حمایت از هنرمندان را از اهم وظایف این واحد هنری عنوان کرد و اظهار داشت: همزمان با ایام اربعین نمایشگاه عکس «واگویه های عاشورایی» در دانشگاه پیام نور یاسوج برگزار می‌شود.
 
شاعر جوان کهگیلویه و بویراحمدی برگزیده سی دومین دوره شب شعر عاشورایی شیراز شد
حمید حسینیان از شاعران جوان استان کهگیلویه و بویراحمد برگزیده سی و دومین شب شعر عاشورایی شیراز شد.
احد ده بزرگی دبیر شب شعر عاشورا ضمن اعلام این مطلب گفت: بحمدالله در طول دو شب برگزاری مراسم ۳۸ شاعر از نقاط مختلف کشور اشعار عاشورایی خویش را قرائت کردند. وی افزود: با توجه به اینکه موضوع شب شعر امسال وجود مقدس حضرت علی اکبر علیه السلام بود در کنار حضور پیشکسوتان و نخبگان شاعران جوان نیز حضور پررنگی داشتند که همین مساله طراوت و سرزندگی اشعار را در پی داشت. ده بزرگی با یادآوری این نکته که شب شعر عاشورا یک حرکت مردمی هیاتی و غیر دولتی است افزود: نهادها و ارگان‌های مختلفی با ما همکاری می‌کنند اما برنامه کاملاً مردمی استو هویت مستقل آن پس از عنایت و نظر لطف خداوندگار هستی حضرت حق تبارک و تعالی و عنایت حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام در سایه همین مردمی و هیاتی بودن و عدم وابستگی به تصمیمات اداری و دولتی است.
حمید حسینیان از شاعران جوان و فعال استان کهگیلویه و بویراحمد است که در زمینه شعر آئینی نیز تاکنون موفق به کسب عناوین زیادی در جشنواره‌های ملی شده است.
شعر خوانده شده توسط حمید حسینیان در این شب شعر در زیر آمده است.
 
یک جوان تاخته بی‌واهمه تا معرکه مست
چار تکبیر زده یکسره بر هرچه که هست
جامهٔ سرخ جنون را به برش دوخته است
از پدر سرّ پریشان‌شدن آموخته است
این چه شوری‌ست که افتاده در اعضای تنش
که تنش جا نشود در حرم پیرهنش
دشمن انگشت به دندانِ نگاهش مانده
» کیست این؟...کیست...«به لبهای سپاهش مانده
» احمد «است این که به پابوسی مرگ آمده است
این نهالی که پر از شاخه و برگ آمده است
این که میل تبر افتاده در اندیشهٔ او
آب عشق است که جاری شده در ریشهٔ او
لشکر از غیرت پیغمبری‌اش سرگردان
داد زد یک نفر از خیمه که: نه...برگردان...
خوانده‌ایم از حَسناتش که چسان بر دارد
باغِ این چشم دو صد سروِ تناور دارد
سمتِ آغوش خدا بال و پرش وا شده است
خواب دیده‌ست کسی اربا اربا شده است
تیری آغشته به گرمای بلا می‌آید
گره از کارِ فروبستهٔ او بگشاید
عشق در ساقهٔ سبز تن او می‌رقصد
مرگ در سرخی پیراهن او می‌رقصد
می‌وزد زوزهٔ شمشیر...کسی می‌گرید...
می‌خزد زاویهٔ تیر...کسی می‌گرید...
می‌برد نام خدا را و کسی می‌آید
مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید
می‌وزد رایحهٔ سرخی سیبی تا او
آه از آن چشم و دهان و لب و زلف و ابرو
آه از این لحظه که خورشید دلش می‌سوزد
ذره‌بینِ نظرش را به زمین می‌دوزد
لب تکان داده، لبش را به عزا می‌بوسد
ریشه در ریشه به هر بوسه تنش می‌پوسد
این اناری است که با خونِ دلش پرورده‌ست
شرط عشق است که اینگونه بجا آورده‌ست
وقت معراج رسیده‌ست مبارک بادش
جای غم باد هر آن دل که نخواهد شادش
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود پیروزه / یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر حمید حسینیان و مرثیه ی زیبایش
زنده باد هنر و هنرمند.
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1