تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۲۹۰۶۹۳

از تلاش برای غول آتش در رگ سفید گچساران تا جاده‌های مرگ در «دنا»

۰
کبنا ؛ 
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
اجرای پروژه کت شهرستان بهمئی با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال
معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد از مشخص شدن پیمانکار پروژه کت شهرستان بهمئی خبر داد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال به طول ۴۲ کیلومتر به صورت PC در مدت زمان ۳۰۰ روز انجام می‌شود.
مجید روح‌الهی از مشخص شدن پیمانکار پروژه کت شهرستان بهمئی خبر داد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال به طول ۴۲ کیلومتر به صورت PC در مدت زمان ۳۰۰ روز انجام می‌شود.
معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با بهره‌برداری از این پروژه ۱۱ روستای شهرستان بهمئی در قالب ۵۳۵ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: گازرسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک در برنامه کاری شرکت گاز استان است که فازهای اول ودوم آن انجام گرفته و فاز سوم آن در حال اجراست که پیش بینی می‌شود تا دهه فجر مشعل گاز در این دو بخش روشن شود.
معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از ارتقاء ایستگاه‌های گاز دهدشت و یاسوج خبر داد و گفت: ایستگاه گاز دهدشت از ظرفیت ۱۵ هزار به ۳۰هزار متر مکعب ارتقاء یافت.
روح الهی افزود: جهت تقویت گاز رینگ شهری شهرستان کهگیلویه ایستگاه tbs جدید نصب و راه اندازی شده است.
وی از در دست اقدام بودن نصب ۲ هزار المک گاز در مناطق مختلف استان خبرداد وگفت: ۳۰۰ فقره المک گاز نیز جهت بازسازی مناطق فرسوده گچساران نصب می‌شود.
روح الهی با اشاره به اینکه تا پایان مهرماه سال جاری ۳۳۷۳ فقره انشعاب شهری و روستایی نیز در سطح استان نصب شده است گفت: در همین بازه زمانی ۲۹۵۶کنتور گاز شهری و ۱۴۲۲ کنتور گاز روستایی تعویض شده است.
معاونت بهره‌برداری شرکت گاز استان کهگیلویه وبویراحمد از توجه دولت در گازرسانی به روستاها خبرداد و گفت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به گازرسانی روستاها دارد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم همه روستاهای واجد شرایط گازرسانی در استان تا پایان سال ۹۷ تعیین تکلیف شوند.
 
بدهی ادارات کهگیلویه و بویراحمد به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی دستگاه‌های اجرایی این استان به شهرداری‌ها خبر داد.
علی محمد احمدی اظهار داشت: امسال با تدبیر مسئولان و متولیان امر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای دستگاه‌هایی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۰ بدهکار شهرداری‌ها شده‌اند، اختصاص یافت.
وی خواستار پرداخت بدهی ادارت به شهرداری‌ها شد و افزود: به طور حتم در صورت پرداخت بدهی دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها شاهد ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هستیم.
احمدی با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت و خدمات دهی شهرداری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ایجاد درآمد پایدار ادامه داد: به طور حتم جلوگیری از هرگونه انحراف در خدمات دهی این مجموعه نیازمند نظارت مستمر توسط شخص شهردار و مسئولان امر است.
نماینده عالی دولت با تاکید بر اینکه مدیریت شهری دور پنجم اعم از شوراها و شهرداران از حاشیه‌ها دوری کنند و تنها باید بفکر خدمت به مردم و توسعه خدمات شهری و رشد فرهنگ شهرنشینی باشند، تصریح کرد: ورود به حاشیه‌ها هیچ دستاوردی جز متضرر شدن مردم و شهر ندارد.
احمدی بحث اقلیت و اکثریت را یک اصل پذیرفته شده در دمکراسی دانست و گفت: البته این دلیلی بر این نیست که اکثریت به نظرات اقلیت بی توجهی کرده و در واقع هرآنچه خود صلاح می‌دانند بدون در نظرگرفتن نظرات کارشناسی اقلیت لحاظ کنند.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود اعضای شورای شهرهای این استان از سهم خواهی در مدیریت شهری دوری کرده و هیچ حقی جز خدمت به مردم و توسعه شهر برای خود قائل نباشند.
اعزام تجهیزات سنگین ترابری مناطق نفت خیز جنوب به رگ سفید
مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در انجام ماموریت های محوله در بستر سازی و آماده سازی جهت انجام عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، ماشین آلات و خودرو های سنگین به همراه کارشناسان و اپراتورهای کار آزموده را به منطقه اعزام نمود.
مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در شب و روزهای گذشته در انجام ماموریت های محوله در بستر سازی و آماده سازی جهت انجام عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، ماشین آلات و خودرو های سنگین به همراه کارشناسان و اپراتورهای کار آزموده را به منطقه اعزام نمود.
بر اساس این گزارش، این تجهیزات شامل ۷ دستگاه بلدوزر، یک دستگاه ساید بوم جهت انتقال اتی واگن و مهار آتش، یک دستگاه بیل مکانیکی در کنار اتی واگن در کنار آتش و مهار آن، ۳۰ دستگاه تانکر آب ۱۶ هزار لیتری و ۲ دستگاه تانکر آب ۳۰ هزار لیتری، ۲ دستگاه بنز اطاقی جهت جابجایی محمولات اطفا حریق، ۲۷ دستگاه تریلی جهت جابجایی وسایل اطفا حریق، یک دستگاه ولو کرن، یک دستگاه جرثقیل ۲۰ تن و ۱۰ دستگاه ماشین اسکورت است که به همراه انواع خودروهای سبک در محل ماموریت استقرار دارند.
واحد خدمات و پشتیبانی مدیریت تعمیرات ترابری نیز با دارا بودن امکانات سوخت رسانی و سرویس و نگهداری با بکارگیری دو دستگاه تانکر حمل سوخت ۱۶۰۰۰ لیتری وظیفه سوخت رسانی به ماشین آلات راهسازی و خودروهای سنگین را انجام می دهند که روزانه بیش از ۸۰۰۰لیتر گازوئیل در منطقه عملیاتی رگ سفید توزیع می‌گردد.
همچنین سرویس و نگهداری کلیه ماشین آلات در محل عملیات به صورت شبانه روزی انجام شده که باعث جلوگیری از وقفه در کار ماشین آلات می‌گردد.
 
اجرای مقدمات و تمهیدات اصلی مهار فوران چاه ۱۴۷ از برنامه جلوتر است
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، با تشریح آخرین اقدامات مهارچاه۱۴۷ رگ سفید، اظهار کرد: در بخش اجرای مقدمات و تمهیدات عملیات اصلی مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید از برنامه جلوتر هستیم.
به نقل از روابط عمومی، محسن پاک نژاد که هم‌اکنون در محل عملیات مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید به سر می‌برد، با اعلام این مطلب اظهار کرد: سرعت پیشرفت عملیات در مواردی نظیر احداث موقعیت چاه‌های امدادی، به گونه‌ای است که در نوع خود حدنصابی جدید به شمار می‌آید.
وی با اشاره به پاکسازی محوطه چاه رگ سفید ۱۴۷ براساس برنامه زمانبندی شده، گفت: در جریان پنجمین مرحله پاکسازی، بخشی از تجهیزات سنگین مربوط به دکل ۹۵ فتح، با موفقیت از محدوده آتش خارج و به محل‌های تعیین شده انتقال یافت و با خارج کردن باقیمانده تجهیزات و رفع موانع دسترسی به مرکز آتش، به‌زودی امکان انجام عملیات با استفاده از «اتی واگن» فراهم می‌شود، در همین حال انباشت آب در استخر اصلی با گنجایش ۱۳۰ هزار بشکه نیز در حال انجام است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور تولید تصریح کرد: عملیات اصلی مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید به صورت Top kill یا بستن چاه از دهانه انجام خواهد شد، اما به لحاظ پیش بینی روش‌های جایگزین، دو حلقه چاه امدادی نیز در دو موقعیت جداگانه پیش بینی شده است که ایجاد لوکیشن و کمپ‌های آنها رو به پایان است و در چند روز آینده برنامه استقرار دکل‌های شرکت ملی حفاری نیز اجرایی خواهد شد.
پاک نژاد افزود: در صورت طولانی شدن عملیات TOP KILL، هرکدام ازچاه‌های دوگانه یادشده که زودتر به عمق لازم برای کشتن چاه برسد، عملیات BOTTOM KILL یا کشتن چاه از عمق را به سامان خواهد رساند.
وی با اشاره به ناهمواری موقعیت چاه، صخره ای بودن زیرساخت لوکیشن‌ها و راه‌های دسترسی، عملیات اجرایی مهار چاه رگ سفید را نسبت به چاه‌هایی که در موقعیت هموار و جلگه ای قرار دارند، دشوارتر ارزیابی کرد و گفت: با این وجود همت و اراده مدیران و متخصصان شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری، هم افزایی تجربه ها و هم اندیشی مدیران، مشکلات فراروی عملیات با تدابیر کارشناسی برطرف شده است.
پاک نژاد با اشاره به بازدید میدانی و تاکید وزیر نفت، اولویت اصلی عملیات مهار چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید را ایمنی و تضمین سلامت نیروی انسانی برشمرد و یادآور شد: این موضوع در همه جلسه‌های روزانه فرماندهی میدان و گروه‌های عملیاتی تاکید می‌شود.
وی ادامه داد: عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید جلوه‌ای از همدلی،‌ همراهی و صمیمیت کارکنان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری به نمایش گذاشت که در کمتر سازمانی قابل مشاهده است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور تولید، ضمن ستایش از فرهنگ غنی سازمانی صنعت نفت، خاطرنشان کرد:‌ تعلق خاطر و انگیزه کارکنان در این عملیات، ‌یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.
 
امکان استفاده از اتی واگن در عملیات مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید فراهم شد
مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ششمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ سفید، اجرا و در جریان آن، ۹ محموله دیگر از تجهیزات آسیب دیده در ضلع غربی چاه، از محدوده آتش جمع آوری و به بیرون از موقعیت منتقل شد.
مهندس بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با ارائه گزارش پیشرفت کار عملیات مهار چاه رگ سفید ۱۴۷ گفت: با تلاش نیروهای عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری بخش دیگری از ادوات و تجهیزات باقیمانده در ضلع غربی چاه، از محدوده آتش جمع آوری و به بیرون از موقعیت منتقل و شرایط لازم برای ادامه عملیات با استفاده از اتی واگن (Athey Wagon) فراهم شد.
وی افزود: در این عملیات که با فرماندهی واحد و تحت نظارت معاون امور تولید شرکت ملی نفت با موفقیت و سرعت قابل ملاحضه‌ای انجام شد، تعداد ۹ محموله دیگر از تجهیزات آسیب دیده و موانع دسترسی به مرکز آتش، جمع آوری و به بیرون از محدوده عملیات مهار چاه منتقل شد.
مسوول ستاد مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید توضیح داد: در ادامه برنامه فراهم سازی تمهیدات عملیات اصلی مهار چاه، روز گذشته سه دستگاه پمپ برای مقابله با آتش متعلق به کنترل فوران شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به همراه تجهیزات مربوطه در کنار استخر اصلی نصب شد که در روزهای آینده با تکمیل آبگیری استخر، نقش اصلی را تامین آب عملیات اصلی عهده دار خواهند شد.
عالی پور با اشاره به زحمات شبانه روزی نیروهای عملیاتی مستقر منطقه، یادآور شد: در ۱۱ روز گذشته، شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، تقریبا در همه زمینه‌ها از جمله احداث خطوط لوله انتقال آب و استخر ذخیره آب، احداث موقعیت حفاری چاه‌های جدید، ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی و گسیل ماشین آلات و تجهیزات سنگین به منطقه، از برنامه تدوین شده، پیشی گرفته است؛ با این وصف احتمال جلو افتادن زمان اجرای عملیات اصلی دور از انتظار نیست.
 
از دو راهی مرگ بیاره تا پیچ هایی که مرگ را تداعی میکنند
کهگیلویه وبویراحمد که به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل از آن به عنوان قطب جدید گردشگری در جنوب غرب ایران یاد می شود و دارای جاذبه های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایم مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.
همگان امروز استان یک درصدی کهگیلویه وبویراحمد یا همان استان غنی از سرمایه و فقیر از توسعه را می شناسند، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می کند و بهترین جاذبه های تفریحی خدادادی اعم از جنگل، کوه و رودخانه و مکان توریستی در خط رأس زاگرس سبز را به خود اختصاص داده است.
آری اینجا سرزمین غنی کهگیلویه وبویراحمد است، زادگاه مردانی به نام آریوبرزن در دوران کهن و مهد دلاوری شهیدانی همچون یزدانپاه، ایزدپناه، نجفی، وطیب و میثمی که همه یادآور روزهای بزرگ دفاع از کیان این کشور هستند.
محرومیت درد کهنه و تاریخی کهگیلویه وبویراحمد
اما امروز سخن ما از محرومیت کهنه و تاریخی است که هر چه در زمان بگذریم این محرومیت بیشتر از گذشته بر چهره این مردم که نیازمند توسعه و اشتغال هستند عیان تر می شود.
شاید بتوان این مسئله را نگاه نکردن به ظرفیت های این استان غنی است ،استانی که با وجود داشتن ظرفیت های بالقوه در امر توسعه از جمله ظرفیت های گردشگری پایدار که حرف اول را برای رونق کسب و کار یک کشور را می زند وبه عینه در این استان به وفور یافت می شود ربط داد.
امروز مناطق سردسیری استان چهار فصل هر مکان آن بوی توسعه می دهد که می تواند به شهر سی سخت با توسعه گردشگری روستایی آن اشاره داشت و تا طبیعت زیبای مناطق رویایی یاسوح از تنگ گنجه ای گرفته تا آبشار و دیگر مناطق آن.
مغفول ماندن ظرفیت ها دنا
اما باید به آنچیزی که جلوی این توسعه را به واضح گرفته است اشاره داشت که می توان نبود جاده مناسب، نداشتن خطوط ریلی وهوایی که باعث شده که این ظرفیت های بالقوه و جذاب که نام طولایی را به عنوان توسعه گردشگری زمستانی نیز در دامنه های سترگ دنا به دوش می کشد مغفول بماند .
شهرهای سردسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه مهم جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی، امروز آن لازمه مهم شاخص های توسعه راه و جاده را ندارند و به دلیل بد عبور بودن و وضعیت خاص کوهستانی، هرساله شاهد تصادفات زیادی در جاده های اصلی این مناطق از شهرستان بویراحمد تا شهرستان دنا بوده که همگی خود مانعی برای توسعه است.
افسانه های سی سخت در حال نابودی
شهر سی سخت یا همان شهر برف وآفتاب و افسانه های فردوسی به دلیل قرار گرفتن در پهنای چند هزار متری از دریا وقرار گرفتن در پهنای دنای استوار به دلیل نداشتن راه مناسب ریلی، زمینی و حتی هوایی نتوانسته است آنچنان که باید و شاید توسعه ظرفیت هایش را به رخ دیگران بکشد.
از طرفی دیگر جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین یکی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید که به قول برخی مرگ را برای انسان تداعی می کنند.
این جاده ارتباطی با داشتن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشو بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت های از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن ساماندهی شده و جانی دوباره به خود گرفته است.
هرچند که در ورودی شهر سی سخت هنوز آثار این پیچ های خطرناک بر همه عیان است و وجود چندین تصادف در این منطقه و گشته شدن هموطنانمان را شاهد بوده ایم اما همچنان مسئولان برای برون رفت از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب هستند.
پل هایی که بر روی کاغذ رفته اند
یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا وحتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین احداث و اجرای پل های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دوبانده در ورودی این شهر بوده که برخی از کارهای اجرایی این پروژه ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.
اما آنچه که امروز بیش از گذشته مردم را نگران کرده، وجود یک دو راهی غیره استاندارد به نام دو راهی بیاره سی سخت-یاسوج بوده که وجود این دو راهی در یک پیچ ۹۰ درجه با شیبی ۳۶ درجه باعث شده که این نقطه آن امنیت کافی جانی را برای شهروندان و مسافران نداشته باشد و همیشه مرگ و خطر تصادف را برای شهروندان رقم بزند.
حذف نقاط خطرناک سی سخت در آینده نزدیک
هرچند که مسئولان راه و شهرسازی حذف این گونه پیچ ها در ورودی و مناطق بَدگذر شهر سی سخت را در آینده نزدیک پیش بینی کرده اند، اما وجود همین گونه پیچ ها در این برهه زمانی و در موقعیتی که شهر سی سخت بیشترین تعداد گردشگران و مسافران را به خود اختصاص داده نمی تواند به آینده توریستی و گردشگری این شهر کمک کند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به آخرین وضعیت دوبانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث "پل بزرگ" پل کلو اشاره کرد وگفت:جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده که با ایجاد دوبابنده و رفع پیچ های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.
حذف نقاط کور جاده سی سخت در آینده
امیریان به وجود پیچ های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزد: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در اینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از دهانه های پل بزرگ دشت بازار در همین نقطه احداث خواهد شد، تصریح کرد:پل بزرگ ورودی شهر از کفه دشت بازار سی سخت آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دوبانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.
رئیس اداره راه و شهرسازی دنا به وجود برخی مشکلات در ورودی جاده سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بازگشایی جاده میان گذر بیاره به سی سخت عبور و مرور مردم و هم چنین هدایت آبهای سطحی برای انتقال آب جداول یاد شده بوده که در اینده نزدیک با ساماندهی و تعریض این جاده این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.
آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب کارگروه وزارت
امیران طول مسیر بازگشایی جاده ورودی سی سخت را ۲۲ متر دانست و افزود: آن چیزی که امروز در عقد قرار داد پیمانکار بوده در حال احداث است و در اینده نزدیک با ایجادکارگروره در وزارت راه و شهرسازی و تصویب پل هابی ترسیم شده برای ورودی شهر سی سخت کار احداث این پل در این منطقه آغاز خواهد شد.
وی به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستانهای دنا و بویراحمد در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این پروژه هستند که تمامی مراحل آن نیز طی شده است.
هزیته ۴۸۰میلیارد ریالی احداث پل دشت بازار
رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز کرد: برآورد هزینه این پل که در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین ۳۸۰میلیارد ریال تا ۴۸۰میلیارد ریال بود که با احداث آن می توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت که از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار است را داشته باشیم.
آنچیزی را که باید بدانیم این است که توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1