تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۲۹۰۳۵۴

چرا شورای فرهنگی عمومی استان اثربخش نیست

۰
کبنا ؛به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران امور فرهنگی موازی کاری و روزمرگی مانع کارآمدی و اثرگذاری شورای فرهنگ عمومی به عنوان قرارگاه اصلی و عالی‌ترین مرجع تصمیم سازی و سیاست گذاری در حوزه فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد شده است.
تصویب روش‌های اجرایی تشویقی به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف، پیشنهاد تحقیق در مسائل مهم فرهنگی و همکاری با شورای پژوهش‌های علمی برای ایجاد هماهنگی در برنامه‌های تحقیقاتی فرهنگی، همچنین ریشه یابی مسائل فرهنگی و اجتماعی و رفع مشکلات اجتماعی در سایه همراهی و همدلی همه مسئولان از مهم‌ترین رسالت‌های این شورا است.
شورای فرهنگ عمومی یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود که آیین نامه آن در سال ۶۴ تهیه و در سال ۶۵ نیز اجرایی شد.
به عقیده کارشناسان شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد قبل از آنکه مبنای تصمیم سازی ها، ارائه طریق و راهگشا در مسائل مبتلابه حوزه فرهنگ و اجتماع باشد، خود نیازمند آسیب شناسی جدی در فرآیندهاست.
موازی کاری در تصمیم‌ها، روزمرگی، خلاء موضوعات و دستورکارهای مشخص، عدم شفافیت و نداشتن قدرت تحلیل محتوایی مسائل، کلی گویی به جای پرداختن به راهکارها و نداشتن برنامه وخطی ومشی مناسب از جمله آسیب‌ها و آفت‌های جدی فرا روی شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد به باور کارشناسان و صاحبنظران حوزه فرهنگی است.
چالش‌ها وآسیب هایی که اگر چه سالیان متمادی دامنگیر این شورای مهم و تصمیم ساز شده، اما امروز به گونه ای گلایه آمیز تر از همیشه از سوی خود اعضای حقیقی و حقوقی این شورا مطرح می‌شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد و امام جمعه یاسوج در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد با ذکر مصادیقی از ناهماهنگی‌ها و موازی کاری در راستای اجرای مصوبات و هچنین نبود موضوعات جامع و اثرگذار در این شورا گلایه مندی خود را نسبت به این مهم ابراز داشتند.
شورای فرهنگی عمومی بدون اثربخشی لازم
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تأکید کرد که موضوعات مورد بررسی درشورای فرهنگ عمومی استان به عنوان یک مرجع اساسی تصمیم سازی وسیاست گذاری باید متناسب با نیازها، ضرورت‌ها و در راستای حل معضلات و چالش‌های کنونی باشد.
علی محمد احمدی با بیان اینکه خروجی این شورا باید همواره برای مردم، اصحاب فرهنگ و هنر و صاحبنظران ملموس و مشهود باشد، گفت: به نظر می‌رسد هنوز کارآمدی و اثربخشی لازم در این زمینه به وجود نیامده است.
احمدی با تاکید بر اینکه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه با رویکرد ارزش‌های اخلاقی، دینی و اسلامی باید خروجی تمامی تصمیم سازی ها و فعالیت حوزه‌های فرهنگی در جامعه باشد، گفت: چنانچه این شاخص محقق شد آنگاه مسئولان و متولیان امور فرهنگی باید ادعا کنند که در حوزه کاری و فعالیت خود موفق عمل کرده‌اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ایجاد تناسب و تعادل در امور فرهنگی را یادآور شد و گفت: باید از برخی روش‌ها و کارهای سلبی و تحمیلی در حوزه فرهنگ، اخلاق و معنویت که سبب دفع مخاطب و فاصله گرفتن جوانان می‌شود، اجتناب کرد.
احمدی افزود: به نظر می‌رسد حوزه فرهنگ در این استان دارای چالش‌های فراوانی است که هم پوشانی‌ها و موازی کاری‌ها یکی از موانع جدی در مسیر تأثیرگذاری این حوزه شده است.
وی تصریح کرد: همین موازی کاری‌ها با ساختارهای متعدد خود منجر به پراکنش نامناسب و نامنظم تصمیم سازی ها و در نتیجه هدر رفت منابع و هزینه‌ها در حوزه فرهنگ شده است.
احمدی چالش‌های فراروی مدیران و مسئولان اجرایی برای توزیع اعتبارات و منابع در حوزه فرهنگ را یادآور شد و گفت: سایر حوزه‌ها و بخش‌های اجرایی با چنین مشکلی مواجه نیستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: جزیره‌ای عمل کردن، بخشی نگری و چندگانگی در تصمیم سازی‌ها با روح برنامه ریزی، مدیریت هوشمند وحدت و فرماندهی که جهت گیری اساسی آن‌ها در حوزه فرهنگ باید نمایان باشد، در تضاد و ناسازگار است.
آسیب‌ها و چالش‌های موجود اجتماعی و فرهنگی در زمینه فضای مجازی از جمله ضرورت‌های لازم برای تمرکز بیشتر توسط متولیان امر است.
وی تصریح کرد: این شورا باید در وهله نخست، مسائل و آسیب‌های متبلابه در حوزه فرهنگ و اجتماع را احصا و اولویت بندی کند.
احمدی ادامه داد که پس از اولویت بندی برنامه‌ها باید رابطه سیستمی و مدیریتی این شورا با دستگاه‌های اجرایی و متولی در حوزه فرهنگ نیز مشخص شود.
 موازی کاری آسیب جدی شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد
امام جمعه یاسوج نیز گفت: موازی کاری و هم پوشانی در اجرای مصوبات، برنامه‌ها و رویکردها از مهم‌ترین آسیب‌های جدی فرا روی شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد است.
حجت الاسلام و المسلیمن سید علی اصغر حسینی افزود: تا زمانی که موازی کاری ونبود برنامه مشخص برای اجرای مصوبات و ساختار شورای فرهنگ عمومی تبیین نشود نمی‌توان انتظار کارآمدی و اثرگذاری آن را در رفع چالش‌های فراروی حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز شاهد بود.
وی تصریح کرد: باید با هدفگذاری مناسب در زمینه فرهنگ وظیفه این شورا مشخص شده و از هرگونه موازی کاری جلوگیری شود.
امام جمعه یاسوج افزود: در عملکرد و اجرای بعضی امور در کهگیلویه و بویراحمد خلأهای اساسی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی باید در صدد تأمین اولویت‌های فرهنگی این استان برآید.
وی ادامه داد: جایگاه حوزه فرهنگ در کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر حوزه‌ها از جمله اقتصادی و عمرانی اساسی در نظر گرفته می‌شود.
وی مدیریت مناسب حوزه فرهنگ و جلوگیری از هدر رفت منابع در این استان را مهم دانست.
حسینی یادآور شد: دستگاه‌های متولی در کهگیلویه و بویراحمد باید با اجرای طرح‌های مختلف و هماهنگ با هم اقدامات فرهنگی را انجام دهند.
 نگاه تقویمی و اداری آفت شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد
یک کارشناس حوزه فرهنگ در کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: نگاه تقویمی، روزمرگی و اداری یکی از آفت‌ها و آسیب‌های جدی فرا روی برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی استان است.
فریدون داوری اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک مرجع سیاستگذار که باید محل رجوع اندیشمندان، نخبگان، صاحبنظران و افراد خبره در حوزه فرهنگ باشد اما اعضای آن بیشتر متشکل از افراد حقوقی و اداری است.
این شاعر، نویسنده ومحقق و از چهره‌های برجسته فرهنگی در کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی اگر خادمان خوبی در این عرصه هستند اما یک کارشناس و صاحبنظر و چهره فرهنگی می‌توانند خالقان خوب و راهگشا باشد.
داوری ابراز داشت: مسائل و حوزه‌های مبتلابه فرهنگ و اجتماع نیازمند نگاه‌های تحلیلی، جامع و موشکافانه اند و باید پذیرفت هر کسی مرد وادی این میدان ظریف و حساس نیست.
داوری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شورای فرهنگ عمومی استان تاکنون فاقد خروجی مناسب وملموسی بوده که باید به دنبال رفع موانع در این زمینه بود.
 جایگاه شورای فرهنگ عمومی در نام گذاری خیابان‌ها خلاصه نشود
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: جایگاه این شورای مهم تصمیم ساز نباید تنها در نام گذاری خیابان‌ها و معابر و ساختمان‌ها محدود شود.
در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد مصوبه ای راجع به نام گذاری یکی از ساختمان‌های عمرانی استان مورد برررسی قرار گرفت و ساعت‌ها وقت جلسه و اعضا را به خود مشغول کرد اما در نهایت بدون نتیجه مشخصی به کمیسیون نام گذاری در شورای شهر یاسوج واگذار شد.
حجت الاسلام علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: همچنین این شورا نباید در حوزه اجرا و نهادهای اجرایی دخالت کند و رسالت آن تنها سیاست گذاری است.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم در راستای تاکیدهای مقام معظم رهبری و شرایط حاکم برخی مسائل و آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، خودکشی و طلاق را در اولویت برنامه‌های اجتماعی خود قرار داده و حتی در این زمینه اعتبارات، خط و مشی‌ها و برنامه‌ها را برای هر دستگاهی نیز ترسیم کرده که ورود شورای فرهنگ عمومی به این حوزه‌ها سبب نوعی موازی کاری و از هم گسستگی در اجرای درست آن‌ها خواهد شد.
اعضای شورا باید از موضع انفعال خارج شوند
دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: حوزه ارشاد اسلامی خود به عنوان متولی اصلی و دبیرخانه این شورا نیز چندان راضی نیست اما در عین حال امیدوار به بهبود شرایط و ایجاد تحول و کیفیت بخشی برنامه‌های این شورای مهم و تاثیرگذار است.
رضا دهبانی پور اظهار داشت: یکی از ایرادها و کم کاری‌های که برخی از اعضا مطرح کردند کمبود موضوعات مهم و قابل طرح در شوراست که این مهم باید با همکاری، هم افزایی و فعالیت جدی تر خود اعضا و همچنین نهادهای مربوطه و حتی نخبگان است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها اعلام کرده که از نظرات و همکاری راهگشا تمامی نخبگان، صاحبنظران و فعالان عرصه فرهنگ در این استان و حتی دعوت از آنان در شورا نیز استقبال خواهد کرد.
وی ابراز داشت: بدون شک با همکاری اعضای حقیقی وحقوقی، نهادهای فرهنگی و ایجاد تحول در شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد برنامه‌های این شورا از کمیت‌گرایی به سمت کیفیت‌گرایی سوق داده خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که تاثیرگذاری، کارآمدی و توانمندسازی شورای فرهنگ عمومی با تکیه برتوانمندی و حضور فعالانه نخبگان و همچنین با کمک ظرفیت‌های موجود در سازمان‌ها و نهادهای متولی قابل تحقق است.
وی یادآور شد: برای تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی، باید پژوهش‌های کاربردی انجام شود و در برنامه‌ها از ظرفیت‌های تمامی بخش‌ها اهالی فرهنگ و هنر، رسانه‌ها، دانشگاهیان، نخبگان، فرهنگیان، حوزه‌های علمیه، هنرمندان و شاعران استفاده شود.
دهبانی پور یادآور شد که این شورا وظیفه دارد برای هماهنگی دستگاه‌های دولتی در جهت گسترش، ارتقا و تعمیق فرهنگ عمومی سیاست گذاری کند.
-------------------------
گزارش از حمید جهان
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1