تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۲۹۰۲۴۶

تاجگردون: توقف در برجام، اصلاحات کشورهای منطقه را بر هم می‌زند / ایران نمونه‌ای برای مستندسازی تغییرات سیاسی و اقتصادی

۳
۰
کبنا ؛
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق‌نظر ایران و دولت‌های غربی در مورد اجرای توافق هسته‌ای، گفت که به هم زدن این توافق موجب بروز بحران منطقه‌ای و جهانی خواهد شد و اصلاحات اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی کشورهای منطقه را به هم می‌زند.


به گزارش کبنا، غلامرضا تاجگردون در کنفرانس مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با نمایندگان پارلمان‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در مراکش گفت: مشکل اصلی منطقه عدم استفاده مطلوب از سرمایه، دارایی‌ها و درآمدهای منطقه است و بعضا برخی از رفتارهای شکل گرفته در منطقه منا(خاورمیانه و شمال آفریقا) مانع از این می شود تراکم سرمایه برای رفع مشکلات درونی اقتصاد منطقه انجام پذیرد.

وی افزود: پایین بودن درامد سرانه و همچنین وجود برخی بحرانها که متاسفانه تمام شدنی نیست موجب شده حلقه پیچیده مشکلات اقتصادی باز نشده و حل نشود. کشورهای منطقه باید بتوانند با تجمیع منابع ابتدا نقش خود را در ثروت اندوزی و تراکم سرمایه و افزایش واقعی درامد سرانه انجام داده و سپس آنچه که جزء حقوق اصلی خودشان می‌باشد مطالبه کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: دولتها و حتی دولتی مثل دولت ایران ناگزیرند اصلاحات جدی اقتصادی را در برنامه کاری خود قرار دهند و البته برخی از کشورهای منطقه نیز ناگزیر به اجرای برخی از اصلاحات دیگر هستند. در چند سال گذشته و به خصوص بعد از تحریم‌های بی‌رحمانه نسبت به ملت ایران وضعیت برخی از شاخصهای اقتصادی کشور ما مطلوب نبود. من افتخار این را داشتم که هم در دولت مسئولیتی در امور بودجه  و برنامه داشتم و هم در پارلمان اکنون این وظیفه را دارم. بسیاری از اصلاحات اقتصادی را با استفاده از بهترین تجارب دیگر کشورها که در نهادهای کارشناسی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تجمیع شده است اغاز کردیم و بعضا هم موفق بودیم.

تاجگردون ادامه داد: مسائلی همچون هدفمند کردن انرژی ، ورود به بازارهای جهانی و دیگر مسایلی از این قبیل نه تنها اثر درون کشوری داشت بلکه اثر مضاعف منطقه ای نیز به همراه داشت. اگر چه بعدا مشکلاتی حادث شد و برخی از این سیاست‌ها متوقف شد.

وی تاکید کرد: ما با تورم بالای ۲۰ تا ۳۰ درصدی ، رکود منفی ۵ درصد، نرخ بیکاری بالاتر از ۲۰ درصد روبه رو شدیم و به این نتیجه رسیدیم که نیازمند یک اصلاح ولو محدود هستیم و می‌دانستیم این اصلاح می‌بایستی همراه با تغییر در نوع نگاه سیاسی داخلی و همچنین تعاملات بین المللی باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما در ۵ سال گذشته با ایجاد برخی سیاستها توانستیم نرخ بیکاری را به حدود ١١ درصد برسانیم ، نرخ تورم را حدودا تک رقمی کنیم و از رکود بالنسبه خارج شده و رشد اقتصادی را مثبت کنیم. کار سختی بود و سختی آن ادامه خواهد داشت. ما نیاز به یکسری تعاملات بین المللی داریم. مهمترین آن اتفاق نظر بر اجرای توافقات هسته ای بین ایران و دیگر دولتهای غربی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: به هم زدن این توافق به منزله بروز مجدد بحران منطقه ای و حتی جهانی خواهد بود چرا که اعتماد عمومی دنیا نسبت به توافقات مهم بین المللی خدشه دار خواهد شد. توقف در اجرای این توافق میتواند بسیاری از اصلاحات اقتصادی ، سیاسی و حتی اجتماعی کشورهای منطقه را به هم زده و اسیب پذیر کند.

تاجگردون ادامه داد: بلا شک ما در خاورمیانه نقش مهمی در تامین انرژی دنیا داریم. شاهراه تجارت هستیم و خیلی از امور کشورها از گذر منطقه خاورمیانه است. من از شما بالاخص همکاران عزیز پارلمانها می‌خواهم این واقعیت را به کشورهای خود منتقل کنید که ایران به دنبال این اصلاح بین المللی است و معتقد است و اصرار دارد در این راه همه کشورها باید همراه باشند و منافع عموم کشورها در این تعامل و رفرم جدید است.

وی همچنین گفت: اما از سوی برنامه های جهانی، اصلاحات اقتصادی بین المللی بخصوص اصلاحات اقتصاد کلان که تاثیر منطقه ای دارند الزاما می‌بایستی هماهنگ باشند. سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولتها بخصوص دولتهای منطقه که می‌تواند تاثیر منطقه ای داشته باشند بسیار حساس است و پارلمان‌ها که نقش مهمی در تصویب این سیاستها دارند می‌بایستی در این خصوص توجه لازم را داشته باشند و البته باید بپذیریم هر اصلاحی در هر کشوری بدون نوع نگاه مردمی به سختی جلو خواهد رفت و ما در پارلمانها این امکان را داریم که بسیاری از تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و اجرای بسیاری از اصلاحات را سهل‌تر کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بهترین نمونه برای مستند سازی تغییرات و تحولات جدی اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در سه دهه گذشته باشد. در یک دوره کمتر از  چهار سال آن هم در شرایطی که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد و سایه تحریمها حذف نشده بود ولی با اتخاذ چند سیاست، اصلاحی حداقلی صورت گرفت؛ نرخ بیکاری به نصف تقلیل یافت، نرخ رشد اقتصادی از منفی ۵ درصد به مثبت ۵ درصد افزایش یافت و نرخ تورم از ٢۵ درصد به حدود ده درصد کاهش پیدا کرد و این کار با تنظیم سیاستهای داخلی و با استفاده از  شرایط بین المللی انجام شد.

تاجگردون اضافه کرد: جدا کردن اثر سیاستهای مالی بر سیاستهای پولی، جلوگیری از تزریق اثرات منفی نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد داخلی و یا به عبارتی کاهش سهم مستقیم منابع نفتی در بودجه کشور از جمله تصمیمات مهم بود که در این رفرم موثر بود. سعی کردیم اقتصاد داخلی را دانش محور کرده و به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت کنیم. علیرغم این کارهای ارزشمند هنوز مشکلات جدی در اقتصاد داریم. که برای حل انان یکسری اقدامات داخلی صروریست و از طرفی لازم است مستند سازی مناسب بین المللی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه ایران با بحران بیکاری در آینده بخصوص برای قشر جوان تحصیلکرده در مدارج بالا روبه رو خواهد شد، گفت: هنوز سوبسیدهای مخفی و آشکار که موضوع این نشست هم هست در اقتصاد داخلی زیاد است و علیرغم اینکه تصور بر این است که این سوبسیدها کمک به اقتصاد داخلی می‌کند ولی در بلند مدت پایه‌های اقتصادی را متزلزل می‌کند. ما در ایران اعتقاد داریم سوبسید را فقط برای ایجاد شغل، آموزش و بهداشت باید داد و انتقال سوبسیدهای مصرفی و بالاخص مصرف انرژی به این سه بخش قدری سخت است که لازم است کشورهایی منجمله ایران از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق بودند استفاده کنند که امیدوارم در این نشست به این تجارب پرداخته شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: صندوق‌های منطقه ای که بارها بر آنان متمرکز شدیم می‌تواند کمک بزرگی در تامین مالی برخی از معضلات منطقه و طرح‌های مهم منطقه ای باشد که آرامش منطقه را هم به همراه خواهد داشت.  لازم  است در این نوع نشستها به این موضوعات پرداخته شود. قیمت نفت بالا و پایین می‌رود و نباید سیاست‌های ما در اداره کشورها متناسب با این کاهش و افزایش تغییر کند.

تاجگردون در پایان گفت: تجارت بین الملل از جمله مهمترین منابع کشورها برای توسعه است. تبادل کالا از شرق  به غرب از منطقه ما می‌گذرد. تعاملات منطقه ای همراه با سهل کردن تعاملات تجاری می‌تواند درآمد بسیاری را برای کشورها فراهم ساخته و خیلی از اصلاحاتی که باید انجام شود تا مشکلاتی منجمله بیکاری حل شود را امکان‌پذیر سازد.


نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران وباشت
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان دیگه .. بسه سرم از اینها پر شده اشتغال ایجاد کن(عدالت)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
آینده ما جوان نخواهیم داشت که بیکار باشد خوب بود یک آماری را از ثبت احوال می گرفتی کسی که می خواهد در دنیا از طرف کشورش حرف بزند باید مستند باشد
باشت و باوی
Iran, Islamic Republic of
شما نماینده گچساران وباشت هستی یا نماینده استان بوشهر یا فارس بجایی ؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1