تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۸۹۹۷۸

علائم و علل ایجاد بیماری آسم/ کم کاری تیروئید چیست؟ علایم، دلایل و درمان آن/ شایع‌ترین بیماری ستون فقرات را بیشتر بشناسید

۰
کبنا ؛خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد
 
آسم بیماری خطرناکی نیست/ علائم و علل ایجاد بیماری آسم
فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نظر پزشکی بیماری‌ها بر اساس علائم تعریف می‌شوند.
دکتر امیر حسین کجوری افزود: آسم یک بیماری مزمن (در طول زمان بروز می‌کند) است، که در هر دوره ای از زمان علائم متفاوتی را نشان می‌دهد.
*علائم و علل ایجاد بیماری آسم
فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به علائم بیماری آسم یادآور شد: آسم شامل سه علامت اصلی تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه است که ممکن است در هر فردی در یک دوره زمانی یکی از این علائم بروز کند، که با توجه به آن و بر اساس بررسی‌های انجام شده تشخیص لازم داده می‌شود.
دکتر کجوری با بیان اینکه آسم یک قسمتی از بیماری بزرگ‌تر به نام آلرژیک (حساسیت) است، ادامه داد: این بیماری ممکن است پوست (درماتیک)، چشم، بینی (رنیت) و یا ریه را درگیر کند که در این صورت به آن بیماری آسم گفته می‌شود.
وی افزود: سه علت برای بیماری آسم شناخته شده است. عوامل ژنتیکی که به طور مثال اگر فردی پدر، مادر و یا یکی از اعضای خانواده‌اش دچار بیماری آسم باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می‌یابد. عوامل محیطی از جمله زندگی در محیط روستایی میزان ابتلا را کاهش و زندگی در محیط شهری، دود کارخانجات، ماشین آلات، دود سیگار و غیره باعث افزایش ابتلا به بیماری آسم می‌شوند. عوامل فردی از جمله حساسیت‌های غذایی، روزانه ورزش کردن و یا نکردن و وزن بالا، همه این عوامل با هم می‌تواند یک فرد را دچار بیماری آلرژیک کند که یک قسمت از آن بیماری آسم است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تأثیر ریزگردها بر بیماری آسم خاطر نشان کرد: ریزگردها بدلیل اندازه کوچک آن‌ها در هوا معلق می‌مانند و ته نشست نمی‌کنند، به همین علت می‌توانند تا مسافت طولانی پخش شوند و احتمال اینکه به فرد برسند و ایجاد بیماری کنند افزایش می‌یابد.
وی تاکید کرد: عوامل محیطی مانند بارش باران، نزدیک بودن به مناطق بیابانی و غیره باعث می‌شود ریزگردها بیشتر شده و افرادی که ریه آن‌ها مستعد ابتلا به بیماری است، به بیماری آسم دچار شوند.
*تاریخچه بیماری آسم
فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تاریخچه بیماری‌های آلرژیک یادآور شد: در گذشته از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به بیماری آلرژیک می‌شدند، که از این یک نفر یک درصدی حدود یک سوم مبتلا به بیماری آسم ریوی بودند.
وی ادامه داد: متاسفانه عواملی مانند زندگی صنعتی، کاهش فعالیت، افزایش آلودگی، کاهش زندگی روستایی و تماس با آنتی ژن‌های دوران کودکی و همه عوامل گسترده محیطی میزان ابتلا به بیماری آلرژیک را افزایش داده است.
دکترکجوری افزود: امروزه طبق آمار از هر ۳۰ نفر یک نفر در طول دوره حیاتش علائم بیماری آلرژیک را بروز خواهد داد.
وی گفت: تمام عواملی که در بیماری آلرژیک تأثیر دارند، در ایجاد بیماری آسم نیز نقش دارند و این باعث افزایش بیماری آسم در جامعه خواهد شد.
*وضعیت بیماری آسم در استان کهگیلویه و بویراحمد
دکتر کجوری با بیان اینکه وضعیت بیماری آلرژیک در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: عوامل مختلفی از جمله ریز گردها، سموم کشاورزی، دود کار خانجات، ماشین آلات و ماشین‌ها باعث افزایش این بیماری در استان شده است.
وی افزود: آمارهای مختلفی در زمینه آلودگی هوا ارائه شده، که نشان می‌دهند یاسوج جز شهرهایی است که در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
وی تاکید کرد: همه مردم می‌توانند در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته باشند، که در این میان نقش مسئولین پر رنگ تر خواهد بود.
دکتر کجوری در خصوص تعداد مراجعه کنندگان بیماری آسم در استان عنوان کرد: با آلودگی هوا و ورود ریزگردها تعداد مراجعات نیز بیشتر خواهد شد.
*بیماری آسم بیماری خطرناکی نیست
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه آسم بیماری خطرناکی نیست، عنوان نمود: در صورتی که داروها به موقع و بر اساس نیاز مصرف شوند، این بیماری به راحتی قابل کنترل خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر فرد خود درگیر درمان باشد به زودی بهبود پیدا خواهد کرد.
*میزان مرگ و میر در بیماری آسم
فوق تخصص بیماری‌های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بیماری آسم تقریباً نزدیک به صفر است، افزود: اگر این بیماری کنترل شود فرد هیچ اختلالی از نظر تغذیه، کار و تفریح نخواهد داشت و به راحتی به زندگی عادی خود ادامه خواهد داد.
وی اظهار کرد: تا کنون هیچ مورد منجر به مرگی که علت آن بیماری آسم شناخته شده باشد در استان نداشته‌ایم.
*چه افرادی با سابقه بیماری آسم باید بیشتر مراقب باشند؟
دکتر کجوری عنوان کرد: افرادی که قبلاً با سابقه بیماری آسم در بیمارستان بستری شده‌اند، افرادی که در بخش‌های مراقبت ویژه بوده‌اند و افرادی که با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای عادی بیماری آن‌ها رفع نشده است، این‌ها کسانی هستند که باید به موقع مراجعه و داروهای خود را مرتب مصرف نمایند.
وی با تاکید مجدد بر اینکه خود بیماری آسم کشنده نیست، بیان کرد: افرادی که بیماری آسم دارند و تحت درمان قرار نمی‌گیرند به مرور زمان فشار خون ریوی در این افراد بالا می‌رود و منجر به از کار افتادگی طرف راست قلب می‌شود.
وی افزود: افرادی که آسم دارند، در صورتی که سیگار مصرف کنند اثر مصرف داروها به شدت در آ نها کاهش پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: این افراد باید داروها را با دوز بالاتر انتخاب کنند، که در اینصورت نیز ممکن است اثر کافی نداشته باشند.
*محدوده سنی در بیماری آسم
دکتر کجوری با بیان اینکه از نظر سنی چند محدوده شایع برای بیماری آسم در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: کسانی که در سنین کودکی قرار دارند به علت کوچک بودن ریه (راه‌های هوایی) کوچک‌ترین التهابی در این راه‌ها باعث می‌شود که فرد به این بیماری مبتلا شود.
وی یادآور شد: تمام مشکلات و علائمی که در بیماری آسم وجود دارد، ناشی از التهاب و انسداد راه‌های هوایی است.
وی افزود: افرادی که در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال قرار دارند نیز مستعد ابتلا به بیماری آسم هستند.
وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از بچه‌هایی که مبتلا به بیماری آسم هستند، زمانی که به سن بلوغ (۱۸ سالگی) می‌رسند، علائم بیماری به اندازه ای در آن‌ها کم می‌شود که ممکن است نیاز به مصرف هیچگونه دارویی نداشته باشند.
وی اظهار کرد: اگر داروها مرتب مصرف شوند، احتمال اینکه بچه ای که در سن کودکی مبتلا به بیماری آسم بوده در این گروه قرار گیرد، افزایش می‌یابد.
دکتر کجوری در پایان گفت: اگر فردی بتواند تمام عوامل محیطی که منجر به ایجاد بیماری آسم می‌شوند را کنترل کند، مطمئناً بروز این بیماری در خود و خانواده‌اش کمتر خواهد شد.
 
کم کاری تیروئید چیست؟ علایم، دلایل و درمان آن/ کم کاری تیروئید در زنان شایع تر از مردان/ کمبود ید، اصلی‌ترین دلیل کم کاری تیروئید در جهان
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیروئید یکی از غدد اصلی بدن بوده که در ناحیه جلو گردن قرار داشته و وظیفه اصلی آن ترشح هورمون‌های تیروئیدی است که از هورمون‌های اصلی سوخت و ساز بدن هستند.
دکتر علی سرورام افزود: برای ترشح این هورمون‌ها یک هورمون تحریکی توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می‌شود که بر روی غده تیروئید اثر می‌گذارد و سبب تولید هورمون‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه علت اولیه کم کاری تیروئید مربوط به خود تیروئید است، اذعان داشت: در صورتی که غده تیروئید به هر دلیلی نتواند هورمون کافی تولید کند، کم کاری تیروئید در فرد ایجاد می‌شود.
این پزشک متخصص ادامه داد: یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئیدی، بیماری‌های خودایمن تیروئید است، به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید پادتن تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.
دکتر سرورام اضافه کرد: این بیماری می‌تواند با سایر بیماری‌های خودایمن مانند کم خونی، کم کاری غدد فوق کلیوی، دیابت نوع ۱، بیماری‌های پوستی و روماتیسمی و نیز بیماری پیسی همراه باشد.
*ایران حدود ۲ برابر میانگین جهانی، کم کاری تیروئید مادرزاد دارد
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کم کار تیروئید مادرزاد را از دیگر علل اولیه کم کاری تیروئید دانست و افزود: در دنیا از هر ۴ هزار تولد و در ایران از هر یک هزار تا دو هزار تولد یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود که این آمار در ایران حدود ۲ برابر میانگین جهانی است.
دکتر سرورام بیان کرد: در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزاد، ممکن است پس از گذشت ۲ تا ۳ سال، دارو درمانی قطع شود و چنانچه کم کاری تیروئیدی مادرزاد به موقع درمان نشود عوارض شدیدی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: کم کاری تیروئید به دنبال دخالت‌های درمانی مانند اشعه درمانی، مصرف ید رادیواکتیو و مصرف بیش از حد داروهای پرکاری تیروئید، در افراد ایجاد می‌شود.
وی کمبود ید را از دیگر علل ایجاد کم کاری تیروئید دانست و افزود: در دنیا کمبود ید به عنوان علت اصلی و در ایران به علت وجود نمک‌های یددار در وعده‌های غذایی خانواده‌ها، از علل فرعی این بیماری محسوب می‌شود.
*علل ثانویه کم کاری تیروئید، مربوط به هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز است
دکتر سرورام تصریح کرد: جراحی، تومور مغزی، خونریزی، اشعه درمانی و ضربه به سر و جمجمه که بر هیپوفیز و هیپوتالاموس اثر می‌گذارند از علت‌های ثانویه این بیماری است.
وی با بیان اینکه این بیماری در بزرگسالان به خصوص زنان شایع تر است، ابراز کرد: در برخی موارد مانند کم کاری تیروئید پس از زایمان و کم کاری تیروئید که به دنبال برخی عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شوند، موقت و گذرا است.
دکتر سرورام عنوان کرد: طول درمان بیماران کم کاری تیروئید، در موارد گذرا و موقت چند هفته تا چند ماه و در بقیه موارد فرایند درمان تا پایان عمر بیمار ادامه دارد.
*علائم بالینی کم کاری تیروئیدی
فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: خستگی، ضعف، یبوست، احساس سرما، ریزش مو، اختلال در تمرکز و حافظه، افزایش وزن، اختلال قاعدگی در خانم‌ها، پف آلودگی دست‌ها و صورت، افزایش فشار خون، چربی خون و بزرگ شدن تیروئید (گواتر) از مهم‌ترین علائم ظاهری این بیماری است.
سرورام؛ تجمع آب در اطراف ریه‌ها و قلب و بلوغ زودرس و دیررس در نوجوانان از دیگر علائم این بیماری در موارد شدیدتر عنوان و خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود برای پیگیری از ابتلا به کم کاری تیروئید، همه افراد به اندازه کافی از نمک‌های یددار در وعده‌های غذاهایی خود استفاده کنند.
وی افزود: افرادی که کم کاری تیروئید خفیف دارند نیاز به درمان نداشته و فقط باید از مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات گروه کلم، اسفناج، سویا، شلغم و بادام زمینی پرهیز نمایند.
وی اضافه کرد: کم کاری تیروئید خفیف در کودکان در سنین رشد، زنان باردار و خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند، باید حتماً درمان شود.
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان با بیان اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش خون صورت می‌گیرد، تاکید کرد: همه نوزادان در بدو تولد باید از نظر کم کاری تیروئیدی غربالگری شوند زیرا کم کاری تیروئیدی سبب کاهش رشد کودک می‌شود.
 
شایع‌ترین بیماری ستون فقرات را بیشتر بشناسید/تشخیص و گزینه‌های درمان احتیاطی (غیرجراحی) بیماری
متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات بحث کمر درد ناشی از تخریب یا جابه‌جایی دیسک است که شیوه درمانی خاص خود را دارد.
دکتر ابراهیم عاشقی افزود: ستون فقرات یک بافت استخوانی است که حرکت دارد و در عین حال نخاع که ظریف‌ترین بافت بدن است در استخوان قرار دارد، پس می‌توان گفت ستون فقرات ترکیبی از سخت‌ترین و ظریف‌ترین عناصر بدن هستند.
وی با اشاره به علل بیماری‌های ستون فقرات ابراز داشت: بیماری‌های ستون فقرات علل مختلفی دارد، که عضلات ستون فقرات یکی از آن‌هاست، به علاوه استفاده نامناسب، مسائل ژنتیکی فتق دیسک، تنگی ستون فقرات کمری و آرتروز از دیگر علت‌ها است که توجه و مراقبت نسبت به عضلات ستون فقرات منجر به پیشگیری از وقوع آسیب‌های این ستون می‌شود.
*تشخیص کمر درد
دکتر عاشقی در خصوص تشخیص کمردرد، تصریح کرد: در صورت لزوم تشخیص توسط یک جراح مغز و اعصاب بر اساس پیشینهٔ پزشکی، علائم، معاینه فیزیکی و نتایج حاصل از مطالعات تشخیصی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از بیماران در صورت بی اثر بودن درمان دارویی و فیزیکی، ممکن است درمان احتیاطی را تجربه کرده و سپس تحت معاینات تصویربرداری و آزمایشات ‌ سی تی اسکن،‌ دیسکوگرافی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI‌)،‌ بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی و ‌ اشعه ایکس قرار گیرند.
*گزینه‌های درمان احتیاطی (غیرجراحی)
دکتر عاشقی با اشاره به درمان‌هایی غیر از جراحی بیان داشت: درمان‌های فیزیوتراپی، تمرینات پشت، کاهش وزن، تزریق آستروئید (استروئیدی اپیدورال)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی توانبخشی و فعالیت‌های محدود از جمله درمان‌های غیر جر احی بوده که هدف از همه این گزینه‌های درمانی، کاهش التهاب در ناحیهٔ پشت و تحریک ریشه‌های عصبی است.
وی اذعان نمود: پزشکان معمولاً قبل از در نظر گرفتن عمل جراحی، چهار تا ۶ هفته درمان احتیاطی را توصیه می‌کنند.
این متخصص جراحی مغز و اعصاب بر ضرورت پرداختن به فعالیت‌های ورزشی تاکید نمود و تصریح کرد: لازم است به موضوع ورزش به خصوص ورزش‌های عمومی توجه بیشتری شود و ورزش سبک و مداوم یکی از عمده مواردی است که می‌تواند به تقویت عضلات کمر منجر شده و آسیب‌های این بخش را کاهش دهد.
وی یادآور شد: رعایت اصول استاندارد در نوع نشستن و برخواستن نیز در پیشگیری از دردهای کمر بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه تزریق دارو برای کاهش کمردرد و التهاب در برخی افراد بسیار تأثیرگذار است، گفت: این تزریق‌ها اغلب شامل تزریق آستروئید همراه با یک داروی بی‌حسی است، اما باید به خاطر داشته باشید که این تزریق‌ها برای همه افراد اثرات مسکن به همراه نخواهد داشت.
*تزریق اپیدورال برای کمردرد
دکتر عاشقی به تزریق اپیدورال که سرنگ آن حاوی داروی آستروئید و نیز یک داروی بی‌حسی است و در اتاق عمل و تحت شرایط استریل انجام می‌شود، اشاره کرد و افزود: اپیدورال یعنی ناحیه اطراف ستون فقرات و پیش از این تزریق یک آزمایش تصویربرداری روی فرد انجام شده که می‌تواند آزمایش سی‌تی اسکن یا ام‌آرای از پشت بوده و این آزمایش به پزشک امکان می‌دهد تا علل احتمالی کمردرد را شناسایی کند.
وی تاکید کرد: این تزریق اغلب دردی نداشته چرا که قبل از آن داروی بی‌حسی تزریق می‌شود.
*درمان جراحی
این جراح ستون فقرات اظهار داشت: هنگامی که درمان احتیاطی کمر درد به آسودگی و تسکین آن کمکی نکند و علائمی مانند درد ساق پا، فعالیت‌های عادی شما را محدود کرده، در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند،‌ نقص‌های پیشرونده عصبی، مانند ضعف پا و یا بی حسی در شما ایجاد شود،‌ عملکرد طبیعی روده و مثانه را از دست بدهید،‌ در ایستادن و یا راه رفتن دچار مشکل شوید، درمان داروئی و فیزیکی بی اثر باشد و وضعیت سلامت مناسبی نداشته باشید، عمل جراحی ممکن است لازم باشد.
وی رایج‌ترین جراحی در ستون فقرات کمری را جراحی لامینکتومی دانسته و ادامه داد: در این جراحی، لامینای مهره‌ها به منظور ایجاد فضای بیشتر برای اعصاب خارج شده و جراح مغز و اعصاب ممکن است لامینکتومی را با فیوژن مهره‌ها یا بدون فیوژن یا از بین بردن بخشی از یک دیسک انجام دهد.
وی خاطر افزود: در صورتی که اسکولیوز در نتیجهٔ تنگی کانال نخاعی رخ دهد، فیوژن ستون فقرات با استفاده از ابزار یا بدون ابزار ممکن است توصیه شود و دستگاه‌های مختلف (مانند پیچ یا میله) به منظور تسهیل فیوژن و حمایت از نواحی بی ثبات ستون فقرات استفاده می‌شود.
دکتر عاشقی به مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن اشاره کرد و اذعان نمود: مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن همیشه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، اگر چه درصد زیادی از بیماران مبتلا به درد کمر خبر از تسکین قابل توجه درد پس از عمل جراحی می‌دهند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این عمل به همهٔ افراد کمک کند.‌
این متخصص جراحی مغز و اعصاب، ستون فقرات و تومورهای قاعده جمجمه، در ادامه در مورد عفونت‌های بعد از جراحی بیان داشت: عفونت‌های بعد از جراحی تقریباً بین ۲ تا ۳ درصد است که عنوان عوارض همیشه به بیمار گفته می‌شود.
وی در پایان به عفونت بافت ستون فقرات اشاره کرد و افزود: هنگامی که بافت ستون فقرات در عمل‌های سنگین و طولانی باز می‌شود و با محیط بیرونی ارتباط پیدا می‌کند، شیوع عفونت را به همراه دارد، که بعد از تشخیص عفونت داروهایی برای درمان تجویز می‌شوند و نوع دارو بسته به عامل ایجاد کننده عفونت دارد، به طور مثال برای درمان یک عفونت باکتریایی از آنتی بیوتیک ها استفاده می‌کنند و یاداروهای ضدالتهابی را برای درمان واکنش‌های خود ایمنی بکار می‌برند.
 
راه اندازی ساختمان جدید دانشکده پیراپزشکی یاسوج/افزایش سرانه فضای فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش سرانه فضای فیزیکی در این دانشگاه به ازای هر دانشجو به ۴ متر مربع خبر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در آئین راه اندازی ساختمان جدید دانشکده پیراپزشکی اظهار داشت: با افتتاح این پروژه سرانه فضای فیزیکی در این دانشگاه به ازای هر دانشجو به ۴ متر مربع رسید، که نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی داریم.
اورنگ ایلامی با اشاره به اینکه با انتقال سلف سرویس و کتابخانه دانشگاه به ساختمان جدید حدود یک هزار متر مربع به فضاهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه شد، افزود: با افزایش رشته‌های تحصیلی جدید، جذب هیئت علمی و افزایش ظرفیت برخی رشته‌ها به دنبال توسعه کمی و کیفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هستیم.
وی ادامه داد: رشته‌های فیزیوتراپی، شنوایی و بینایی سنجی و کار درمانی از جمله رشته‌های کاردبردی (که می‌توانند دفتر کار داشته باشند) بوده که انتظار دارم معاونت آموزشی و دانشکده پیراپزشکی یاسوج پیگیر راه اندازی این رشته‌ها باشند.
سرپرست دانشکده پیراپزشکی یاسوج نیز در این مراسم گفت: هم اکنون دانشکده پیراپزشکی با ۳۳۷ دانشجوی کارشناسی در رشته‌های رادیولوژی، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و اتاق عمل در حال فعالیت است.
مجید خسروانی با بیان اینکه ساختمان قدیم سلف سرویس دانشکده پزشکی با اعتباری افزون‌بر ۱۰۰ میلیون تومان بهسازی و تجهیز شد، افزود: این ساختمان برای دانشکده پیراپزشکی در نظر گرفته شد.
ساختمان جدید دانشکده پیرا پزشکی یاسوج با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان دانشگاه راه اندازی شد.



معارفه ۴۲ پزشک متخصص در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (+رشته‌های پزشکان متخصص جدید)
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در نشست توزیع متخصصین جدیدالورود در استان گفت: ۴۲ پزشک متخصص به کادر درمانی حوزه سلامت استان افزوده شد.
اورنگ ایلامی با اشاره به فعالیت ۲۳۴ پزشک متخصص و فوق تخصص، در استان افزود: این تعداد پزشک متخصص در رشته‌های ارتوپد، آسیب شناسی، اعصاب و روان، داخلی، قلب و عروق، بیهوشی، پوست، توان بخشی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، چشم، رادیولوژی، زنان و زایمان، طب اورژانس، ENT(گوش و حلق و بینی)، اعصاب و روان و عفونی جهت ارائه خدمات درمانی در استان حضور پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: فراهم آوردن زیرساخت‌های درمانی جهت ارائه خدمات با کیفیت تر از مهم‌ترین اهداف طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور و استان است که خوشبختانه مردم از اجرای این طرح در این استان رضایت دارند.
ایلامی افزود: تربیت متخصصین با توجه به نیاز مناطق برخوردار و کمتر برخوردار از اهمیت بالایی برخوردار بوده، که ارائه خدمات با کیفیت به بیماران از مهم‌ترین اهداف درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص برنامه راه درمان سال ۱۴۰۴ که موجب سطح بندی خدمات درمانی ارائه شده می‌شود، اظهار داشت: اختصاص یک دستگاه رادیوتراپی و یک بخش پزشکی هسته ای به استان کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های راه درمان سال ۱۴۰۴ است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی برای تمامی رشته‌های درمانی لازم الاجرا است، تاکید کرد: رشته‌های اطفال، داخلی، زنان و زایمان و جراحی عمومی بنا بر اهمیت فراوان از نظارت بیشتری برخوردار هستند.
ایلامی با عنوان اینکه اولویت‌های توزیع متخصصین در سراسر استان بر اساس رتبه و برد تخصصی آنان و دیگر معیارهای تخصصی لحاظ می‌شود، یادآور شد: با افتتاح بیمارستان ۲۸۳ تخت خوابی جدید یاسوج شرایط برای ارائه خدمات درمانی و بهره مندی بیماران مطلوب تر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مطالعه قوانین و تابع آن بودن به جهت جلوگیری از بروز مشکلات و تخلفات از شروط اصلی و الزامی متخصصین به درمان است، اذعان داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده بیش از ۷۰ درصد تخلفات به علت نا آگاهی و مابقی به صورت عمدی گزارش شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در پایان خاطر نشان کرد: متخصصین علاقه مند به آموزش و پژوهش با گذراندن حداقل یک سال فعالیت و دارا بودن یک مقاله در سایت‌های معتبرعلمی، می‌توانند جهت عضویت در کادر هیئت علمی دانشگاه درخواست خود را ارائه نمایند.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به افزایش متخصصین در طرح تحول نظام سلامت، تعداد بیمارستان‌های استان بنا به ضرورت نیاز افزایش پیدا کرده است.
غلامعباس سبز افزود: شهر یاسوج با داشتن یک بیمارستان جنرال امام سجاد (ع)، یک بیمارستان تروما و جراحی شهید بهشتی و یک بیمارستان تخصصی اعصاب و روان شهید رجایی به عنوان مرکز درمان استان معرفی می‌شود.
وی در پایان با اشاره به فعالیت ۲۳۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در استان، یادآور شد: درمان خانه تمامی متخصصین است و باید در ارائه خدمات با کیفیت نهایت تلاش خود را به عمل آورند.

قطار کاروان سلامت امید کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه قلعه دختر رسید/ ویزیت رایگان بیش از ۱۶۰۰ بیمار+ عکس
کاروان سلامت امید دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با هدف درمان رایگان بیماران نیازمند به منطقه محروم قلعه دختر دشمن زیاری از توابع شهرستان کهگیلویه سفر کرد، که در این سفر بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار به صورت رایگان ویزیت شدند.
در دوازدهمین روز از آبان ۹۶، پنجمین کاروان سلامت امید کهگیلویه و بویراحمد با هدف ارائه خدمات درمانی رایگان در حوزه پزشکی و دندانپزشکی به منطقه محروم قلعه دختر دشمن زیاری اعزام شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه خدمات رسانی مطلوب به مناطق محروم، کمتربرخوردار و روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های این دانشگاه است، اظهار داشت: در زمینه توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.
ایلامی با بیان اینکه کاروان سلامت امید برای اولین بار با هدف ارائه خدمات پزشکی و داندانپزشکی رایگان به مردم مستضعف راه اندازی شد، گفت: بنا داریم در قالب این کاروان هر ماه به یک منطقه محروم سفر کرده و نسبت به ویزیت رایگان مردم این مناطق اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: دو کلینیک سیار دندانپزشکی به همراه ۴ دندانپزشک، ۴ پزشک عمومی و پزشکان متخصص در رشته‌های داخلی، عفونی، اعصاب و روان، قلب و عروق، گوش، حلق و بینی، زنان و زایمان، جراح عمومی، اطفال و ارتوپدی پنجمین کاروان سلامت امید را همراهی می‌کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ویزیت رایگان بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار ساکن منطقه قلعه دختر از توابع شهرستان کهگیلویه، افزود: تست سریع تشخیص ایدز، قند خون، فشارخون و مشاوره برای مراجعه کنندگان به چادرهای سلامت انجام شد.
وی با اشاره به ارائه خدمات دارویی و آزمایشگاهی رایگان در این سفر، نظم و برنامه ریزی صورت گرفته در انجام مأموریت کاروان سلامت امید را حاصل انسجام تیمی دانست و یادآور شد: در این زمینه از معاونت‌های اجتماعی، درمان و بهداشت دانشگاه و همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه و همکاران عزیز در این شهرستان که نهایت تلاش خود را نشان دادند، سپاسگزاری می‌کنم.
امام جمعه دهدشت به همراه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کهگیلویه طی بازدیدی از نحو خدمات رسانی پنجمین کاروان سلامت امید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطلع و از خدمات ارائه شده تقدیر کردند.
قلعه دختر۲
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قلعه دختر۴قلعه دختر۸قلعه دختر۹قلعه دختر۱۲قلعه دختر۱۳قلعه دختر۱۴قلعه دختر۱۵قلعه دختر۱۶قلعه دختر۱۷قلعه دختر۱۸قلعه دختر۱۹قلعه دختر۲۰قلعه دختر۲۵قلعه دختر۲۶قلعه دختر۲۷قلعه دختر۲۸قلعه دختر۲۹قلعه دختر۳۰
 
اولین نشست مجمع سلامت شهرستانی در لنده برگزار شد+ تصاویر
اولین مجمع سلامت شهرستانی با حضور مسئولان استانی در شهرستان لنده برگزار شد.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در اولین مجمع سلامت شهرستانی گفت: سلامت اجتماعی تنها معطوف به وجود بیماری‌های جسمی و روانی نیست، بلکه نبود رفاه اجتماعی نیز سلامت اجتماعی افراد را به چالش کشاند و برای تحقق سلامت اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان سلامتی طبق تعریف WHO، نیازمند توجه و تلاش بیشتر است.
امین الله بابوئی افزود: از آنجائی که قریب به ۷۵ درصد از موضوعات مربوط به سلامت، خارج از حیطه مسئولیتی نظام سلامت بوده بدون همکاری‌های بین بخشی و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های دیگر که عملکرد آن‌ها به نوعی با سلامت مردم مرتبط است، حل مشکلات نظام سلامت به شکل بسیار مطلوب، میسر و ممکن نیست.
وی تصریح کرد: با تشکیل معاونت اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی، علاوه بر اینکه زمینه مشارکت بین بخشی سایر دستگاه‌های اجرایی برای تأمین و حفظ سلامت مردم فراهم می‌شود، زمینه مشارکت مردم در عرصه‌های سلامت، تقویت سازمان‌های مردم نهاد سلامت، کمک خیرین به نظام سلامت، و بسیاری دیگر از مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، نظام مند می‌شود.
وی ابراز کرد: در همین راستا معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تشکیل نهادها و سازمان‌های مردم نهاد و شوراهای متعدد از جمله ژیام گزاران سلامت، خانه مشارکت مردم در سلامت، شورای پیام رسان سلامت، مجمع سلامت و در نهایت تدوین برنامه جامع سلامت، رسیدن به این هدف را میسر ساخته است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده، نیز در این نشست افزایش همکاری‌های درون سازمانی و درون بخشی، جلب و حمایت خیرین، استفاده از ظرفیت سایر ادارات جهت پیشبرد اهداف سلامت، بررسی چالش‌های سلامت و بحث گروهی درباره مؤلفه‌های سلامت، ارائه راهکارهای کارشناسی و مدیریتی برای حل معضلات بهداشتی و تجلیل از فعالان حوزه سلامت را از مهم‌ترین اهداف این مجمع عنوان کرد.
امرالله خانی اظهار داشت: حفظ سلامت افراد جامعه جزء مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بوده و در این راستا شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
یر پایه این گزارش؛ در پایان این نشست از چند نفر از مسئولان نهادها و دستگاه‌های فعال در حوزه سلامت تقدیرشد.
اولین مجمع سلامت شهرستانی با حضور سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان، اعضای شورای سلامت اداری شهرستان لنده و سایر مسئولین محلی در این شهرستان برگزار شد.


اتفاق ویژه جهت افزایش همکاری‌های برون بخشی در بخش سلامت (+تصاویر)
با هدف شناسایی ساختارهای برون بخشی سلامت و کارگروه‌های مرتبط با سلامت مستقر در سایر ارگان‌های استان و با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار گردید.
نشست سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با مدیران اجرایی استان با رویکرد شناسایی ساختارهای برون بخشی سلامت صبح امروز در دفتر معاونت اجتماعی دانشگاه برگزار گردید.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در این نشست ضمن فراگیر خواندن بحث سلامت عنوان کرد: پرداختن به مقوله سلامت مختص به وزارت بهداشت نیست و همه ادارات و نهادها در فراهم ساختن ابعاد ۴ گانه سلامت یعنی سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی سهیم هستند و هر کدام از این نهادها به اندازه خود در ارتقای سلامت عمومی نقش دارند.
امین اله بابویی خاطرنشان کرد: وجود آمارها و اتفاقات ناخوشایند اجتماعی در جامعه نشان از عدم هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی در برون رفت از این شرایط است و ادامه این روند منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین نسل جوان خواهد شد.
بابویی هدف از تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و به طبع آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت عمومی همه نهادها و ارگان‌های تأثیر گذار در سلامت عنوان کرد و از وظایف این معاونت تشکیل کارگروه‌هایی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای شاخص‌های سلامت و تأمین امنیت غذایی برای عموم مردم دانست که لازمه آن همکاری بین بخشی در حوزه سلامت است.
وی مهم‌ترین عامل در اجتماعی کردن سلامت را شناسایی عوامل اجتماعی این آسیب‌ها در جامعه از جمله فقر، بیکاری، طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد، مشکلات روانی، اخلاقی و دیگر آسیب‌های اجتماعی دانست و راه حل برون رفت از این شرایط را همکاری خالصانه همه دستگاه‌ها در قالب یک کار تیمی منسجم و با برنامه ریزی هدفمند عنوان کرد.
در ادامه این نشست هر کدام از مدیران اجرایی ضمن ارائه توضیحات و تبیین جایگاه هر کدام از دستگاه‌های خود در تأمین سلامت جامعه، نظرات خود را در خصوص بهبود و ارتقای سلامت جامعه و رویکرد اجتماعی کردن سلامت ابراز داشتند.
شایان ذکر است در پایان جلسه مقرر گردید کارگروه‌های تخصصی سلامت در همه ادارات تشکیل و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان بانی و پرچمدار سلامت جامعه در این جلسات شرکت نموده و نقش هماهنگ کننده بین ارگان‌ها در جهت تقویت بعد اجتماعی سلامت را عهده دار باشد.
پس از تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با تشکیل کارگروه‌های مختلف از جمله شورای سلامت و امنیت غذایی، مجمع استانی و شهرستانی سلامت، اندیشگاه سلامت، خانه مشارکت مردم در سلامت، پیام گزاران سلامت، پیام رسانان سلامت، همیاران سلامت، سفیران پیشگیری و دیگر کارگروها، تمام تلاش جهت اجتماعی کردن سلامت و استفاده از ظرفیت تمام سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و مردمی جهت افزایش سوادسلامت و ارتقای شاخص‌های سلامتی شده است که در این مسیر شاخص‌های مطلوبی نیز بدست آمد.


 
برگزاری کارگاه آموزشی کاهش آسیب‌های اجتماعی در یاسوج
*ستاد پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد ۲ روز قبل
به همت معاونت اجتماعی و سازمان مردم‌نهاد همیاران سلامت روان، کارگاه آموزشی کاهش آسیب‌های اجتماعی برای کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در سالن اجتماعات دکتر کنعانی دانشکده پزشکی یاسوج برگزار شد.
در حاشیه این کارگاه آموزشی، سرپرست معاونت اجتماعی گفت: با توجه به پتانسیل بالای سازمان‌های مردم‌نهاد در امر آموزش، جلسات متعددی در معاونت اجتماعی با این نهادها برگزار شد و تفاهم نامه‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شد.
امین‌اله بابویی افزود: در همین رستا، کارگاه آموزشی آشنایی با آسیب‌های اجتماعی، با محوریت پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی، با هدف ارتقا و آگاهی از آثار و عوارض سوءمصرف انواع مواد مخدر، رفتارهای پر خطر و پیامدهای منفی جسمانی و روانی به منظور پیشگیری از آسیب‌های روانی- اجتماعی برای کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
بابویی افزود: در این کارگاه آموزشی دانشجویان و کارکنان ضمن آشنایی با تعاریف، تاریخچه ورود مواد مخدر به ایران، علت‌های روی آوردن افراد به مواد مخدر، انگیزه‌های مختلف شیوع اعتیاد آموزش داده شد.
بنا بر این گزارش، کارگاه آموزشی آشنایی با روش‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و با حضور ۲۵۰ نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در سالن دکتر کنعانی دانشکده پزشکی یاسوج برگزار شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1