تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۲۸۹۶۹۱

پاسخ «هدایت‌خواه» به «محمود منطقیان»؛ در حریر نازک احساسات پناه نگیرید

۵۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حمیده هدایت‌خواه
جناب آقای منطقیان در یادداشتی سراسر احساسی تلاش کردند بر طبل منطق کوبیده و از ساحت کوروش کبیر دفاع کنند، اما از آنجا که پرده‌های طرد، تازه و نازک احساس گرداگرد کلمات ایشان را فراگرفته بود و صدای نازک احساس و شیفتگیِ فاقد استدلال بر طبل منطق پیشی گرفته بود جز کلمات و حرفهای همیشگی صدایی به گوش منطق و فهم ما نرسید و چون گذشته در نرمی و نازکی احساساتِ عجیب نسبت به کورش کبیر ماندیم.
در این سطور با عبور از جملات اغراق گونه و مشحون از شیفتگی ایشان نسبت به کورش، به بررسی معدود و محدود جملات ایشان که رنگ و بوی تاریخ و منطق داشتند، می‌پردازیم!
ایشان در فرازی از یادداشتشان می‌فرمایند: «آیا می دانید، علامه بزرگ محمد حسین طباطبایی در تفسیر بزرگ المیزان جلد سیزدهم با تحقیق و بیان دلایل گویا و روشن کورش بزرگ را همان ذوالقرنین می‌داند که از نیکان و هدایت یافتگان و مومنان بوده است و برخی تفاسیر دیگر مانند”تفسیر نمونه”نیز بر همین نظراند؟ آیا می‌دانید که گذر از نگاه علامه و اهل تحقیق و مفسران و داوری روز پسند کردن در نزد اهل خرد پسندیده و منصفانه نیست؟»
جناب منطقیان، چه خوب فرمودید که گذر از نگاه علامه و اهل تحقیق منصفانه نیست! اما آیا ناقص و بریده ذکر کردن دیدگاه علما و اندیشمندان به نحوی که منجر به نتیجه دلخواه ما شود پسندیده است؟ آیا شما نمی‌دانید قول ذوالقرنین دانستن کورش نه منتسب به علامه طباطبایی که دیدگاه «ابولکلام آزاد» اندیشمند و وزیر فرهنگ هندی است، که علامه از قول ایشان این نکته را ذکر کرده است؟! جناب منطقیان جهت استحضار شما و دیگرانی که سعی می‌کنند با پناه گرفتن در حریر نرم و نازک احساسات اقوال منطقی و تاریخی را نادیده بگیرند باید بگویم اقوال مفسرین و اندیشمندان در خصوص یافتن ذوالقرنین در تاریخ متفاوت است به نحوی که مستدل‌ترین و فراگیرترین اقوال اسکندر را ذوالقرنین می‌دانند. این دیدگاه اولین بار در منابع تفسیری از سوی مقاتل بن سلیمان مطرح گردید و پس از آن از سوی دیگر مفسران نیز مورد پذیرش واقع شد. تفسیر فخر رازی نیز از آیه مربوط به ذوالقرنین به اسکندر باز می‌گردد. شما باید بدانید اولین کسی که بر خلاف باور مشهور مورخان و مفسران ذوالقرنین را کورش دانست، سیداحمدخان بود که ابوالکلام کوشید دیدگاه وی را مستدل کند. نکته جالب توجه این است که دیدگاه وی مخالفان و موافقانی داشته و دارد و عموم اندیشمندان معتقدند نظریه پردازی ابوالکلام درباره شخصیت ذوالقرنین و تطابق آن با کورش، با تلاش‌های وی در جهت بازنمایی وحدت ادیان اصیل هماهنگ است.
حال سؤال این است که چرا عده ای بدون در نظر گرفتن مبانی تاریخی، تحقیقی، تفسیری و منطقی سعی در دگرگون کردن حقایق با تکیه بر احساسات دارند؟!
ایشان در فراز دیگر یادداشتشان «آیا این همه کتاب تاریخی که در مورد کورش بزرگ نوشته شده است و نظر مورخان نامداری چون هرودت، گزنفون و کتزیاس یونانی که در شرح احوال او سخن‌ها گفته‌اند برایتان کافی نیست تا به وجود شهریاری دادگر در تاریخ ایران و جهان ایمان بیاورید. و زبان به ستایش او بگشایید؟»
جناب منطقیان باید بدانند که دکتر جلال الدین کزازی از محققین برجسته فرهنگ یونانی ارزش تاریخی کتاب هرودت را به کلی منکر شده است و می‌گوید: «برای هر کس که بر خرد خود بنیاد می‌کند، کتاب تاریخ هردوت مگر کتابی افسانه ای نیست. از دید من این نیازی به نقد ندارد و یا اگر دارد این نقد باید افسانه‌شناختی باشد، نه نقد تاریخی. اگر بخواهیم این کتاب را مانند کتاب تاریخی نقد کنیم به اشتباه خواهیم افتاد. ساختار این کتاب افسانه‌ای است ولی گاهی نمودهای تاریخی هم در آن می‌بینیم.» وی کتاب هردوت را نه تنها اثری تاریخی نمی‌داند بلکه معتقد است در پاره‌ای زمینه‌ها ضدتاریخی است: «اگر کتاب هردوت ارزشی یافته است در تاریخ برای این است که ما کتابی در آن روزگار نداشته‌ایم که تاریخ را نشان دهد.» با مناقشاتی که پیرامون کتب تاریخی و حتی نوع روایت در این کتب و تاریخ نویسی داریم چگونه باید مواجه شد جناب منطقیان؟!
دیگر سطور یادداشت جناب منطقیان صرفاً بیان احساسات و شیفتگی ایشان نسبت به این شخصیت بود و تنها چیزی که باقی می‌ماند علامت سوالی بزرگ در کنار احساساتی اینچنین از سوی مردی است که در سیاست مشق می‌کند و موی خود در این مسیر سپید کرده است! این همه احساسات بیشتر به جوانان تازه بالغ می‌ماند جناب منطقیان.
در آخر می‌خواهم شما را به چرایی موج احساساتی که در سالهای اخیر نسبت به برخی شخصیت‌ها ارجاع دهم! امواجی که به رشد دوقطبی خطرناک ایرانِ باستان- ایران اسلامی منجر می‌شوند و من از شما می‌پرسم که آیا این دوقطبی به نفع ایران معاصر است؟ ایرانِ بزرگ هویتی ملی-اسلامی دارد، پس سعی کنید با هویت واقعی آن همراه شوید نه اینکه به دام دوقطبی‌های باطلی بیفتید که ریشه هویت ایران و ایرانی را نشانه گرفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ح ع
Iran, Islamic Republic of
در کانال تلگرام کبنا،
دیدم نوشته جواب هدایت خواه به منطقیان؛
و بعد آدرس یاداشت تو سایت کبنارو داده؛
گفتم ای وای! ای داد! هدایت خواه نباید جواب این بنده خدارو می داد!
تو سایت که رفتم و دیدم فرزند ایشون جواب آقای منطقیان رو داده،
خیالم راحت شد و احترامم به جناب هدایت خواه بیشتر!
...
Iran, Islamic Republic of
خانم هدایت خواه فکر کردی کسی دیگه تو طیف اصولگرا به جز خانواده شما نیست؟؟؟؟؟؟؟
چرا قصد دارین همه رو از دور خارج بکنید
لطفا دیگه از چنین بیانه ای از شما تو فضای مجازی نبینیم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم با این دیدتان برو تاریخ بخونید و اگه شد مناظره برگزار کنید
سعید
Asia/Pacific Region
جناب دکتر اگر چنین است که میفرمایید،بهتر است ما هم و.. را به کلی فراموش کنیم چون دیدگاه های متفاوتی نزد اهل سنت در این مورد بیان شده.در اینکه کوروش انسانی بود که در زمان خویش ،احترام به ادیان،حقوق مردم و دادگری را پیشه کرده،شکی نیست.منشور کوروش بهترین سند برای اثبات این ادعاست.پس بهتر است به جای برافروختگی و کتمان توام با سفسطه این حقایق،به خواست و عقیده مردم احترام بگذارید .جناب هدایت خواه تاریخ پر از وقایعی پند اموز ایت.چه امپراطوریهایی که در اوج قدرت رو به افول نهادند و چه پادشاهانی که سرنگون گشتند.اگر امروز کوروش بعد از چتدین قرن در دل و ذهن مردم جای دارد ،حتما دلیلی داشته.دلیلش تاکید بر اصول پسندیده انسانی و مفاهیم ارزشمندی همچون آزادی،احترام به حقوق انسانهاو.. میباشد.توصیه میکنم به تاسی از چنین بزرگمردانی و به سفارش دین اسلام ، شما هم به افکار منطقی و به حق این مردم احترام بگذارید.
سفر
Iran, Islamic Republic of
بس کنید تو رو خدا
حال ادم رو بد میکنید با این حرفاتون
اسکندر
Iran, Islamic Republic of
آیا میتوان اسکندر ذوالقرنین باشد..ه و پدر خودش رو کشته مردمان رو آتش میزد و عاشق خون ریزی بوده و فرزندان مردم رو میکشته در حالی که قرآن میفرماید ذوالقرنین خدمت گذار مردم و عادل بوده مردی صالح ربانی بوده پس اسکندر نمی تواند ذوالقرنین باشد
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
طنز تلخی است که کارتان به جایی رسیده است که برای کوبیدن یکی از پادشاهان تاریخ وطنتان(خوب یا بد ) و به کرسی نشاندن نظرتان اسکندر خونخوار را که هزاران هزار انسان را از دم تیغ گذراند و و در همین خاکی که سکونت دارید جوی های خون به راه انداخت ذوالقرنین مینامید و برای ان سند و مدرک هم رو میکنید!!
به خدا سوگند اگر خون بگرییم کم است
ذوالقرنین
Iran, Islamic Republic of
- یادی از اسکندر در عهد عتیق نیست. حال آنکه از کوروش هست.
- اسکندر موحد و خداپرست نبوده، حال آنکه ذوالقرنین به توصیف قرآن خداشناس و مؤمن بوده است.
- دیگر اینکه سدی با مشخصات قرآنی که دارای مس و آهن باشد به اسکندر منسوب نیست.
- کوروش شخصیتی است که در کتاب مقدس یعنی عهد عتیق از او یاد شده است.
- ذوالقرنین قرآن شخصیتی است که خداوند به او تمکن در روی زمین و قدرت و اختیار داده است، و این با شخصیت کوروش که بر بخش عظیمی از آسیا و اروپا دست یافته و نخستین امپراطوری بزرگ تاریخ را تأسیس کرده است، توافق دارد.
-ذوالقرنین قرآن موحد و خداشناس میباشد، و کوروش هم خداشناس و یکتا پرست بوده است.

-ذوالقرنین اولین بار سفر یا لشکر کشی به سمت مغرب یا غرب داشته است و این با لشکر کشی کوروش به غرب ایران و شکست کروزس پادشاه لیدیا و تسلّط بر آن سرزمین انطباق دارد
معلم
Iran, Islamic Republic of
خانم هدایتخواه اگر مطلبی از دکتر هدایتخواه در سایتی زده شود بعضی از به اصطلاح روشنفکر بعلت دشمنی و حسادت با دکتر با ایشان موضع گیری میکنن. آقای منطقیان هم جایگاه خود را از دست داده و هرزگاهی با مخالفت با افرادی مانند دکتر میخواهند بگویند که ما هنوز هستیم.
رنجبری
Iran, Islamic Republic of
خب که چی خانوم ...
دكتر حيدرپور
Iran, Islamic Republic of
به. می گن شاهد شما کیه ؟؟؟؟
..چه جوابی خواهد داد؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
کسی نگفت ننه ی عروس کیه!!!!!!
همشهری از یه جای دور
Iran, Islamic Republic of
دوور بو
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
احسن الحق که دختر دکتری وشیر پاک خورده ای آخه منطقیون کجا و دکتر کجا
Iran, Islamic Republic of
منطقیان یه حرف مفتی زد
سامان
Iran, Islamic Republic of
احسنت
فاطمه زرانگیز
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان تراود که در اوست .
خرامان
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان تاثیری که باید بگذاره گذاشت ماهم میگیم گذاشت به بقیه هم بگید گذاشت.البته این هیات دنبال فراگیری این درسهایی که ملت در چند سال اخیر دارند با تمام حضور تدریس میکنند و نمود و بازخورد ملموس آن در انت. و برپایی مناسبت هایی از جنس نافرمانی مدنی است را نمیخواهد و نمیتواند بفهمد زیرا این باور زمینه ساز تجسس بر چرایی سیطره ی عقایدی است که هوی..
ایران ایران است و اسلام دین و عقیده ملت ایران.
دین پشتوانه و زمینه ساز اخلاق است .د.
ایران و ایرانی سر فراز و سر بلند و استوار باشی
خلاص
Iran, Islamic Republic of
بابا جم کنید امریکا فضا را تسخیر کرده شما بیانیه علیه هم میدین.. کوروش هرکی بود تموم شد شما چه دارید؟؟؟؟
دوگنبدان
Iran, Islamic Republic of
درود
آروین آموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
تاریخ ایران از زمان شهباز آغاز می شود درود بر. شهباز
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
منطقیان بنده خدا یه .، بچه ..نداره!
دبیر تاریخ
Iran, Islamic Republic of
اگر به گفته استاد کزازی (که بیشتر متخصص ادبیاتند تا تاریخ ) به جز هرودوت کتاب تاریخ دیگه ای توی اون زمان نبوده پس خود آقای کزازی بر چه استنادی میگه ارزش تاریخی نداره
ثانیا
آیا شما به عنوان کسی که داعیه دینداری و مسلمانیتون گوش فلک رو کر کرده تفسیر فخر رازی رو در مورد ذوالقرنین بیشتر از علامه طباطبایی قبول دارید؟
گچ
Iran, Islamic Republic of
به پشتوانه پدرت به اینجا رسیدی جان خودت حداقل منکر پدر تاریخ نشو شما ک منکر همه چیز شدین البته جای تعجب هم نیست واسه همینه بهتون میگن گروه پایداری .
عسیی
Iran, Islamic Republic of
خانم محترم اسکندر یک .... بوده برو تاریخ بخون این دیگه روضه خوانی نیست
احمدی
Iran, Islamic Republic of
ترد نه طرد خوب است آقازاده در املاء کلمات دقت نمایند
احسان ج
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان برون تراود که در اوست.ا.. بیش از این انتظاری نیست
افشین
Iran, Islamic Republic of
شما کجای صحبتها و رفتارهای آقای هدایتخواه .. می بینید؟ ابتدا برای پدرتان بنویسید بعد برای دیگران. همه حرف مردم هم همین هستکه ..ن را دستکاری نکنید.
فاطمى
Iran, Islamic Republic of
هدایت خواه و امثالهم سالهاست که .. شده و هیچ هنرى هم از این .. کردن همه
....
Iran, Islamic Republic of
میدانستم که بعد از جواب آقای منطقیان شما از جانب پدرتان پاسخ میدهید، لطفا با عقاید مردم بازی نکنید ما از پارس هستیم اتحاد پارسها و مادها ۵۶۰ سال قبل از میلاد صورت گرفت و امپراطوری پاسارگاد بوجود اومد، نمیدونم چرا به کورش گیر دادید؟؟؟ نمیدانم چرا مردم هر چیزی رو که دوست دارند چرا منع میکنید
مه قلی
Iran, Islamic Republic of
جالبه هدایتی خواه برا.. ناراحت بود که فردوسی.. زده
سفلی
Iran, Islamic Republic of
مگه .. نداره ؟
میخوای جانشین بابا بشی ؟
شما تفکرتون دیگه . !
.
متن رو نخوندم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چقد پیاز داغ زدی ب متن . ح.از بس از کلمه احساسات استفاده کردید
حق
Iran, Islamic Republic of
نه هدایتخواه و نه منطقیان در بین مردم جایگاهی ندارند
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر این دختر که از پدر خود جالب دفاع نموده است
واقع گرا
Iran, Islamic Republic of
خدایا شکرت مگه ..ی امثال شما .. رو بردید دست بردارهم نیستید ساز مخالف مردم هنر شماست
حمیدکرمی
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به اون مدل شخصیت هایی که باز احساسی میان کامنت میزاران:پیشنهاد میدم این متنو چندبار بخونید تامتوجه بشید خانم هدایت خواه چی گفتن.من متاسفم که بعضی مطلبو نگرفتن وبراشون قابل فهم نبوده باز حرفای قبلی توهین و...را تکرار میکنن.چشم وگوش بسته به هرچیزی انتقادنکنید.مطالعه ودقت کنیدتاحداقل مدیون کسی نباشید.
رضايى
Iran, Islamic Republic of
حالا . کیه که بخواد جواب بده یا نده
احمد رضا
Iran, Islamic Republic of
. کرد ببینم اون اقا چی میگه جوابش
شایسته سالاری
Iran, Islamic Republic of
هر کس دنبال منافع خویش هست! مردم خودشان عاقل تر و فهمیم تر از شماها هستن نیازی به تحلیل هدایت خواه و یا منطقیان نیست شماها دنبال شهرت برا خود هستید.
Iran, Islamic Republic of
انصافا سیچه کامنتلمه حذف ایکنی ؟!
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
فرهنگی مطلع
Iran, Islamic Republic of
منطقیان در برابر د. چه برسه به خود استاد
لنده
Iran, Islamic Republic of
درودبرمنطقیان بزرگ
خرامان
Iran, Islamic Republic of
یه مرغ تحویل کبنا دادیم یه پای مرغ گذاشت تو سفره
برادر یا خواهر محترم حداقل یه کم آب هم میریختی بشه تلیت کرد .
سر و دم حرف ما را بریدی که چیزی نموند ازش
ص- رص
درود بر استاد فرهیخته منطقیان
Iran, Islamic Republic of
ژن خوب استانی!
ع ع ع
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب هدایت خواه وخانواده محترم مگه تا حالا نرفتید تخت جمشید ؟می دانید از ورودیش تا اخر همش عظمت و بزرگی امپراطوری ایران را می رساند؟کوروش بزرگ یه پیامبر بود اما افسوس که نه دورشه
محمدصادقی
Iran, Islamic Republic of
درودبر دکترهدایتخواه عزیز
اصلاحات بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
تو چند تا...مسلمان سه تا همش برو بابا برو.
چرامی
Iran, Islamic Republic of
شما که این قدر روشن فکر هستی داری دسترنج کوروش و امثال کوروش را می خوری
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
شیرمادرت حلالت و نون پدرت حلالت
اصلاحات بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
برادر همراه شدن تو با...ه نکن نوروز خان در شانت نیست.
شمشیری ازیاسوج
Iran, Islamic Republic of
. انشااله هدایت بشوی عرصه رو فقط برای حرف پروندن میبینیت . کوروش خوب یا بد مشکل امروز ما ایا این است کوروش ن مسلمان بود و مسیحی یکتا پرست بود خدایتان ..
Iran, Islamic Republic of
درود برشما
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
خدایی منطقیان چه داره
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
منطقیان کیه
بختیاررضوانی
Iran, Islamic Republic of
بادرود ،ابتدا باید به عرض برسانم که در دوخط اخر این نوشته میگویید که هویت ملی اسلامی ،مگر کورش جز هویت ملی ما نیست ؟شما هم متعصبانه و احساساتی جهت دفاع.از پدرتون یکجانبه سخن رانده اید وهمانند پدر کورش را نفی می کنید و این شخصیت ملی را با اسکندر مقایسه کرده اید البته از شما .،مرع همسایه همیشه غازه و هرکسی ایران را .ما شدیم طرفدارش و نامش را بر فرزندانمان گذاشتیم مثل اسکندر و چنگیز و تیمور و اسامی. رایج ،کلا همیشه شما از این مخالفت ها و طرفداری های عده ای . رسیده اید وباید هم دفاع کنید چون ..در این نوع ادبیات هست ،زنده وپاینده ایران و کورش بزرگ
Farkhondeh
Iran, Islamic Republic of
خانم هدايت خواه اونى كه احساسى برخورد كرده شماييد،از اين سخنان نسنجيده و ناعاقلانه كاملا مشخصه كه هدف شما صرفا دفاع از پدر بوده! من وقتى اين متنو خوندم از خودم خجالت كشيدم كه شما چطور به عنوان يه ايرانى كه از نژاد آريايى هستين مى تونيد كورش كبير رو با اسكندر كه شيفته جنگ و خونريزى بوده مقايسه كنيد...تمام مردم دنيا ايران رو با نام كورش و پاسارگاد ميشناسن جاى تأسف داره كه شما هنوز تاريخ و هويت كشورت رو نمى دونى. من اگه جاى شما بودم اينقدر نسنجيده صحبت نمى كردم، نمى دونم شما با چه اعتماد به نفسى اين حرفهاى بى منطق رو زديد ولى اميدوارم از اين به بعد وقتى مى خوايد حرفى بزنيد تحقيق كنيد نه اينكه بر حسب احساس صحبت كنيد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1