تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۲۸۸۵۷۸

پاسخ «محمود منطقیان» به ستار هدایت‌خواه؛ سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / به روز گذر کردن اندیشه کن

۶۸
۰
کبنا ؛محمود منطقیان
بعد از انتشار اظهارات ستار هدایت‌خواه با عنوان «۷ آبان تاریخ ساختگی است / چرا فردوسی نامی از کورش نبرد؟ / چرا یهودی‌ها نام کورش را انتخاب می‌کنند؟ / چرا کورش حق مسلم نام گرفت»،[کلیک کنید] محمود منطقیان از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب استان کهگیلویه و بویراحمد به صحبت‌های او اینگونه واکنش نشان داد؛
هر بذری را که در زمین مناسب بکاری و آبش بدهی می‌روید و به بار می نشیند و خرمی و سرسبزی می آفریند و نیکی نیز در زندگی انسان همچون بذری
است که هر وقت آن را بکاری به بارآید و یک روز به کار آید و هرگز کارایی و سرسبزی خود را از دست نخواهد داد و نابود نخواهدشد و نیکو کار همواره زنده است و به سان درختی است که پیوسته رهگذران از سرسبزی و سایه و میوه آن بهره خواهند برد و آن درخت پیوسته خرم و زیبا خواهد ایستاد و خواهد ماند و امروز داستان کورش هخامنشی، داستان همان بذر و همان درخت سرسبز و خرم است و رهگذران نیز همان نسل‌های گرسنه و تشنه و خسته اند که به سایه  و میوه و خرمی آن درخت نیکی نیازمندند و این درس بزرگی است به همه انسانهاکه هرگز در رهگذر تاریخ از گزند روزگاران خسته و ملول و نا امید نشوند و از کاشتن بذر و نهال نیکی در زندگی دستبر ندارند که نیکی به درستی سبب پایندگی است و آن کس که نیکی می‌کارد در زندگی عمر جاودان به دست آرد.
و امروز بعد از دو هزار و پانصد سال به این اصل و یقین رسیده‌ایم که کورش هخامنشی که بذر و نهال داد، نیکی کاشت انسانی زنده و نامی را است و با کار خود عشق به خویش را رنگ جاودانگی بخشید و چه شگفت است که امروز از شرق و غرب جهان مردم به دیدار و تماشای مردی آمده اند که در بُن تاریخ داد و نیکی و انسانیت را فریاد زد و راه نیکی و مهر و داد را به روی آدمیان گشود و چراغ راهی شد، برای آنها که تشنه زندگی نیک و آزادی و انسانیت اند و امروز این مرد بر ما روشن کرد که هرگز بذر و نهال نیکی نمی‌میرد و خوب بودن بهترین سرمایه انسانی است و پس ازگذر قرنها کورش به همه انسانها آموخت که اگر می خواهی جاودانه زندگی کنی، نیکی و داد را پیشه کن. چون کورش در این راه گام نهادو زنده و جاوید ماند. و امروز باید دانست که ستایش کورش ستایش داد و نیکی است زیرا او با داد ورزی و نیکی به جایگاه بلند ماندگاری گام نهاد.
واین روزهاچه نیکوسخن سعدی بزرگ قابل درک است
که:
«سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند»
در پیوند با سخنان جناب هدایت خواه و انکار حقیقت کورش بزرگ از سوی ایشان نکات زیر در خور نگریستن است:
جناب هدایت خواه منبع مطالعه دینی و تاریخی شما کدام است که کورش بزرگ را انکار و یا باطل ترین باطل‌ها به زبان می آورید آیا می دانید، علامه بزرگ محمد حسین طباطبایی در تفسیر بزرگ المیزان جلد سیزدهم با تحقیق و بیان دلایل گویا و روشن کورش بزرگ را همان ذوالقرنین می داند که از نیکان و هدایت یافتگان و مومنان بوده است و برخی تفاسیر دیگر مانند"تفسیر نمونه"نیز بر همین نظراند؟ آیا می‌دانید که گذر از نگاه علامه و اهل تحقیق و مفسران و داوری روز پسند کردن در نزد اهل خرد پسندیده و منصفانه نیست؟

آیا این همه کتاب تاریخی که در مورد کورش بزرگ نوشته شده است و نظر مورخان نامداری چون هرودت، گزنفون و کتزیاس یونانی که در شرح احوال او سخنها گفته اند برایتان کافی نیست تا به وجود شهریاری دادگر در تاریخ ایران و جهان ایمان بیاورید. و زبان به ستایش او بگشایید؟ تاریخ ورود کورش به شهر بابل و آزادی این شهراز دست "نبونید"فرمانروای خودکامه وبیدادگرزمان درروزهفتم آبان ماه ثبت شده است و اگر آن روز، هفتم آبان هم نباشد و در روز دیگری روی داده باشد، از بزرگی و عظمت کورش وآزادی بابِل نمی‌کاهد.

آیامی دانید درباره تاریخ تولد برخی بزرگان نیز اتفاق نظر وجود ندارد؟ بنابراین مهم اصل موضوع است و نه روز و ساعت یک رویداد تاریخی.

جناب هدایت خواه به کدامین دلیل شخصیت بزرگی مانند کورش و بزرگداشت او را انکار می‌کنید و باطل می‌شمارید؟ البته رآی ندایمان تعصب آلود و بدون آگاهی بیش از این هم نمی تواند باشد. آیا بزرگ مردی که در روزگار تاریکی و ستم و خودکامگی و بیداد به پاخاست و دستهای بیدادگران زمانه را از سر مردم ستمدیده کوتاه کرد و آوارگان را به خانه‌هایشان برگرداند و خانه ها و شهرهای ویران را از نو ساخت و آباد کرد و به نظامیان فرمان داد که در شهرها به جان و مال مردم تجاوز نکنند و حقوق انسان‌ها را پاس دارند و در پذیرش حکومتش به مردم حق آزادی و انتخاب داد و اسیران در بندِ ستم را آزاد کرد و همگان را در پرستش خدای خویش و دین و مذهبشان آزادگذاشت واصلمهم احترام به حقوق انسانی را بزرگ شمردوپاس داشت و در دنیایی آلوده به تباهی و ستم، طرحی نو از دادگری و انسانیت و احترام به حقوق انسانی درانداخت و اصل آزادی و زندگی و برابری انسانی را جار زد و نظام بردگی و بندگی در برابر دیگر انسانها را برانداخت و همه ی روزی‌های خود را از مهر خداوندی می‌دانست، از نگاه شما باطل است؟ اگر اینها باطل‌اند پس حق کدام است؟
آیا شخصیتی که همه مردم جهان، با توجه به کارنامه نیکو و درخشانش، زبان به تحسین او گشوده اند، از نظر شما بزک کرده و باطل است؟
آیا بزرگ مردی که در گذر زمان از یادها نرفته و دلها همه دلبسته او شده اند و مهر او در جان‌ها خانه کرده و مردمی که شیفته دادگری او شده اند بدون هزینه کردن از بیت المال مردم، عاشقانه و خردمندانه با توشه ای از دل و جان و دانایی به دیدارش می شتابند از نگاه شما باطل‌اند؟ اگر دنیا به گونه ای شده است که خوبی‌ها و دادگری و انسانیت و احترام به زندگی نوع بشر باطل به شمار آید و خرافه و ریا و دو رنگی بر صدر نشیند و قدر و منزلت بیند پس وای به حال ما و روزگار ما!!! آیا شماآزادیدکه به باور ریشه دارواصیل مردمی آگاه وروشن بین توهین کنید؟
شما گفته اید که اگر کورش حقیقت داشت چرا فردوسی در شاهنامه از او سخن نگفته است. نخست اینکه مگر قرار بود حکیم فردوسی از همه تاریخ سخن گفته باشد
مگر چیزی را که فردوسی از آن سخن نرانده به معنای نبودن آن چیز است؟
دوم آیا در آن روزگار منابع لازم از تاریخ هخامنشیان و از جمله آثار هرودت و گزنفون و دیگران در اختیار فردوسی بوده است؟ آیا فردوسی در آن روزگار، زمان لازم برای پرداختن به سلسله هخامنشی و پیش از آنها را در اختیار داشته است؟ لیکن با این وجود جمعی از صاحب نظران را باور بر این است که کورش همان شهریار کیخسرو است که در شاهنامه آمده است و ویژگی‌هایش با کورش بزرگ همسان می‌نماید و فرمان انسان دوستانه کیخسرو در شاهنانه سترگ بر این امر گواه است.
در شاهنامه آمده است که کیخسرو:
"بگسترد گرد جهان داد را
بکند از زمین بیخ بیداد را"
او فرمان داد تاجهان را آبادکنند و داد را در همه جا جاری سازند و در جنگها به غیر نظامیان آسیب نرسانند و به آبادی شهرها و خانه ها پردازند و مال‌ها و گنجهای کشور را در راه آبادانی کشور و کمک به مردم سرزمینش به کار برند و درجهان ندای صلح ودادوآبادی دهند و این کارها با راه و روش کورش سازگار و هم گون است.
جناب هدایت خواه کورش که نماد نیکی و داد و صلح و آزادی در جهان است و مایه سربلندی ایران در جهان شناخته شده است از نگاه شما باطل می نماید ولی ادعاهای بی عمل و دست درازی به بیت المال و فقر و فساد و نابرابری و بیکاری و گرانی روز افزون و درماندگی مردم و خودکشی روز افزون جوانان و آمار نگران کننده طلاق و تباه شدن پیوند خانوادگی و اختلاسهای روز افزون و شعارهای گوش خراش و بی حاصل و انزوای اهل هنر و فرهنگ و خیل عظیم جوانان بیکار و سرگردان و نشستن رابطه بر جای ضابطه و خانواده سالاری به شایسته سالاری و سست شدن پیوندها و ابزارشدن دیانت و معنویت برای سودبردن از دنیا و سیاست، فراوان است، همه چیز بنام دیانت مقدس می نماید و رنگ خدایی به خود می گیرد و با پوشش دیانت، حقیقت و عدالت رنگ می‌بازد، شما هیچگاه زبان به نقد این نابسامانیها نگشوده اید، و بنام دیانت و ولایت دیده به روی همه بی عدالتیها در جامعه بسته اید و هنرتان این است که به پشتوانه مصونیت خود به باورهای اصیل مردم بتازید تا جایی برای خود بسازید.
جناب هدایت خواه آیا آنکس که تاریخ و گذشته با شکوه ایران را می شناسد و ارج می‌نهد صاحب بصیرت است یا آنان که روزی حمایت نکردن از آقای احمدی نژاد را نشان نداشتن بصیرت می دانستند و امروز به قول خودشان پرونده قطور مالی برای او و یارانش تشکیل شده است. آن‌ها که یک روزاحمدی نژاد را نمادا صول گرایی اصیل می دانستند و یک روز او و یارانش را جریان انحرافی می‌دانستند و امروز هم اهل از فساد مالی حرف می‌زنند، چه پاسخی برای مردم و وجدان خویش دارند؟ آنان که یک روز در تشخیص درست و نادرست صاحب بصیرت نبودند چرا امروز باز هم سخن از بصیرت می گویند و دیگران را به نداشتن بصیرت متهم می‌کنند؟
بدانید و آگاه باشید که بصیرت داشتن با عقاید تعصب آلود و خشک و خشونت در رفتار و توهین به دیگران سازگار نیست و گر نه خوارج نهروان از همه با بصیرت تر بودند و هم آنهابودند که بصیرت خودراازامام علی (ع) فرا ترمی دانستندوراه خشک وخشونت رادرپیش گرفتند.
جناب هدایت خواه به ایمان و باورتان ایمان دارم، اما در تشخیصتان جای پرسش بسیار است.
باید دانست که ما ایرانی به دنیا آمده‌ایم و با همه مردم دنیا که خواهان صلح و دوستی باشند و حقوق انسان‌ها راپاس بدارنددست مهر و دوستی می‌دهیم تاانسانها به آرامش برسندوصلح و داددرجهان پدیدآیدوروزگار ازخشونت وناامنی درامان ماند ایران ما حدودده هزارسال سابقه تاریخی دارد و ازسه هزارسال پیش ازمیلاددارای حکومت ودین وقانون وتمدن بوده است.
انکارفرهنگ وتاریخ وگدشته ایران از هرکس که سربزندخطایی نابخشودنی وزیان آور وناسازگاربا این سرزمین کهن وحکمت خیزاست.
فرمان حقوق بشر کورش بزرگ و شاهنامه سترگ فردوسی و آیین رحمانی اسلام و کیش خرد و نیکی زرتشت نماد و سند و شناسنامه ملی ماست. ایران آریایی را کورش و آریو برزن و فردوسی و شاهنامه و سعدی و حافظ و مولانا و ابن سینا و زکریای رازی و خیام و دیگر شخصیتهای ملی و دینی هویت وزینت و افتخار و بزرگی بخشیده‌اند. باید آنها را نیک بشناسیم و ارج گذاریم و با بهره مندی از دانش و دانایی و هنرهای روزگار خویش راه ترقی و سربلندی در پیش گیریم و هرگز پیوند خویش را با گذشته خود از میان نبریم؛ چراکه هردرختی از ریشه خویش زنده است وآنان که گذشته واصالت خویش را از دست بدهند پیش از مردن مرده‌اند.
و سخن آخرا ینکه باید دانست که دینداری تنهابه آراستن ظاهردینی وپینه بستن پیشانی ولب تکان دادن ووردخواندن وخم وراست شدن و تنها خودرا بر حق دانستن و بین آدمیان خط ودیوارکشیدن وهمه امتیازات را از آن خود دانستن و دیگران را بد کیش و منحرف خواندن و مجالس شادی را برهم زدن و خشونت ورزیدن و از دیوار سفارتها بالارفتن و قبرهارا زینت دادن و  آبادکردن و همواره ترویج نوحه و عزاکردن و مرگ را برای غیر خود آرزو داشتن و بهشت و دوزخ را به دلخواه خویش بین خود و دیگران بخش کردن ود یگران را گمراه و خود را برحق شمردن و وظیفه همگان را مریدی و بندگی کیش خود دانستن ور ستگاری را در تبعیت و تقلید دیدن نیست بلکه جان و روح دین و خداپرستی همان است که فردوسی حکیم کوتاه و رسا و پر معنا سروده است:
"به روز گذر کردن اندیشه کن
پرستیدن دادگر پیشه کن
بی آزاری و سودمندی گزین
که این است آغاز و انجام دین
به نیکی گرای و میازار کس
ره رستگاری همین است وبس"
"خدایا ما را آن ده که ما را آن به"
نام شما

آدرس ايميل شما

خشایارچشمه روشن
Iran, Islamic Republic of
نبایدجوابش۰۰۰رامیدادی
اصلاحطلب چرامی
Iran, Islamic Republic of
احسن برمرد بزرگ ایرانی وایران دوست شما نماد راست وحقیقت هستید
ص- ر
درود بر استاد منطقیان فرهیخته
انصاف
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلمت
سلام برشرفت
پاینده عزتت
جاوید نامت
عالی عالی عالی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
حقیقت رو گفتی تشکر اقای منطقیان
همشهری
Romania
نکنه کوروش از جناح شما اصلاح طلبان باشه
جدیدأ می بینم اصلاح طلبان از اون حمایت می کنند
کوروش متعلق به همه ایرانیان هست وهمه ایرانیان ایشان را به عنوان بهترین پادشاه تاریخ از ان یاد می کنند
ناشناس
Romania
درود بر شما
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
دردود بر بزرگ مرد اصلاحات
درود بر این قلم
درود بر این شجاعت و غیرت
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد محمود منطقیان
من
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما استاد منطقیان
یاحق
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی شیوا مستند درود استاد منطقیان بزرگ مرد علم واندیشه ، صبوری واخلاص وپاکی واخلاق خدا خیرت بده که دلیل محبوبیت تو همین پاکی وبی آلایشی توست
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
حالا شدی همون منطقیانی که میشناختیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان سخنان شما متین ومنطقی است اما چه مبشود کرد ،نرود میخ فولادی در سنگ .
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
احسن بر شما
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرف منطیقیان.
دانشجوی دکتری
Iran, Islamic Republic of
استاد ارجمندم جناب منطقیان ...از دوستان بسته انتظاری بیش از این نیست !!!
Romania
منطقیان کوتاه بیا شما کجا و استاد هدایتخواه کجا
نيكپور
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر استاد منطقیان
همشهری
Iran, Islamic Republic of
دزود بر شما
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
لنده
Iran, Islamic Republic of
درودبراستادمنطقیان
منصف
Iran, Islamic Republic of
درود بر استااد سخن شجاعت درهر عصری مورد تحسین است استاد منطقیان بامنطق وشجا عت ودلیری ومحکمی پاسخ دادند
ناشناس رضاییان کر یک
Iran, Islamic Republic of
سلام منطقیان کیه دیگه سواد هم داره کبنا جان خودت سوال کن
کوروش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
جناب استاد ...!!!جناب دکتر ...! بخوانید وبیندیشید ....
انجمن کارگران سد چمشیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد منطقیان
بویراحمد و ثلاث
Iran, Islamic Republic of
هر دوتا عکس خودش گویای همه چیزی است
یکی پیشونی پینه بسته
یکی پیشونی عادی و همرنگ صورت
روح الله
Norway
خیلی جالب و باتفسیر زیبا جواب دادید استاد منطقیان،احسنت بر این نوع نگرش و این خرد شما و هزاران درود بر این قلم که زیبا نوشتید،عدالت را از نگاه و دستان افرادی همچون شما دید نه افرادی که الان از ترس در حال فروش و نقد کردن اموال خود برای اماده بودن و فرار از این کشور هستند،تاریخ حقایق رانشان خواهد داد
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
اقای منطقیان به نظر میرسد شما بیشتر با احمدی نژاد محبوب قلبها زاویه داری تا متن انتقادی هدایت خواه
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
حرف دل همه را زدی این اقای هدایت خواه اگه می توانست مدرک دکترایش را می گرفت
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
ایشان بازم می خواهد استخاره کند ودر انتخابات بعدی شرکت کند
ناشناس رضاییان کر یک
Iran, Islamic Republic of
منطقیان کیه دیگه
پرسپوليس ايران
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود بر شرفت اقای منطقیان عزیز الحق که فرزند کورش هستی درودوصددرود برشما فرزند اریایی
فرشید
Iran, Islamic Republic of
این اقای لاهوتی کیست ۵۰ سالی یبارمیاد کجایی دادش کی وکجاهستی.....
حسین
Iran, Islamic Republic of
این اقای لاهوتی کیست ۵۰ سالی یبارمیاد کجایی دادش کی وکجاهستی.....
همشهری
Iran, Islamic Republic of
منطق چرا به خودت فشار میاری تو که گفتی آزادی بیان و عقیده ؟ کجا رفت آن همه طمطراق روشنفکری ؟
شهروند
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بود آفرین
امیر
Iran, Islamic Republic of
عالیییی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درود بر منطقیان نشان دادی با فکر و نترس هستی واقعا جواب چنین افرادی را نباید می‌داد حیف که سالها این فرد برای ما قانونگذارری می‌کرد
مازیار
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان چرا مهمترین منبع شما یک مسلمان و قران است کمی تامل کن
باوی
Iran, Islamic Republic of
بسیار شیوا و متین فرمودی
یورد خالی
جناب منطقیان در یک کلام افرین خوب گفتی دریغ است که ایران ویران شود
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
هرکس منشور کورش را بخواندو نگوید او مقدس و بزرگ است انسان نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
درود و صد درود بر بزرگ مرد اصلاحات، دریغا که نرود میخ آهنین در سنگ.........
کارگران غیر بومی سد چمشیر
Iran, Islamic Republic of
هوا بس ناجوانمردانه سرد است ای دمت گرم و سرا خوش باد
چرام
Iran, Islamic Republic of
درود بر نظر جناب منطقیان، و یک سوال، اقای هدایت خواه، ایا شما فردوسی را قبول دارید؟
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
محمود جان ایشان ۷ آبان را گفته مطالعه کن
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
محمود مگر نه ارجاع شما به قران است .پس قران گفته دین اسلام کاملترین است .کوروش چرا
سعید
Iran, Islamic Republic of
ااحسنت
داوود
Iran, Islamic Republic of
درود
هدایتخواه به ..، مطمئنا .. رو قطع میکرد.
معلم
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان تراود که در اوست
Iran, Islamic Republic of
احسنت استاد منطقیان که با منطق پاسخ دادند
ولوی
Iran, Islamic Republic of
سپاس بی کران از منش وادب قلمی وادبیتان،نه از بابت پاسخ دادن به این .. است ونه نشانی از ازادگی ???
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دررود بر منطقیان تکریم بزرگان صاحب اخلاق، دین، مردم دار و با بصیرت = اسلام
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اقا یان هدایت خواه ومنطقیان دو انسان شریف ومعتبر ومحترم ازنظرشخصی وشخصیت حقیقی این استان هستند ...اما از نگاه اصلاح واصول اگردرایینه قضاوت قرار گیرندهردوقابل نقدند
امروزاصلاح واصول تبدیل به دو لبه یک قیچی شده اندکه ماموریت وکار ویژه اش مرگ عدالت ،فامیل سالاری،اشتغال خانوادگی ،اختلاسهای کلان،حقوقهای انچنانی و.....
سنگ نوشته ها,نقل قولهایی که توسط مورخین وبزرگان ایرانی وغیر ایرانی درمورد کورش بزرگ بصورت کتاب یاسخنرانی ومصاحبه بیان شده اوج عزت وعظمت تمدن وفرهنگ یک ملت رابه دنیا معرفی می کند
راستی اگر کورش با ان تفکرومشی انسانی بجای خسرو پرویزساسانی پادشاه ایران بودپاسخ نامه محمد طاهرونازنین دردعوت اوبه اسلام راچگونه میداد
گنج های مدفون ما ابرانیهااز نظرفرهنگ ،ادب،انساندوستی،رحم وعطوفت،اخلاق نیکو....امثال فردوسی،سعدی،حافظ ،مولوی و....هستند که این گنجهای نهان نثر وشعروحکایات خودراملهم از قران ،احادیث، روایات پیامبر وامامان میدانند
ظرف طلایی وزرینی چون سرزمین ایران انسانهای تشنه حقیقتی چون فرزندان کورش مظروفی نابی چون مکتب حسین راپذیراشدند واز جان گرامی خودازاین ظرف مظروف حفاظت کرده ومیکنندبافتخار
.....جنگ هفتاد دو ملت همه راعذربنه.......
کریم
Iran, Islamic Republic of
منطقیان دیگه کیه؟؟؟
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
منطقیان جون خت تو کجای این جریان اصلاحاتی ..دهدشتو نابود کردی
انقلابی ام
Iran, Islamic Republic of
نظرات رو سلیقه ای انتخاب نکنید
دنا
Iran, Islamic Republic of
آقای..ن لب تکان دادن و ورد خواندن و خم و راست شدن یعنی چه ؟ با این جمله معلوم است ن..
چوپان
Iran, Islamic Republic of
زنده باد اندیشه های روشن
درود بر استاد محمود منطقیان
معلولس
Iran, Islamic Republic of
وقتی شخصی.. هست. جناب هدایت خواه ..ل خودمونو میشناسیم و میدونیم از کدام .. ش.. پس دلیل نمیشه همه رو قاطی خودت کنی.
Romania
منطقیان کیه نمیشناسم
Iran, Islamic Republic of
هدایتخواه کیه؟
همشهری از یه جای دور
Iran, Islamic Republic of
مسئول سایت لطفا نظرات راگلچین نکنید....آزادی بیان یعنی چی؟؟اگه بقول خودتان نظرات حاوی توهین، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد میتونید منتشر نکنید البته میبایست اون سه نقطه بعده اتهام و... را معنا کنید که به احتمال زیاد معنا ومفهوم آن همون چیزیه که شما هرنظری که به مذاقتون خوش نیومد منتشر نمیکنید والباقی ماجرا
سلیمان جهان بین
Iran, Islamic Republic of
نه توهین کردیم نه افترا وبسیار متین ومنطقبان نوشتیم چرا گزینش میکنید
گمنامsayed hassan
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد منطقیان عزیز
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان شما خودتون احمدی نژاد اصلاح طلبا هستین...هنوز دلیل حمایت ازشما کشف نشده...
سیب
Iran, Islamic Republic of
سلام: ایا سیاسیون ما برای حل مشکلات مردم هم.دارند یا فقط به فکر استخدام دوستان و اقوام خود هستن.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1