تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۲۸۸۲۸۸

روحانی در یاسوج؛ افسوس که دولت از تاریخ عبرت نگرفت

۰
کبنا ؛مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: افسوس که از تاریخ درس نگرفتند، راهی را در پیش گرفتند که بارهای بار تجربه شده بود.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام حمید روحانی که امروز به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج و به مناسبت فرا رسیدن ایام الله ۱۳ آبان در این دانشگاه سخنرانی کرد ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع دانشجویان دانشگاه یاسوج، بیان کرد: روز ۱۳ آبان چند اتفاق مهم و سرنوشت ساز رخ داد.
وی ادامه داد: از جمله این حوادث، نخست ۱۳ آبان ۱۳۴۳ بود که منجر به تبعید امام شد و علت هم این بود که ایشان از احیاء کاپیتالاسیون و اینکه به سرجوخه‌های عربده کش آمریکایی مصونیت قضایی داده بودند که در ایران هر جرم و جنایتی کردند کسی متعرض آن‌ها نشود اعتراض کرد، دومین حادثه مربوط به سال ۱۳۵۷ دانشجویان بود که به جرم مقابله با استکبار جهانی و استبداد داخلی به خاک و خون کشیده شدند، سومین حادثه مربوط به ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ که روز تسخیر لانه جاسوسی بود می‌باشد.
این مورخ انقلاب اسلامی با طرح این موضوع که برای پی بردن به روند منتهی به واقعه تسخیر لانه جاسوسی باید مواردی را بررسی کرد، تصریح کرد: سؤال اول این هست که آیا تسخیر لانه جاسوسی بر اساس عقل و شرع پسندیده و درست بود یا نه؟ سؤال دوم این هست که آیا امام (ره) از این ماجرا و تصمیم اطلاع و آگاهی داشتند؟ سوم اینکه چرا امام این حرکت را انقلاب دوم نامیدند و منظور از این انقلاب اول و دوم چیست؟ چهارم آیا همه افراد دخیل در آن حرکت نیروهای مخلص و انقلابی بودند؟ و نهایتاً اینکه چه درس‌هایی از این حرکت می‌توان گرفت؟
روحانی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که می‌فرماید: همانگونه به آن‌ها تجاوز بکنید که به شما تجاوز کردند، بیان کرد: اسلام اجازه نمی‌دهد که یک مؤمن مورد تجاوز قرار بگیرد اما ساکت بنشیند و از طرفی پذیرش ظلم از ظلم کردن بدتر است.
مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم از زمانی که آمریکا به ایران وارد شد اگر بخواهیم نگاهی گذرا داشته باشیم خیانت‌های بشماری را می‌بینیم که می‌توان برای نمونه به کودتای ۲۸ مرداد که مردم ایران نهضتی را آغاز کردند و می‌خواستند دست استکبار را از سرزمین خود کوتاه کند، آمریکا با مداخله خود دولت مردمی را ساقط می‌کند و یک مزدور حلقه به گوش و بی اراده را بر می‌گرداند و بر گرده ملت سوار می‌کند، هیچ کسی هم نمی‌گوید این یک تجاوز بوده است.
روحانی ادامه داد: یک سال از کودتای ۸ مرداد نمی‌گذرد مجدد کنسانسیون نفت تشکیل می‌دهد و کشورهای انگلستان، آمریکا و هلند نفت ایران را تاراج می‌کنند، مرحله بعد تشکیل ساواک در سال ۱۳۳۶ بود که افراد وابسته به رژیم را در آمریکا و فلسطین اشغالی شیوه شکنجه را آموزش می‌دهند، در مرحله دیگر با تمام وقاحت برای خود کاپیتالاسیون و قانون مصونیت قضایی برای خود لحاظ می‌کند تنها به این خاطر که ملت ایران را تحقیر و ذلیل کند که ای ملت تو اینقدر ذلیل هستی که یک سرباز و آشپز آمریکایی بر شما ارجعیت دارد.
وی افزود: بعد از اعتراض امام که چرا این ظلم را به ملت می‌کنید، ایشان را بدون اعلام جرم و دادگاه تبعید می‌کنند.
این مورخ انقلاب سلامی با اشاره به نامه وزیر مختار آمریکا به دوست خود، بیان کرد: در آن نامه می‌نویسد و افتخار می‌کند که ما توانستیم از دست پیرمردی که چوب لای چرخ ما می‌گذاشت راحت بشویم.
وی با بیان اینکه بعد از آنکه انقلاب در آستانه پیروزی قرار می‌گیرد کارتر، اردشیر زاهدی را فرا می‌خواند و دستور می‌دهد که به ایران برود و با کمک سفیر آمریکا در ایران و شاه سعی کنید انقلاب را در هم بشکنید، تصریح کرد: پس از این اقدام و حضور زاهدی در ایران تصمیم بر این می‌شود که در اولین گام مقابله باید شخصیت‌ها و رهبرهای بدلی در برابر خمینی ایجاد کنیم تا بتواند مسیر را منحرف سازد؛ افراد مد نظر آن‌ها دو نفر بودند به نام‌های سید کاظم شریعتمداری در قم و دکتر سنجابی در تهران، این‌ها همه اسناد لانه جاسوسی هست.
مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی عنوان کرد: تصاویر این شخصیت‌ها در روزنامه‌ها و مقالات آن زمان منتشر می‌شود حتی در کشورهای همسایه مثل لبنان و ....، اما بازهم دیدند موفقیتی حاصل نمی‌شود.
روحانی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب نیز روند ادامه دارد و توطئه‌ها همچنان هست از جمله این توطئه‌ها می‌توان به آشوب در کردستان آشوب اشاره کرد، در گنبد مردم را به خاک و خون می‌کشند، تاکید کرد: اینجا عقل و شرع چه می‌گوید؟ آمریکا در کشور ما کودتا کند دخالت نیست، کاپیتالاسیون تجاوز نیست، غارت نفت و هزاران چیز دیگر تجاوز نیست؛ حال تسخیر لانه جاسوسی تجاوز است؟! پس در برابر تجاوز باید مقابله کرد.
وی با اشاره به پرسش دوم خود که آِیا امام از این واقعه مطلع بودند یا نه، بیان کرد: امام هیچ گونه اطلاعی از این ماجرا نداشتند و کاری بود که خود دانشجویان ما انجام دادند و این به برکت انقلاب و نهضت اسلامی بود.
این مورخ انقلاب اسلامی افزود: تفاوتی که نهضت امام با سایر حرکت‌ها و نهضت‌ها داشت این بود که امام در این نهضت سعی کرد یک ملت زنده، آزاد اندیش، فهمیده و خودساخته و دارای بلوغ سیاسی تربیت کند، از روز آغاز نهضت این اعلامیه‌های امام به ملت آگاهی بخشد و رشد داد.
روحانی تصریح کرد: امام انسان‌هایی تربیت کرد که راه را شناختند و یافتند، نیاز به سؤال نبود دیگر و مردم و ملت خود رشد یافته بودند و هیچ نهضتی همچین ویژگی نداشت، ملت تا آن حد رشد یافته بود که مردم هیچ گه در حوادث رخ داده و در برابر نیرنگ‌ها فراوان دشمن دچار تردید نشدند.
وی با اشاره به انواع نیرنگ‌های دشمن و هوشیاری مرد بیان کرد: یک نمونه از این موارد زمانی بود که ما در نوفل لوشاتو بودیم و شاه آمد و توبه نامه خواند و به ملت ایران گفت که" صدای انقلاب را شنیدم و تعهد می‌کنم که قانون شکنی‌ها و ظلم‌ها تکرار نشود" و بعد به خاطر تحریک احساسات مردم گفت" سلطنت موهبتی اللهی است که از جانب ملت به شاه تفویض شده است.
مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: آن زمان ما در نوفل لوشاتو بودیم و در تلویزیون فرانسه تظاهرات مردمی را که دیدیم پاچه نوشته ای دست مردم بود با این عنوان که" مرگ موهبتی است اللهی که از جانب ملت به شاه تفویض شده است".
روحانی تاکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان ما در حقیقت آن شناختی بود که از راه امام و انقلاب امام داشتند.
وی با اشاره به اینکه چرا امام این حرکت را انقلاب دوم نام نهادند؛ تصریح کرد: نهضت ما از روزی که آغاز شد بر خلاف سایر نهضت‌های دیگر دو بعد داشت؛ بعد ضد استعماری و بعد ضد استبدادی، امام این حقیقت را به درستی دریافته بودند که استعمار و استبداد دو اهرم مکمل همدیگر هستند و هر کدام که ضربه ببیند دیگری جبران می‌کند.
این مورخ انقلاب اسلامی افزود: سایر نهضت‌های گذشته تنها یک بعد داشتند و مثال بارز آن نهضت مشروطه بود که تنها ضد اتبدادی بود و در آن مردم از سر ناآگاهی دست به دامن کفتار پیر شدند تا عدالت و آزادی را طلب کنند و انگلیس هم آنچنان نهضت را به انحراف کشاند که منتج شد تا رضا خوان را از استبل انگلستان بیرون بکشند و بر تخت سلطنت بنشانند و خون مردم را در شیشه بکنند.
وی به نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در این نهضت که تنها یک نهضت ضد استعماری بود وقتی به مصدق گفتند کلک شاه را بکن، گفت من در مجلس قسم یاد کرده‌ام که به شاه خیانت نکنم.
وی تاکید کرد: نهضت امام دو بعد داشت که هم بر علیه شاه و هم آمریکا و استکبار قیام کرد، دانشجویان ما آنقدر آگاهی داشتند که با تسخیر لانه جاسوسی دست استکبار را از کشور کوتاه کردند و این افتخاری بود که دانشجویان انجام دادند لذا امام فرمود انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول؛ انقلاب اول ضد استبدادی بود و این انقلاب ضد استکبار.
وی با بیان اینکه همه افراد دخیل در این تسخیر انقلابی نبودند، تصریح کرد: آن‌ها سه دسته بودند اول نیروهای انقلابی و پیرو خط امام، دوم نیروهای ابن الوقت و نان به نرخ روز خور بودند و امروز هم صاحب ادعا هستند و آن حرکت را خلاف عقل می‌دانند و دسته سوم نفوذی‌ها بودند مثل کمونیست‌ها و سازمان مجاهدین که خود را پیشتاز مبازه با آمریکا می‌دانستند و برای اینکه از قافله عقب نمانند خود را قاطی دانشجویان انقلابی بشوند از سر ناچاری.
روحانی بیان کرد: درس‌هایی که می‌توان از تسخیر لانه جاسوسی گرفت این هست که ای ملت اگر کوتاه امدید زمین خواهید خورد و اگر قاطع ایستادید پیش خواهید رفت.
این مورخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: در آن روز اگر جوانان دانشجو آن حرکت را انجام نمی‌دادند و مثل امروز که بعضی از دولت مردان ما به چه کنم چه کنم افتادند، یک روز مدیحه سرایی می‌کنند و یک روز لبخند دیپلماسی می‌زنند و یک روز تعریف می‌کنند و یک روز گله می‌کنند؛ مطمئن باشید که ایران را یک جنگ داخلی فرا می‌گرفت.
وی تاکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی بلای بزرگی را از سر ایران دفع کرد، تسخیر لانه جاسوسی ابهت آمریکا را در دنیا شکست و آمریکا را در چشم جهانیان ذلیل کرد.
روحانی ضمن بیان اینکه: اگر قاطع استقامت نمی‌کردیم و نکره بودیم همان بلایی سر ایران می‌آمد که الان جلوه ای از آن را می‌بینیم، تاکید کرد: باید از تاریخ درس گرفت، دولت ما اگر از تاریخ عبرت می‌گرفت و این روش را در پیش نمی‌برد ما را اینقدر ذلیل نمی‌کرد.
مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: افسوس که از تاریخ درس نگرفتند، راهی را در پیش گرفتند که بارهای بار تجربه شده بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1