تاریخ انتشار
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۲۸۷۴۲۸

مرگ ساکنان روستای «مور زرد زیلایی» در راه‌های نامناسب

۲
۰
کبنا ؛ 
مردم روستای محروم "مور زرد زیلایی" در بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد در جلوی استانداری تجمعی داشتند که کمبود سوخت زمستانی و نداشتن راه مناسب را از مهمترین مشکلات خود عنوان نمودند.
به گزارش کبنا، زاد علی فرخیانی، یکی از اهالی روستای "مور رزد زیلایی" به نمایندگی از مردم این روستا به خبرنگار ما گفت: این روستا با ۱۵۰ خانوار و جمعیت ۷۷۳ نفر فاقد راه ارتباطی مناسب است جاده روستا قدیمی و خاکی است که چند مرتبه مسئولان قول دادند این جاده آسفالت شود اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده اند.
وی افزود: در فصل زمستان با اولین بارش باران و برف راه این روستا بسته می شود و امکان عبور و مرور خودرو مقدور نیست.
فرخیانی تصریح کرد: این روستا دارای مشکلات و محرومیت های زیادی است اما در حال حاضر مهمترین و اولویت دار ترین مشکل این روستا نداشتن راه ارتباطی و سوخت زمستانی است.
وی خاطرنشان کرد: یک خانم مبتلا به بیماری فشار خون در زمستان امسال بخاطر مناسب نبودن راه مناسب و بارش باران که باعث مسدود شدن جاده روستا شده بود، چرخ خودرو نیز در بین راه ترکید و امکان رسیدن به مراکز درمانی فراهم نبود جان خود را از دست داد که باید مسئولان و متولیان امر بخصوص راه و شهرسازی پاسخگوی این مشکل مردم باشد.

این فرد که از اهالی روستای "مور رزد زیلایی" است، اضافه کرد: از رسانه ها بخصوص صدا و سیما انتظار داریم به منطقه محروم زیلایی سفر کنند و خبر و گزارش بگیرید تا از نزدیک با فقر و محرومیت مردم آشنا شوید و به گوش مسئولان برسانند چراکه مردم این منطقه به نان شب خود محتاج هستند.
همچنین "قدرت عمویی"، دهیار روستای "مور رزد زیلایی" نیز گفت: ۴۰سال از انقلاب اسلامی می گذرد در صورتی که مسئولان در این مدت سالی نیم کیلومتر از جاده ۶۰کیلومتری این روستا را آسفالت می کردند هم اکنون هیچ مشکلی نداشتیم.
وی افزود: ۱۷۳خانوار تحت پوشش دهیاری بعلت مشکلات و محرومیت هایی که در این منطقه وجود دارد به ۳۵ خانوار کاهش یافته و به سمت استان اصفهان مهاجرت کرده اند.
عمویی با بیان اینکه مهمترین مشکل "مور زرد زیلایی"جاده ارتباطی است، بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل سرما و بارش ها قرار داریم در حال حاضر با مشکل سوخت مواجهیم و مردم از بس که درختان جنگلی را قطع کردن برای تامین سوخت خود دیگر درختی هم نیست که بخواهند قطع کنند.
وی در خصوص مشکل سوخت زمستانی روستا اضافه کرد: به هر خانوار ۲۰۰لیتر یا ۴۰۰لیتر نفت داده شده که این میزان جوابگوی نیاز مردم نیست و مسئولان باید فکری برای این مساله کنند.
"لطف الله مسعودی"، مدیرعامل شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال میزان کالا برگ سوخت زمستانی دو برابر شده است و سهم ۲۲۰لیتری به ۴۴۰لیتر و ۳۳۰ به ۶۶۰لیتر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: مخازن سوخت استان تکمیل و برای عرضه و حمل و نقل سوخت مشکل و محدودیتی نداریم. خرداد ماه در نشستی که داشتیم مصوب شد که تعاون روستایی و امور عشایر نسبت به اطلاع رسانی و ثبت نام مرحله دوم کالا برگ اقدام و سوخت مورد نیاز خود را قبل از رسیدن فصل سرما خرید و ذخیره کنند.
مسعودی با ارائه مدارک مثبته مالی آمادگی ارسال چهار محموله ۲۰هزار لیتری اعتباری به میزان ۸۰ هزارلیتر برای روستا ها و عشایر استان را داریم.
مدیرعامل شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: محدویتی برای عرضه سوخت نداریم و کالابرگ امسال به دوبرابر افزایش یافت و اگر کاهلی و کوتاهی بود به امور عشایر و تعاون روستایی استان برمی گردد.
"مجید علی پور"، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طی چهارسال گذشته عملیات سوخت رسانی به مناطق عشایری استان به نحو مطلوبی انجام داده ایم و هر میزان که نیاز داشتند در اختیار آنها قرار می دادیم.
وی افزود: با توجه به دستورالعمل شرکت ملی نفت مبنی بر اختصاص کالا برگ سوخت متاسفانه دچار مشکلاتی شده ایم و حمل و نقل سوخت با تاخیر انجام شده است.
علی پور بیان کرد: هم اکنون روزانه یک تانکر ۱۲هزار لیتری نفت برای مناطق عشایری ارسال می شود اما در برخی از مناطق قاچاق سوخت صورت می گرفت که باعث شد شرکت نفت براساس کالا برگ سوخت اختصاص دهند و این مساله باعث کاهش میزان و تاخیر در سوخت رسانی به مناطق شده است.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: میزان نفت برای هر خانوار را شرکت نفت تعیین می کند و عملا ما تنها وظیفه حامل عمل می کنیم، میزان سهمیه براساس سرانه کشوری تعیین شده است و در صورتی که مازاد بر این میزان نیاز باشد شرکت نفت آمادگی خود را اعلام کرده است.
علی پور تصریح کرد: برای روستای مور زرد زیلایی تاکنون ۴ تانکر ۱۲ هزار لیتری سوخت از سوی تعاون روستایی و امور عشایر ارسال شده است.
وی ادامه داد: به هر خانوار یک تا چهار نفر ۴۴۰ لیتر و خانوارهای پنج نفر به بالا ۶۵۰ لیتر داده می شود اما امسال کالا برگ از سوی شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی دیر توزیع شده است که در عملیات انتقال نیز تاخیر ایجاد کرد.
"محمد علی علیمردانی"، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکل راه ارتباطی این روستا گفت: پروژه جاده "مور زرد زیلایی" دو بار به مناقصه گذاشته شد اما متاسفانه کسی استقبال نکرد و مستندات آن نیز وجود دارد که مجددا برای بار سوم تجدید مناقصه کردیم.
وی با بیان اینکه همه مشکلات ارتباطی استان را رصد می کینم، افزود: امیدواریم پاکت های بار سوم مناقصه را این هفته که باز می کنیم کسی برنده شود تا مشکل این روستا رفع شود.
علیمردانی اضافه کرد: در صورت برنده داشتن مرحله سوم مناقصه طی یک هفته تا ۱۰ روز عملیات اجرای راه ارتباطی "مور زرد زیلایی" شروع می شود و پیمانکار پای کار می آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناس
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره بعد از چهل سال از عمر انقلاب هنوز مردم از امکانات اولیه محرومند.مسیولین کجایید تا کی میخواید شعار بدید.
زیلایی موشمی
Iran, Islamic Republic of
امان ازدرد دوری
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1