تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۲۸۶۸۲۴

راه مقابله با بیماری سنگ کلیه چیست؟

۰
کبنا ؛
جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ فوق تخصص پیوند کلیه، گفت: سنگ‌های دستگاه ادرار، عفونت‌های ادراری و غده پروستات از شایع‌ترین موارد بیماری‌های کلیوی است.


به گزارش کبنا، سید محمد رضا ربانی، سنگ‌های کلیه را از جمله بیماری‌هایی عنوان کرد که مدت‌ها است، بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از هر زمانی که تاریخچه‌ای در این زمینه وجود داشت " سنگ در مثانه" نیز بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با طرح این سوال که چه کاری باید انجام داد تا به سنگ کلیه مبتلا نشویم و سنگ کلیه برای ما عارضه کلیوی مداوم ایجاد نکند؟، تاکید کرد: در این مورد و به خصوص برای افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، لزوم معاینه دوره‌ای توسط پزشک معالج، موضوعی مهم و مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه بعضی سنگ‌هایی که " درون کلیه " هستند، احتمال دارد خطر چندانی نداشته باشند و فرد برای مداوا فرصت کافی داشته باشد، تصریح کرد: این موضوع در مورد سنگ‌هایی که از کلیه "خارج" می‌شوند و راه مجاری ادرار را می‌بندد، متفاوت خواهد بود و فرد در شرایط " اورژانس" قرار می‌گیرد که در این وضعیت، باید سریعا اقدام درمانی لازم صورت پذیرد.

مقاومت ۴ هفته‌ای کلیه، در صورت انسداد کامل

وی با بیان اینکه در این وضعیت نیز فرد فرصت دارد، اما این فرصت محدود است و بستگی به شدت انسداد دارد؛ ادامه داد: هر چه " انسداد کامل تر " باشد، مدت زمان توانایی کلیه برای حفظ سلامتی خود کمتر شده و با انسداد کامل مجاری ادرار، ممکن است کلیه بتواند در مدت زمان یک تا دو هفته و حداکثر ۴هفته مقاومت کند و پس از این مدت، رفع انسداد نیز چاره ساز نخواهد بود و "کلیه" برای همیشه از بین می رود.

دکتر ربانی، علائم سنگ کلیه را درد شدید ناگهانی، حالت تهوع، استفراغ و گاهی همراه با علائم ادراری دانست و اظهار داشت: در صورت مشاهده این علائم، فرد باید سریعا به پزشک مراجعه، تا برای کنترل درد آن، اقدامات تشخیصی لازم را صورت داده و در ادامه با روش های نوین درمانی، نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

 سنگ کلیه بیماری ارثی نیست

این جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار با تاکید بر اینکه سنگ کلیه یک، "بیماری ارثی" نیست، اظهار داشت: در بعضی از خانواده‌ها به دلیل وضعیت ژنتیکی، رژیم و عادات غذایی مشترک و آب و هوای یکسان، ابتلاء به سنگ کلیه را بیشتر مشاهده می‌کنیم.

وی هشدار داد: افراد ۱۵ ساله که سنگ کلیه دارند و یا کسانی که به صورت مکرر دچار سنگ کلیه می‌شوند، احتیاج به مراقبت بیشتری دارند و توصیه می‌شود این افراد حتما به صورت دوره‌ای به پزشک معالج خود مراجعه تا در شرایط  مناسب، دستور و اقدام‌های تشخیصی و درمانی لازم برای مداوای آنان انجام شود.

سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری با هم ارتباط دارند

 ربانی با اشاره به اینکه سنگ کلیه و عفونت ادراری با هم ارتباط دارند، تصریح کرد: بیمارانی که به سنگ کلیه و عفونت ادرای مبتلا می‌شوند، احتیاج به مراقبت دوره‌ای دارند تا عامل زمینه‌ای در آن‌ها شناسایی و برطرف شود.

بزرگی غده‌ی پروستات در کمین مردان بالای ۵۰ سال

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با اشاره به ابتلای مردان بالای ۵۰ سال و مسن به عارضه "بزرگی غده ی پروستات" افزود: علائم ادراری در این بیماران به صورت علائم تحریکی و انسدادی شروع شده و در صورت عدم درمان می‌تواند نارسایی کلیه را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر مراقبت های دوره‌ای از افراد مبتلا به بزرگی غده ی پروستات، یادآور شد: نکته مهم و حائز اهمیت این است، که افراد مبتلا به اختلالات دستگاه ادراری، پزشک معالجی برای خود انتخاب کرده و در شرایطی که پزشک برای آن‌ها تعیین می‌کند، به صورت مکرر مراجعه نمایند.

 ربانی با بیان اینکه در این مورد، افراد مبتلا به سنگ کلیه باید توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: بی‌احتیاطی در مورد سنگ‌های کلیه، ممکن است منجر به نارسایی کلیوی شده و هزینه‌های درمانی بیشتری به فرد تحمیل می‌کند.

مصرف لبنیات ارتباطی با سنگ کلیه ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصرف لبینات رابطه ای با " ایجاد سنگ کلیه" دارد؟ گفت: به صورت سنتی مردم می‌گویند که لبنیات باعث سنگ‌سازی می‌شود، اما بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۸۱ بر روی ۱۰ هزار بیمار انجام شد، به گونه‌ای که ۵ هزار بیمار از لبنیات استفاده کرده و ۵هزار بیمار دیگر قرار بر عدم استفاده از لبنیات داشتند، مشخص شد افرادی که از "لبنیات" استفاده نکرده اند، بیشتر از افرادی که "لبنیات" استفاده کرده‌اند به سنگ کلیه مبتلا شده‌اند.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ فوق تخصص پیوند کلیه، در تشریح دلایل این رویداد خاطرنشان کرد: دلیل ایجاد سنگ‌های کلیه، اُگزالات است و در افرادی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، اُگزالات از طریق سیستم ادراری دفع و باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

وی در ادامه با توضیح اینکه چرا افرادی که لبنیات مصرف می‌کنند، کمتر دچار سنگ کلیه می‌شوند، تصریح کرد: لبنیات در روده این افراد با اُگزالات ترکیب و از راه روده دفع شده، که این امر باعث می‌شود اگزالات کمتری وارد سیستم ادراری شده و در نتیجه سنگ‌سازی در این افراد کمتر باشد.

 ربانی در پایان با بیان اینکه استفاده زیاد مواد کلسیم دار در بعضی افراد مستعد، ممکن است باعث بروز سنگ کلیه شود، توصیه کرد: به طور مناسب مصرف حدود سه لیوان شیر و ماست در طول شبانه روز خطری از نظر سنگ‌سازی برای افراد در پی ندارد.(وب دا)

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1