تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۲۳

بیرجند منتظر مدیریت «جاوید» / بیرجندی‌ها در باره این مرد یاسوجی چه می‌گویند؟

۱۲
۱
کبنا ؛پس از کش و قوس های فراوان، ماراتن انتخاب شهردار بیرجند از سوی شورای شهر پنجشنبه شب به پایان رسید و شهردار بیرجند انتخاب شد البته آن چه که عجیب بود این است که نام شهردار منتخب اصلا در بین گزینه های مطرح شده وجود نداشت. اعضای شورا که پیش از این به سمت انتخاب شهردار بومی تمایل پیدا کرده بودند و یا حداقل اینطوری وانمود می کردند و گزینه های نهایی آنها نیز همه بومی بودند به ناگاه در چرخشی ۳۶۰ درجه ای، پس از دکتر مدیح که شهرداری غیر بومی بود این بار شهردار سابق یاسوج از استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان شهردار بیرجند معرفی نمودند.

به گزارش کبنا، براساس شنیده ها نام مهندس محمد علی جاوید شهردار سابق یاسوج اولین بار دوشنبه هفته گذشته توسط یکی از اعضا در جلسه شورا مطرح شد و برای دعوت از وی نیاز به رای حداقل ۶ عضو از ۹ عضو شورا بود. البته در جلسه روز دوشنبه شورا ۸ نفر از اعضا حضور داشتند که در نهایت با ۷ رای مثبت و یک رای ممتنع، مقرر گردید تا از مهندس جاوید برای حضور در جلسه شورای شهر بیرجند دعوت به عمل آید. ابتدا قرار بود وی صبح چهارشنبه در جلسه شورا حاضر شود. در ادامه صبح روز پنج شنبه برای این منظور در نظر گرفته شد اما در نهایت قرار شد مهندس جاوید ساعت ۱۵ روز پنج شنبه برای ارائه برنامه و پاسخ به سوالات اعضا در جلسه شورا حضور پیدا کند. مهندس جاوید ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه عصر پنج شنبه در جلسه شورا حاضر شد و پس از ارائه برنامه هایش و پاسخگویی به سوالات اعضا، ساعاتی بعد در جلسه شبانه شورای شهر که با حضور هر ۹ عضو برگزار گردید با ۷ رای موافق و ۲ رای مخالف به عنوان شهردار مرکز استان انتخاب شد.
البته در بین گزینه های نهایی شورا تا همین چند هفته پیش نام دکتر عظیمی زاده شهردار سابق یزد نیز به عنوان تنها گزینه غیر بومی روی میز شورا بود. شنیده می شود علاوه بر مشکل اقامت خانواده دکتر عظیمی زاده که به عنوان تنها دلیل انصراف وی مطرح شده بود، اتفاق دیگری نیز رخ دادکه نگذاشت عظیمی زاده سکان هدایت شهرداری بیرجند را در دست گیرد. شنیده ها حاکیست در یکی از جلسات شورا، یکی از اعضا به صراحت عنوان نموده که پرسنل شهرداری بیرجند تهدید کرده اند در صورت آمدن عظیمی زاده به شهرداری، قلم پاهایش را می شکنیم و … ظاهرا این تهدید بیش از سایر عوامل ، در عدم حضور دکتر عظیمی زاده در راس شهرداری بیرجند موثر بوده است. البته ظاهرا اعضای شورای شهر بیرجند پس از مطرح شدن نام گزینه هایشان و از جمله دکتر عظیمی زاده در رسانه ها، به یکی دو نفر از اعضا درخصوص بیرون بردن اخبار از داخل شورا مشکوک می شوند و تمهیدات ویژه ای برای لو نرفتن نام مهندس جاوید گزینه غیر بومی دیگر خود می اندیشند تا نام این گزینه از جلسات غیر علنی شورا به بیرون درز پیدا نکند!!
به هر حال پس از انتظاری نسبتا طولانی یک گزینه غیر بومی دیگر موفق شد رای اعتماد اعضای شورا را به عنوان شهردار منتخب شهر بیرجند کسب نماید و مدیریت شهرداری بیرجند را با بیش از ۳۰ میلیارد تومان بدهی در دست بگیرد. مهندس محمد علی جاوید شهردار جدید بیرجند، سابقه کارشناسی در بخش های مختلف شهرداری یاسوج را در کارنامه دارد. وی مدیرکلی دفتر امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد و رئیس شورای فنی انتظامی سازمان نظام مهندسی آن استان را نیز در مقاطعی بر عهده داشته و در آخرین مسئولیتش شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تایید خبر انتخاب شهردار جدید بیرجند، به خبرنگار ما گفت: پس از دعوت گزینه های مد نظر به شورای شهر، با توجه به زمان قانونی در اختیار و انجام و بررسی های لازم، اخیرا پیشنهادی در ارتباط با آقبای جاوید مطرح و بیوگرافی و سوابق اجرایی وی مورد بررسی قرار گرفت و اعضا با دعوت از او موافقت کردند.
دکتر تقی زاده افزود: آقای جاوید با دعوت شورا به بیرجند آمد و وضعیت شهر را از نزدیک مشاهده کرد و در ادامه در جلسه شورا که با حضور تمامی اعضا و کارگروه مشورتی برگزار شد، حضور یافت و موضوع با بررسی مصادیق متعدد به شور گذاشته شد که در نهایت آقای جاوید با کسب اکثریت آرا به عنوان شهردار بیرجند انتخاب گردید و صورتجلسه شورا با امضای کلیه اعضا برای معرفی به وزارت کشور و صدور حکم به استانداری ارسال گردید و تا زمان صدور حکم، آقای خانزاد کماکان به عنوان سرپرست شهرداری به کارشان ادامه خواهند داد.
دکتر تقی زاده تصریح کرد: آقای جاوید سابقه ۱۷-۱۸ ساله در شهرداری یاسوج را دارد و پیش از این شهردار یاسوج بوده اند. لیسانس و فوق لیسانس عمران و در شرف دفاع از رساله دکترا با رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشند.

ظرفیت‌های علمی و فرهنگی بیرجند برای توسعه شهر به کار گرفته شود
شهردار منتخب بیرجند با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مختلف علمی و فرهنگی این شهرستان استفاده شود گفت: اعتبارات اجازه آزمون و خطا را به مسئولان نمی‌دهد.
محمدعلی جاوید در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار داشت: خوشبختانه اعضای شورای شهر بیرجند جمعی فرهیخته هستند و برای بنده افتخار است که در شهری خدمت کنم که منتسب به مشاهیر بزرگ و علمایی مانند دکتر گنجی است.
شهردار منتخب بیرجند با بیان اینکه برای بنده افتخار است که خدمتگزار مردمی باشم که ویژگی‌های شاخص آنان ایمان، علم و فرهنگ است و از پیشینه تاریخی​ خوبی برخوردار هستند گفت: در انجام برنامه‌ها نیازمند تسهیلگری و حمایت‌های استاندار هستیم.
جاوید با بیان اینکه قطعاً خدمات باید با همفکری، همراهی و همگامی دستگاه‌های دولتی انجام شود تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های مختلف علمی و فرهنگی این شهرستان استفاده شود.
وی با بیان اینکه برای توسعه شهر بیرجند تقاضای ما این است که سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی شهرداری را پشتیبانی و حمایت کنند خاطرنشان کرد: باید با همفکری شاخص‌هایی سرانه، فضای سبز، رفاه و سایر شاخص‌های مدیریت شهری را تغییر دهیم.
شهردار منتخب بیرجند با بیان اینکه تحقق این امر نیازمند ارائه راه‌کارهای مناسب از سوی رسانه‌ها، اعضای شورای شهر و مسئولان است یادآور شد: از ظرفیت رسانه‌ای بیرجند در راستای تبیین جایگاه واقعی این شهر استفاده خواهیم کرد.
جاوید با اشاره به سوابق کاری خود اظهار داشت: چیزی که در همه دوره‌های مدیریتی بنده مشهود بوده تلاش شبانه روزی است و همچنین مجموعه‌ای که با بنده کار می‌کنند نیز باید همیشه در حال خدمت باشند تا بتوان به نقطه مطلوبی رسید.

وی با بیان اینکه اعتقاد زیادی به قانون و قانونمندی داشته و هیچ بحثی را خارج از چهارچوب قانون نمی‌پذیرم افزود: اعتقاد من این است که ما پذیرفته‌ایم که با این میزان حقوق خدمت کنیم بنابراین در مجموعه فعالیت بنده استفاده از رانت ممنوع و از آن جلوگیری خواهد شد.
شهردار منتخب بیرجند با اشاره به اینکه در مدت خدمت بنده هیچ دوگانگی و افترا جز اینکه همه برنامه‌های به مردم معطوف شود وجود نخواهد داشت گفت: مردم بیرجند نیز با همفکری و همراهی برای توسعه شهری همکاری داشته باشند.
جاوید با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده تصریح کرد: برای توسعه شهر بیرجند برنامه‌هایی تدوین می‌شود که باید با کارشناسی و اهدافی علمی باشد چراکه نه اعتبارات اجازه آزمون و خطا می‌دهد و نه مردم این امر را از ما می‌پذیرند.
وی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که در شهرداری وجود دارد با چیزی که ظرفیت و سابقه شهر است تناقض و تضاد فاحشی دارد همچنین این امر که سرانه شهر بیرجند از همه شهرهای استان کمتر باشد نیز مستحق نیست.
شهردار منتخب بیرجند با بیان اینکه باید برنامه‌های پیش‌بینی شده با برنامه‌ریزی و کارشناسی انجام شود گفت: باید از دل این برنامه طرح‌هایی برای توسعه شهری بیرون آید که در طول چهار سال بر روی آن کار شود تا آینده شهر برایمان قابل تصور باشد و برنامه‌هاای میان مدت تهیه شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود.

لزوم توجه شهردار بیرجند به توصیه‌های ۱۲ گانه رهبر انقلاب/ عدم ارتباط نزدیک با مردم مهم‌ترین ضعف شورای چهارم
عضو شورای شهر بیرجند بر لزوم رعایت و توجه شهردار بیرجند به توصیه‌های ۱۲ گانه رهبر انقلاب تأکید کرد و گفت: شهردار بیرجند باید این توصیه‌های کاربردی را در معرض دید خود قرار دهد و به آنها عمل کند.
حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد  در جلسه شورای شهر بیرجند، اظهار داشت: اگر کارهای خود را خالصانه انجام دهیم و نیت خدایی باشد آثار و برکات زیادی دارد و انگیزه و هدف آن خدمت به مردم می‌شود.
وی به توصیه‌های ۱۲ گانه مقام معظم رهبری به دولت دوازدهم اشاره کرد و بیان داشت: داشتن نیت الهی برای خدمت به مردم به عنوان بندگان خدا و حل مشکلات آن‌ها، داشتن روحیه جهادی و تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر و بدون چشمداشت، همکاری اعضای دولت و فعالیت تیمی و تحمل شنیدن صدای مخالف و استقبال از نقادی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبری به دولت دوازدهم است که باید این توصیه‌ها مورد توجه اعضای شورا و شهرداری قرار گیرد.
عضو شورای شهر بیرجند از دیگر توصیه‌های رهبری را ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم، لزوم حفظ و تقویت روحیه مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری، کمک به حرکت‌های مردمی خودجوش فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، در نظرگرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن در انتخاب همکاران و مدیران زیر مجموعه، پیگیری و نظارت بر زیرمجموع، داشتن برنامه دقیق و مدون و علمی، توجه به اسناد بالادستی و سند چشم انداز و روحیه خطرپذیری و تمرکز بر اولویت‌های اصلی اعلام کرد.
عبدالرزاق‌نژاد تصریح کرد: از مهم‌ترین ضعف‌های دوره چهارم شورای شهر بیرجند عدم ارتباط نزدیک با مردم بود، بنابراین باید جهت افزایش جلسات مردمی به‌ منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و ارتباط اعضای شورای شهر با مردم بیشتر شود.
وی تبیین کرد: با مدیریت جدید شهر جابجایی‌هایی صورت خواهد گرفت که کارآمدی، تدین، انقلابی بودن و جهادی عمل کردن بسیار مهم است و باید در این جابجایی‌ها مدنظر قرار گیرد.
عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه مدیران باید پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه را سرلوحه کار خود قرار دهند، اضافه کرد: انتظار ما از شهردار بیرجند برنامه‌های دقیق و مدون در راستای توسعه و آبادانی شهر است.
عبدالرزاق‌نژاد اضافه کرد: همچنین شورای شهر بیرجند در کمیسیون‌های متعدد برنامه‌هایی را جهت پیشرفت شهر ارائه می‌دهد و امیدواریم با همکاری شورای شهر و شهرداری در جهت پیشبرد این برنامه‌ها گام برداریم.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری باید کمک به حرکت‌های مردمی خودجوش فرهنگی، اقتصادی و خدماتی مانند گروه‌های جهادی و پیاده‌روی اربعین را مدنظر قرار دهد، مطرح کرد: شهردار باید بر اولویت‌های اصلی شهر تمرکز از کارهایی که اولویت ندارد پرهیز کند.
عضو شورای شهر بیرجند بر لزوم رعایت و توجه شهردار بیرجند به توصیه‌های ۱۲ گانه رهبر انقلاب تأکید و متذکر شد: شهردار بیرجند باید این توصیه‌های کاربردی را در معرض دید خود قرار دهد و به آنها عمل کند.
عضو شورای شهر بیرجند در پایان خاطرنشان کرد: شهردار بیرجند هر سه ماه یکبار گزارشی جهت شفاف سازی امور به مردم ارائه دهد تا شهروندان در جریان برنامه‌های شهرداری قرار گیرند.
زهرا موهبتی بیان داشت: برای داشتن شهری زیبا و با کیفیت همه باید تلاش کنیم و هر شهروند یک شهریار باشد.
وی اظهار داشت: طبیعی است که مشارکت مردم در مدیریت شهری از طریق انتقادات سازنده و پیشنهادات کاربردی اثربخش خواهد بود.
عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه امیدواریم هر شهروند در آینده یک عضو شورای شهر باشد تا بتوانیم بهره کافی را از سرمایه‌های انسانی ببریم، خاطرنشان کرد: نقش خبرنگاران در اطلاع رسانی به مردم حائز اهمیت است لذا در راستای پایدارتر شدن جامعه و فضای شهری، باید مبلغان و خبرنگاران، امین، صادق و با انگیزه برخورد کنند.

انتخاب شهردار بیرجند به معنای نفی سایر گزینه‌ها نیست/در شورا رأی مخالفی مبنی بر انتخاب جاوید نشنیدیم
عضو شورای شهر بیرجند گفت: انتخاب شهردار بیرجند از بین گزینه‌های مطرح شده به معنای نفی سایر گزینه‌ها نیست و سایرین هم دارای توانمندی‌های قابلی هستند لذا باید از طرز تفکر و برنامه‌های آنها در مدیریت شهری استفاده شود.
محمدعلی طاهری‌بجد در جلسه شورای شهر بیرجند، پیرامون انتخاب شهردار بیرجند، اظهار داشت: اعضای شورای شهر به دنبال انتخاب شهرداری که دارای شرایط لازم جهت تصدی این پست باشد بودند.
وی بیان داشت: در شهرداری بیرجند انشقاق‌های زیادی بین افراد ایجاد شده بود و هر گروهی یک نفر را صالح و توانمند می‌دیدند لذا خرد جمعی شورای شهر تصمیم گرفت فردی را انتخاب کند که دارای شرایط و تخصص‌های لازم و سابقه مدیریت شهری باشد.
عضو شورای شهر بیرجند اعلام کرد: با توجه به سابقه قانون‌مداری و قانون‌مندی امور در شهرداری و رضایت همه گروه‌ها، جریانات سیاسی نظام و رضایت شهروندان محمدعلی جاوید با اخذ اکثریت آراء به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد.
طاهری‌بجد ادامه داد: انتخاب شهردار بیرجند از بین گزینه‌های مطرح شده به معنای نفی سایر گزینه‌ها نیست و سایرین هم دارای توانمندی‌های قابلی هستند لذا باید از طرز تفکر و برنامه‌های آن‌ها در مدیریت شهری استفاده شود.
وی پیرامون دو رأی مخالف و سفید اعضای شورای شهر، اذعان داشت: هیچ کدام از ما در شورای شهر رأی مخالفی را مبنی بر انتخاب جاوید نشنیدیم، باید در رأی دادن به اغنای وجدانی برسیم و این دو فرد به دلیل وسواس به این نتیجه نرسیدند و این آراء را به معنای مخالفت نمی‌بینیم.
مرتضی یزدان‌شناس نیر در این جلسه بیان داشت: در انتخاب شهردار بیرجند از خرد جمعی و نظرات کارشناسان و نخبگان استفاده شده است.
عضو شورای شهر بیرجند تبیین کرد: با تصویب شورای شهر برای استفاده از خرد جمعی کارگروهی تشکیل شد و افرادی که از سوی مردم، اعضای شورای شهر و صاحب نظران معرفی می‌شدند در کارگروه‌ها مطرح و به ارائه برنامه های خود می‌پرداختند.
وی اعلام کرد: برای اینکه به شهردار منتخب برسیم ۲ هزار و ۷۵۰ نفر ساعت کار کردیم و این موجب شد تا در بهترین شرایط این موضوع ختم به خیر شود.
عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در پنج شنبه گذشته محمدعلی جاوید به عنوان شهردار جدید بیرجند انتخاب و معرفی شد، خاطرنشان کرد: با انتخاب شهردار همه مردم و مسؤولان برای ایجاد شهری فارغ از دغدغه تلاش کنند.
یزدان‌شناس در پایان مطرح کرد: نقاطی از شهر نیازمند حمایت است که باید برطرف کنیم و فاصله طبقاتی را به حد مطلوب برسانیم.
 
 
بیرجند در انتظار مدیریت جاوید/ مطالبات مردم از شهردار منتخب چیست؟
اقدامات شهرداری زیرذرّه‌بین نگاه مردم است و هر اقدامی که انجام شود به خوبی در چهره شهر مشخص خواهد شد و انتظار است شهردار منتخب بتواند روحی دوباره به فضای شهری بدهد.
پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار شورای اسلامی شهر بیرجند و کش و قوس‌های فراوان، این شورا محمدعلی جاوید را به عنوان شهردار بیرجند انتخاب کرد.
محمدعلی جاوید متولد شهر چیتاب از توابع شهرستان بویراحمد دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت شهری و دکتری در رشته برنامه‌ریزی شهری است.
۱۴ سال سابقه اجرایی در شهرداری سی‌‍‍‌‌‌‌‌‌سخت، سازمان همیاری شهرداری‌های کهگیلویه و بویر احمد، بخشداری کبگیان، بخشداری پاتاوه و مدیر کل دفتر امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد و در آخرین مسؤولیت شهرداری یاسوج از جمله سوابق کاری جاوید می‌باشد.
انتخاب جاوید در حالی صورت گرفت که پیش از این با توجّه به طولانی شدن فرایند انتخاب شهردار گمانه زنی‌هایی در مورد انتخاب گزینه‌های بومی نیز وجود داشت.
اهمّیت و جایگاه شهرداری در توسعه و تحوّل شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و شهرداری دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح مدیریت شهری است.
بسیاری از شهروندان در طول شبانه‌روز به طور مستقیم و عینی با برخی فعالیت‌های شهرداری نظیر حمل ونقل عمومی، زیباسازی شهری، ساماندهی پسماندها، توسعه فضای سبز، مبلمان شهری، ساخت‌و ساز، احداث و بهسازی پیاده روها و معابر، آتش نشانی و خدمات ایمنی و غیره مواجه هستند.
یک نکته مهم در خصوص شهرداری‌ها این است که هر چقدر عملکرد آن‌ها از نظر شهروندان مطلوب باشد، میزان رضایت شهروندان از مجموعه مسؤولان منطقه، شهر، استان و کشور نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین عملکرد شهرداری‌ها که در صف نخست خدمت‌رسانی به مردم هستند از ابعاد گوناگون دارای اهمیت می‌باشد.
حرکت مناسب و تأثیرگذار از سوی شهرداری نیازمند استفاده از نظرات عموم مردم و استفاده از پتانسیل‌های آن‌ها و روزآمد کردن برنامه‌ریزی ها برای اتّخاذ راهکارهای مناسب برای موضوعات دارد.
بی شک مردم انتظاراتی را از شهردار دارند که می‌طلبد شهردار در ابتدای کار خود آن‌ها را مدّنظر قرار دهد و با خواسته‌های مردم این شهر آشنا شود.
*اقدامات شهرداری از دید مردم دور نمی‌ماند
برزگر یکی از شهروندان بیرجندی  اظهار کرد: اقدامات شهرداری همیشه در دید مردم است و هر کاری که این نهاد انجام می‌دهد از دید مردم دور نمی‌ماند.
وی افزود: به نظر من مناسب‌سازی آسفالت و افزایش فضای سبز از درخواست‌های همه مردم است چرا که با توجه به وجود درختان کاج خیلی از افراد از دلگیر بودن شهر سخن می‌گویند و افزایش فضای سبز در روحیه مردم تأثیر خواهد گذاشت.
*شهردار منتخب بیت‌المال را هدر ندهد
این شهروند تصریح کرد: در گذشته شاهد ایجاد پل هوایی در میدان ابوذر و سپس جمع کردن آن بودیم و کاری غیرکارشناسی صورت گرفت و تنها از بیت‌المال هزینه شد و انتظار است که شهردار جدید اقدامات خود را با بررسی همه جوانب و با توجّه به فرهنگ مردم ارائه دهد.
برزگر با اشاره به اهمیّت شهردار در بهبود خدمات شهری، گفت: بخش‌هایی مانند اتوبوسرانی و تاکسیرانی زیرمجموعه شهرداری هستند و بهبود حمل و نقل عمومی و رفع برخی از مشکلات در این راستا نیز از درخواست‌های مردم است.
*عدالت شهری مدّنظر شهردار باشد
وی خاطرنشان کرد: در شمال شهر و خیابان‌هایی که تازه ساخته شده‌اند امکانات زیادی وجود ندارد و حتّی شب‌ها شاهد سگ‌های ولگرد در این مناطق هستیم و امیدواریم تمرکز شهردار بر روی یک منطقه نباشد و عدالت را در کارشان شاهد باشیم.
توکلی نیز گفت: از اینکه یک گزینه غیربومی برای شهرداری انتخاب شد تعجّب کردم و در ابتدا گفتم چرا علی‌رغم وجود متخصّصین و بزرگان زیادی که در بیرجند وجود دارد یک گزینه غیربومی باید برای شهرداری انتخاب شود.
وی افزود: از معایب گزینه غیربومی عدم آشنایی با شهر است و این موضوع باعث اتلاف زمان می‌شود چرا که آشنایی با یک شهر و مشکلات آن زمان می‌برد.
*نباید تخصّص و تجربه را فدای بومی بودن کرد
این شهروند بیان کرد: گزینه بومی بر غیربومی اولویت دارد اما مطمئناً شورای شهر نیز مسائلی را در انتخاب شهردار مدنظر داشته‌اند که به نتیجه یک گزینه غیربومی رسیده‌اند و نباید تخصّص و تجربه را فدای بومی بودن کرد.
توکلی تصریح کرد: متأسفانه چند سالی است که در ایام نوروز تنها شاهد جابه جایی المان‌ها در سطح شهر هستیم و هیچ تغییر خاصّی که امیدبخش باشد نمی‌بینیم.
*ورودی‌ها و المان‌های شهر چنگی به دل نمی‌زند
وی با اشاره به اینکه ورودی‌ها و المان‌های شهر چنگی به دل نمی‌زند، گفت: با توجه به اهمیّت ورودی‌های یک شهر در معرفی آن هیچ خبری از المان‌هایی که معرّف فرهنگ مردم بیرجند باشد، نیست.
این شهروند ادامه داد: فرهنگی بودن مردم بیرجند زبانزد است و محصولات بسیار خوبی مانند زرشک، زعفران و عناب داریم امّا تاکنون معرفی این ظرفیت‌ها را در فضای شهری نداشته‌ایم و اگر المانی بوده نیز کپی‌برداری از سایر شهرها بوده است.
توکلی خاطرنشان کرد: شهردار باید با تمام فضای شهر و کمبودها آشنا باشد و متناسب با هر منطقه ارائه خدمات داشته باشد.
وی گفت: بافت فرسوده بیرجند نیاز به توجّه اساسی دارد چرا که بسیاری از مردم این مناطق در زمستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.
این شهروند با بیان اینکه زیباسازی میادین، توجه به بازارهای روز و افزایش پارکینگ در این مناطق را از شهردار انتظار داریم، گفت: بیشتر مردم به طور روزانه از خدمات شهرداری بهره‌مند می‌شوند و در یک کلام می‌توان گفت که رونق و بهسازی همه امور شهری انتظار مردم از شهردار است.
رضایی پور از دیگر شهروندان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، بیان کرد: برخلاف انتظار ما یک شهردارغیر بومی انتخاب شد اما سوابق درخشان ایشان نقطه امیدی برای مردم است و امیدواریم نتیجه تجربیات و تخصّص ایشان را در مدیریت شهر شاهد باشیم.
*برای جبران کمبودها مردم تحت فشار قرار نگیرند
وی افزود: صحبت‌ها و خبرهایی مبنی بر بدهی‌های شهرداری شنیده‌ایم که انتظار داریم برای جبران کمبودها مردم به وسیله راه‌های مختلف تحت فشار قرار نگیرند و منابع درآمدی پایدار دیگری غیر از جیب مردم برای شهرداری انتخاب شود.
*ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی برای جوانان از مطالبات مردم
این شهروند بیان کرد: ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی برای جوانان و توسعه فضای سبز و ایجاد گردشگاه‌ها از جمله مطالبات مردم از شهردار است.
رضایی پور خاطرنشان کرد: در ساخت و ساز با توجه به مشکلاتی که وجود دارد انتظار می‌رود که شهرداری بودجه افراد و درآمد را در در نظر داشته باشد و برای رونق ساخت‌و ساز سخت‌گیری‌ها کمتر شود.
وی با بیان اینکه نصب المان‌های زیبا و جدید در میادین از خواسته‌های عموم مردم است، گفت: هر کجا که یک مسؤول از روی دلسوزی و صداقت برای مردم کار کرده نتیجه خوبی حاصل شده است و رضایت شهروندان را به همراه داشته و مردم بیرجند امیدوار هستند که شهردار جدید با روحیه جهادی در راه خدمت به مردم قدم بردارد.
شنبه هفته جاری نیز در جلسه شورای شهر شاهد حضور دکتر محمدعلی جاوید بودیم، او در این جلسه خدمت به مردم بیرجند را افتخاری برای خود دانست و اظهار داشت: برایم جای بسی افتخار است که در شهری که منتسب به امام رضا(ع) و منتسب به مشاهیر و علمای بزرگ است خدمت کنم.
وی مهم‌ترین ویژگی مردم بیرجند را ایمان، علم و فرهنگ دانست و بیان داشت: خدمت به چنین مردمی با پیشینه تاریخی خوب، افتخار بزرگی است که نصیبم شده است.
شهردار بیرجند با اشاره به اینکه در راستای پیاده کردن اهداف و برنامه‌های خود نیازمند ‌تسهیل‌گری استاندار هستیم، اضافه کرد: همچنین نیازمند‌ همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی هستیم.
جاوید اعلام کرد: بیرجند شهر علمی است و باید از ظرفیت‌های علمی این شهر به نحو احسنت استفاده کنیم.
وی بیان داشت: امیدواریم با همراهی و همگامی نمایندگان مجلس، نماینده خبرگان رهبری، نماینده ولی‌فقیه در استان و ‌همه افردی که دغدغه این استان و شهر را دارند گام‌های بلندی در راستای توسعه شهر برداریم و تمام توان و تجربه خود را در جهت انجام اقدامات مؤثر به‌کار گیریم.
شهردار بیرجند متذکر شد: ما مدیون خون شهدا، ارشادات مقام معظم رهبری و مردم همیشه در صحنه هستیم لذا هیچ دوگانگی و افتراقی وجود نخواهد داشت و همه تلاش و برنامه‌هایمان معطوف به مردم و کسب رضایت‌مندی مردم خواهد بود.
جاوید در بخش دیگری از سخنانش به سابقه کاری خود اشاره کرد و افزود: ۱۷ سال در مجموعه وزارت کشور، شهرداری و سازمان‌های وابسته سابقه اجرایی دارم.
*اعتبارات اجازه آزمون و خطا را به ما نمی‌دهد
وی برنامه اجرایی خود در شهر بیرجند را مطرح و یادآور شد: برنامه‌ای که برای این شهر تدوین می‌کنیم کارشناسی و با اهداف علمی خواهد بود چرا که نه اعتبارات اجازه آزمون و خطا را به ما می‌دهد و نه مردم این امر را می‌پذیرند زیرا شهرداری مهم‌ترین دستگاه در حوزه خدمات شهری است.
شهردار بیرجند اعلام کرد: ظرفیت های موجود در شهرداری و کارهای انجام شده در این شهر با آن چیزی که ظرفیت و سبقه شهر است سازگاری ندارد و یک تناقص و تضاد فاحش را نشان می‌دهد.
*پایین بودن سرانه درآمد بیرجند نسبت به شهرهای دیگر استان استحقاق این شهر نیست
جاوید متذکر شد: پایین بودن سرانه درآمد بیرجند نسبت به شهرهای دیگر استان استحقاق این شهر نیست و باید پیرامون این مهم برنامه‌ریزی‌های علمی انجام شود.
وی تبیین کرد: در وهله اول باید نقاط قوت و ضعف شهر بررسی و از دل آن طرح و پروژه‌های مختلف بیرون کشیده شود و طی چهار سال روی این طرح‌ها کار کنیم تا آینده شهر از امروز برای شهروندان قابل تصور باشد.
*باید شبانه‌روزی کار و تلاش کرد
شهردار بیرجند اعلام کرد: در تمام دوره‌های مدیریتی اعتقادی به در اتاق نشستن و روزمرگی ندارم، باید شبانه روزی کار و تلاش کرد لذا مجموعه‌ای که با آن کار می‌کنم باید خود را با این مهم تطبیق دهند.
جاوید با بیان اینکه اعتقاد کاملی به قانون دارم و خارج از این چارچوب هیچ بحثی را نمی‌پذیرم، ادامه داد: ما پذیرفته‌ایم که کارمند باشیم و با حقوق دولت زندگی کنیم لذا در مجموعه شهرداری از رانت و سایر مواردی که بر حسب وظایف شهری و اقتصادی است جلوگیری می‌کنم.
وی مطرح کرد: همه کارها نیازمند همکاری شورای شهر و مسؤولان است تا راهکاری برای حل حوزه مدیریت شهری داشته باشیم، افزود: برای جایگاه واقعی شهر بیرجند از رسانه‌ها و تعامل با آنان استفاده خواهم کرد.
شهردار بیرجند بر لزوم تعامل با دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه تأکید و خاطرنشان کرد: برای نشان دادن جایگاه واقعی شهر بیرجند از ظرفیت رسانه‌ها استفاده خواهم کرد.
حال باید دید که که شهردار بیرجند طی ماه‌های آینده چه رویکرد کاری را انتخاب خواهد کرد و آیا خواهد توانست بدون آزمون و خطا گامی در جهت توسعه و رفع عقب ماندگی های شهر بیرجند بردارد و به سخنان خود جامه عمل بپوشاند یا نه؟
اقدامات شهرداری زیرذرّه‌بین نگاه مردم است و هر اقدامی که انجام شود به خوبی در چهره شهر مشخص خواهد شد و امیدواریم شهردار منتخب بتواند روحی دوباره به فضای شهری بدهد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه‌های بازنشستگان را مطرح کنند/لزوم جلوگیری شورای شهر از کاربری‌هایی که با ارتباط حل می‌شود
عضو شورای شهر بیرجند گفت: زمانی که فرد بازنشسته شد باید خوشحال باشد نه نگران تأمین هزینه‌های زندگی لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید فکری به حال این قشر کنند و دغدغه بازنشستگان را در مجلس مطرح و پیگیری نمایند.
رضا حسنی‌صفت در جلسه شورای شهر بیرجند، به جلسات هفته گذشته که با حضور یکی از اعضای شورای شهر در نهادهای مختلف برگزار شد اشاره و اظهار داشت: از مهمترین جلسات هفته گذشته حضور اعضای شورای شهر در کمیسیون مبارزه با مواد مخدر، حضور در شورای ساماندهی امور سالمندان و کمیته مناسب‌سازی بهزیستی بیرجند و جلسه ساماندهی چهارشنبه بازار بیرجند بود.
وی با بیان اینکه متأسفانه اعتیاد از سالمندان به میانسالان و سپس به نوجوانان و پسران و دختران رسیده است، بیان داشت: آنچه در جامعه مشاهده می‌کنیم شیوع پیشرفته مواد است نه کاهش مصرف.
*شورای شهر در زمینه مواد مخدر تکلیفی جز نظارت ندارد
عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از موادمخدر باید آموزش‌های کاربردی ارائه شود، تبیین کرد: شورای شهر در زمینه مواد مخدر تکلیفی جز نظارت ندارد.
حسنی‌صفت پیرامون مسائل مطرح شده در خصوص چهارشنبه بازار بیرجند، تصریح کرد: شهرداری وظیفه نظارت بر مسائل بهداشتی را برعهده ندارد و فقط وظیفه اجرایی دارد.
وی با بیان اینکه اگر اشکالات بهداشتی در چهارشنبه بازار بیرجند وجود دارد باید مرکز بهداشت پاسخگو باشد، یادآور شد: نظارت بر مسائل بهداشتی بر عهده مرکز بهداشت است.
*لزوم صدور کارت شناسایی برای فروشندگان چهارشنبه بازار
عضو شورای شهر بیرجند همچنین اعلام کرد: در این جلسه مطرح شد برای افرادی که در چهارشنبه بازار مشغول به فعالیت هستند کارت شناسایی صادر شود تا اگر تخلفی انجام شد قابل شناسایی باشد.
حسنی صفت با اشاره به اینکه متولیان امور سالمندان و معلولان انسان‌هایی با مناعت طبع بالا و خواسته‌های اندک هستند، اضافه کرد: این افراد به کمترین‌ها قانع هستند.
وی بیان داشت: در جلسه ساماندهی امور سالمندان مطرح شد؛ زمانی که کارمندی بازنشسته می‌شود درآمدش به نصف کاهش می‌یابد و هیچگونه حق مأموریت و اضافه حقوقی به وی تعلق نمی‌گیرد.
*عدم بهره‌مندی سالمندان از امکانات رفاهی و تفریحی
عضو شورای شهر بیرجند تصریح کرد: زمانی که فرد بازنشسته شد باید خوشحال باشد نه نگران تأمین هزینه‌های زندگی لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید فکری به حال این قشر کنند و دغدغه بازنشستگان را در مجلس مطرح و پیگیری نمایند.
حسنی‌صفت به نبود امکانات رفاهی و تفریحی برای سالمندان اشاره کرد و گفت: متأسفانه درسطح شهر مکان‌های تفریحی مناسب برای استفاده سالمندان وجود ندارد.
وی به درخواست‌های مردمی پیرامون مناسب‌سازی فضای شهری جهت استفاده معلولان و سالمندان اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه مناسب سازی فضای شهری به درستی انجام نشده است و مردم خواستار نظارت بیشتر شورای شهر بر این مقوله هستند.
عضو شورای شهر بیرجند اعلام کرد: شورای ساماندهی امور سالمندان و کمیته مناسب‌سازی بهزیستی بیرجند هفته گذشته در خانه مهر بازنشستگان واقع در پارک آزادی بیرجند برگزار شد؛ خانه مهر بازنشستگان از مؤسسات غیر دولتی است که کارهای معلولان و بازنشستگان را انجام می‌دهد، اما زمانی که مرکز ارائه دهنده خدمات خود مناسب سازی نشده از مابقی مکان‌ها چه انتظاری است!
حسنی‌صفت با بیان اینکه جامعه معلولان بیش از ۱۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند، بیان داشت: همچنین جامعه سالمندان روز به روز درحال افزایش است لذا باید جهت مناسب سازی فضای شهری کارهای اساسی انجام شود.
وی همچنین پیرامون خواسته معلولان مبنی بر تهیه یک دستگاه ون اشاره کرد و گفت: این دستگاه توسط شهردار سابق تهیه شده است و جهت مناسب سازی این خودرو ۱۵ میلیون تومان نیاز است.
عضو شورای شهر بیرجند اضافه کرد: اعلام شده اگر شهرداری و شورای شهر اجازه مناسب سازی این خودرو را نمی‌دهد یا در آینده قرار است این خودرو را از ما پس بگیرد و به شکل اولیه برگردد خودرو را پس می‌دهیم! همچنین اعلام کردند که توان پرداخت اجاره این خودرو را نداریم اگر قرار است قراردادی منعقد شود صلواتی باشد.
شایان ذکر است؛ هیچ تصمیمی پیرامون این مهم گرفته نشد و ادامه جلسه به روند انتخاب شهردار بیرجند اختصاص یافت.
*لزوم جلوگیری شورای شهر از کاربری‌هایی که با ارتباط حل می‌شود
میری عضو کمیسون عمران شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه پیرامون تغییر کاربری‌ها مسکونی، بیان داشت: شورای شهر باید وظیفه نظارتی را بیشتر کند و از کاربری‌هایی که با ارتباط حل می‌شود جلوگیری کند که در آینده شهر مشکل ساز نشود.
 
مردم دیگر آزمون و خطا را نمی‌پذیرند/ اعتقادی به روزمرگی ندارم/ در شهرداری رانت ممنوع است
شهردار منتخب بیرجند گفت: برنامه ای که برای شهر بیرجند تدوین می‌شود؛ کارشناسی شده و با اهداف علمی خواهد بود چرا که نه اعتبارات اجازه آزمون و خطا را به ما می دهد و نه مردم این امر را می پذیرند.
محمدعلی جاوید، شهدار منتخب بیرجند در جلسه شورای شهر بیرجند گفت: برای من جای افتخار است در شهری که منتسب به علما، بزرگان و فرهیختگان علمی و دارای مردمی با ایمان، علم و فرهنگ است، خدمت کنم از این رو باید از ظرفیت علمی این شهر بهره گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام کارهای موفق نیازمند حمایت استاندارو همراهی و همکاری دستگاه های دولتی هستم.
شهردار منتخب بیرجند با بیان این‌که برای توسعه این شهر نیاز به حضور سرمایه گذاران خصوصا سرمایه گذاران بومی هستیم، گفت: امیدواریم با همکاری همه افرادی که در این شهر سهیم هستند از نماینده ولی فقیه تا کسبه و نمایندگان مجلس برای توسعه شهر گامی بلندی برداریم.
جاوید بیان کرد: ضمن مدد گرفتن از خداوند متعال و امام هشتم علیه السلام، دست یاری به سوی اعضای شورای شهر برای هم فکری دراز می کنم.
وی یادآورشد: ما مدیون خون شهدا، حضرت امام راحل و سخنان با ارزش و ارشادات مقام معظم رهبری و مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی هستیم.
شهردار منتخب بیرجند تصریح کرد: هیچ دوگانگی و افتراقی در کار ما وجود نخواهد داشت و همه تلاش و برنامه ها برای کسب رضایت مردم خواهد بود.
جاوید به سوابق کاری خود اشاره کرد و افزود: ۱۷ سال در مجموعه وزارت کشور، شهرداری و سازمان‌های وابسته سابقه کار اجرایی دارم.
وی ادامه داد: برنامه ای که برای شهر بیرجند تدوین می‌شود؛ کارشناسی شده و با اهداف علمی خواهد بود چرا که نه اعتبارات اجازه آزمون و خطا را به ما می دهد و نه مردم این امر را می پذیرند.
شهردار منتخب بیرجند اظهارکرد: ضمن تشکر از افرادی که تاکنون در شهرداری بیرجند خدمت کردند اما ظرفیت هایی که در شهرداری وجود دارد با آن چیزی که ظرفیت و سبقه شهر است سازگاری ندارد و یک تناقص و تضاد فاحش مشهود است.
جاوید ضمن تاکید بر اینکه سرانه درآمد بیرجند از همه شهرهای استان کمتر است، افزود: این در شان و حق مردم این شهر نیست.
وی بیان کرد: باید در اولویت اول برنامه میان مدت تهیه شده و نقاط قوت و ضعف شهر بررسی و از دل آن طرح و پروژه های مختلف داشته باشیم.
شهردار منتخب بیرجند اضافه کرد: اگر طی مدت چهارسال روی طرح ها این گونه برنامه ریزی و کار شود تا آینده شهر از امروز برای شهروندان قابل تصور باشد.
جاوید ضمن تصریح اینکه در تمام دوره های مدیریتی اعتقادی به در اتاق نشستن و روزمرگی نداشتم، تاکید کرد: باید شبانه روزی تلاش و کار شود و همه خود را با این شرایط وفق و تطبیق دهند.
وی ضمن بیان اینکه اعتقاد کاملی به قانون دارم و خارج از این چارچوب هیچ بحثی را نمی پذیرم، افزود: ما پذیرفته ایم کارمند باشیم و در شهرداری از رانت و سایر مواردی که بر حسب وظایف شهری و اقتصادی ممکن است باشد، ممنوع خواهد بود و از آنها جلوگیری می کنم.
شهردار منتخب بیرجند لازمه انجام کارها را همکاری شورای شهر و مسئولان دانست و گفت: از این طریق می توان راهکاری برای حل حوزه مدیریت شهری داشته باشیم.
وی یادآورشد: برای جایگاه واقعی شهر بیرجند از رسانه ها و تعامل با آنها استفاده خواهم کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
یک ماه پیش جاوید ازگزینه های احتمالی شهرداری بیرجندبود
یا ابا صالح
Iran, Islamic Republic of
انشالله موفق باشه اما امیدوارم مثل شهر یاسوج نکنه همه دارایی های شهرداری را بفروشند بعد المان های شهر رو مثل یاسوج مورد تمسخر شده قرار نده و برخورده هم پ.. که شهرداری یاسوج را.د با خودش رزومه نیاورده باشد. امیدوارم
چیتابی
Iran, Islamic Republic of
کر خوب کبگیانی تو سرور ایمانیی
علی
Iran, Islamic Republic of
جاوید مدیری توانمند است انشالا‌موفق باشند
منصف
Iran, Islamic Republic of
جواب کامنت ۲ این همه دروغ بافتی لااقل اسم خودت نذار یاابا صالح
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
خدا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی ما رستگار بنازم همت شورای شهر بیرجند که به عمل رای داده اند والحق زیبنده شهر بیرجند شهرداری شایسته همچو ن د کتر جاوید میبا شد احسنت به این انتخاب هم به شه بیرجند وهم به دکتر جاوید تبریک عرض مینمایم
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
سلام قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری تبریک عرض مینمایم
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
فعلا که ایشون به یکی از نقاط مرزی کشور با بدترین شرایط آب و هوایی . بنازم به کرل قوچ شهرداری یاسوج
افشین مرحمتی
Iran, Islamic Republic of
کسی که در استانی دیگه مسئولیت میگیره حتما لیاقت هم داره

موفق باشند
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
جواب کامنت شماره ۸با توجه به نظریه ارائه شده فکر نکنم اصولگرا باشی چون جاوید بهای همسویی با ااصولگرایان را پرداخت میکند واین نظریه بایستی از طرف گروه اصلاحات عنوان میشد بیشتر تحقیق کن ونظر بده
علی
Iran, Islamic Republic of
شورای شهر بیرجند هنری زده است در ح. بین المللی ... واقعا این انتخاب با شعارهای روز اول اعضای محترم شورای شهر همخوانی ندارد....
کاش حداقل سوابق اجرائی ایشان را از شورای شهر یاسوج استعلام میکردند و یا حداقل شهرداری انتخاب می نمودند که با واژه ها و ادبیات و فرهنگ شهر بیرجند اندک تناسب و شناختی هم میداشت...
علی
Iran, Islamic Republic of
جاوید هنوز بیرجند نیامده لیکن....
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1