مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛دکتر احسان کریمی زاده*
هربار که تیتر تصادف مرگبار در استان به چشممان میخورد اولین جایی به ذهن خطور میکند جاده مرگ یاسوج – اصفهان در حوزه پاتاوه است. البته این ذهنیت به دور از انصاف نیست، چرا که این جاده به تنهایی عامل مرگ بسیاری از عزیزان و جوانان هم استانی ما در سال جاری بوده است. و مطمینا باز همخواهد بود و بیشتر هم خواهد شد.
آسیب شناسی این رخداد به کجا ختم میشود؟
متاسفانه شاهد هستیم این مسیر تبدیل به خط ترانزیت قاچاق کالا از جنوب و بنادر به سمت اصفهان و تهران شده است. شاید اگر ساعاتی در این جاده به نظاره بنشینید متوجه شوید که در هر ساعت دهها خودروی قاچاق کالا که این روزها به شوتی معروف شده است از این مسیر عبور و مرور میکنند. خودروهایی که نه جان خودشان و نه جان دیگران برایشان اهمیتی ندارد و تنها چیزی که برایشان مهم است به مقصد رسیدن است!
خوب که اطرافمان را نگاه کنیم میبینیم در هر خانواده ای یکی دوتا از این افراد هستند که جوانیشان را در کفدست گذاشتهاند و دل به جادههای مرگآور شوتی زدهاند.
دلیلش کاملاً واضح و مشخص است؛
نبود هیچ شغل و حرفه ای برای جوانان، سودآوری زودبازده و تضمین شده به شرط رساندن کالا به مقصد و عدم نیاز به سرمایه شروع به کار!
از جان این کسان اگر بگذریم از جان سایرین که در این جادهها عبور میکنند که نمیتوانیم بگذریم. اگر شوتیها از جان گذشتهاند بقیه چه گناهی دارند که باید تاوان بی احتیاطی و سرعتهای سرسام آور این افراد را بدهند.
چند سؤال مهم از استاندار، نماینده بویراحمد و دنا
جناب آقای استاندار؛ چرا باید جادههای یک شهرستان از اول تا آخر ۶ باند و بلکه بیشتر باشند ولی جادههای شهرستانهای دیگر استان فقط رفت و برگشتی باشند؟ آیا اگر کف بازار یک شهر در استان سنگفرش یک تکه نباشد جان کسی به خطر میافتد یا وقتی شلوغترین جادههای استاد پر پیچ و خم و باریک باشند؟
نماینده محترم بویراحمد و دنا
چند دوره دیگر باید انتخاب شوید تا پروژههای ناتمام را تمام کنید؟ چند پروژه راهسازی در زمان شما به هدف رسیده است؟ فقط بحث جاده پاتاوه تنها نیست! پلهای بشار چرا سالیان سال است که نیمه کاره ماندهاند؟ چند نفر باید در آمبولانسهای شهر یاسوج پشت ترافیک پل بشار فوت کنند تا شما دست به اقدام ضربتی بزنید؟
چرا باید جادههای استان ما محل مانور خوردوهای قاچاقچی باشند؟ چرا هیچ نظارتی بر مسیرهای مختلف استان ندارید؟ چرا ایستگاههای بازرسی فعال در استان به انگشتهای دست نیز نمیرسد؟ چرا روز به روز بر تعداد خودروهای شوتی افزوده میشود؟ آیا تنها قاچاق مواد مخدر است که با جان این مردم بازی میکند؟ مگر بارها از زبان مسئولان این را نشنیده ایم که قاچاق کالا کمر اقتصاد و صنعت کشور را شکسته است؟ پس چرا اقدام اساسی در مقابله با آن نمیشود؟
باشد که گوش شنوایی پیدا شود.
*پزشک مرکز بهداشتی درمانی پات
هربار که تیتر تصادف مرگبار در استان به چشممان میخورد اولین جایی به ذهن خطور میکند جاده مرگ یاسوج – اصفهان در حوزه پاتاوه است. البته این ذهنیت به دور از انصاف نیست، چرا که این جاده به تنهایی عامل مرگ بسیاری از عزیزان و جوانان هم استانی ما در سال جاری بوده است. و مطمینا باز همخواهد بود و بیشتر هم خواهد شد.
آسیب شناسی این رخداد به کجا ختم میشود؟
متاسفانه شاهد هستیم این مسیر تبدیل به خط ترانزیت قاچاق کالا از جنوب و بنادر به سمت اصفهان و تهران شده است. شاید اگر ساعاتی در این جاده به نظاره بنشینید متوجه شوید که در هر ساعت دهها خودروی قاچاق کالا که این روزها به شوتی معروف شده است از این مسیر عبور و مرور میکنند. خودروهایی که نه جان خودشان و نه جان دیگران برایشان اهمیتی ندارد و تنها چیزی که برایشان مهم است به مقصد رسیدن است!
خوب که اطرافمان را نگاه کنیم میبینیم در هر خانواده ای یکی دوتا از این افراد هستند که جوانیشان را در کفدست گذاشتهاند و دل به جادههای مرگآور شوتی زدهاند.
دلیلش کاملاً واضح و مشخص است؛
نبود هیچ شغل و حرفه ای برای جوانان، سودآوری زودبازده و تضمین شده به شرط رساندن کالا به مقصد و عدم نیاز به سرمایه شروع به کار!
از جان این کسان اگر بگذریم از جان سایرین که در این جادهها عبور میکنند که نمیتوانیم بگذریم. اگر شوتیها از جان گذشتهاند بقیه چه گناهی دارند که باید تاوان بی احتیاطی و سرعتهای سرسام آور این افراد را بدهند.
چند سؤال مهم از استاندار، نماینده بویراحمد و دنا
جناب آقای استاندار؛ چرا باید جادههای یک شهرستان از اول تا آخر ۶ باند و بلکه بیشتر باشند ولی جادههای شهرستانهای دیگر استان فقط رفت و برگشتی باشند؟ آیا اگر کف بازار یک شهر در استان سنگفرش یک تکه نباشد جان کسی به خطر میافتد یا وقتی شلوغترین جادههای استاد پر پیچ و خم و باریک باشند؟
نماینده محترم بویراحمد و دنا
چند دوره دیگر باید انتخاب شوید تا پروژههای ناتمام را تمام کنید؟ چند پروژه راهسازی در زمان شما به هدف رسیده است؟ فقط بحث جاده پاتاوه تنها نیست! پلهای بشار چرا سالیان سال است که نیمه کاره ماندهاند؟ چند نفر باید در آمبولانسهای شهر یاسوج پشت ترافیک پل بشار فوت کنند تا شما دست به اقدام ضربتی بزنید؟
چرا باید جادههای استان ما محل مانور خوردوهای قاچاقچی باشند؟ چرا هیچ نظارتی بر مسیرهای مختلف استان ندارید؟ چرا ایستگاههای بازرسی فعال در استان به انگشتهای دست نیز نمیرسد؟ چرا روز به روز بر تعداد خودروهای شوتی افزوده میشود؟ آیا تنها قاچاق مواد مخدر است که با جان این مردم بازی میکند؟ مگر بارها از زبان مسئولان این را نشنیده ایم که قاچاق کالا کمر اقتصاد و صنعت کشور را شکسته است؟ پس چرا اقدام اساسی در مقابله با آن نمیشود؟
باشد که گوش شنوایی پیدا شود.
*پزشک مرکز بهداشتی درمانی پات