تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۲۸۴۹۳۶

قاتل خاموش را جدی بگیریم/ تب مالت، بیماری هزار چهره (+علائم و نشانه‌ها)

۱
۵
کبنا ؛خبرهای بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد
بازدید از بیمارستان شهید رجایی گچساران

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان از بخشهای بیمارستان شهید رجایی گچساران بازدید کرد.
سبز در حاشیه این بازدید ضمن تاکید بر ترویج زایمان طبیعی آن را از آثار مثبت طرح تحول سلامت عنوان نمود و افزود: در طرح تحول زایمان طبیعی به صورت رایگان و تلاش‌های زیادی در جهت ترویج زایمان طبیعی صورت گرفت.
وی با اشاره به وجود مشکلات فراوان در فرهنگ عمومی، اظهار داشت: مادران باردار راضی به انجام زایمان طبیعی نبوده، اما در حال حاضر آمار این نوع زایمان در قشر تحصیل کرده نیز افزایش پیدا کرده است.
سبز با بیان اینکه در بسیاری از بیمارستان‌ها و شهرهای استان بخش‌های زایمانی تجهیز شده و ارتقاء پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: اما هنوز کافی نیست، چرا که برای ترویج زایمان طبیعی باید اقدامات زیر ساختی بیشتری صورت گیرد.
در این بازدید سرپرست و مسولین بیمارستان شهید رجایی گچساران سبز را همراهی کردند.






قاتل خاموش را جدی بگیریم/ اقدامات ضروری در هنگام گاز گرفتگی با انتشار منو اکسید کربن
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قاتل خاموش یا گاز گرفتگی با انتشار منواکسید کربن از شایع‌ترین علت مرگ و میر در فصل زمستان است.
جلال پوران‌فرد با بیان اینکه استفاده نادرست از وسایل گازی سبب بروز خطرات غیر قابل جبرانی می‌شود، افزود: بیشترین دلیل مسمومیت انتشار گاز منو اکسید کربن از بخاری گازسوز، نقص فنی پکیج، استفاده از زغال برای گرم کردن محیط و روشن کردن گاز پک یک در حمام است.
وی ادامه داد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کبودی دست، پا و دور لب از جمله علائم مسمومیت با گاز منو اکسید کربن است.
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان تاکید کرد: درصورت روبه‌رو شدن با فرد مسموم به سرعت او را از محل آلوده وارد هوای آزاد کرده و وسیله گرمازا را خاموش، درب و پنجره را باز و در کمترین زمان ممکن با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، کمربند، یقه و راه هوایی او را باز و در صورت بروز قطع علائم حیات نسبت به احیای قلبی وریوی وی اقدام کنید.
افزایش رضایتمندی مراجعان به خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی/ اجرای «طرح مراقبت از بیمار در منزل »
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از افزایش ۸۰ درصدی رضایتمندی مراجعان به خدمات پرستاری این بیمارستان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
عنایت‌الله برگ‌ریزان با تاکید بر اینکه آرامش بیمار برای پرستار بهترین کار ممکن است، اظهار داشت: بزودی «طرح مراقبت از بیمار در منزل » اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح مراقبت از بیمار در منزل با هدف ارائه خدمت به بیمارانی که ضرورتی برای مراجعه به بیمارستان ندارد، اجرایی می‌شود، عنوان کرد: اجرای این طرح در جلوگیری از ائتلاف وقت، کاهش هزینه و سرعت عمل در خدمات رسانی مطلوب و با کیفیت به بیمار یا بیماران و کاهش عفونت‌های بیمارستانی نقش بسزایی دارد.
برگریزان ابراز کرد: این طرح نتایج ارزشمندی برای بیماران، خانواده‌های آنان و نظام سلامت کشور داشته، زیرا کاهش تعداد دفعات عود بیماری و روزهای بستری در بیمارستان‌ها، کاهش هزینه‌های بیمار به میزان حداقل ۵۰ درصد و کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه امکان پاسخگویی بیشتر، به بیماران نیازمند به خدمات بیمارستانی از جمله نتایج و فواید ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در منزل است، خاطر نشان کرد: امیدواریم با محقق شدن این طرح و رسیدگی به بیماران در حوزه درمان، شاهد ارتقاء خدمات با کیفیت و مطلوب باشیم.





IMG_20171018_121831
از حضور در نشست شورای اداری تا بازدید از بیمارستان نرگسی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای انجام یک سفر پرکار یک روزه صبح امروز عازم شهرستان گچساران شد.
اورنگ ایلامی صبح امروز در بدو ورود به شهرستان گچساران در محل گلزار شهدای دوگنبدان با ادای احترام به مقام شامخ شهدای والامقام با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب تجدید میثاق کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد همچنین در نشست شورای اداری شهرستان گچساران با حضور علی محمد احمدی نماینده عالی دولت در استان و غلام رضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
ایلامی از بیمارستان در حال احداث میدان نرگسی گچساران بازدید کردند و همچنان این بازدیدها تا عصر امروز ادامه داد.







بازدید از مرکز گذری کاهش آسیب دهدشت
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه از مرکز دی آی سی (مرکز گذری کاهش آسیب) دهدشت بازدید کردند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حاشیه این بازدید ضمن تاکید بر اهمیت مراکز گذری کاهش آسیب تصریح کرد: این مراکز برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعتیاد تأسیس شده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون ایدز با مراجعه به این مراکز از امکانات رایگان از جمله سرنگ و برنامه‌های آموزشی رایگان استفاده می‌کنند.
ابراهیم نعیمی با اشاره به برنامه‌های این مراکز برای مصرف کنندگانی که به حضور فیزیکی در مرکز تمایلی ندارند، افزود: با راه اندازی مرکز گذری روزانه و تیم‌های امداد رسان سیار چنین بیمارانی نیز هدف خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در این مراکز رایگان بوده، تصریح کرد: پانسمان زخم و جراحت‌های سطحی، پذیرایی با ارائه یک وعده غذای گرم و چای، فراهم کردن شرایط استحمام، تهیه پوشاک، برگزاری نشست‌های آموزشی، مشاوره در مورد بیماری‌های خاص نظیر ایدز و هپاتیت، مشاوره اعتیاد و آموزش رفتارهای سالم، استراحت در ساعت‌های فعالیت مرکز و ویزیت رایگان پزشک از جمله خدمات رایگان ارائه شده در این مرکز است.
نعیمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با گسترش فعالیت‌های مرکز و تلاش برای همکاری با دیگر نهادها در راستای بهبود وضعیت معتادان طرد شده از جامعه و خانواده گام‌های موثری برداشته شود.
 
تب مالت، بیماری هزار چهره / آنچه باید در مورد تب مالت بدانیم (+علائم و نشانه‌ها)
متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تب مالت، تب مواج یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.
گردآفرین نیکبخت افزود: عامل بیماری تب مالت یک نوع باکتری به نام باکتری بروسلا است که در واقع یک انگل داخل سلولی است و به طور مستقیم یا غیر مستقیم از حیوانات آلوده (نشخوار کنندگان اهلی، سگ و خوک) به انسان منتقل شده و وقوع آن ارتباط نزدیکی با شیوع آن در بین حیوانات اهلی دارد.
وی با اشاره به اینکه این باکتری گونه‌های مختلفی دارد و شایع‌ترین علت در انسان بروسلا ملیتنسیس است که از طریق بز، گوسفند و شتر به انسان منتقل می‌شود، تصریح کرد: سایر گونه‌ها شامل بروسلا آبورتوس از طریق گاو و بوفالو، بروسلا سویس از طریق خوک و بروسلا کانیس از طریق سگ به انسان منتقل می‌شود.
مراحل تشخصی تب مالت
وی با بیان اینکه این بیماری عفونی در دو مرحله تشخیص داده می‌شود، اظهار داشت: یک مرحله حاد که همراه با تب و باکتریمی بوده و به دنبال آن مرحله مزمن با خصوصیاتی مانند ضعف، تعرق بیش از حد، دردهای شدید عضلانی و عود تب همراه است ایجاد شده که می‌تواند چندین سال طول بکشد و بسیاری از بافت‌ها را درگیر نماید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دوره نهفتگی این بیماری را یک تا چهار هفته عنوان کرد که می‌تواند تا ماه‌ها نیز طول بکشد.
وی یادآور شد: این دوره معمولاً به صورت یکی از این سه الگو بیماری تب دار مشابه تیفوئید (حصبه)، همراه با درد عضلانی اما با شدت کمتر، تب و التهاب تک مفصلی در زانو یا لگن در کودکان خردسال و تب طول کشیده همراه با درد کمر و لگن در افراد مسن تظاهر می‌کند.
علائم و نشانه‌های تب مالت چیست؟
نیکبخت با بیان اینکه علائم بالینی این بیماری بسیار متنوع است و منجر به تشخیص قطعی این بیماری نمی‌شود، اضافه کرد: تشدید و فروکش شدن تب به صورت دوره ای، سردرد، خستگی، بی اشتهایی، داشتن درد کمر، مفاصل و درد عضلات و همچنین تعریق‌های شبانه از علائم ابتدایی ابتلاء به این بیماری است.
وی ابراز داشت: مسافرت به محیط‌های آلوده، مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه، تماس با حیوانات، تلقیح تصادفی واکسن، سابقه بیماری مشابه در افراد خانواده، درد عضلانی اسکلتی، درگیری ستون مهره‌های کمری و توراسیک تحتانی، آرتریت (التهاب و عفونت مفاصل) از کلیدهای تشخیصی این بیماری به شمار می‌روند.
عوارض ابتلا به تب مالت
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه اختلالات مفصلی و تعریق‌های بدبوی شبانه از شایع‌ترین نشانه‌های بروسلوز است، اظهار داشت: علائم ریوی شامل سرفه خشک همراه با شواهد رادیو گرافیک پنومونی، آمپیم، آدنوپاتی و آبسه ریه در یک چهارم بیماران دیده می‌شود.
وی ادامه داد: در یک چهارم موارد هپاتو اسپلنو مگالی، در ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد لنف آدنوپاتی قابل توجه دیده شده و تا ۱۰ درصد مردان دچار اپیدیدیموارکیت می‌شوند.
نیکبخت افزود: پروستاتیت، التهاب یمبنال وزیکول، سالپنژیت و پیلونفریت، سقط جنبن در مادران باردار، عفونت لایه درونی قلب یا دریچه قلب (اندوکاردیت) در ۱ درصد موارد، عفونت سیستم اعصاب مرکزی از جمله مننژیت (التهاب پرده اطراف مغز و نخاع) و آنسفالیت (التهاب حادمغز)، آبسه مغز، افسردگی و لتارژی، آبسه‌های متاستاتیک در هر جایی به خصوص در غدد تیروئید و پستان در خانم‌ها و هم چنین ضایعات پوستی به صورت راش‌های ماکولو پاپولار از دیگر عارضه‌های ابتلاء به تب مالت است که در بیماران دیده می‌شوند.
راه‌های انتقال بیماری تب مالت به انسان
وی با بیان اینکه این باکتری به نورخورشید و اشعه یونیزان حساس است، خاطر نشان کرد: اگر این میکروب در مجاورت نور خورشید قرار گیرد، از بین خواهد رفت ولی نسبت به یخ زدگی و خشک شدن مقاوم است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در خاک خشک آلوده به ترشحات جفتی، جنینی و ادرار نشخوار کننده‌ها، این باکتری به مدت ۶ هفته زنده مانده و به صورت ذرات معلق در هوا در می‌آید که می‌تواند از طریق استنشاق و تنفس ایجاد بیماری می‌کند.
نیکبخت گفت: در خاک‌های مرطوب و کودهای مایع و در دمای پایین نیز این باکتری به مدت ۶ ماه زنده مانده و می‌تواند ناقل بیماری به انسان‌ها باشد.
وی ابراز داشت: مصرف شیرخام و فرآورده‌های لبنی آلوده خصوصاً پنیر نرم تازه، خامه، سرشیر، گوشت و مغز استخوان نیمه پخته، تماس مستقیم با بافت‌های حیوان آلوده نظیر خون، گوشت، ترشحات رحمی و ترشحات مخاطی، انتقال تنفسی از طریق افشانه‌های موجود در هوای آغل و اصطبل آلوده یا آزمایشگاه را عوامل انتقال دهنده این بیماری به انسان‌ها است.
وی در ادامه افزود: فرو رفتن سر سوزن سرنگ حاوی واکسن‌های حیوانی به دست انسان در دامپزشکی‌ها و آزمایشگاه‌ها و استفاده از لوازم آرایشی که از مواد جنینی دام‌ها تولید می‌شوند و انتقال شخص به شخص از طریق اهداء عضو با خون از راه‌های دیگر انتقال بیماری هستند.
متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج همچنین یادآور شد: انتقال جنسی و مادرزادی نیز بندرت گزارش شده است.
وی با بیان اینکه لاشه دام‌های آلوده می‌توانند این بیماری را به انسان انتقال دهند، اذعان کرد: اگر لاشه‌های آلوده به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال قرار بگیرند این میکروب در آن‌ها از بین می‌رود که خوشبختانه این روند در همه کشتارگاه‌های کشور اجرا شده و احتمال انتقال بیماری از طریق تماس با گوشت و خوردن را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.
مشاغل در معرض خطر بیماری
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، با اشاره به مشاغل و گروه‌های پرخطر تاکید کرد: کشاورزان، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و کارگران کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های بسته بندی گوشت، افرادی هستند که به دنبال تماس با بافت آلوده، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تب مالت قرار دارند.
راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت
نیکبخت اظهار کرد: جوشاندن شیر به مدت ۶ تا ۷ دقیقه و پاستوریزه کردن آن، اجتناب از مصرف پنیر محلی و به خصوص بستنی‌های غیر پاستوریزه، واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی کردن اصطبل های آلوده و خونابه‌ها با ضد عفونی کننده‌های خانگی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
وی توصیه نمود: در صورت ذبح سنتی دام دستکش پوشیده، از تماس ترشحات و خون با ملتحمه و مخاطات پیشگیری شود و لاشه دام قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در بخچال نگهداری شود.
وی همچنین اظهار داشت: یک تعهد ملی برای سنجش و کشتن دام‌های آلوده، با در نظر گرفتن غرامت برای صاحبان آن‌ها برای کنترل ابن بیماری لازم است.
آزمایش‌های تشخیصی
وی با بیان اینکه اساس تشخیص بیماری، سابقه مواجهه فرد، علائم بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی تأیید شده است، گفت: تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش خون انجام می‌گیرد.
وی افزود: برای تشخیص این بیماری از روش‌هایی چون آزمایش کشت خون و تست سرولوژیک استفاده می‌شود.
راه‌های درمان تب مالت
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه هدف از درمان، تسکین علائم، پیشگیری از عود بیماری و عوارض است، عنوان کرد: درمان بیماری تب مالت با داروهای آنتی بیوتیک موجود به خوبی انجام می‌شود.
نیکبخت با بیان اینکه روش‌های درمانی و دوره‌های زمانی متفاوتی براساس تشخیص زود هنگام یا دیر هنگام این بیماری وجود دارد، تصریح کرد: یکی از روش‌های عمده درمان، روش استاندارد طلایی است که داکسی سایکلین به همراه استرپتومایسین برای بیمار تجویز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پس از درمان، احتمال عود بیماری وجود دارد، اذعان کرد: بیمار باید به مدت دو سال پس از درمان تحت نظر باشد تا در صورت عود بیماری، مجدداً تحت درمان قرار بگیرد و این بار نیاز به دوره درمانی طولانی تری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به تب مالت ممکن است دچار عود بیماری شوند، ادامه داد: متاسفانه شایع‌ترین علت عود بیماری عدم همکاری بیمار برای تداوم مصرف دارو است که در نهایت می‌تواند عوارض سوء در بیمار ایجاد کند.
این متخصص عفونی در پایان با اشاره به اینکه احتمال مرگ و میر در این بیماران یک درصد است، گفت: بیشترین علت مرگ و میر در این بیماران درگیری دریچه قلب (اندوکاردیت) و گاهی مننژیت بروسلایی است.
 
ایستگاه سنجش سلامت در دهدشت برپا شد
ایستگاه سنجش سلامت به مناسبت هفته جهانی غذا در محل مرکز جامع خدمات سلامت شهری شهید رجایی دهدشت برپا شد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه در این زمینه تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماری‌های غیر واگیر ناشی از مصرف بی رویه مواد غذایی، تغذیه نامناسب و عدم تحرک، اصلاح الگوی تغذیه امری گریز ناپذیر است.
جلال الدین آبروان افزود: افزایش چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی در بین خانوارها، ناشی از مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند روغن، چربی، قند، شکر و نمک بوده که سلامتی را به خطر انداخته، بنابراین برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف که از طریق کارشناسان تغذیه ارائه می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
آبروان تاکید کرد: تأمین مواد غذایی سالم و متناسب، برنامه ریزی برای بهبود وضع تغذیه، آموزش‌های لازم در زمینه مسائل غذایی و پیشگیری از سوء تغذیه، اموری هستند که نقش تعیین کننده ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارند.
برپایه این گزارش، در ایستگاه سنجش سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهری شهید رجایی اندازه گیری قد، وزن، فشار خون، بی ام آی و مشاوره تغذیه ای به صورت رایگان جهت عموم افراد صورت گرفت.
ایستگاه سنجش سلامت به مناسبت هفته جهانی غذا و هفته ملی سبا و به همت واحدهای نظارت بر غذا و دارو، بهبود تغذیه جامعه و بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در محل مرکز جامع خدمات سلامت شهری شهید رجایی دهدشت برپا شد.





مراسم صبحانه سلامت در دبستان شهید مدرس دهدشت برگزار شد
مراسم صبحانه سلامت جهت دانش آموزان دبستان پسرانه شهید مدرس دهدشت به مناسبت هفته جهانی غذا و به همت واحدهای نظارت بر غذا و دارو و بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه برگزار شد.
مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در این آئین اظهار داشت: دانش آموزان باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند، بنابراین صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی آن‌ها در کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تأثیر گذار باشد.
مرضیه کامران با اشاره به اینکه نان، بخصوص نان سبوس دار، یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه دانش آموزان است، ادامه داد: با توجه به این که کودکان در حال رشد هستند باید در وعده‌های مختلف غذایی آن‌ها از پروتئین استفاده نمود، به عنوان مثال پنیر می‌تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن آن‌ها را در وعده صبحانه تأمین کند.
وی با بیان این نکته که کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند، تصریح کرد: تخم مرغ به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی، جزء خوراکی‌هایی است که پیشنهاد می‌شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود.
وی توصیه کرد: سه تا چهار بار در هفته روزانه یک عدد تخم مرغ در وعده غذایی کودکان استفاده شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه یادآور شد: متاسفانه همه دانش آموزان عادت به خوردن صبحانه کامل ندارند و والدین به ناچار تنقلات رنگارنگی را تهیه و در کیف آن‌ها قرار می‌دهند که این امر نه تنها مواد مورد نیاز بدن کودک را تأمین نمی‌کند بلکه در دراز مدت اثرات سوء جسمی، رشدی و گاها ذهنی بر جای می‌گذارند.
کامران در پایان اظهار داشت: صبحانه در روزهای امتحان با صبحانه سایر روزها تفاوت چندانی ندارد، بنابراین چون در روزهای امتحان استرس دانش آموزان بیشتر است توصیه می‌شود از الگوی غذایی استانداردی که برای سایر روزها توصیه می‌شود استفاده کنند.
برپایه این گزارش؛ در پایان بسته‌های صبحانه ای که توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهکگیلویه تهیه و در بین دانش آموزان توزیع شد.




نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
سگ ها وگربه هازیادشدندلطفافکری به حال جمع کردن سگ هادرشهرک نفت کنید.بیماری زیادشده.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1