تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۲۸۴۳۰۴

قل‌قل قلیان در زیرزمینی‌های کهگیلویه و آسیبی که متولی ندارد

۲
۰
کبنا ؛اگرچه قلیان مهمان همیشگی مکان‌های عمومی دهدشت است اما در ماه‌های اخیر عرضه قلیان در این مکان‌ها علیرغم محدودیت‌های قانونی افزایش یافته است.
به گزارش کبنا، صدای قل قل و حلقه‌های دود با مهارت خاص به‌صورت دایره ای از میان لبان عارف جوان دهدشتی خارج می‌شود. قلیان با نی نایلونی بلندش نزدیک به دو متر از جوان فاصله دارد و جوان به قول خودش با دودی که دایره وار از دهانش خارج می‌شود «حال» می‌کند. دود این قلیان از تنباکو نیست بوی سیب می‌دهد و به قلیان میوه ای مشهور است.
عارف به گفته خودش در قلیان کشیدن صاحب تجربه شده و به دوستانش هم یاد می‌دهد که چگونه قلیان بکشند.
در میان جوانانی که برای کشیدن قلیان به قهوه خانه می‌آیند دختران سهم ببشتری دارند آن طور که رؤیا دختر ۲۲ ساله دهدشتی می‌گوید قلیان کشیدن بهترین تفریح این روزهای او و دوستانش است.
فضاهای سبز، تفرجگاه‌ها، رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها و حتی مراکز زیر پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله مکان‌هایی است که در شهر دهدشت به عرضه قلیان به مشتریان می‌پردازند.
از نظر بهداشتی، مصرف قلیان در مقایسه با سیگار نه تنها ایمنی بیشتری ندارد بلکه کربن‌های مونوکسید کشنده تری را به بدن انتقال داده و اعتیاد به نیکوتین را افزایش می‌دهد.
به دلیل توزیع و خدمات دهی راحت قلیان در قهوه خانه‌های سنتی، روند مصرف این ماده دخانی خطرناک در میان نوجوانان و جوانان دهدشتی روز به روز در حال افزایش است.
برخلاف سیگار، قلیان در بسیاری از خانواده‌ها با ممنوعیت مواجه نیست و در برخی موارد افراد به‌صورت گروهی مباردت به مصرف آن می‌کنند.
شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه این هفته تشکیل جلسه داد و برخورد با عرضه قلیان در مکانهای عمومی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه بود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با اشاره به افزایش روز افزون مصرف قلیان در دهدشت گفت: دود مصرف قلیان به پارک‌های شهر نیز کشیده شده است.
سید ایرج کاظمی جو اظهار کرد: روزانه تعداد زیادی جوان در پارک‌های شهر دهدشت مشغول استعمال دود قلیان هستند که نیاز است در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.
امام جمعه دهدشت هم با تاکید بر ممنوعیت استفاده از قلیان در مکانهای عمومی افزود: نهادهای رسمی باید در این زمینه جوابگو باشند.
حجت الاسلام سید نصیر حسینی استعمال دود قلیان را دروازه معتادی افراد دانست و گفت: با انتشار دود قلیان در مکانهای عمومی زمینه معتاد شدن افراد جامعه فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی از استان‌ها عرضه قلیان در مکانهای عمومی ممنوع شده باید مسئولان شهرستان کهگیلویه نسبت به جمع اوری انها اقدام کنند.
حسینی تصریح کرد: علت اصلی ترویج فرهنگ استفاده از قلیان در مکانهای عمومی این است که هیچ نهادی متولی این آسیب اجتماعی نیست.
فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه نیز در این نشست افزود: به دلیل نبود مدیریت واحد جمع اوری قلیان‌ها در سطح این شهرستان غیر ممکن است.
سرهنگ منوچهر سیاهپور تصریح کرد: نظارت بر اماکن عمومی بر اساس دستور قضایی وظیفه اصلی نیروی انتظامی است.
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه نیز در این جلسه بیان کرد: تاکنون هیچ گونه مجوز عرضه قلیان در پروانه‌های صنفی از سوی این نهاد صادر نشده است.
عین الله اخوان عنوان کرد: ۳۰ کافه سنتی در سطح شهرستان وجود دارد که در ۹۰ درصد این کافه‌ها قلیان عرضه می‌شود.
وی گفت: بعضی از این افراد نیز در مکانهای زیرزمینی به افراد شناخته شده و مشتری‌های خاص قلیان عرضه می‌کنند.
اخوان تصریح کرد: جمع اوری مراکز عرضه قلیان در سطح شهرستان نیازمند حکم دادستانی است.
رئیس دادگستری کهگیلویه نیز در این نشست افزود: جمع اوری قلیان‌ها نیازمند تشکیل یک کارگروه خاص در سطح این شهرستان است.
مجید کرمی تصریح کرد: با توجه به واکنش بد پلمپ این مراکز از سوی مردم، باید با تدابیر لازم در مرحله اول از سوی کارگروه تذکر داده شود.
وی افزود: در صورت عدم جمع اوری قلیان از مراکز، دادستانی برابر قانون نسبت به پلمپ این واحدها اقدام خواهد کرد.
فرماندار کهگیلویه عرضه قلیان در مراکز عمومی را خلاف قانون دانست و گفت: جمع آوری مراکز زیرزمینی عرضه قلیان باید در اولویت قرار گیرد.
علی پوزش افزود: نیروی انتظامی با همکاری دیگر نهادها از عرضه قلیان در مراکز عمومی جلوگیری کند.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

شریف
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی دربرابر قرآن وضعیتی که جوونای مادارند بهتر از قلیان راهی دیگر است این از وضعیت ورزش استان که هرچه فریاد میزنیم فریاد رسی نیست ورزش تعطیل شده آقایان مسئول حق بدید به جوانان
انسان
Iran, Islamic Republic of
من ورزشکار وتقاضای این است که راه درست را این عزیزان میروند بهتر از قلیان مگه راهی هست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1