تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۲۸۴۲۹۶

آسیب رساندن مسوولان کهگیلویه به محیط زیست / دفن غیربهداشتی زباله‌ها، روستانشینان را رنج می‌دهد

۱
۰
کبنا ؛گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها همواره با خود مشکلات مختلفی به همراه داشته که یکی از آنها وجود پسماندها و زباله‌های شهری است که مشکلات اجتماعی و زیست محیطی فراوانی را به وجود آورده است.
زباله‌ها و پسماندهای شهری در صورتی که به شیوه اصولی و علمی دفن نشوند به‌عنوان یک مشکل و حتی یک بحران در بحث آلودگی‌های خاک، آب و هوا پدیدار شود.
زباله‌های شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در فاصله چهار کیلومتری مرکز شهر و یک کیلومتری روستای طولیان در طبیعت رها و سوزانده می‌شوند.
شهر دهدشت با حجم تولید ۷۰ تن زباله در روز دارای یک جایگاه مرکزی برای دفن انبوه این زباله‌هاست، و تا حدود زیادی استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در این مکان دفن زباله رعایت نشده است.
آتش زدن زباله‌ها در این محل باعث می‌شود تا دود ناشی از آن فضای شهر و روستاهای اطراف را فراگیرد و بوی نامطبوع آن که بیشتر مواد شیمیایی است، سلامتی ساکنان شهروندان و روستائیان را به مخاطره انداخته است.
سوزاندن هفتگی زباله‌ها در طبیعت علاوه بر اینکه فضای شهری را آلوده می‌کند باعث برهم زدن تعادل زیست محیطی منطقه می‌شود.
محل‌های دفن زباله باید در مناطقی انتخاب شود که در محل پیوند با همه جنبه‌های زیست محیطی، زمین شناسی، هیدرولوژی، توپوگرافی، خاک شناسی، آب‌های زیرزمینی و مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
این شهرستان دارای ۲ نوع پسماند شامل زباله‌های خانگی و پسماندهای عفونی بیمارستان و مراکز درمانی تولید می‌شوند.
پسماندهای عادی باید به محل دفن زباله گاه مرکزی انتقال یابند و نباید سوزانده شوند.
این پسماندها باید با نظارت سازمان حفظ محیط زیست دستورات بهداشتی رعایت شود، ولی این موضوع زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، و زباله‌ها به شیوه سنتی سوزانده می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه در این رابطه گفت: استانداردهای زیست محیطی پسماند زباله در این شهرستان توسط مسئولان مربوط به‌منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی انجام نمی‌گیرد.
روح الله عزیزی عنوان کرد: یکی از این موارد سوزاندن پسماند در محیط آزاد است که همه ساله باعث آتش سوزی و آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود.
وی گفت: از مردم می‌خواهیم که زباله‌های خشک را در مبدأ از هم تفکیک کنند و همچنین زمان تفریح که به محیط‌های طبیعی وارد می‌شوند، زباله‌های خود را در محل‌های تعین شده توسط شهرداری‌ها خالی کنند.
عزیزی یکی از مشکلات اساسی پسماندهای زباله در این شهرستان را نبود کارخانه تفکیک زباله دانست و افزود: برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باید مسئولان به فکر تفکیک این زباله‌های مخرب باشند.
شهردار دهدشت با اشاره به تولید روزانه ۷۰ تن زباله در دهدشت گفت: سایت زباله دهدشت ۳٫۵ هکتار مساحت دارد.
اسفندیار برخه سرانه تولید استاندارد زباله به ازای هر نفر را ۵۰۰ گرم دانست و بیان کرد: در دهدشت سرانه تولید زباله بیش از یک کیلوگرم است.
وی با اشاره به مشکلات سایت زباله دهدشت اظهار کرد: تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی زباله‌های دهدشت در اولویت است.
برخه سوزاندن زباله را یکی از مشکلات اساسی سایت دفن زباله‌ها دانست و تصریح کرد: آتش زدن زباله‌ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی برای روستاهای اطراف شده است.
وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده این سایت ساماندهی و دفن بهداشتی زباله‌ها نیز اجرایی خواهد شد.
شهردار دهدشت عنوان کرد: شهرداری دهدشت زباله‌های در طول مسیر و خارج از سایت را نیز جمع آوری خواهد کرد.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
زباله ها را کارگران شهرداری دم در خونه ها در حین جمع آوری به بدترین نحو اقدام میکنن بعضی از نایلون های زباله ها را نمیبرند بعضیشون که از کامیون حمل میافتد دیگه زحمت مجدد به خودشون نمیدن جمعشون کنن خودم بارها شاهد این مسله بودم .یا تو یه کوچه زباله های بعضی خونه ها را نمیبرند مث اینکه از اون خونه کینه های به دل دارن و فرق میزارن.دم در خونه خودم کیسه زباله خودم بردن بجاش مال دیگه همسایمون از ماشیشون افتاد خیابونو به گند کشید انگار نانگار که اتفاقی افتاده باشد ولش کردن و رفتن بهشون که میگی چنان نیگات میکنند و حرفت میزنن که انگار بهشون اهانت کردی . در جواب میگنن برو هرچی میخای بکن وووووو.یه دفع به مسولشون زنگ زدم گفتم زباله های کوچه را بردن چند وقته مال مارا نبردن ایشون اومدن دستشون درد نکنه خودش گذاشتش تو ماشین وانتش که ببره اما قبل از این کار چنان محکمه ای راه انداخت که اگه میدیدی فک میکردی که این بنده مسول داره چیو بحث میکنه مثلن میگفت:بگو ببینم من ازکجا بدونم راست میگی یا نه ....یا اصلن شاید بعدی که رفتن کیستو آوردی بیرون .... شاید قصد اذیت کردنشونو داشته باشی ووووووووو. باور کن بیشتر از اینا حرف زد . اگه بجای اینهمه حرف کارگرانشو بیشتر منظبتت بار میاورد احتیاج به اینهمه اگر اگر برای ما نبود کما باز دست کارگران شهرداری درد نکنه . خیابون ما خیابون بزرگ ۲۰متریه تو سال شاید ۳الی ۴ بار اون هم نه کامل سپور شهردار به نوک بیلش جدول مارا نوازش میده و چنان تند سریع رد میشه مثل برقو باد که نگو.....زنهای محله هرکس قسمت دم در خونشونو تنظیف میکنن. عید که میشه هموم کارگر برق آسا ی که از کوچه عبور میکرد ایندفعه چنان آروم با طمعنینه در خونه ها را میزنه تا عیدی نگیره ول بکن نیس با همکاران عزیزشون تو واحد جمع آوری زبالههمینطورن....از شهردار جدید هیچ انتظاری نداریم چون همش میگه پول نیست امکانات نیس بردن ووووو
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1