تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۲۸۴۲۶۸

کهگیلویه و بویراحمدی‌ها دچار کمبود «ید» و «ویتامین دی» هستند

۰
کبنا ؛رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: این استان دارای محصولات تولیدی ارگانیک بوده و امنیت غذایی مطلوبی دارد.
به گزارش کبنا، اورنگ ایلامی با گرامیداشت روز جهانی غذا اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از ارکان اصلی سلامت جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بابیان اینکه سوءتغذیه ناشی از فقر غذایی و چاقی ناشی از فقر در جامعه، در حال افزایش است، عنوان کرد: ۳۹ درصد عامل مرگ‌ومیر مربوط در ایران مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است.
وی با تأکید بر اینکه توجه بیشتر به‌سلامت، کیفیت غذا و تغذیه مناسب بسیار ضروری است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت تدابیر لازم را در این خصوص اندیشیده است.
 
نقش ۴ ماده غذایی مهم در بیماری‌های غیر واگیر
ایلامی تصریح کرد: میزان نمک، کلسترول، قند و چربی‌های اشباع‌شده ۴ ماده غذایی هستند که نقش مهمی در بیماری‌های غیر واگیردارند و وزارت بهداشت در این راستا شروع به تعیین نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات خوراکی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه طرح برچسب‌گذاری تغذیه‌ای گامی بزرگ در راستای تحقق طرح تحول سلامت است، ابراز کرد: این نشانگر دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز نشان‌دهنده سلامت کامل این محصول و میزان اندک این ۴ نوع ماده غذایی، رنگ زرد نشانگر مصرف بااحتیاط محصول از سوی مصرف‌کننده و رنگ قرمز به معنای این است که عدم استفاده از محصول ضرروی است.
ایلامی یکی از مزایای این طرح را قابل‌استفاده بودن و راحتی برای افراد بی‌سواد برشمرد و گفت: هر فردی در هر سنی با مشاهده رنگ لیبل محصول به‌سلامت ماده غذایی پی می‌برد.
وی اظهار داشت: امید است تمامی کارخانه‌های تولید مواد غذایی برای ارتقا شاخص‌های سلامت در استان نسبت به طرح برچسب‌گذاری تغذیه‌ای بر روی محصولات خود اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شریک‌های وزارت بهداشت در نظام سلامت وزارت جهاد کشاورزی است و به‌تبع آن در استان سازمان جهاد کشاورزی که با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این خصوص همکاری مطلوبی داشته است.
ایلامی بابیان اینکه شورای سلامت استان دارای مصوبات خوبی بوده است، گفت: یکی از کارهای مهم ما در حوزه سلامت غذایی اندازه‌گیری و بررسی دقیق باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی است که تاکنون در حدود بیش از ۳۰ محصول تولیدی استان سم سنجی غذایی انجام‌شده و نتیجه اولیه آن به اطلاع استاندار و مسئولان مربوطه رسیده است.
 
مطلوب بودن اکثر محصولات تولیدی در استان
وی با اشاره به مطلوب بودن اکثر محصولات تولیدی استان، اذعان نمود: بر اساس گزارش همکاران معاونت غذا و دارو، تنها چند مورد انگشت‌شمار مشکل داشته‌اند که در آینده رفع خواهند شد.
وی بیان کرد: در حال رایزنی جهت تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت غذایی استان هستیم و در صورت تجهیز آن به سیستم‌های جدید دیگر نیازمند مراجعه به آزمایشگاه مرکز نیستیم.
ایلامی با اشاره به اینکه ازنظر صنایع غذایی در سطح استان دارای ۳۴ واحد تولیدی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی فعال هستیم، افزود: معاونت غذا و دارو در استان به‌صورت مستمر از این مراکز بازدید می‌کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۳۱ محصول در سطح استان عرضه می‌شود و ۳۲ نمونه محصول نیز تولید بومی استان هستند، از تمامی این محصولات نمونه‌برداری انجام‌شده و نظارت دقیقی در راستای قاچاق کالا در استان وجود دارد.
وی ابراز کرد: مسئولان کارخانه‌ها در خصوص سلامت محصول آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند و حدود ۲۵ درصد محصولات لیبل گذاری شده است.
ایلامی با اشاره به وجود ۴ راه برای بررسی کنترل سلامت کالا، ادامه داد: مردم و مصرف‌کنندگان یک محصول می‌توانند ابتدا با تلفن گویای ۰۲۱۶۱۸۵ تماس حاصل نمایند یا با ارسال کد ۱۶ رهگیری رقمی کالا به آدرس www.ttac.ri و یا از طریق نصب نرم‌افزار بر روی گوشی‌های اندروید از سلامت کالا مطلع شوند.
وی تصریح کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد امنیت غذایی مطلوبی دارد و قسمت قابل‌توجهی از محصولات استان از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.
 
برگزاری نمایشگاه مواد غذایی در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد از برگزاری نمایشگاه مواد غذایی در استان خبر داد و گفت: محصولات تولیدی استان ازجمله تخم‌مرغ‌های بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، روغن و نان‌های باکیفیت در این نمایشگاه عرضه‌شده است.
ایلامی بابیان اینکه بسیاری از محصولات غذایی استان ارگانیک است که بدون ذره‌ای مواد و کود شیمیایی تولیدشده و دارای ارزش غذایی بالا هستند، عنوان کرد: بسیاری از مواد غذایی سنتی استان نیز دارای ارزش غذایی بالا و سرشار از فیبر هستند که از آن‌ها نیز در این نمایشگاه استفاده‌شده است.
وی در ادامه اشاره‌ای به فعال بودن آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو در استان داشت و گفت: این آزمایشگاه امکانات مطلوبی دارد و امید است با تجهیز آن از ارسال مواد غذایی برای بعضی از تست‌ها جلوگیری شود.
 
مردم استان دچار کمبودید و ویتامین دی هستند
ایلامی به کمبود «ید «در بدن مردم استان اشاره کرد و گفت: استفاده از این مواد غذایی در بانوان باردار و کودکان ضروری، موجب از بین رفتن کمبود آهن شده و یکی از ریز مغزهای دارای اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: مکمل‌های دارای آهن به‌صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی استان در اختیار گروه‌های هدف ازجمله بانوان باردار و کودکان قرار می‌گیرد.
ایلامی یادآور شد: یکی از معضلات فقر آهن در بدن انسان، جلوگیری از فعالیت فیزیکی و رشد ذهنی در کودکان است.
وی بابیان اینکه کمبود «ویتامین دی » در بین زنان و مردان استان وجود دارد، عنوان کرد: مکمل‌ها و کپسول‌های ژلاتینی نیز در مراکز درمانی استان موجود است و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز میزان دقیق این ویتامین را در بدن خود تعیین کنند.
وی در ادامه نرمی استخوان و استخوان‌درد را از علائم کمبود ویتامین دی در بدن عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: کمبودید با توجه به شرایط کوهستانی استان نیز در بین مردم ما وجود دارد و نبود این ویتامین در بدن موجب بیماری شایع ازجمله بیماری گواتر در بین مردم می‌شود.
ایلامی تأکید کرد: با افزودن ید به نمک‌های خوراکی سعی شده است این کمبود کاهش پیدا کند و مصرف ماهی و میگو نیز می‌تواند در رفع کمبودید در بدن مؤثر باشد.
وی بابیان اینکه روز جهانی دارو یک روز نمادین است، گفت: ما در تمامی روزها به‌سلامت و امنیت غذایی مردم اهمیت داده‌ایم و این موارد از سوی جامعه پزشکی، پرستاران و بهورزان به مردم آموزش داده می‌شود.
ایلامی در پایان تأکید کرد: آموزش و آگاهی دو رکن اصلی سلامت روانی و جسمی یک جامعه هستند و توصیه می‌کنیم مردم ما همیشه در این حوزه مطالعه داشته و آن را به دیگران منتقل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1