تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۲۸۴۰۷۱

رنج یاسوجی‌ها از فعالیت لاک پشتی اتوبوس‌های درون شهری

۱
۰
کبنا ؛مردم یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت حمل و نقل عمومی درون شهری نامناسب رنج می‌برند.
کمبود اتوبوس و شاید ساماندهی نشدن مناسب این بخش از ناوگان عمومی شرایط را برای شهروندان این شهر دشوار کرده است.
در حالی که برخی شهرهای کلانشهر و مراکز استان‌های کشور به سمت حمل و نقل جدید از جمله قطار شهری، اتوبوس‌های ویژه و خط سریع و حتی اتوبوس برقی می‌روند اما متاسفانه یاسوج سال‌های سال است که ناوگان عمومی اتوبوس مناسبی ندارد.
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مدیریت شهری یاسوج عقب‌ماندگی مدیریت شهری در بخش حمل و نقل عمومی را با کار کارشناسی و دقیق بررسی و رفع کنند تا شهروندان با مشکلات کمتری مواجه شوند.
در این شهر که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد است ناوگان عمومی اتوبوس فعالیت لاک پشتی دارد که با توجه به اینکه علاوه بر جمعیت ثبات جمعیتی متغیری روزانه دارد و گردشگر پذیر نیز می‌باشد نیازمند ساماندهی جدی اتوبوس‌های عمومی در نقاط مختلف شهر است تا مردم و گردشگران با مشکلات کمتری برای ایاب و ذهاب مواجه شوند.
در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی در حمل و نقل شهری، برای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس باید وجود داشته باشد، اتوبوسرانی یاسوج چندین دستگاه اتوبوس دارد اما آحاد مردم و شهروندان بیشتر مناطق مختلف شهر یاسوج از این خدمات بی بهره‌اند و به علت نبود اتوبوس برای ایاب و ذهاب مجبور هستند به‌صورت دربستی مسیر محله خود تا شهر را طی کنند که می‌طلبد مسئولان و متولیان امر چاره ای اساسی برای این مساله بیندیشند.
در یاسوج جمعیت دانشجویی و دانش‌آموزی زیادی وجود دارد و این امر نیاز به استفاده از حمل و نقل عمومی را بیشتر می‌کند.
بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات رسانی بهتر نیاز داریم
سجاد بهرامی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج در این زمینه گفت: ۳۷۰۰ دستگاه خودروی تاکسی، تاکسی تلفنی، تاکسی بی سیم، اتوبوس و مینی بوس در سطح شهر یاسوج داریم.
وی افزود: این تعداد دستگاه خوردو سبک و سنگین علاوه بر حمل و نقل عمومی در شهر یاسوج، جابجایی دانشجویی و دانش آموزی را انجام می‌دهند.
بهرامی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی نبود اتوبوس در سطح شهر یاسوج جهت استفاده آحاد مردم نبود زیرساخت است، بیان کرد: در صورت ایجاد و احداث زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه و پایانه‌های درون شهری از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهرداری برای برخی خطوط شهر یاسوج جهت جابجایی مردم اتوبوس گذاشته می‌شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج خاطرنشان کرد: مردم بیشتر به سمت خودروهای شخصی رفته‌اند و از ناوگان عمومی اتوبوس استقبال نمی‌کنند. به مدت یک ماه در سال گذشته ۶ دستگاه اتوبوس از شمال به سمت جنوب شهر در نظر گرفتیم اما مردم استقبال نکردند.
بهرامی تصریح کرد: سوخت به صورت عادی داده می‌شود، یارانه بلیط حمل و نقل قطع و بیمه یک دستگاه اتوبوس از یک میلیون تومان به چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که با توجه به همه این مسائل سرویس دهی به آحاد مردم مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: اتوبوس‌های سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج بیشتر به سمت دانشگاه‌ها رفتند اما با همه وجود این مساله باعث رها کردن کار اصلی مان نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج عنوان کرد: امیدواریم با توجه ویژه شورا و شهردار پنجمین دوره اعتباری به زیرساخت‌های لازم از جمله ایستگاه‌های اتوبوس اختصاص داده شود تا بتوانیم راحت تر به مردم خدمات رسانی کنیم.
بهرامی با بیان اینکه هم اکنون ۲۳ دستگاه اتوبوس ملکی و ۲۰ دستگاه اتوبوس خصوصی در سطح شهر یاسوج وجود دارد، تاکید کرد: شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است و یک سوم جمعیت استان را دارد در صورتی که زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد و حمل و نقل پایدار و استاندارد داشته باشیم، برای خدمات رسانی بهتر و مناسب تر به بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیاز است.
 ناوگان حمل و نقل مسافر در اولویت کاری شهرداری قرار دارد
"نستهن مقدم"، شهردار یاسوج در این زمینه گفت: شهرداری به‌عنوان متولی این بخش نوسازی و بازسازی ناوگان عمومی حمل و نقل از جمله اتوبوس را به‌عنوان یک برنامه عملیاتی در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: اقداماتی از طریق ستاد هدفمندی سوخت کشور برای بهبود و ساماندهی ناوگان عمومی اتوبوس در شهر یاسوج در حال پیگیری و رایزنی است تا ناوگان عمومی اتوبوس این شهر توسعه یابد و محل انتظار برای مسافران و ایستگاه ایجاد شود تا سرعت جابجایی مسافر و کیفیت ناوگان عمومی اتوبوس در شهر ارتقاء یابد.
مقدم بیان کرد: ناوگان حمل و نقل مسافر را به‌صورت ویژه خواهیم دید و در اولویت کاری شهرداری قرار دارد.
شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم ناوگان عمومی اتوبوس در شأن مردم و شهروندان این شهر ایجاد و راه اندازی کنیم که این امر مهم می‌تواند در کاهش ترافیک و تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین تاثیرگذار باشد.
مقدم تصریح کرد: در صورتی که ما امکانات لازم را برای مردم فراهم کنیم، مردم نیز مشارکت و همکاری خواهند داشت و از ناوگان عمومی بیشتر استفاده خواهند کرد.
باید وسایل نقلیه عمومی اتوبوس به میزان کافی وجود داشته باشد
سرهنگ "اسماعیل خوش وقت"، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: باتوجه به افزایش خودروهای شخصی و گردشگرپذیر بودن شهر یاسوج در صورتی که همه بخواهند از خودرو شخصی خود استفاده کنند علاوه بر اینکه تراکم بار ترافیک را افزایش می‌دهند باعث اتلاف وقت، افزایش تصادفات و بالابردن هزینه‌ها می‌شود.
وی افزود: استفاده از ناوگان عمومی اتوبوس که در کلانشهرها و مراکز استان‌ها فعال است و مردم نیز استقبال خوبی دارند، برای مردم به صرفه است.
خوش وقت بیان کرد: باید وسایل نقلیه عمومی اتوبوس پاسخگوی نیاز مردم و به میزان کافی وجود داشته باشد و تا مردم شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان نیز از به‌صورت مستمر و دائم از آن‌ها استفاده کنند و با این حجم خودرو که وارد این شهر می‌شود، کمتر از خودرو شخصی استفاده نمایند.
ساختار اتوبوسرانی در شهر یاسوج ناقص است
همچنین "پژمان نیک اقبالی"، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: اتوبوسرانی در شهرها برای تسهیل در زمان و هزینه سفر محسوب می‌شود که در شهر یاسوج این خدمات دهی تنها به دانشگاه‌ها خلاصه شده و تقریباً مردم عادی از این مساله مغفول مانده‌اند.
وی افزود: باید مسیرهای تعریف شده اتوبوس در سطح شهر یاسوج ایجاد شود تا اینکه مردم با اعتماد کامل در ساعات مقرر و با ارزان‌ترین قیمت بتوانند استفاده کنند.
نیک اقبالی بیان کرد: هم اکنون ساختار اتوبوسرانی در سطح شهر یاسوج برای تعریف خطوط اتوبوس در مناطق مختلف برای مردم ناقص است چراکه تمام توان و ظرفیت این سازمان در حوزه دانشگاه‌ها گذاشته شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تقویت ناوگان عمومی درون شهری یاسوج از جمله اتوبوس برخی از مسیرهای پرتردد شهری را ساماندهی و خط اتوبوس راه اندازی کنیم.
وی اضافه کرد: خطوط اتوبوس رانی شهر یاسوج نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد و برخی خطوط اصلی بخصوص خط "دانشگاه آزاد تا سرآبتاوه" باید تعریف شود تا مردم بتوانند از این خدمت استفاده لازم را ببرند.
ناوگان عمومی اتوبوس شهر یاسوج آحاد مردم را فراموش نکند
سید هدایت اکبری، رئیس شورای پنجم شهر یاسوج در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: ناوگان عمومی اتوبوس شهر یاسوج ضعیف است و هر آنچه داریم نیز در اختیار دانشگاه‌هاست.
وی افزود: شهرداری و اتوبوسرانی حتماً نباید دانشگاه‌ها را پوشش دهند و آحاد مردم را فراموش کنند اما به خاطر رفاه حال دانشجویان که قشری از مردم و جامعه هستند این خدمت رسانی صورت می‌گیرد که البته باید فکری اساسی برای رفع این مشکل کرد.
اکبری با بیان اینکه مردم در شهر یاسوج از ناوگان اتوبوس استقبال نمی‌کنند، اضافه کرد: از میدان جهاد یاسوج تا پلیس راه یاسوج شیراز یک خط اتوبوس در نظرگرفته شده اما متاسفانه مردم استقبال نمی‌کنند که به نظر می‌رسد باید فرهنگ سازی و اطلاعی رسانی صورت گیرد.
با نگاهی به وضعیت امروز ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس و شرایط جابه‌جایی شهروندان در سطح شهر یاسوج، می‌توان گفت که مدیریت شهری یاسوج تاکنون نمره قابل قبولی در بخش حمل و نقل نداشته است.
در حالی که مدیریت دیگر شهرها و مراکز استان‌های کشور در حال فعالیت برای تکمیل پروژه‌های قطار شهری خود هستند و ده‌ها اتوبوس برقی به ناوگان‌های حمل و نقل عمومی این شهرها افزوده می‌شود اما در یاسوج مدیران تنها به بیان عبارت "کمبود اعتبار" و "استقبال نکردن مردم" کفایت می‌کنند؛ بهانه‌ای که ظاهراً بین برخی مدیران دستگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد جا افتاده است.(ایسنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
که هالو کی سوار اتبوس ویبو هم ودین گپ مفتیت وگوسنی مردیم
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1