تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۲۸۱۰۰۶

رمان دنباله‌دار پتروشیمی دهدشت؛ از شعارهای تبلیغاتی تا وعده زنگنه به مردم

۵
۰
کبنا ؛پتروشیمی دهدشت از طرح‌های به کما رفته شهرستان کهگیلویه سال‌ها است که تنها وعده‌ی راه‌اندازی آن شنیده می‌شود.

به گزارش کبنا از دهدشت، پتروشیمی دهدشت در زمینی به مساحت ۱۹۰ هکتار در سال ۸۵ مجوز تاسیس گرفت و یک سال بعد با حضور محمدرضا باهنر نایب‌رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، غلام‌حسین نجابت معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با وعده ایجاد شغل مستقیم برای ۳۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم سه هزار و ۵۰۰ نفر کلنگ‌زنی شد.

از آن تاریخ تاکنون اجرای این طرح در حد سند و مطالعه توپوگرافی، مطالعات زیست محیطی، فنس‌کشی و محوطه‌سازی، خاکبرداری پلان اولیه و خرید دانش فنی باقی مانده است.

پتروشیمی دهدشت در دشت ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری کلاچو در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این طرح در صورت راه اندازی ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع مواد پتروشیمی را دارد.

احسان حیدری زاده از ساکنان این شهرستان که دارای مهندسی نفت از دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان گچساران است می‌گوید: بیکاری ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، مسئولان تنها شعار مبارزه با بیکاری را سر می‌دهند این در حالی است که این طرح که باید سالهای پیش به بهره برداری می‌رسید هنور اندر خم یک کوچه است.

دیگر شهروند دهدشتی که دارای مدرک کارشناسی در رشته شیمی و پلیمر است می‌گوید: طرح و پروژه‌هایی مانند پتروشیمی دهدشت، معدن فسفات چرام و کارخانه سیمان سپو در این شهرستان کلنگ زنی شد اما گویا کلنگ آغاز عملیات اجرایی این طرح به مذاق زمین خوش نیامد و هنوز هم مانند کلاف سردرگم است.

در ابتدای تبلیغات مجلس دهم، کاندیداهای انتخاباتی با شعار جان دادن به پروژه‌های به کما رفته این منطقه وارد گود تبلیغاتی شدند و عدل هاشمی پور کاندیدای آن موقع نیز از این شعارها بی نصیب نماند و با شعار پتروشیمی دهدشت من آمده‌ام، معدن فسفات چرام من آمده‌ام طرح‌های به کما رفته کهگیلویه آماده باشید که من آمده‌ام و مردم هم اعتماد کردند و روز مبادا فرا رسید اما گویا قصه پتروشیمی دهدشت رمانی دنباله دار است.

عدل هاشمی پور هم به عنوان نماینده مردم کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

وی در ۲۰ تیر ماه پارسال از ۱۲ ساله شدن این طرح انتقاد کرد و گفت: برنامه زمان بندی مناسبی برای جان دادن به این طرح را طراحی کرده‌ایم و امیدواریم با این برنامه زمانبندی مناسب بتوانیم تمام جبهه‌های کاری مربوط به پروژه پتروشیمی دهدشت را پیش ببریم.

در ۳۰ شهریور ماه ۹۵ مسئولان پتروشیمی کشور از سایت پتروشیمی دهدشت و کار تجهزکارگاه این پروژه ملی بازدید کردند و ماحصل آن آغاز تجهیز کارگاه این طرح ملی بود.

در آذر ماه همان سال (۹۵) عادل نژاد سلیم مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، خاموشی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان، نمایندگان شهرستان‌های گچساران و باشت و کهگیلویه بزرگ (کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده)، مدیرکل صنعت ومعدن استان و فرماندار کهگیلویه از سایت پتروشیمی دهدشت بازدید کردند که مجدداً نیز دستور آغاز تجهیزکارگاه پتروشیمی دهدشت صادر شد.

بعد از این بازدید عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه بزرگ وعده آغاز عملیات خاکبرداری از ۲۹ آذرماه سال ۹۵ را داد و گفت: در این مرحله صرفاً خاک برداری انجام نمی‌شود بلکه عملیات ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی نیز به صورت موازی پیش می‌رود.

وی از حدود ۳ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری طی ۶ ماه خبر داد و افزود: عملیات خاکبرداری با ۲۲ میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شد اما از بخش موازی آن یعنی عملیات ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی خبری نشد.

بعد از آن عدل هاشمی پور وعده حضور وزیر نفت به استان را داد و گفت: با سفر وزیر نفت تحقق پتروشیمی دهدشت ۱۰۰ درصدی می‌شود و کارهای صنعتی و غیر صنعتی این طرح انجام می‌گیرد و امیدواریم حداکثر سه سال آینده شاهد بهره برداری این طرح باشیم.

وقتی مردم این منطقه زمان شروع فازهای بعدی و موازی با خاکبرداری را از عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه جویا شدند این چنین جواب داد و گفت: عملیات فازهای دوم و سوم یعنی ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی بعد از خاکبرداری آغاز می‌شود.

بالاخره زمان وعده داده شده اردیبهشت ماه ۹۶ فرا رسید و بیژن نامدار زنگنه در سفر به کهگیلویه و بویراحمد از عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت بازدید کرد.

زنگنه به خبرنگاران وعده داد که به گوش مردم کهگیلویه بزرگ برسانند که همه تمهیدات لازم برای پیشرفت این طرح اندیشیده شد و روند کاری این طرح با جدیت در وزارت نفت دنبال می‌شود.

وی همچنین از اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای پتروشیمی دهدشت خبر داد و گفت: بخشی از طریق وام و بخشی از سهامداران تأمین خواهد شد و این طرح تا دو سال آینده تکمیل و کانون توسعه منطقه خواهد بود.

۴ شهریور ماه امسال هم شریعتمداری وزیر صنعت از این طرح نیز بازدید کرد و گفت: اعتبار ریالی طرح پتروشیمی دهدشت ۱۰۰ درصد تأمین می‌شود، همچنین با همکاری بانک‌های سپه و توسعه تعاون بخش ریالی پتروشیمی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه ۱۰۰ درصد تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح صنعتی نقش مهمی در اشتغالزایی منطقه دارد افزود: در حوزه ارزی نیز با پیگیری نماینده و استاندار از طریق صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز تأمین خواهد شد و پیش بینی می‌شود این طرح در آینده نه چندان دور به بهره برداری برسد.

شریعتمداری بخش پایین دستی این طرح را مهم‌تر از خود پتروشیمی دانست و گفت: باید هم اکنون عملیات اجرایی صنایع پایین دستی این طرح اجرایی شود.

وی افزود: با اجرایی شدن این طرح‌ها بخش زیادی از مشکل بیکاری استان نیز برطرف خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۴۰۰ میلیون دلار هزینه ارزی و ریالی برای احداث پتروشیمی دهدشت برآورد شده است.

عدل هاشمی پور افزود: اعتبار فاز نخست این طرح به مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال از سوی شرکت هلدینگ خلیج فارس تأمین شده است.

وی گفت: فاز نخست این طرح شامل عملیات خاک‌برداری و اجرای ساختمان‌های صنعتی پتروشیمی است.

اما آیا پتروشیمی دهدشت در زمان‌های اعلام شده توسط مسئولان به اتمام می‌رسد یا اینکه باز هم همان قصه همیشگی و کمبود اعتبار موجب شکستن جوانان بیکار این منطقه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Iran, Islamic Republic of
باش تا صبح دولتت بدمد بابا دلتون خوشه با این شعارها.
تنگ هیگون
Iran, Islamic Republic of
والا زمینهای کشاورزی مارو ازمون گرفتن به امید اشتغال ولی چند ساله هرچه پیگیر شدیم هیچ کاری برامون نکردن خیر سرمون رفتیم مهندسی شیمی هم گرفتیم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
من امده ام

پترو شیمی من امد ام
سیمان سپو من امده ام
فسفات چرام من امده ام

من فقط سواد خواندن و نوشتن دارم
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار هاشمی.....زنده باد مخالفش......
همشهری
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می‌کنم هرکسی قلم به دست فقط بلد انتقاد کنه پتروشیمی دهدشت دست بخش خصوصی هست چون خوراک این واحد از واحد پتروشیمی دهدشت تامین میشود و همچنین پتروشیمی گچساران نیز از واحد بیدبلند ۲تامین خوراک میکند فرض بر این ساختمان و کلیه واحد دهدشت ۱۰سال پیش درست شده باشه آیا منطقی هست این همه سرمایه مدت ۱۰سال خوابیده بشه
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1