تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۲۸۰۶۵۰

مترقی بودن قوانین حمایتی در بخش حقوق کودک نسبت به سایر کشورها/ اجرای عدالت ترمیمی در راستای پیشگیری از تکرار جرم و اصلاح بزهکار/ رسیدگی به جرائم درجه ۶ به بالا الزاما با حضور وکیل

۵
۰
کبنا ؛قوام فروزان سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده و رئیس شعبه ۹۷ دادگاه تجدیدنظر با اشاره به تشریفات دادرسی جرائم اطفال و نوجوانان اظهار کرد: در جوامع امروز، مسئله بزه‌کاری اطفال و نوجوانان یکی از مهم‌ترین معضلات مطرح در حوزه سیاست‌گذاری‌های اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و بهداشت روانی جامعه است.
معاون محاکم عمومی تهران و رئیس شعبه ۹۷ دادگاه تجدیدنظر ادامه داد: طبق قانون کلیه اعمال مجرمانه افراد زیر ۱۸ سال در مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به اعمال معارض با قانون اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود که در تهران، مجتمع قضایی شهید فهمیده برای این منظور در نظر گرفته‌شده و در سایر شهرستان‌ها یک شعبه از محاکم کیفری۲ به این امر اختصاص داده‌شده است که با حضور مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان، موضوع مواد ۲۹۸ و ۴۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و وکلای موضوع ماده ۳۴۷ و ۴۱۵ همین قانون و والدین و سایر اشخاص موضوع ماده ۴۱۳ قانون مزبور، اقدام به رسیدگی می‌کنند.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ دادسرا و دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان در رسیدگی به جرائمی که دادرسی آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری یک است یا جرائمی که مستلزم پرداخت دیه یا ارش بیش از یک‌پنجم دیه کامل است و در جرائم تعزیری درجه ۶ و بالاتر افراد زیر ۱۸ سال الزاماً بایستی با حضور وکیل شروع به رسیدگی نمایند؛ یعنی حضور وکیل در جلسه دادگاه الزامی است و چنانچه از سوی طفل بزه‌کار یا اولیای او، وکیل تعیین نشود، دادگاه اطفال از طریق کانون وکلا و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه مبادرت به تعیین وکیل معاضدتی و تسخیری می‌نماید.
فروزان معاون محاکم عمومی تهران و رئیس شعبه ۹۷ دادگاه تجدیدنظر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌های مربوط به کودک‌آزاری نیز در مجتمع قضایی شهید فهمیده مورد رسیدگی قرار می‌گیرند؟ تصریح کرد: طبق ماده ۳۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، دادگاه‌های این مجتمع، ویژه رسیدگی به جرائم و اعمال معارض با قانون افراد زیر ۱۸ سال می‌باشند. فلذا اگر فاعل جرم کودک‌آزاری زیر سن ۱۸ سال باشد در این مجتمع قضایی به عمل ارتکابی توسط او رسیدگی می‌شود لیکن اگر فاعل جرم بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، حسب مورد در سایر محاکم کیفری صالح، به جرائم ارتکابی او رسیدگی می‌گردد ( تبصره ۲ ماده ۳۰۴ قانون مذکور) ،چراکه صلاحیت این مجتمع ذاتی است.
سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده با اشاره به اهمیت استفاده از مجازات جایگزین حبس گفت: درواقع قضات محترم مجتمع قضایی ویژه اطفال و نوجوانان، اهتمام ویژه‌ای به اجرای عدالت ترمیمی به‌منظور پیشگیری از تکرار جرم‌دارند؛ یعنی با لحاظ سه عنصر اساسی عدالت ترمیمی ((یعنی:۱- بزه‌کار (اطفال و نوجوانان معارض با قانون) ، ۲- جبران خسارت زیان‌دیده( قربانی جرم) ۳- نظم عمومی)) برای اصلاح و بازگشت شرافتمندانه این قشر آسیب‌پذیر به جامعه تلاش فراوان صورت می‌گیرد، به همین دلیل از مجازات و تنبیه در اولویت آخر و از روی اضطرار و ضرورت استفاده می‌گردد که سقف نگهداری افراد زیر سن ۱۸ سال، در کانون اصلاح و تربیت به مدت پنج سال است.
معاون محاکم عمومی تهران و رئیس شعبه ۹۷ دادگاه تجدیدنظر در ادامه این مطلب افزود: در غالب موارد از جایگزین‌های حبس مانند درختکاری، آموزش مهارت‌های زندگی، حضور در مراکز خیریه و ... و دیگر اقدامات تأمینی و تربیتی استفاده می‌گردد، هم‌چنین استفاده از نهادهای حقوقی مانند تعلیق تعقیب، تأخیر تعقیب، ترک تعقیب، تعلیق اجرای مجازات و... نهایت استفاده به عمل می‌آید.
فروزان خاطرنشان کرد: تمامی اشخاص، گروه‌ها و مجامع بین‌المللی فعال در مباحث مربوط به حقوق کودکان و نوجوانان نظیر یونیسف، کمیساریای عالی حقوق بشر، سازمان‌های مردم‌نهاد، هیئت‌های دانشگاهی اعم از کرسی‌های خانواده، اطفال و محاکم قضایی، هیئت‌های علمی و فرهنگی در هنگام سفر به ایران و سفرا و دیپلمات‌های سایر کشورهای مقیم در ایران از این مجتمع و کانون اصلاح و تربیت بازدید می‌کنند و در موارد متعددی با تشکیل گروه‌ها و کارگاه‌های مشترکی به تبادل تجربیات و یافته‌های مفید و مؤثر می‌پردازند.
سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده در پایان خاطرنشان کرد: این سرپرستی و برخی از قضات محترم این واحد قضایی طی سفرهایی به دیگر کشورها قوانین مربوط به اطفال و نوجوانان را بررسی نموده و از مراجع قضایی ویژه اطفال و نوجوانان و سایر نهادهای شبه قضایی ذی مدخل در امور مربوط به همین رده سنی و همچنین مراکز نگهداری، بازآموزی و بازداشتگاه‌های اطفال و نوجوانان بازدید نموده و از تجربیات و یافته‌های این بازدیدها استفاده بهینه می‌کنند. لازم به ذکر است در برخی از کشورهای اروپایی نظیر سوییس بعد از تبادل‌نظر و آشنایی با سیستم عدالت کیفری کشورمان ایران در خصوص اطفال و نوجوانان اذعان نمودند که این سیستم و قوانین موضوعه در ایران بسیار مترقی، پویا و عادلانه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دوگنبدانی
Iran, Islamic Republic of
درود به حاج قوام عزیز مرد دوس داشتنی و مردم دار استانمون
انشالا که همیشه سالم باشید و باعث افتخار هست که یه هم استانی عزیز اینقدر چهره محبوبی در سیاست کشور و کمک به مردم دارد.
موفق باشی
بويري
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج فروزان
قاضی شریف و مردم دار
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
جناب فروزان عجب
مجید ر
Iran, Islamic Republic of
درود حاجی توانمند و فهیم
نیک از نیاکان بابکان جامعه عمل
Iran, Islamic Republic of
با سلام درود سپاس خدمت دانشمند ارزشمند و فرزانه جناب آقای دکتر فروزان

ضمن خسته نباشید
چند صباحی صدای اعلام حضور جنابعالی برای کاندیداتوری مجلس به گوش می رسد

اولا:متاسفانه عکس شما و گفته هایتان توسط فرد .ر بنام (...)در فضای مجازی پخش میشود که به نوعی باز تاب منفی همراه دارد.
ثانیا: اینکه نوع عملکرد . جنابعالی اولین مهندس استان وطلایه دار ایل به گفته خودش در انتخابات شورای پنجم باعث شد ایل بابکانی برای همیشه شما را شجره جدا شده ای.
ثالثا:...نقش.. جنابعالی در برکناری جناب آقای جاوید باعث شد که موجی از خشم ایل خوشنام چینایی را همراه داشته باشد
رابعا:عدم حضور شما در بین مردم استان و آشنا نبودن نام شما برای جوانان به چشم میخورد و ملموس میباشد عدم آشنایی شما با جامعه پزشکی ،دانشگاهی،فرهنگی ،بازاریان و اصناف خود در تیررس ضعف قرار دارد.
خامسا:عملکرد. شما (ا.خ)در انتخابات مجلس بطوریکه اعتماد خاندان آقایی وقائدگیوی نسبت به شما از دست رفته و جای وصله زدن باقی نیست .....خواهشمندیم درج شود


ارادتمند شما
حقیر گمنام
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1