تاریخ انتشار
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۷۹۰۲۳

تحلیلی بر تودیع و معارفه شهرداران؛تاجگردون بهتر می‌داند؟ یا عدل هاشمی بهتر می‌فهمد؟

۲
۰
کبنا ؛در این یکی دو هفته‌ی اخیر بازار تکریم و معارفه‌های شهرداران در سراسر استان داغ بوده و در اکثر شهرها با ورود شوراهای جدید، تغییر شهرداران هم در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش کبنا از یاسوج، این تغییر و تحولات مملو از حواشی بوده و هست که در این بین حواشی مالی بسیار پررنگ تر از بقیه موارد است. در خصوص بدهی‌ها تقریباً نمی‌توان شهرداری را پیدا کرد که بدون از بدهکاری، دستگاه مدیریت شهر را تحویل شهردار جدید داده باشد. اما نکته مهم اینجاست که این بدهی‌ها خوب است یا بد؟ و اینکه بدهی‌ها اختلاس است یا اقدامات شهرداری‌ها در انجام پروژه‌ها؟
در این زمینه اصولاً نظرات متفاوتی بیان می‌شود و عده ای که بیشتر سعی بر تحریک افکار عمومی دارند، موضوع بدهی‌ها را در برهه ای از زمان، بسیار پررنگ می‌کنند و یکی، دو نکته را برجسته می‌کنند که مطمئناً این حجم بزرگ بدهی‌ها مربوط به این یکی دو نکته پیش پا افتاده نیست! مثلاً اعلام می‌شود فلان مبلغ برای یک همایش خرج شده که شاید درصد کوچکی از مبلغ بدهی به میزان کمی از این موضوع اختصاص داشته باشد چرا که با جلوگیری از هزینه‌های اضافی شاید مبلغ بسیار کمی در هزینه‌ها سرفه جویی می‌شد! البته منظور از طرح این موضوع میزان تاثیر این هزینه‌ها در مبحث مهم بدهی‌هاست.
از طرف دیگر، همین افراد در پایان کار خود بی شک با همین روند، روبه رو خواهند بود! چرایی این ادعا را می‌توان در سخنان تاجگردون دید!
غلامرضا تاجگردون در نشست شورای اداری و مراسم تکریم و معارفه شهردار دوگنبدان، در پاسخ به سیدناصر حسینی که در صحبت‌هایش گفته بود شهرداری را بیش از ۹ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته‌اند تاکید کرد: رئیس شورا و آقای ظفری (شهردار جدید) انتظار داریم که هروقت پیش روی شماها قرار گرفتیم کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بدهی نداشته باشید، یعنی اینکه پیمانکاران توانمندی را انتخاب کنید که در امور اجرایی شهر به شهر کمک کنند ضمن اینکه شهرداری که بدهکار نباشد انگیزه‌اش برای کار کردن کم است!

بارها این نکته را در سخنان مسئولین آگاه به وضعیت مالی کشور و درآمد دستگاه‌ها شنیده‌ایم، عدل هاشمی هم بارها به دستگاه‌های دولتی و حتی شهرداری‌ها اعلام کرده که منتظر دولت نباشید! چون وضعیت مالی دولت را همه می‌دانند پس باید کارها را به امید منابع دیگر پیگیری کرد! البته بخشی از صحبت‌های هاشمی مرتبط با لزوم توجه به منبعی به نام خیرین است اما مطمئناً بخشی هم به این موضوع بر می‌گردد که مدیران دنبال این نباشند که تا پول در حساب دستگاه نباشد کاری نمی‌کنیم بلکه باید کار آغاز شود و نتیجه‌ی أین کار هم می‌شود بدهکاری! که این نوع بدهکاری بد نیست بلکه به قول تاجگردون باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت می‌شود.
عدل هاشمی یکی از محاسنش برای حوزه‌ی انتخابیه همانگونه که خود می‌گوید، آشنایی کامل داشتن با مباحث پروژه و پیمانکاری است و شاید بر همین اساس است که به شهردار جدید چرام گفت: در گذشته متوقف نشود که منظورش در خصوص عجز و ناله‌های شهردار جدید در مورد بدهکاری‌ها بود و از وی خواست که به فکر آینده باشد. کاملاً واضح است که منظور هاشمی نادیده گرفتن تخلفات نیست بلکه منظور این است که چنین بدهی‌هایی در دستگاه‌هایی مانند شهرداری که عمده فعالیت‌هایش پیمانکاری است طبیعی است و حتماً بدهکاری و طلبکاری از ویژگی‌های خاص چنین دستگاه‌هایی است.
نکته دیگری هم در خصوص بدهی‌های شهرداران وجود دارد که در سخنان نیک اقبالی، معاون عمرانی استانداری بیان شده است. نیک اقبالی که در اولین و دومین تودیع و معارفه‌های شهرداران استان در چرام و دهدشت بالاترین مقام استانی حاضر در این آئین‌ها بود و عملاً مجبور به توضیح در خصوص بدهکاری‌ها بود و با اشاره به اینکه برای بعضی شهرداران و اعضای سابق شورا پرونده تخلف تشکیل شده بیان کرد: بیشترین این تخلفات به علت دلسوزی بیش از اندازه بود و یا کاسه داغ تر از آش شدند و فکر می‌کردند که به شهر کمک می‌شود.

وی تاکید کرد: شهرداران جدید باید مر قانون را انجام دهد و بالاتر از قانون کاری انجام ندهند تا شهردار و شورا زیر سئوال نرود ضمن اینکه شهرداری محل ایجاد شغل نیست چرا که یکی از دلایل بدهکاری شهرداری‌ها تعداد زیاد کارکنان است!
به هر جهت آنچه از سخنان مسئولین در این مدت استنباط می‌شود این است که شهرداران باید کاملاً از موضوعات سیاسی و طایفه ای بیرون آمده و بیش از آنکه به فکر توجیهات باشند، همه‌ی حواس خود را متمرکز بر تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها و مبلمان شهری و البته توجه ویژه به فرهنگ سازی، نمایند و از داشتن بدهی‌هایی که نهایت آن منجر به توسعه خواهد شد نهراسند و البته به این گفته نیک اقبالی هم توجه داشته باشند که دلسوزی‌های فراقانونی را هم کنار بگذارند ضمن اینکه نکات حاشیه ای این بدهکاری‌ها از جمله ریخت و پاش‌های غیر ضرور را از اقدامات خود حذف نمایند.
----------------------------
گزارش از مهدی مرادی
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
حاج عدل هاشمی پور مرد بی ادعا و خادم ملت هست اصلا قابل مقایسه با تاجگردون نیست کسی که فقط در شهرستان گچساران به .. شده واتفاقا با ... قوم گرایی داره نهایت استفاده می‌کنه اصلا در شهرستان کهگیلویه دموکراسی وجود داره درحالی که در شهرستان گچساران هرکسی ادعای اصولگرایی کند باید توسط تاجگردون نابود شود نمونه اش شهردار قبلی این شهر بود ولی درحالی که در شهر دهدشت از تمام حزب ها نهایت استفاده میشود و البته در تمام شهرستانهای تابع نمایندگی حاج عدل
علی
Iran, Islamic Republic of
این چه طرز سانسور کردنه؟
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1