تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۷۸۴۷۷

چوب لای چرخ پروژه بزرگ بازار سنتی و گردشگری یاسوج؛ از جلسات نامعلوم تا آمادگی سرمایه‌گذار برای واگذاری مغازه‌ها

۲
۰
کبنا ؛چرخ پروژه بزرگ بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج به خوبی نمی‌چرخد و به گفته برخی از مسوولان مشخص نیست که چرا در کار این پروژه مانع تراشی می‌شود.

به گزارش کبنا از یاسوج، پروژه بزرگ بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج با هدف جلوگیری از یک فاجعه و حادثه‌ی تلخی همانند پلاسکوی تهران در یاسوج و ساماندهی بازاریان و اصناف فعال در جمعه بازار فعلی یاسوج، کلنگ‌زنی، اجرا و احداث شود. جمعه بازار فعلی یاسوج در وضعیت ناامنی و موقعیت نامناسبی قرار دارد و سیستم برق‌رسانی آن اصولی نیست و هر لحظه با  کوچک‌ترین جرقه و آتش‌سوزی امکان یک انفجار بزرگ وجود دارد. در زمان شهردار سابق یاسوج ۱۰۰ اخطار در باره با ناامنی این مکان تجاری به صاحبان جمعه بازار یاسوج ابلاغ شد، اما تاکنون با بی‌توجهی از کنار آن گذشتند. همین مسائل باعث شد تا مسوولان کهگیلویه و بویراحمد با تدبیر و حمایت از سرمایه‌گذاری پروژه بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج جهت ساماندهی و انتقال جمعه بازار فعلی یاسوج احداث شود.
۱۹ بهمن ماه ۹۵ با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور و مسوولان وقت کهگیلویه و بویراحمد پروژه بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج در وسعت دو هکتار و با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان در یاسوج کلنگ‌زنی شد، اما این روزها چرخ پروژه به خوبی نمی‌چرخد و آهنگ حمایت از سرمایه‌گذاران در استان به خوبی شنیده نمی‌شود.
 من نمی‌دانم به چه دلیلی برای پروژه‌ای که همه کارهای آن بر اساس اصول در حال انجام است، جلسه‌ای برگزار می‌کنند /یا این جلسه برای حمایت است و یا مچ گیری

هدایت اکبری رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در خصوص این پروژه می‌گوید؛ این پروژه برای ساماندهی بازاریان و مغازه‌داران جمعه بازار فعلی یاسوج احداث می‌شود و بر اساس لیستی که شهرداری یاسوج در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده است، ۴۸۶ باب مغازه در پروژه بزرگ سنتی، محلی و گردشگری یاسوج به کسبه حاضر در جمعه بازار فعلی اجاره و یا واگذار می‌شود.
اکبری گفت: تمام مراحل قانونی پروژه از جمله پروانه ساخت در حال انجام است و هیچ مشکلی هم ندارد.
وی با بیان اینکه ما هم قبول داریم که همه کارها باید در چارچوب قانون انجام بگیرد، افزود: من نمی‌دانم به چه دلیلی برای پروژه‌ای که همه کارهای آن بر اساس اصول در حال انجام است، جلسه‌ای برگزار می‌کنند.
رئیس شورای شهر یاسوج با نقد بر روند برگزاری جلسه گفت: آیا این جلسه برای حمایت است و یا مچ گیری، اگر هدف از آوردن سرمایه گذار انداختن در تله است، چرا باید سرمایه گذار جذب شود و آقایان در جلسات متر می کنند که این کار را کنیم یا نه.
در ادامه سرپرست شهرداری یاسوج گفت: وضعیت جمعه بازار یاسوج بسیار نگران کننده است و در آن احتمال آتش سوزی بسیار بالا است.
صفایی نیا با اشاره به برخی سخنان در رابطه با دریافت مغازه توسط شهرداری از سرمایه گذار تصریح کرد: چنین اتفاقی بین شهرداری و سرمایه گذار نیفتاده است و ابهام، لابی و چنین مسائلی در این رابطه وجود ندارد.
وی افزود: بیش از ۴۷۰ مغازه در این بازارچه بر اساس لیست مشخص به افراد معرفی شده جمعه بازار واگذار و یا اجاره داده خواهد شد.
آماده واگذاری مغازه‌ها به افراد حاضر در جمعه بازار فعلی یاسوج هستم
سید محمد دلباز در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار داشت: این بازارچه با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی احداث شد و تا کنون ۱۹ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شد.
عنوان کرد: ۴۸۶ واحد در رابطه با واگذاری و اجاره در بازارچه سنتی به ما معرفی و ابلاغ شده است و باید این تعداد واحد را به صورت اجاره یا فروش تحویل دهیم.
دلباز با بیان اینکه هر سرمایه‌گذاری به دنبال سود خودش نیز هست و این مسئله طبیعی است، عنوان کرد: در صورت تحویل این تعداد واحد به بازاریان مابقی واحدها متعلق به سرمایه گذار است و حق فروش یا اجاره آنها را دارد چراکه من اگر این پول را در بانک می‌گذاشتم بدون هیچ دردسری ماهانه سود آن را دریافت می‌کردم و اکنون علی رغم اینکه با هدف خدمت به مردم استانم و ایجاد اشتغال در این پروژه سرمایه‌گذاری کردم هر روز با موانع جدیدی از سوی مسئولان رو به رو می‌شوم.
وی با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده ۵ که از سایر کمیسیون‌های شهرداری ارجح تر است و در این کمیسیون مصوب شد که هیچگونه هزینه نظام مهندسی و عوارضی از سرمایه‌گذار این پروژه دریافت نشود، گفت: اما ما حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای هزینه نظام مهندسی و ۲ میلیارد تومان هزینه عوارض را به شهرداری یاسوج پرداخت کردیم.
بروز ترین سازه دنیا در پروژه بازار یاسوج استفاده شد
دلباز تصریح کرد: به روز ترین سازه دنیا در این پروژه استفاده شده و بهترین و گران‌ترین نما در حال اجرا است و ساختمان این پروژه در ۱۱ فاز کنار هم احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه این زمین را ۶٫۵ میلیارد تومان خریداری کردیم، گفت: اصل ملک متعلق به بانک صادرات بود که در سال ۷۳ به عنوان مسکونی از مردم خریداری کرده بود که به عنوان ملک خدماتی، رفاهی و ورزشی و به صورت مزایده‌ای از تهران خریداری شده و به صورت قولنامه‌ای و طبق آگهی مزایده است و قسمت ورزشی آن به ما واگذار نشد و همچنین پیش نویس پروانه ساخت نیز داریم.
دلباز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا تعدادی از غرفه‌های این بازارچه به شهرداری تحویل داده شده است، گفت: روزی شهرداری اعلام کرد که بابت عوارض مغازه واگذار کنید که ما قبول نکردیم و تاکنون عوارض پرداخت کردیم.
وی با بیان اینکه این غرفه‌ها با هدف واگذاری به اصناف و بازاریان جمعه بازار یاسوج احداث شد ولی تا کنون حتی یک نفر از آنها حاضر به خریداری غرفه‌ها نشده اند، بیان کرد: در صورتی که تا ۱۰ روز دیگر بازاریان جمعه بازار با ما قراردادی در خصوص خریداری یا اجاره این غرفه‌ها منعقد نکنند نسبت به فروش غرفه‌ها اقدام می‌کنیم.
دلباز با بیان اینکه ۱۱۱ غرفه مازاد بر تعهد ساخته شده است، گفت: به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه حق فروش واحدهای مازاد را دارم.
پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی پروژه/ تمام اقدامات ما براساس قانون بوده است
وی با تاکید بر اینکه این پروژه تا کنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: علت تاخیر در اخذ پروانه ساختمانی تعلل مسکن و شهرسازی در صدور مجوز بود.
دلباز تصریح کرد: تمامی اقدامات ما بر اساس قانون انجام شده و مدارک آن نیز موجود است و هیچ زمان دنبال تخلف نبوده و نیستیم، و ما از قانون عدول نکرده ایم و از هیچ وام کم بهره‌ای نیز استفاده نکرده ایم.
ما فقط به دنبال این هستیم که پروژه در مسیر قانونی انجام بگیرد
*مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: ما فقط به دنبال این هستیم که پروژه در مسیر قانونی انجام بگیرد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات مکان کنونی جمعه بازار یاسوج، گفت: مکان جدید جمعه بازار یاسوج نیز دچار مشکلات بسیاری است و تخلفاتی در آن انجام شده که به طور قطع با متخلفان برخورد می‌شود.
سید حسین کاظمی با اشاره به مشکلات فنی سازه کنونی مکان جمعه بازار اظهار داشت: ورودی شهر یاسوج از سمت اصفهان به حلی آباد شبیه است و مکان جمعه بازار از نظر ایمنی استاندارد نیست.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه سال ۸۹ به شهردای اعلام شد که جمعه بازار یاسوج فاقد ایمنی و استاندارد لازم است، بیان کرد: مسئولان شهرداری با همکاری بانک صادرات یک سرمایه گذار برای این مسئله انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه زمین کنونی جمعه بازار دارای کاربری فرهنگی و ورزشی بود، عنوان کرد: در کمیسیون ماده ۵ زمینی را که دولت به بانک صادرات واگذار کرده بوده را با هدف جابه‌جایی جمعه بازار به تجاری تغییر کاربری دادیم اما سرمایه‌گذار این طرح دنبال جابه‌جایی زمین نیست.
کاظمی با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح هر قواره ۱۴ متری زمین در این بازارچه را ۷۷ میلیون تومان فروخته است، اظهار داشت: این مسئله در حالی است که کسانی که در جمعه بازار یاسوج مشغول به کار یاسوج هستند قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند و  پرداخت این مبالغ برای آنها امکان پذیر نیست.
 
*مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر رعایت اصول فنی و ایمنی در ساخت پروژه جدید جمعه بازار یاسوج گفت: ساخت و ساماندهی این پروژه باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازمندی‌های مردم این شهر در ۵۰ سال دیگر هم شود.
محمود مومن نسب با اشاره به اینکه هدف اساسی جلسه برطرف کردن ابهام و پیگیری ایرادات در خصوص نحوه واگذاری و سرمایه گذاری مکان جدید جمعه بازار یاسوج است اظهار داشت: برنامهریزی جهت ساماندهی وضعیت فعلی جمعه بازار یاسوج در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این برنامه ریزی باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازمندی‌ها مردم این شهر در ۵۰ سال دیگر نیز باشد.
وی با بیان اینکه پیشبینی اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و ایستگاه آتش نشانی باید در محل جدید با حساسیت بیشتری پیگیری شود، عنوان کرد: اگر این مسائل جدید در این پروژه پیشبینی نشود قطعا با جایگاه فعلی هیچ تفاوتی ندارد.
مومن نسب با تاکید بر اینکه بررسی روند اجرای طرح به معنای مقابله با سرمایه گذار نیست گفت: ما از ورود سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم ولی در اجرای هر پروژه باید یک سری الزامات و استانداردها رعایت و انجام شود.
مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در هر سرمایه گذاری از منافع عمومی مردم و منافع سرمایه گذار حمایت می‌کنیم.
 
**در جلسه‌ای که در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی این پروژه برگزار شد، چند نکته نظرم را جلب کرد؛
 
اولاً؛ فردی به نمایندگی از اهالی جمعه بازار فعلی یاسوج در جلسه حاضر شد که بدون داشتن تخصصی در حوزه عمران و سازه‌ می‌گوید، سازه‌های جمعه بازار جدید یاسوج فاقد ایمنی است و همین متأسفانه ملاک می‌شود برای برخی از مسوولان. و کسی از نماینده بازاریان جمعه بازار فعلی یاسوج سوال نکرد که شما تخصص عمران سازه دارید و یا خیر؟
دوماً، بر اساس مصوبه موجود و لیستی که شهرداری یاسوج به سرمایه‌گذار تحویل داده است، ۴۸۶ مغازه از پروژه بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج باید به بازاریان و اصناف جمعه بازار فعلی یاسوج واگذار و یا اجازه داده شود که به گفته سرمایه‌گذار این کار حتماً صورت می‌گیرد و از امروز ما آمادگی داریم که بر اساس لیست شهرداری یاسوج هر فردی که مراجعه کند، یک باب مغازه به او تحویل دهیم.
سوماً، در یکی از جلسات گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد که به منظور بررسی وضعیت کارخانه سیمان مارگون برگزار شده بود، یکی از مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در آن جلسه گفت؛ مدیران به سرمایه‌گذار کارخانه سیمان مارکون کمک کنند، و تنها به فشار آوردن به سرمایه‌گذار به دنبال جذب چند نیرو منتسب به خود در کارخانه مارگون نباشند. لذا امیدوارم در این پروژه نیز چنین اتفاقاتی پیش نیاید.
چهارماً، امیدوارم همانطوری که معمولاً مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در جلسات حمایت از سرمایه‌گذار را در بوق و کرنا کرده‌اند، عملاً نشان دهند که برای حمایت از این سرمایه‌گذار چه کاری کرده‌اند.
*پنجم، امیدوارم استاندار کهگیلویه و بویراحمد رویه حمایت از سرمایه‌گذار در استان را مورد بازنگری قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد همیشه سربلند
Iran, Islamic Republic of
تراخدا از الان دقت کنید تا شاهد فاجعه نباشیم. معمولا سرمایه گذاران بدنبال سود بیشتر هستند و این مسوولان هستند که بایستی دقت های فنی و مهندسی داشته باشند. خواهشا در تمام پروژه ها دقت کنید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام

جلسات متعدد و محرمانه ای برگزار گردیده در این خصوص الان که استانداری جلسه را تدارک داده مشکل پیش آمده...!!!
ما دوست داریم پشت پرده ها بر ملا گردد
جناب آقای اکبری و پرسنل محترم شورای گذشته و شهردار جاوید در راس آن مبنای بازسازی و ایجاد بازارچه زمین قبلی را تدارک داده بودند و حال چطور این اتفاق افتاد و چطور زمین هایی به منظورهایی...! طرح تفضیلی آنها تغییر می یابد الله و اعلم
پس باید منتظر تغییرات دیگه هم باشیم مثلا باغات و فضاهای سبز هم در ایام آتی پاکسازی خواهد شد و سند های تجاری و مسکونی میخورد..
در خصوص جمعه بازار شاید خیلی از مردم استان و استانداری فعلی اطلاعات کاملی نداشته باشد و واقعا قشر بازاری جمعه بازار توان این خریداری را ندارد یک اتاقک ۳*۴ به مبلغ ۸۰ میلیون تومان مگه چه خبره.
حال بپردازیم به بحرانی که در جمعه بازار کنونی که در حال ساخت و ساز است که آینده نگری در این مورد نشده..
شهرداری در همان منطقه یک بازارچه نمایشگاهی احداث نمود و ۲ نفر از بین رفت یعنی معضل ترافیک و عدم دید راننده و همچنین بحران شیب نا مناسب
در کنار این مساله این جاده در آینده می تواند یک جاده ارتباطی به سمت شهرک جوشکاران و از آن طرف پل مختار و شهرک صنعتی فرودگاه باشد تا بلکه بحران ترافیک مرکز شهر کم گردد و در کنار این بازارچه مدارس مختلفی از جمله توحیدی و مدرسه قایم آل محمد که به نوعی تجمع و ترافیک و ازدهام جمعیت است و این جاده اصلی ارتباط با قبرستان شرف آباد که در یک تشییع جنازه میتوان ترافیک آن را به وضوح دید . در روبه روی این بازارچه یک سالن نمایشگاهی است و در بالا دست آن مسجد حسینیه و همچنین ترمینال مسافربری پس بحران ترافیک در آینده در این نقطه بسیار بالا است و حتی اگه پارکینگ آن هم مجهز باشد جوابگوی آن نخواهد بود پس آقایان قرار است سالن ورزشی در کنار آن را در آینده تخریب کنند بلکه بحران های موجود بر طرف گردد ...!
یعنی نادیده گرفتن حق جامعه ورزشکاران
منطقه مسکونی را هم در نظر بگیرید و بحران آلودگی صوتی و...


مسول شورای محترم گویا نمیداند نماینده بازارچه به نوعی رقیب شورای شهرش بوده که افکار های نا مناسب نگذاشت جایگاهی دریافت کند و قطعا با نماینده بازارچه نمیتواند وارد بحث شود چون کم می اورد از لحاظ بار علمی.
نماینده بازارچه در جهت دفاع از حق و حقوق آمد نه اینکه نقشه ساخت و ساز را تفسیر نماید هر چند واقعیت هم دارد سازه مناسبی هم نیست با توجه به اینکه این منطقه دقیقا روی گسل واقع گردیده و منطقه زلزله خیزی است پس در سازه باید احتیاط هم کرد.
دنبال کردن بقیه موضوعات بر عهده مخاطبین است...
یا حق
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1