تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۲۷۸۴۰۹

پاسخ فعال اصلاح‌طلب به اظهارات «مجید باقریان»/ جریان سیاسی نردبان رسیدن به مطامع شخصی نیست

۱۵
۰
کبنا ؛چند روز پیش مصاحبه‌ای در رسانه‌های استان منتشر شد که در آن مجید باقریان مدیرکل تحول اداری استانداری گفته بود: اصلاح‌طلبان این استان به‌طورقطع از استاندار جدید حمایت می‌کنند.
 
این اظهارنظر در حالی بود که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از شیوه انتخاب استاندار اظهار نگرانی کرده بودند ولی اظهارنظر در خصوص احمدی را به عملکرد وی در آینده موکول کرده بودند.
 
در همین خصوص گفتگویی با داریوش ارجمند دبیر اجرایی ستاد انتخاباتی روحانی در استان کهگیلویه وبویراحمد و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب انجام‌شده است که در پی می‌آید:
ارجمند در خصوص صحبت‌های باقریان گفت: استاندار جدید هنوز شروع به کارنکرده و با توجه به اینکه عملکرد ایشان مشخص نیست ما با دو تا پارامتر مواجه هستیم. اول آنکه در حالت کنونی هرکسی می‌تواند تحلیل و اظهارنظر شخصی کند، تحلیل هم مقدماتی می‌خواهد و برای تحلیل راهکارهای مشخصی وجود دارد، مثل رزومه کاری، عملکرد فرد در سنوات گذشته، پتانسیل گروهای مختلف در استان، توجه به جایگاه و پایگاهی که گروه‌های مختلف سیاسی در جامعه دارند و مواردی ازاین‌دست می‌توانند مبنای تحلیل باشند که هر فرد بر اساس آن‌ها تحلیل کند، اما درباره اظهارنظر قطعی یا قضاوت، شما باید عملکرد کنونی را ببینید، مستندات آن را پیوست کرده سپس 《آنچه باید باشد》 و 《آنچه هست》 را مقایسه نموده تا بتوانید قضاوت بکنید.
و به‌علاوهٔ آن شما باید جایگاه اظهارنظر یا قضاوت قطعی را داشته باشید. استاندار جدید هنوز هیچ کار خاصی انجام نداده‌اند که گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب یا اصولگرا بخواهند یکی از مواضع سه‌گانه تعامل، تقابل یا سکوت را اختیار کنند.
در مورد اظهارنظر آقای باقریان من آن را به دو بخش تقسیم می‌کنم، در بخش اول، آقای باقریان اظهارنظر قطعی کرده، اصالتاً از جانب خویش و نیابتا از جانب خیل عظیم اصلاح‌طلبان موضع‌گیری رسمی نموده و در بخش دوم اظهارنظرش گفته که از بیانیه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بی‌اطلاع هستم!
بر خودم لازم میدانم مختصر توضیحی پیرامون شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان عرض کنم و به برخی از ویژگی‌های آن اشاره‌کنم.
گمان بنده بر این است که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان از یک جامعیت نسبی قابل‌قبول برخوردار‌است (البته نافی وجود اشکالات جزئی نیستم).
نخست آنکه از توزیع نسبی نسل‌های مختلف اصلاح‌طلبان مشهود است
دوم حضور اعضاء از شهرستان‌های مختلف استان،
سوم ترکیب تکمیلی از سنین مختلف
و چهارم توزیع جنسیتی قابل‌قبول
البته بدیهی است اعضای محترم باکیفیت‌ها، توان و ظرفیت‌های مختلف در این شورا حضور دارند اما پرواضح است که دارای یک پتانسیل غیرقابل‌انکار هستند.
از سوی دیگر اشخاص حقیقی بسیاری در سطح استان هستند که متناسب با موقعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه نه‌تنها در بین عوام بلکه نزد خواص نیز قابلیت اظهارنظر مؤثر دارند.
لذا اظهارنظر کردن به این شکل و نادیده گرفتن شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و افراد ذیصلاح و ذی‌نفوذ و خود را مرکز ثقل یک جریانی به‌حساب آوردن احتمالاً از جوانی و ناپختگی است.
جناب باقریان در خصوص اصلاح‌طلبان باید به سه نکته توجه می‌کرد که نکرده است:
اول، اصلاح‌طلبان مراتب مختلفی دارند یعنی همه اصلاح‌طلبان در یک سطح و مرتبه نیستند، بعضی اصلاح‌طلبان رزومه و شناسنامه کاری بیشتری دارند، بعضی‌ها کمتر.
دوم، اینکه سلایق مختلفی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد و اصولاً اصلاحات از منظر ماهیت و محتوا مستعد بروز و ظهور سلایق مختلف و تاکتیک‌های گوناگون است
سوم، مطالبات مختلفی دارند، بدین معنا که مراتب فکری و نظری زمینه‌ساز مطالبات متفاوتی است.
آقای باقریان دستپاچه و عجول و بی‌توجه به‌کل مقولات فوق اظهارنظر کرده و رگه‌ای از التفات به آیتم‌های برشمرده در بیانیهٔ ایشان مشهود نیست.
شورای هماهنگی هنوز اظهارنظر قطعی نکرده یعنی خودش را در جایگاهی ندانسته که اظهارنظر قطعی بکند بلکه یک بیانیه صادر کرده با این مضمون که متناسب با عملکرد استاندار، شورای هماهنگی هم موضع خواهد گرفت، درواقع در یک فرایند معقول تصمیم‌گیری را موکول کرده به زمانی پس از ارزیابی موضع‌گیری و عملکرد استاندار.
این فعال سیاسی ادامه داد: سه حالت برای این اظهارنظر و نادیده گرفتن مجموعهٔ فوق می‌توان متصور بود.
یا خود را از مجموعه فراتر می‌بیند، یا شورای هماهنگی و کلیت اصلاح‌طلبان را به رسمیت نمی‌شناسد، یا براثر ناپختگی و عدم مشارکت در کارهای گروهی و تشکیلاتی و ناآشنایی با مبانی و موازین، این‌چنین حرف‌هایی را زده است.
دبیر اجرایی ستاد روحانی در استان بیان داشت: بنده اطلاعاتم نسبت به آقای باقریان محدود بوده ولی رزومه کاری که از ایشان سراغ دارم این‌گونه است که در سال ۸۶ همان‌طور که همه می‌داند آقای رستاد به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در حوزه کهگیلویه نامزد شده بود و جناب باقریان از یک کاندیدای دیگری با رزومه کاری و گرایش دیگری حمایت و برای او سخنرانی کرد. برای یک اصولگرای افراطی سخنرانی کرد که چماقش بر دوش با چشمانی بسته و دهانی باز صحن مجلس را محلی برای توهین و فحاشی به غیرخودی‌ها کرده بود،
سال ۹۰ خلاف مشی جریان اصلاح‌طلبان برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا شد و در همان سال نیز آراء وی به‌اندازه، یا کمی بیش از آراء باطله بود!
ارجمند بیان داشت: آرزو با جوانی عجین هست، اما خود جوان هم باید از پختگی برخوردار باشد، کسی که خودش را در یک جریان سیاسی می‌بیند، باید جایگاه خودش را بشناسد و بداند چقدر پایگاه دارد و بداند در همین جایگاهی که هست چقدر مقبولیت و مشروعیت داشته و می‌تواند تأثیرگذار باشد و بازخورد این تأثیر و تأثر چقدر هست. وقتی یک فرد سیاسی این‌ها را لحاظ نکند منجر می‌شود به این‌که کاری نسنجیده انجام داده یا حرفی ناپخته بزند که بازخورد منفی آن‌هم برمی‌گردد به خودش.
یک مقوله را نباید ازنظر دور بداریم این است که رواج بعضی کنش‌های زشت، متأسفانه باب شده‌اند مثل تملق و چاپلوسی، سالوسی، بادمجان دور قاب چیدن و…؛ که امیدوارم هم‌چین چیزی نبوده باشد و صرفاً اشتباه جوانی بوده و خودش اصلاح کند.
وی ادامه داد: باقریان جوان است آدم‌های جوان هم‌آرزوها و آمال و رؤیاهایی دارند که بی‌تأثیر در اظهارنظرشان نیست، ولی مع الاسف رواج میانبرهای منطبق بر شیوه‌های غیراخلاقی تصویری از مدعیان کنشگری در سطح جامعه ارائه می‌دهد که نشان از استیصال مدعیانی است که از پشتوانهٔ فکری کمتر برخوردار بوده و جریان سیاسی را صرفاً به‌مثابهٔ پله و نردبان برای دستیابی به مطامع شخصی خود تصور می‌کنند.
این در حالی است که بسیاری از جوانان زحمت‌کشیده و تاوان داده و شناسنامه‌دار و با عین حال توانمند در سطح استان هستند که سال‌هاست فشار بیکاری و معیشت بر گرده هاشان تیپا میزند و برخی در فکر افزایش ارتفاع صندلی‌های چرخان خویش‌اند. و گروهی دیگر از این جوانان آوارهٔ شهرهای دور و نزدیک شده‌اند و با حداقل‌ها سر می‌کنند. جل‌الخالق!
ارجمند خاطرنشان کرد: تحزب از ارکان و مبانی موردادعای گفتگوی اصلاح‌طلبی است اگر کسی قصدش این هست که در اظهارنظرها شریک بشود راهش باز است.
احزاب هستند، می‌تواند وارد احزاب بشود و حزبی که مطابق گرایش فکری خودش هست را انتخاب کرده، عضو شده و در چارچوب و مشی و مرامنامه حزب اظهارنظر بکند.
یا اگر تحزب را قبول ندارد! باید جایگاه اجتماعی و ضریب نفوذ خود را ارتقا بدهد و در فضای قومیتی و ایلی پایگاهی دست‌وپا کند و پس آنگاه برای زیرمجموعهٔ خود تصمیم بگیرد یا از طرف و به نمایندگی از آنان بیانیه صادر نماید.
ارجمند در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظر شخصی‌شان در خصوص استاندار جدید گفت: باید منتظر ماند و دید عملکرد استاندار به چه سمتی خواهد رفت. حالا نه اخلاقی و نه منطقی است که درباره وی قضاوت کنیم. استاندار باید فرصت داشته باشند. من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که قضاوت بکنم، اما به‌عنوان یک شهروند و یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر این باورم که باید به استاندار زمان داده شود بعد عملکرد ایشان سنجیده بشود و متناسب با عملکرد استاندار به‌صورت گروهی تصمیم و موضع گرفت.
ارجمند ادامه داد: پتانسیل‌های وجود دارد هم برای تعامل و هم برای تقابل؛ و این برمی‌گردد به نگاه استاندار به نحوهٔ مدیریتی که در استان خواهند داشت، کنش‌های استاندار تعیین‌کننده واکنش‌های گروهای مختلف خواهد بود و من معتقدم کار سیاسی حتماً باید در چارچوب کارهای تشکیلاتی باشد. تابع نظر جمعی اصلاح‌طلبان خواهم بود و اگر درجایی ظرفیتی داشته باشم در راستای تصمیم گروهی از آن ظرفیت استفاده خواهم کرد و موضع حداکثری شورای هماهنگی و مجموعهٔ مورد وثوق اکثریت اصلاح‌طلبان قطعاً می‌تواند همهٔ اصلاح‌طلبان را برای اتخاذ تصمیمی که هرچه بیشتر به عقلانیت و تأمین منافع عمومی مردم استان نزدیک باشد، کمک کند. ازآنجاکه بر این باورم که عمده مطالبات اصلاح‌طلبی، توزیع عادلانهٔ فرصت‌ها، تلاش صادقانه برای تأمین امنیت و رفاه و آسایش عمومی و تعمیم عدالت اجتماعی و سیاسی است واکنش‌های آتی معطوف به حمایت از عملکردهای همسو با این مقولات خواهد بود.
-------------------------
گفت‌وگو از محمود آرام
نام شما

آدرس ايميل شما

رشیدی
که ای شورا بین ۱۱ت ۱۵ نفرن جای همه تصمیم میگیرند یکی نمیدونه فکر ایکنه شورای اصلاح طلبل ۷۴۵۰۰۰ نفرن
کریم
Iran, Islamic Republic of
چه اصلاح طلبان حمایت کنند یا نکنند ، تحلیل کنند یا نکنند هر چند جزء تحلیل و نظاره گری کاری از دست اصلاح طلبان بر نمی آید تاجگردون نشان داه است که عملگرا تر، قوی تر و سریعتر است لذا استاندار با اصلاح طلبان هماهنگی نخواهد داشت.
مجید باقریان هم برای خودش. جور کرده و نوائی نواخت که تاثیری نخواهد داشت
اما ادبیات آقای ارجمند مثل همیشه سراسر .ن است و نگفته اند خودشان در شورای هماهنگی اصلاح طلبان چه کاره اند که از طرف شورای . کرده است؟
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
..این اظهارنظر را صرفا در راستای جلب توجه استاندار. برای ایشان عنوان کرده و ی.. سخنرانی ایشان در سال ۸۶ برای بزرگواری و پشت نمودن او به جریان اصلاحات و رستاد بر هیچ کس پوشیده نیست
فکر می کنه با این اظهارات و ..میتونه فرماندار بهمئی بشه
مردم دیگر آگاه شدند و اجازه نخواهند داد دوره تلخ ف. تکرار بشه
دوست
آخ سی داریوش ارجمند که هنی فکر ایکنه جوانه و غیر خوش کس د داخل استان و اصلاحات نیسه.کرو برو بچسپ و اخرتت د فرصتی نمونده
بویراحمد
سابقه اصلاح طلبی اقای باقریان بیشتر ازاین اقا است زیاد ت
نکنید
تحلیل متن
آقای باقریان بالای ۴۳ سال دارد
رهیده
Iran, Islamic Republic of
احسنت کر خوب باسواد .. دست مریضاد با این گفتاروکلام شیوا که حق جوانهایی مثل حضرتعالی در بویراحمد براثر سوئ مدیریت ها ضایع گردیده است..
بیشتر افراد امروزی متاسفانه نون را به نرخ روز میخرند وعلت آن هم برمیگردد به تثبیت جایگاهشان اگر در پست ومقام ومنصبی هستند .. آخ سی باقر کوچنی ///////
باقریان ....
فری
Iran, Islamic Republic of
روحانی اصلاح طلبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما چرا به روحانی . و اصول گرا رای دادین؟دقیقا سابقه اصلاح طلبی روحانی کجاست؟ملت رو به. گرفتین با این اصول گرا و اصلاح طلب که زاده ذهن ..
روحانی هم مثل بقیه یه .. و وارثان .. که یک روز با این حزب و روز دیگر ملت رو با حزب دیگر سرگرم میکنند تا اموراتشون بگذره وحکومت کنند،اگر شما دنبال یک اصلاح طلب بودین اول باید به روحانی یک نه بزرگ میگفتید اقایون به اصطلاح اصلاح طلب،رحمانی فضلی اصلاح طلبه؟؟؟شما وقتی برای منافعتان روحانی اصول گرا رو انتخاب کردید حالا دنبال استاندار اصلاح طلب هستید؟چرا به روحانی نگفتید چرا وزیر کشور باید یک اصول گرا باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جمع کنید بس.. که مردم را با این سخنان تاریخ مصرف گذشته بدبخت کردین!
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی یا کامنت ها را کامل منتشر کن یا اصلا منتشر نکن
سانسور کردنت خیلی تخمیه توهین به شعور مخاطب هست. شما بارها نشان دادید امانتدار خوبی نیستید و درراستای منافع خودتان فقط قلم میزنید
کامران
Iran, Islamic Republic of
آقای . را به خوبی میشناسند ، آن نماینده چماق به دست هزار بار شرف داره به اون . که با جورج سوروس دیدار می کنه .. لطفا علت حمایت خود از روحانی. راست سنتی است را بفرمایید ..
بلا
Iran, Islamic Republic of
همتون سر کارید. هیچ خبری نبوده ونیست. حیف عمر که دارید تلف می کنید. ارجمند هم خیال میکنه علی آباد شهری است
بویراحمد همیشه سربلند
Iran, Islamic Republic of
یعنی واقعا آقای مجید باقریان سخنران آقای بزرگواری در دهدشت بوده و الان میگه من اصلاح طلبم؟
شهروند مطالب گر
Iran, Islamic Republic of
اصلا استاندار چه ارتباطی به ایشا اصلاح طلب ها دارد شما که کمترین رای را دراستان به روحانی دادین اینقدر دور نوردارین ؟
m.rezatofighi
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب ارجمند بسیار زیبا بیان کردی امیدوارم در تمام مراحل زندگی پیروز و سربلند باشید
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1