تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۷۸۰۴۹

جناب استاندار، با نابرابری‌ها مبارزه کنید / ریشه‌ نابرابری‌‌ها سپردن مدیریت‌ها به افراد معتقد به نابرابری است

۶
۰
کبنا ؛سید سلیمان کریمی*
خیر مقدم ما را به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد پذیرا باش.
انتصاب حضرتعالی که فردی با سابقه دانشگاهی ودارای اندیشه وتفکر اعتدالی هستید، بارقه ای از امیدرا دردل کسانی که دل درگرو رفع محرومیت وتوسعه پایدار استان دارند روشن کرد، مشروط براینکه باتعامل و مشورت با نخبگان وپایبندی به ایده‌ها واصول دولت تسلیم زیادخواهی کسانی که همه چیز را برای خود می‌خواهند ومعتقدند که دنیا باید بر مدار خواسته‌های انان بچرخد نشوید.
آرمان برابری مانند آزادی، از پیشینه ترین آرمان های بشری است که پیامبران، آزادگان، روشنفکران وهمه مردم محروم و زجر کشیده در درازی تاریخ بر آن پای فشرده‌اند.
ولتر فیلسوف معروف فرانسوی می‌گوید: از آنجا که ویژگی جامعه به گونه ای است که نابرابری می‌آفریند، هدف حکومت باید کوشش برای برقراری برابری باشد.
استان کهگیلویه وبویراحمد توسعه نیافته، زخم انواع نابرابری‌ها را در دوره‌های مختلف تاریخی و سیاسی بر پیکره خود به یادگار دارد، استانی که دارای قابلیت‌های فراوانی جهت توسعه است، قابلیت‌های از قبیل: تنوع و گوناگونی اقلیم، بارندگی سالانه مناسب و آب‌های سطحی کافی، وجود میادین نفتی و گازی، مراتع غنی و منابع جنگلی، تنوع زیستی، موقعیت مناسب جغرافیایی، برخورداری از جاذبه‌های گردشگری، وجود منابع معدنی فراوان و.....
در کنار تمامی این قابلیت‌های طبیعی و جغرافیایی، وجود نیروهای انسانی تحصیلکرده، توانمند و پرانرژی که از زیربناهای اصلی توسعه است امتیاز قابل توجهی است
اما جای سئوال است که چرا این استان با تمامی توانمندی‌های بالقوه، هنوز جزء چند استان محروم کشور است؟
به عقیده نگارنده از مهم‌ترین عوامل این توسعه نیافتگی نابرابری‌های ایجاد شده در استان است.
نابرابری پدیده ای است که ناخواسته در جوامع انسانی ظاهر می‌شود و بر آمده از علل گوناگونی مانند: اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... است
زمانی که نابرابری پدید می‌آید از بین بردن آن کار دشواری است. ولی می‌شود در گذر زمان و با برنامه ریزی منطقی آن را دگرگون کرد.
شارون معتقد است که پنج عامل سبب ایجاد نابرابری می‌شود: ۱-کوشش ثروتمندان ۲-نهادهای اجتماعی ۳-فرهنگ ۴-اجتماعی شدن ۵-ابزارهای زور
ازبین انواع نابرابری‌ها، مهم‌ترین نابرابری که در استان مانع رشد و استفاده از قابلیت‌ها وتوانمندی ها می‌شود نابرابری بیرونی است.
این نابرابری تبعیض آمیزترین نابرابری‌هاست، اینکه انسان‌ها را بر اساس منطقه جغرافیایی، نژاد و قومیت، تقسیم بندی کنیم و بر اساس این تقسیم بندی امکان استفاده یا عدم استفاده از موقعیت هاو امکانات مادی و سیاسی را به انها بدهیم، اوج نابرابری است.
ریشه زمینه ذهنی نابرابری بیرونی و تبعیض های قومیتی، گروه بندی و پیش داوری‌های فرهنگی است. اینکه خواسته یا ناخواسته استان کهگیلویه و بویراحمد را به سردسیر و گرمسیر، ترک و لر، ثلاث و غیرثلاث، سادات و غیرسادات، گچسارانی و دهدشتی و یاسوجی، طیبی و بویراحمد......تقسیم نمائی‌ام و بر اساس این پیش داوری ذهنی و فرهنگی و بدون توجه به توانمندی و استعدادشان در موردشان به قضاوت بنشینیم سبب می‌شود که از مهمترین عامل توسعه پایدار یعنی نیروی انسانی کارآمد غافل شده و مدیریت های استان، در دورهای مختلف براساس شاخص‌های غیرقابل قبول عامه مردم به دست افرادی سپرده شود که خود معتقد و مجری چنین نابرابری‌های هستند.
مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد اگر خواهان توسعه پایدار و رفع محرومیت از پیکر نحیف این دیار است، باید جلوی گسترش چنین نابرابری‌های را بگیرد تا درجامعه شاهد همبستگی همگانی باشیم و جامعه ای که هماهنگی و همبستگی همگانی نداشته باشد، نمی‌تواند چشم انتظار فراهم شدن توسعه پایدار باشد. و در جامعه ای که نابرابری بیرونی زیاد باشد و مبنای رسیدن به حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی قرار گرفتن در دسته بندی‌های قومی و منطقه ای و سیاسی خاص باشد حقوق کسانی که در معرض پیش داوری تبعیض هستند چندین برابر ضایع خواهد شد و همچنان شاهد محرومیت درعین برخورداری خواهیم بود.
دست در دست هم دهیم به مهر
مهین خویش را کنیم اباد

* دانش آموخته دکترای جغرافیای سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
به داد نفت گچساران برسید عوامل.. تمام شانس را از افراد لایق گرفته اند مدیر عامل هم راه آنها را هموار مینماید
Iran, Islamic Republic of
جناب استاندار تکلیف مدیر کل کتابخانه ها را روشن کن ما دیگه خسته شدیم از این ساختار خانوادگی
سی جمشید
Iran, Islamic Republic of
درود کریمی جان
Iran, Islamic Republic of
معاونینخودت به افراد لایق بسپار
ایمالن
Iran, Islamic Republic of
وضعیت ورزش استان قرمز است
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم یکی از مهم ترین وظایف حکومت ها تقلیل نابرابری است اما از حکوت می خواهیم نگذارد از این بدتر شود از استاندار انتظار ندارم تبعیض ها را از بین ببرد ولی تبعیض هایی که برای مردم تابلو هستند را بردارد نمونه اش این است که ما هر مسولیت ناحقی را می بینم ریشه اش دست اونهایی است که می خواهند مدافع حق باشند
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1