تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۷۷۹۶۵

تزریق واکسن آنفلوآنزا در چه افرادی ضروری است؟

۲
۰
کبنا ؛با شروع فصل سرما و با توجه به اینکه کشور ما در نیمکره شمالی زمین واقع گردیده همه‌ساله امواجی از بیماری آنفلوانزا را در کشور تجربه خواهیم کرد.
دکتر غلام نژاد علاوه بر رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی در پیشگیری از آنفلوانزا، تزریق واکسن را نیز در پیشگیری از این بیماری به‌خصوص در افراد خاص حائز اهمیت دانست.
دکتر محمد غلام نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: با سرد شدن هوا بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی در جامعه شیوع بیشتری دارد. ابتلا به این بیماری‌ها که عمدتاً شامل سرماخوردگی و آنفلوآنزا است بیش‌ازحد انتظار است و همه‌ساله در این فصل شاهد وقوع بیشتر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی هستیم.
دکتر غلام نژاد سرماخوردگی را ازجمله بیماری‌هایی برشمرد که هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند در طول عمر خود به آن مبتلا نشده است. وی عطسه، سرفه، آبریزش، گرفتگی بینی، تب مختصر و گلودرد را ازجمله علائم این بیماری عنوان کرد.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به علائم آنفلوآنزا اظهار داشت: شروع تب ناگهانی و بالا از علائم مشخصه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است به‌طوری‌که بیمار ساعت و دقیقه بروز بیماری را دقیقاً به یاد دارد که پس‌ازآن درد بدن، رخوت و سستی، تب بالا، گلودرد، سرفه و گاهی عطسه نیز در این بیماران مشاهده می‌شود.
وی افزود: بدن‌درد، تب بالا و ناگهانی تشخیص ابتلا به آنفلوانزا را قطعی می‌کند؛ اما برخلاف آنفلوآنزا، علائم اصلی ابتلا به سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی است.
 
دکتر غلام نژاد با تأکید بسیار بر اهمیت پیشگیری از آنفلوآنزا، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را یکی از راه‌های مهم پیشگیری از این بیماری ذکر کرد و مواردی نظیر عدم مصافحه با فردی که دچار علائم عفونت‌های ویروسی و دستگاه تنفسی فوقانی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله با بیمار مبتلابه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی و یا به عبارتی رعایت اخلاق تنفسی را از اصول اولیه پیشگیری از آنفلوآنزا برشمرد.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی در پیشگیری از این بیمار حائز اهمیت است و مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیوی باید حتماً در فصول سرد سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
 
این متخصص عفونی دانشگاه با اشاره به‌ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد خاص گفت: کودکان در رده سنی ۶ ماه تا ۶ سال آسیب‌پذیر هستند که باید تزریق واکسن برای آن‌ها انجام شود. همچنین افراد بالای ۵۰ سال (قبلاً افراد بالای ۶۵ سال گفته می‌شد) باید این واکسن را تزریق کنند، مبتلایان به بیماری‌های قلبی ریوی، افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرارگرفته‌اند و بیماران دچار مشکلات عروق کرونری قلب نیز حتماً باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.
 
دکتر غلام نژاد در ادامه سخنان خود تأکید کرد تزریق واکسن آنفلوآنزا برای این افراد ضروری است: مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، برونشیت مزمن و برونشکتازی یا افرادی که به علت ابتلا به بیماری ریوی تحت درمان هستند، بیماران همودیالیزی که دچار نارسایی کلیه هستند (افرادی که پیوند کلیه شده‌اند و یا کاندید دریافت پیوند کلیه هستند)، افراد HIV مثبت، افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند لوسمی، لنفوم و یا بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی و شیمی‌درمانی هستند، کلیه مبتلایان به سرطان اعم از اینکه درمان‌های مکمل را دریافت کنند یا خیر، کلیه پرسنل پزشکی به‌ویژه گروه‌هایی که در خط اول ارائه خدمات بهداشتی به مردم قرار دارند، زنان باردار به‌ویژه آنانی که موعد زایمان آن‌ها با فصول سرد سال یا اوایل بهار متقارن است، بیمارانی که برای مدت طولانی تحت درمان با آسپرین هستند و به علت ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی خاص به‌ناچار باید این دارو را سال‌ها مصرف کنند و درنهایت بیماران دیابتی.
 
دکتر محمد غلام نژاد در خاتمه سخنان خود یادآور شد: واکسن آنفلوآنزا باید سالیانه یک نوبت تزریق شود، تزریق واکسن در یک سال به‌منظور پیشگیری از این بیماری در سال‌های آتی نیست.
ایشان یادآور شد که تبلیغات فضای مجازی در خصوص عوارض واکسن آنفلوانزا درست نبوده و عارضه این واکسن و ازجمله سندروم گیلن باره بسیار نادر است.
ایشان در پایان بیماری آنفلوانزا را با توجه به شروع امواج هرساله آن همراه با شروع فصل سرما، بیماری تمام‌عیار دانست که علاوه بر اتلاف وقت و انرژی و غیبت از کار در طول مدت بیماری می‌تواند تا مدت‌ها بعد زندگی مؤثر فرد را مختل کند و این بیماری با تزریق واکسن تا حدود شصت‌تا هفتاد درصد قابل‌پیشگیری است.
توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا حداقل دو هفته قبل از شروع فصل سرما یعنی در نیمه دوم شهریور یا نیمه اول مهرماه تزریق گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشگاه کارمند
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای دکتر غلام نژاد چهره علمی ومتعهد دانشگاه
محمدی
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات ارزنده بود
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1