تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۷۶۲۱۹

۱۵۰ دانشجوی دانشگاه یاسوج همچنان بدون خوابگاه هستند / اشتباه اتوماسیونی بلای جان دانشجویان شد

۵
۰
کبنا ؛ 
سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان و کنکوری‌ها و دانشجویان رسیده و طبق رسم هرساله، اول مهر زمان شروع کلاس‌ها و آغاز انتخاب واحد و نشستن در پای درس اساتید است.
دانشگاه دولتی یاسوج هم از این قافله عقب نمانده و دانشجویان آن مطلع‌اند که معمولاً این دانشگاه کمی زودتر از اول مهر کلاس‌هایش را آغاز می‌کند.
دانشگاه یاسوج در رتبه‌ی پیشرفت علمی در جایگاه‌های اول قرار دارد (بیانات رئیس دانشگاه در جمع کارکنان و مسئولان دانشگاه) و چندی پیش در ارجاع مقالات رتبه‌ی برتر را از آن خود کرده است. پروفسور قائدی از اساتید عضو هیأت علمی در هفته‌های گذشته برای دومین بار شیمیدان برجسته‌ی ایران شد. نکته‌ی جالب تر اینکه این دانشگاه در رشته‌ی شیمی در لیست یک درصد برترین‌های دنیا شناخته شد.
این دانشگاه پتانسیل بالقوه ای در پیشرفت علمی و رشد بنیادین دارد اما برخی مباحث مهم هنوز دامن گیر این دانشگاه شده و آن را برای توسعه‌ی تصاعدی با سرعتی ناچیز روبرو می‌کند. اصلی‌ترین آن بحث قومی قبیله ای و باندبازی‌های سیاسی است. این بحث به حدی فراگیر شده که نیازی به توضیح بیشتری هم ندارد. برخی انتصابات که می‌گویند طایفه ای و فامیلی است، باعث شده که روند عادی و قانونی دانشگاه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
این مشکلات تقریباً هرساله در ابتدای سال اتفاق می‌افتد. یکی از آن‌ها موضوع خوابگاه‌هاست. در سال گذشته (سال ۹۵) تغییراتی بنیادین در این بخش صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد کار در حوزه‌ی اسکان آن هم برای آقایان رفع گردید. خوابگاه‌ها ملکی شدند و این امر دانشجو را از مقابله با هزینه‌های بالای خوابگاه دور کرده است. لکن مسئله ای که هنوز حل نشده باقی مانده است، روند نامشخص انتخاب خوابگاه برای ورودی‌های مختلف است.
این مسئله امسال هم گریبانگیر دانشجویان ورودی ۹۴ و ۹۵ بوده است. دانشجویانی که در این دو سه روزه وضعیت نامطلوبی دارند و شبانه در مسجد، حسینیه و پارک دانشگاه می‌خوابند. با تحقیقات صورت گرفته و طبق عادت تقریباً معمول این دانشگاه، پاسخی از سمت مسئولین دریافت نشده است. مسئولانی که اگر شخصی پول دار یا شخصی از فامیل‌ها به آن‌ها سر بزند، سریعاً کار را انجام می‌دهند اما مسئولیت دقیقی در قبال دانشجویان نوعاً غریبه احساس نمی‌کنند. (به جز عده ای محدود و معروف)
تعداد این دانشجویان بلاتکلیف نزدیک به ۱۵۰ نفر است که به علت اشتباه اتوماسیونی اداری دانشگاه، وارد این گلوگاه شده‌اند. قضیه از این قرار است که عده ای از دانشجویان که به صورت گروهی ثبت نام کرده‌اند (این امکان در سایت دانشگاه وجود دارد)، یکی از آن‌ها اگر اسم نویسی خود را لغو کند، طبق اشتباه اتوماسیون همه‌ی آن گروه از لیست ثبت نامی‌ها خارج می‌گردند. اشتباهی که معاون فرهنگی دانشگاه (دکتر نیکدل) از زیر آن به نوعی فرار می‌کند و پاسخی مبنی بر اینکه «این کار دیگر صورت گرفته و دانشجویان به فکر خوابگاه خودگردان باشند» را می‌شنوند.
قریب به ۳۰ نفر از دانشجویان (دوشنبه ۲۷ شهریور) وارد محیط ریاست دانشگاه شده و این مطالبه را از رئیس دانشگاه می‌کنند. جناب رئیس (دکتر محمودرضا رحیمی، عضو هیأت علمی مهندسی شیمی) در دفتر خود حاضر نبوده و در کنار آن پس از لحظاتی بلاتکلیفی، با پاسخ ذکر شده‌ی معاون فرهنگی مواجه می‌شوند.
این دانشجویان سکوت نکرده و با هر لطایف الحیلی به طور تلفنی با رئیس دانشگاه ارتباط برقرار می‌کنند. جواب رئیس اینطوری است که حقیر در حال حاضر تا شنبه تهران مستقر هستم و فعلاً در همان مسجد و حسینیه سکونت کنید تا آن موقع به طور جدی این مسئله را پیگیری نمایم.
روند توضیح داده شده نه به معنای سیاه جلوه دادن دانشگاه بلکه به معنای حقایق موجود در این دانشگاه یک درصدی است که پوشاندن آن جز خسارت بر جامعه‌ی علمی چیزی به بار نخواهد گذاشت.
ایسنا نوشت؛ دانشگاه یاسوج با کمبود جدی خوابگاه برای پسران مواجه است بطوریکه مجبور شدند در آستانه سال تحصیلی جدید وضعیت ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه در زمینه خوابگاه مبهم است.
«صیاد خردمند»، یک عضو شورای صنفی، رفاهی و دانشجویی دانشگاه یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت خوابگاهی دانشجویان دانشگاه طی روزهای اخیر با مسئولان دانشگاه در میان گذاشته شد اما به جایی نرسیده‌ایم و همچنان از خوابگاه بی بهره‌اند.
وی افزود: وضعیت خوابگاه‌های بانوان با همت مسئولان و پیگیری امور صنفی و رفاهی مطلوب است اما وضعیت تعدادی از دانشجویان پسر دانشگاه که حدود ۱۵۰ نفر تخمین زده می‌شوند و عمدتاً ورودی‌های سالهای ۹۴-۹۵ هستند، نامعلوم و مبهم است.
خردمند بیان کرد: دانشگاه تعهد دارد برای هر دانشجو حداقل دو سال خوابگاه در اختیار آن‌ها قرار دهد اما مسئولان دانشگاه به بهانه اینکه فضای فیزیکی خوابگاهی لازم را برای همه دانشجویان متقاضی نداریم، تاکنون موفق به چنین امری نشده‌اند.
این عضو شورای صنفی، رفاهی و دانشجویی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: با توجه به بحث آسیب شناسی فضای خوابگاهی در صورتی که این دانشجویان مجبور شوند در خوابگاه‌های آزاد اسکان یابند علاوه بر اینکه هزینه‌های سرسام آوری بر این دانشجویان تحمیل می‌شود، دانشجویان اسکان یافته در این خوابگاه‌های آزاد و خودگردان به دلیل نداشتن سرپرست و ناظر دانشگاهی در معرض انواع آسیب‌های و مشکلات قرار می‌گیرند.
خردمند تصریح کرد: البته طی پیگیری‌های صورت گرفته دیروز شورای صنفی و دانشجویان، دکتر رحیمی ریاست دانشکاه قول مساعد دادند که در روزهای آینده به وضعیت این دانشحویان رسیدگی کنند و تا مشخص شدن وضعیت خوابگاه این دانشجویان در نمازخانه و حسینه دانشگاه به‌صورت موقت اسکان یابند.
وی اضافه کرد: از مسئولان استان بخصوص مسئولان دانشگاه یاسوج خواهشمندیم به دلیل ارزش و جایگاه دانشجو و دانشگاه هر چه زودتر این مشکل برطرف شود تا دانشجویان برای سال تحصیلی جدید خود دغدغه و مشکلی نداشته باشند.
فریبز نیکدل، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر اینکه ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه به علت نداشتن خوابگاه شبانه در پارک می‌خوابند، صحت ندارد بلکه این دانشجویان در نمازخانه خوابگاه جا داده شدند.
وی افزود: برای خوابگاه خواهران دانشگاه هیچ گونه مشکلی نداریم و یک خوابگاه دانشجویی برای خواهران طی سال جاری با ظرفیت ۵۰۰ نفر به بهره برداری می‌رسد و سیاست دانشگاه توجه ویژه برای تامین خوابگاه دانشجویان خواهر است.
نیکدل در خصوص وضعیت خوابگاهی دانشجویان برادر این دانشگاه بیان کرد: طی سال گذشته به ۱۰۷۰ دانشجو پسر و ۱۴۰۰ دانشجوی دختر خوابگاه داده شد امسال نیز به همین تعداد ظرفیت داریم که تعدادی دانشجویان پسر خوابگاه گیرشان نیامده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: هر چقدر ظرفیت داشتیم به دانشجویان خوابگاه دادیم اما به کسانی که خوابگاه داده نشده و گیرشان نیامد اعلام کردیم که می‌توانند از خوابگاه خودگردان استفاده کنند و دانشجویان اصرار بر استفاده از خوابگاه ملکی دانشگاه دارند.
نیکدل تصریح کرد: به تمام دانشجویان جدید الدورود دانشگاه یاسوج با توجه به اینکه شناختی ندارند، خوابگاه داده می‌شود و تمرکز ما بر تامین خوابگاه برای این دانشجویان از جمله پسر و دختر است.
وی ادامه داد: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه در همین حد است و در صورتی که ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه با دانشجویان جدید الورود پر نشود حتماً در خدمت دانشجویان ورودی‌های سال قبل هستیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: در مجموع با احتساب سایت‌های گچساران و چرام ۶۰۰۰ دانشجو دختر و پسر در دانشگاه یاسوج تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۵۸۰۰ دانشجو در سایت یاسوج مشغول به تحصیل هستند.
نیکدل با بیان اینکه برای همه دانشجویان خواهر دانشگاه خوابگاه داریم و هیچ دانشجوی دختر دانشگاه بدون خوابگاه نخواهد بود، تاکید کرد: برای دانشجویان پسر ۱۰۰۰ نفر ظرفیت داریم که اولویت با دانشجویان جدید الورود است و دانشجویان سایر ورودی‌ها می‌توانند از خوابگاه خودگردان استفاده کنند.
هیچ تعهدی برای تامین خوابگاه دانشجویان ورودی‌های قبل این دانشگاه نداریم
وی اضافه کرد: هیچ تعهدی برای تامین خوابگاه دانشجویان ورودی‌های قبل این دانشگاه نداریم و در دفترچه سازمان سنجش نیز تعهد نداده‌ایم که به دانشجویان پسر خوابگاه می‌دهیم بلکه گفتیم که به دانشجویان جدید الورود خوابگاه خواهیم داد.
پس از سه روز از شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، ۱۵۰ دانشجوی اغلب غیر بومی دانشگاه یاسوج فاقد خوابگاه هستند و متاسفانه شب‌ها در نمازخانه خوابگاه‌ها شب را به صبح می‌رسانند. سرمای شدید این روزهای یاسوج باعث شده که این دانشجویان با مشکلاتی مواجه شوند.
مسائل این شکلی دانشگاه یاسوج در عین تمامی پیشرفت‌های زیرساختی و علمی خود، همچنان ادامه دارد و هیچ وقت تمام شدنی نیست.
امید است شاهد روزی باشیم که این دانشگاه به معنای حقیقی کلمه به جایگاه شایسته‌ی فکری و فرهنگی خود برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کلانتری
سرمای شدید این روزهای یاسوج باعث شده که این دانشجویان با مشکلاتی مواجه شوند.
جک میگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
اولا که تو فرم انتخاب رشته نوشته دانشگاه تعهدی برای خوابگاه نداره و این اشتباه خودشون بوده و خود دانشجویان هم باید جوابگو باشند و تازه درد دل طولانی به بهانه خوابگاه ببین درد دل واقعی نویسنده چی هست و از کجا ناشی شده
دانشجو ی زراعت
لطفا صدا وسیمای استان از دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج تصویر برداری کند !!! این دانشده پراز خاک وگل وشن وماسه است !هیچ کس جوابگوی دانشجو در این خصوص نیست.
علی
Iran, Islamic Republic of
.. دانشگاه یاسوج در بین دانشگاههای ایران .. و.....بدست اومده
مثل جایگاه . بابل که از صنعتی شریف هم در رتبه بندی تایم بالاتره
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا قریب ۸ سال است زمینی را در کنار دانشگاه اماده نمودم برای احداث خوابگاه پروانه ونقشه ان اماده وبا دانشگاه هم تفاهم نامه امضا گردید ولی چون قوم وخویش اقایان نبودم هیچ همکاری ننمودند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1